Fra mix til mastering
Fra mix til mastering
Hej lydfolk
Jeg oplever ofte at jeg får bikset et, i mine ører, udemærket mix sammen, men når jeg så går videre og laver mastering er der ofte nogle elementer fra mixet der begynder at stikke ud eller ikke virker helt balanceret.
Jeg synes ellers jeg i mastering-delen er ret skånsom med både EQ, saturation, kompression osv., og jeg bruger enten Waves L1 eller L2 sidst i kæden uden at der bliver klippet for meget af (max 2-3 dB). Synes ofte det er de højere frekvenser, der begynder at drille.
Nogen der kan give nogen bud eller gode råd til hvordan det kan undgås?
Jeg oplever ofte at jeg får bikset et, i mine ører, udemærket mix sammen, men når jeg så går videre og laver mastering er der ofte nogle elementer fra mixet der begynder at stikke ud eller ikke virker helt balanceret.
Jeg synes ellers jeg i mastering-delen er ret skånsom med både EQ, saturation, kompression osv., og jeg bruger enten Waves L1 eller L2 sidst i kæden uden at der bliver klippet for meget af (max 2-3 dB). Synes ofte det er de højere frekvenser, der begynder at drille.
Nogen der kan give nogen bud eller gode råd til hvordan det kan undgås?
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Hvis der sker noget uharmonisk i toppen, kan det godt være "aliasing":
....så kuren er måske en mere gennemtænkt gainstruktur/velskrevet automatisering eller oversampling? Siden du er på Waves vognen, tilbydes du ikke oversampling og må i stedet "embedde" dem i DDMF Metaplugin'en: https://ddmf.eu/metaplugin-chainer-vst- ... x-wrapper/
--sd
....så kuren er måske en mere gennemtænkt gainstruktur/velskrevet automatisering eller oversampling? Siden du er på Waves vognen, tilbydes du ikke oversampling og må i stedet "embedde" dem i DDMF Metaplugin'en: https://ddmf.eu/metaplugin-chainer-vst- ... x-wrapper/
--sd
Tak for svarene
Har ikke tænkt over det med aliasing, det kan være jeg kan undersøge hvad der er af muligheder for at undgå det. Bruger dog ikke distortion eller saturation voldsomt meget, når jeg mixer. Måske et lille drys først i mastering-kæden inden kompressor.
Kan prøve med en de-esser, men en multiband kompressor der arbejder i de højere frekvensområder vil vel i princippet have samme effekt?
Har ikke tænkt over det med aliasing, det kan være jeg kan undersøge hvad der er af muligheder for at undgå det. Bruger dog ikke distortion eller saturation voldsomt meget, når jeg mixer. Måske et lille drys først i mastering-kæden inden kompressor.
Kan prøve med en de-esser, men en multiband kompressor der arbejder i de højere frekvensområder vil vel i princippet have samme effekt?
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Så læs op på amplitude modulation, det er jo fordi sampling frekvensen er så lav, at det nederste sidebånd folder sig ned i det hørbare område, så selv beskeden komprimering vil lave tilsyneladende vildfarne spektrale bidrag.
Det eneste man kan gøre ved det er at enten oversample, eller bruge noget der giver den fornødne betoning inden man går ind i lydkortet, for eksempel vælge forskellige mikrofoner, for at havne så nær den lyd man var efter ... så man ikke bliver nødt til at korrigere med meget andet end fader automatiseringer, og når man løfter et signal i sammenhængen, så reducerer indholdet af høje toner.
Oversampling er desværre voldsomt krævende for computeren fordi det kaster bunkevis af latency af sig, som DAW'en skal kompensere for.
--sd
Ved ikke at mastrere dine egne mixes. Især ikke hvis det er i samme rum på samme monitors.
Når man bevæger sig bare lidt opad i fødekæden er det vel stort set kun Kevin Shields der mastrerer sine egne ting.
- adgangfolmer
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Sted: Aalborg
WarmJet har jo en pointe her. Hvis du forsøger at lave en seperat mastering-proces i det samme lokale og på de samme højtalere, som du har brugt til at mixe på, og det er de samme ører, der lytter, så kan det være svært at vinde noget ved det, da én af pointerne med mastering jo netop er at få et andet sæt ører til at lytte i et forhåbentligt akustisk optimeret miljø, så de dermed kan høre ting, du måske ikke har opdaget.
Nu har man jo desværre ikke nødvendigvis budgettet til at få lavet prof. matering på alle sine ting, så måske er det værd at tænke i en løsning, som måske ikke er så meget mastering, men måske mere tænkes som en loudness-optimering af dit mix, som foretages i din mix session, og hvor målet egentlig bare er at få dit mix op i et loudness-niveau, der giver mening ift. den platform og sammenhæng, det skal bruges i. Ved at gøre det i din mix-session har du i højere grad mulighed for at kompensere for de uønskede effekter, som en limiter kan introducere (f.eks. en hihat som stikker ud). Din limiter bliver altså på den måde blot en del af den kæde, der måske i forvejen sidder på din stereo-bus sammen med f.eks. en bus compressor og en EQ.
Dette er ikke et idéelt scenarie, men det kan være en måde at få det til at fungere, hvis budgettet ikke rækker til matering, og man ved, at man får brug for et vist loudness-niveau.
Nu har man jo desværre ikke nødvendigvis budgettet til at få lavet prof. matering på alle sine ting, så måske er det værd at tænke i en løsning, som måske ikke er så meget mastering, men måske mere tænkes som en loudness-optimering af dit mix, som foretages i din mix session, og hvor målet egentlig bare er at få dit mix op i et loudness-niveau, der giver mening ift. den platform og sammenhæng, det skal bruges i. Ved at gøre det i din mix-session har du i højere grad mulighed for at kompensere for de uønskede effekter, som en limiter kan introducere (f.eks. en hihat som stikker ud). Din limiter bliver altså på den måde blot en del af den kæde, der måske i forvejen sidder på din stereo-bus sammen med f.eks. en bus compressor og en EQ.
Dette er ikke et idéelt scenarie, men det kan være en måde at få det til at fungere, hvis budgettet ikke rækker til matering, og man ved, at man får brug for et vist loudness-niveau.
Stille og uroligt
Tak for svar
Ja jeg "master" mine egne numre, og det er i samme rum og monitors som jeg også mixer. Da det jo bare er hobby er planen ikke at skulle betale for mastering, og formålet er primært at få det op i loudness men så det stadig "lyder godt". Jeg ved godt jeg ikke får flødelyd med mit setup, men det er også acceptabelt Jeg var mere interesseret i om der rent teknisk er noget man kan gøre, eller om det er velkendt at de højere frekvenser kommer til at stikke mere ud, når man går fra den ene del (mixing) over i den anden (mastering), og i så fald hvordan man kan gardere sig. Jeg lytter ved samme lydniveau i begge faser.
Jeg synes indtil videre jeg får lidt mere kontrol ved at bruge en de-esser sidst i kæden, uden at noget bliver kvalt (som Smittefar foreslog), og så har jeg forsøgt at bruge en multiband kompressor (Waves C4) på min mixbus til trommerne, som jeg ofte synes er problemet, og få lidt mere kontrol ind tidligere i mix-delen.
Ja jeg "master" mine egne numre, og det er i samme rum og monitors som jeg også mixer. Da det jo bare er hobby er planen ikke at skulle betale for mastering, og formålet er primært at få det op i loudness men så det stadig "lyder godt". Jeg ved godt jeg ikke får flødelyd med mit setup, men det er også acceptabelt Jeg var mere interesseret i om der rent teknisk er noget man kan gøre, eller om det er velkendt at de højere frekvenser kommer til at stikke mere ud, når man går fra den ene del (mixing) over i den anden (mastering), og i så fald hvordan man kan gardere sig. Jeg lytter ved samme lydniveau i begge faser.
Jeg synes indtil videre jeg får lidt mere kontrol ved at bruge en de-esser sidst i kæden, uden at noget bliver kvalt (som Smittefar foreslog), og så har jeg forsøgt at bruge en multiband kompressor (Waves C4) på min mixbus til trommerne, som jeg ofte synes er problemet, og få lidt mere kontrol ind tidligere i mix-delen.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Tja, jeg syntes der rigtigt mange ting der kan gå galt, ved at sætte multiband på bussen, og ville meget helre lægge parallel processering ind med f.eks Waves One Knob Louder, fordi man ikke river spidserne af hovedsignalet. Ligesom at gå til makronerne med automatisering - i det hele taget tager meget mere højde for sangens karakter i stedet for en one-size fits all. Komprimering er faktisk svært at få vredet hovedet omkring ... og så multiband??Seskho skrev: ↑søn 22. aug 2021 16:42 Jeg synes indtil videre jeg får lidt mere kontrol ved at bruge en de-esser sidst i kæden, uden at noget bliver kvalt (som Smittefar foreslog), og så har jeg forsøgt at bruge en multiband kompressor (Waves C4) på min mixbus til trommerne, som jeg ofte synes er problemet, og få lidt mere kontrol ind tidligere i mix-delen.
--sd
Hej SørenSøren Dyhr skrev: ↑søn 22. aug 2021 19:13Tja, jeg syntes der rigtigt mange ting der kan gå galt, ved at sætte multiband på bussen, og ville meget helre lægge parallel processering ind med f.eks Waves One Knob Louder, fordi man ikke river spidserne af hovedsignalet. Ligesom at gå til makronerne med automatisering - i det hele taget tager meget mere højde for sangens karakter i stedet for en one-size fits all. Komprimering er faktisk svært at få vredet hovedet omkring ... og så multiband??Seskho skrev: ↑søn 22. aug 2021 16:42 Jeg synes indtil videre jeg får lidt mere kontrol ved at bruge en de-esser sidst i kæden, uden at noget bliver kvalt (som Smittefar foreslog), og så har jeg forsøgt at bruge en multiband kompressor (Waves C4) på min mixbus til trommerne, som jeg ofte synes er problemet, og få lidt mere kontrol ind tidligere i mix-delen.
--sd
Jeg bruger kun C4 til at dæmpe de højere frekvenser. Synes multiband delen er nemmere at anvende da jeg kan komprimere specifikke frekvensområder og lade resten være ubehandlet. Om resultatet er godt skal jo være op til den enkelte Jeg synes det har fungeret for mig. Jeg er generel ikke fan af One Knob-plugin'ene selvom jeg dog til tider bruger Driver fra tid til anden. Ikke at de lyder skidt, jeg synes bare der mangler indstillingsmuligheder.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Nu kan jeg ikke lige komme på hvad det teknisk hedder, men Genesis gik en gang i studiet og besluttede at de ikke skulle hive i bestemte værktøjer, for at stimulere opfindsomheden i deres musik. Altså en spillen med valgt handicap.
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor god du er til instinktivt at equalizere, med en 3-4 fuldparametriske bånd - du har i hvert fald svært ved at komme tilbage til en tidligere indstilling som du vidste virkede. Derfor er antallet af parametre omvendt proportionalt med hvor instinktivt du kommer til at betjene værktøjet.
Den nye SLL Six pult er med sine one-knobs top- og bund- equalizere ret nem at få mikset noget i en fart. Det at toppen enten er en bell ved 5K eller en shelving opad fra 10K .... i bunden en peak ved 200 hz eller en shelving fra 100 hz og nedad. Hvilke kurver kan du ikke lave med det ... hvor det altid lyder troværdigt musikalsk. Det er faktisk Soundcraft 200 fra før Deltaserien den kom, men nu kogt ned til bare to dreje-knapper i stedet for de 4 som Soundcraften havde. Se på den kunne du fortryde det du havde gang i og komme tilbage til der hvor du havde været tidligere. I PA sammenhæng ville du også værdsætte det værktøj der har den fladeste indlæringskurve ... fordi man fra arrangørernes side, glemmer at tænke på at MTV kan skifte scene på et sekund, men virkeligheden bagved levner ofte ikke en gang tid til en lydprøve...
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Paradox_of_Choice
Jeg tror vi har en lignende FOMO, med værktøjer, men prøv at slå et søm i med en Schweitzer-kniv?
--sd
Jeg er også helt enig i at sætte begrænsninger for sig selv kan være med til at stimulere kreativiteten, fordi man er nød til at tænke i nye løsninger. Jeg vil også mene at med de effekter som One Knob serien har er det begrænset hvad man har behov for at indstillingsmuligheder. Jeg synes bare jeg ofte griber til andre plug-ins (apropros schweizer-kniven), hvor jeg har flere muligheder for at designe og forme den lyd, jeg gerne vil have. Men feks Driver er fint hvis man bare hurtigt vil have lidt ekstra knas. Jeg bruger også ofte Softtube's Saturation knob, som til det formål også virker glimrende, selv om jeg har også andre med flere valgmuligheder (eks. J37 tape)
Generelt bruger jeg ret begrænset med plug-ins og effekter - jeg holder mig til at benytte bus'er eller FX sends til en gruppe af spor, og ellers kun en smule EQ (feks til lowcut) og kompressor til dynamik. Jeg synes mixningen bliver for uoverskuelig hvis jeg har lange kæder af inserts på hvert track, som kommer for langt væk fra den originale lyd.
Generelt bruger jeg ret begrænset med plug-ins og effekter - jeg holder mig til at benytte bus'er eller FX sends til en gruppe af spor, og ellers kun en smule EQ (feks til lowcut) og kompressor til dynamik. Jeg synes mixningen bliver for uoverskuelig hvis jeg har lange kæder af inserts på hvert track, som kommer for langt væk fra den originale lyd.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Det er rigtigt set, fordi med lowcuts er der et lille "bump" lige oven for cuttet, og hvis man har en hel flok af ting hvor bumpet ligger det samme sted ... og til det sidste, ja det har jeg altid været modstander af, rigtig mange gange får man bedre grundlyd hvis man kommer for skade at bypass'e den påtænkte kæde.Seskho skrev: ↑man 23. aug 2021 07:09 Generelt bruger jeg ret begrænset med plug-ins og effekter - jeg holder mig til at benytte bus'er eller FX sends til en gruppe af spor, og ellers kun en smule EQ (feks til lowcut) og kompressor til dynamik. Jeg synes mixningen bliver for uoverskuelig hvis jeg har lange kæder af inserts på hvert track, som kommer for langt væk fra den originale lyd.
--sd
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Jeg faldt lige over en video, hvor den teknik med f.eks One Knob kunne anvendes - Det skal bare være noget nær limiting, med meget korte tider - ligesom saturation jo også kunne være med One Knob Driver:
...og lad mig repetere, jo tidligere i kæden ting lyder af det som det faktisk skal - kunne man måske håbe på at alt der skal ske under den egentlige masterering er en forsigtig equalizering, og ikke noget med at ramme et LUF tal... især det aspekt, at han i videoen skriver automatisering ind på parallelsporet tager jo i den grad fat der hvor multiband kompressorer kun laver et "educated guess"
Så mit bud ville være at du i stedet bruger L1 og L2 i parallel-spor, og måske med One Knob Driver som næste led i kæden på parallel sporet, af de ting som bliver væk i dit mix.... Prøv at se hvordan Billy Decker gør det her ved 3:34 i denne video:
--sd