Ubrugelige outputs i Scarlett OctoPre?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Iboga
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Sydsjælland

Ubrugelige outputs i Scarlett OctoPre?

Indlæg af Iboga »

Jeg har for nyligt anskaffet mig et Scar­lett OctoPre, da jeg savnede lidt flere inputs og outputs i mit Scarlett 18i20.

Inputtene fungere upåklageligt men det er nu gået op for mig, at OctoPre'en ikke har nogen ADAT indgang. Det betyder i praksis, at de 8 analogue outputs ikke kan routes fra mit Scarlett 18i20, men blot fungere som outputs for hver enkelt input på OctoPre'en. Det gør dem desværre fuldstændig ubrugelige for mig, da jeg skal bruge flere ind- og udgange til outboard gear.

Første spørgsmål:
Kan det virkelig passe, at Focusrite har designet OctoPre'en så latterligt, at man reelt ikke kan bruge de 8 analogue outputs til andet end backup, eller har jeg overset noget?

Andet spørgsmål:
Nu sidder jeg og kigger på Scarlett OctoPre Dynamic. Udover at den har indbyggede comps på hver indgang, som jeg overhoved ikke skal bruge, så har den ADAT ind. Kan det virkelig passe, at jeg skal betale for de comps, bare for at få mine 8 udgange?

IMG_20210804_101406__01.jpg
IMG_20210804_101406__01.jpg (5.14 MiB) Vist 792 gange

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

1. spørgsmål:
Ja, det ser sådan ud... (uden at jeg kender den personligt)

2. spørgsmål:
Du kan f.eks. købe en Behringer ADA 8000 eller 8200 i stedet for. Så får du dine 8 in/outs som du ønsker.
Godt nok lidt upraktisk med XLR-stik til output, men det kræver bare de rigtige kabler.
Og husk at bruge jack-input på fronten, de er line-level.

Der er en generel enighed om, at netop de enheder er ganske glimrende, selvom de er fra Behringer.

Jeg har selv 2 stk. ADA 8000 koblet op med min Fireface 800 til brug for mit outboard-gear og mange synths.
Det fungerer klippestabilt og uden støj.
Og så fås de til ganske billige penge brugt.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

"Nyere" ADA 8000 har sleepmode i converteren, der er flere tråde om det herinde. ADA 8200 skulle ikke have det problem.

Alternativer er RME ADI-8, de ældre af dem kan fås brugt til omkring 3000. Lynx Aurora plejer at være noget dyrere brugt.

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Som Christoffer indirekte siger, så har de ældste ADA 8000 ikke sleep-mode. Det var noget Behringer indførte i 2009.
Dem kan man identificere ved at de har en label, hvor der står datoen "0912" eller senere.
Senest rettet af BOBofthePOP ons 4. aug 2021 15:54, rettet i alt 1 gang.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Det her er taget fra Behringers Knowledgebase:

Topic
After a period of silence, it sometimes takes a moment for the analog outputs of my ADA8000 to 'un-mute' when an
audio signal is present again. What is happening?

Solution
This applies to ADA8000 units manufactured after late 2009 (units with a date code label reading "0912" or later). In
late 2009 the ADA8000 implemented new D/A converters from Crystal which offer improved quality compared to the
previous D/A converter chipset. However the new D/A converter chipset goes into mute after receiving 8192
consecutive samples of digital zero (absolute silence or "digital black"). The next non-zero sample reactivates the D/A
chipset which creates a short waiting period as the D/A chip "wakes up" and the audio output level returns to normal.
Under normal operating conditions this auto-mute never happens. However when used with digital mixing consoles or
digital audio workstations (DAWs) with all faders down or in stop mode this could cause this "mute" or "sleep"
behavior. If you are using a newer ADA8000 unit in such an application and experience this phenomenon regarding
the D/A output section a workaround is to always make sure to send a low level audio signal to the ADA8000's D/A
section so that it never "goes to sleep". This constant audio signal could be anything you like - an open microphone
channel a recording of dither noise or "pink noise" the output of a test-tone generator software plugin etc. - and may
be at an extremely low level so that it is indistinguishable from the regular background noise of the rest of your audio
system.
For example a 1-bit -144dBFS dither or pink noise signal would be sufficient in a 24-bit system. Here is just one
example of this workaround using the VST software plugin "MDA Test Tone" in a VST-compatible DAW software
application. (part of the ubiquitous MDA VST plugin suite - freeware available from http://mda.smartelectronix.com
Assuming the user has a DAW software which supports VST... simply copy the plugin file to the appropriate plugins
folder. Open the project add an instrument track and instantiate the MDA Test Tone Generator VST plugin (or
equivalent). Route this track to output channels 1 - 8 of the ADA8000 in the DAW software's virtual mixer. Open the
MDA Test Tone plugin. Test signal = "Pink Noise" Output level = -60dB Set the channel fader for this track to approx
-80dB (or lower if the DAW software allows it). The effect of doing this is to add a small level of pink noise to the ADAT
output signal on all channels. The level is so low (-120dB or lower) that it is absolutely indistinguishable from any
hardware noise floor added to the signal "downstream".
This is sufficient to keep the D/A converters in the ADA8000 from going into mute and eliminates any "ramping"
effects.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

De er nok først og fremmest lavet til medhørs opgaver de der udgange, men inde i Focusrite Control værktøjet, kan man som du lige nu gør, bare spejler indgangene ... men der også en Custom Mix option, for du så hiver en ny mixer op for hver eneste udgang, eller 4 stereo ... det er givetvis fordi du er Mac-bruger at du ikke har fundet behov for kontrol-softwaret fordi kortet som sådan er Class Compliant ... men det har du så alligevel: https://focusrite.com/en/focusrite-control - hvad jeg så ikke ved er om hele cirkusset, samlet i en aggregate device så kan ses via driversoftwaret. Jeg kunne se min Presonus mixer og et eksternt også presonus firewire kort med 8 ekstra inputs via mixerens driversoftware.

Men prøv lige at se den her video, og se om ikke du finder nogle svarene på dine spørgsmål i den?:



--sd

Medlemsavatar
Iboga
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Sydsjælland

Indlæg af Iboga »

BOBofthePOP skrev: ons 4. aug 2021 15:40 Jeg har selv 2 stk. ADA 8000 koblet op med min Fireface 800 til brug for mit outboard-gear og mange synths.
Det fungerer klippestabilt og uden støj.
Og så fås de til ganske billige penge brugt.
Tak for dit svar. Det må jeg undersøge nærmere.
Jeg har tidligere haft kigget på dem, men læste noget om noget støj og droppede det så, for ja, som du selv skriver - det er Behringer :wink:

Medlemsavatar
Iboga
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Sydsjælland

Indlæg af Iboga »

Christoffer I. N. skrev: ons 4. aug 2021 15:43 "Nyere" ADA 8000 har sleepmode i converteren, der er flere tråde om det herinde. ADA 8200 skulle ikke have det problem.

Alternativer er RME ADI-8, de ældre af dem kan fås brugt til omkring 3000. Lynx Aurora plejer at være noget dyrere brugt.
Tak for advarslen! :)

Medlemsavatar
Iboga
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Sydsjælland

Indlæg af Iboga »

Søren Dyhr skrev: ons 4. aug 2021 16:15 De er nok først og fremmest lavet til medhørs opgaver de der udgange, men inde i Focusrite Control værktøjet, kan man som du lige nu gør, bare spejler indgangene ... men der også en Custom Mix option, for du så hiver en ny mixer op for hver eneste udgang, eller 4 stereo ... det er givetvis fordi du er Mac-bruger at du ikke har fundet behov for kontrol-softwaret fordi kortet som sådan er Class Compliant ... men det har du så alligevel: https://focusrite.com/en/focusrite-control - hvad jeg så ikke ved er om hele cirkusset, samlet i en aggregate device så kan ses via driversoftwaret. Jeg kunne se min Presonus mixer og et eksternt også presonus firewire kort med 8 ekstra inputs via mixerens driversoftware.
Tak for dit bidrag Søren.

Jeg kender udmærket Focusrite Control - jeg bruger det hver dag.

Prøv lige at læs mit spørgsmål igen. Jeg tror du har misforstået det.
Der er IKKE ADAT indgang i min OctoPre. Jeg kan derfor ikke sende noget til de analogue udgange via Focusrite Control.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nej og det var dog ligegodt pokkers at der skrives sådan her på deres site:
No - driver aggregation is not supported. Focusrite Control will only work with one interface at a time and the devices will be seen separately by your system rather than being aggregated. The dual Thunderbolt ports on the Red Range are intended for adding other Thunderbolt peripherals to the chain (such a hard drives/displays) rather than adding additional Focusrite interfaces.
--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Når du i din profil, skriver "alt for mange" om plugins og software instrumenter, ja så er det nærliggende at se det her problem OGSÅ føjer sig til flokken snublefejl, som vi alle får lavet i vores vej. Hvad er grunden til at vi tror på "the magic bullit" eksisterer, og vi køber os fattige i outboard gear og afprøver snartsagt enhver plugin vi støder på vores vej. Det minder mest af alt om Klodshans der på sin vej putter en død krage i tasken på vej op til kongedatteren ... men her knækker den så for der er ingen kongedatter der siger:
"Du kan da svare! og du kan tale og dig vil jeg have til mand! men ved du, at hvert ord vi siger og har sagt, skrives op og kommer i morgen i avisen!
Ingen anden end du er interesseret i processen og vejen derhen, og de besværgelser du har følt vigtige i kampens hede. At være bevæbnet med en omfangsrigt værktøjskasse er altså ikke det som skaber resultatet - desværre!

--sd

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Mit bud er at de 8 line outs på OctoPre'en er beregnet til hvis du "bare" skal bruge den som 8 mic pre-amps over til en optager der kun har line in.

Jeg har ofte benyttet en RME til enten at forbinde via ADAT eller via line in til et par forskellige miksere (Yamaha LS9 med enten ADAT eller Analogt Line in i udvidelses slottet)

Medlemsavatar
Iboga
Medlem
Indlæg: 55
Sted: Sydsjælland

Indlæg af Iboga »

Søren Steinmetz skrev: tors 5. aug 2021 11:42 Mit bud er at de 8 line outs på OctoPre'en er beregnet til hvis du "bare" skal bruge den som 8 mic pre-amps over til en optager der kun har line in.
Det tror jeg du har ret i Søren.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Iboga skrev: fre 6. aug 2021 00:31
Søren Steinmetz skrev: tors 5. aug 2021 11:42 Mit bud er at de 8 line outs på OctoPre'en er beregnet til hvis du "bare" skal bruge den som 8 mic pre-amps over til en optager der kun har line in.
Det tror jeg du har ret i Søren.
... or via the ADAT inputs to give you eight more analogue outputs channels from your DAW.
Så hvis du hvis du er på et "Octopre MkII doesn't offer D‑A conversion (only A‑D)"., så er du "f*cked" ... Så du skulle have haft et 3. generations Octopre, som faciliterer det. Det dæmrer for mig at ja ...det ville være noget rod hvis, man skulle håndtere begge enheder samtidigt med sit kontrol software ...

Funktionaliteten med et 3. generations Octopre med eller uden kompressorer, er at så snart der er signal i Toslink'ene så bypasses den direkte forbindelse fra input til output. Der er jo heller ikke noget USB eller Thunderbolt stik at gøre brug af ... så det er ikke et lydkort i gængs forstand, men svarer lidt til Midas XL48 bare med den forskel, at du her har også udgange, til ca. den halve pris?

Mit take er så, at det der med at du ikke har brug for analog kompressorer i indgangen, er lidt dumt, for jo bedre du udnytter bit-dybten i konverteringen på vej ind, jo mindre kompression vil du have brug for senere i dit mix - jeg går ind for at have intentionerne fastlagt på forhånd, i stedet for at fix'e det i mixet senere.

--sd

Nyt svar