Hurdy Gurdy

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Hurdy Gurdy

Indlæg af Hald »

Jeg interessere mig egentlig ikke for middelaldermusik, men blev fascineret af dette instrument. Den kaldes en Hurdy Gurdy

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Senest rettet af DUBTEMPLE fre 30. jul 2021 12:37, rettet i alt 3 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Og en dreje lire her til lands:

https://fb.watch/73zEaDyRBq/

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kan se at der tidligere har været en tråd om et software instrument, men det lyder jo rædderligt i forhold til den ægte varer.

viewtopic.php?f=1&t=75059
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev: fre 30. jul 2021 12:32 Kan se at der tidligere har været en tråd om et software instrument, men det lyder jo rædderligt i forhold til den ægte varer.

viewtopic.php?f=1&t=75059
Ja, det var jo det jeg linkede for to posts siden :roll:

Har tilføjet et par links mere

Selvfølgelig bliver det langt fra den ægte vare, spillet af en dygtig musiker

Men man kunne jo også lige høre nogle flere demoer før man dømmer det helt ude
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Søren Dyhr skrev: fre 30. jul 2021 12:32 Og en dreje lire her til lands:

https://fb.watch/73zEaDyRBq/

--sd
Min nabo Arne, her i SE ,.. er desværre død nu, men var instrumentmager og byggede disse samt også Nyckelharper i svensk tradition

Jeg husker dem som noget størrer og især længere end den Hald postede

En del af lyden handler vist iøvrigt om resonans-strenge
/Dub

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

En drejelire har mindst tre strenge: En melodi streng, en drone (bass) og en trumpette, som ligger en kvint over dronen og som man kan få til at svinge rytmisk alt efter hvordan man drejer håndtaget. Der er fire positioner, som giver hver sin rytmiske lyd. Man kan så få dem med flere strenge, der er stemt i forskellige tonearter, men man lægger højest 3 ned på tromlen ad gangen svarende til melodi, drone og trumpette. Så bruger man den kvint som dronen og trumpetten udgør som harmonisk grundlag for melodien og får en lyd, der er beslægtet med sækkepiben. Var nær ved at købe en forleden, men 11.400 kr. hos Thomann for en trestrengs var lige i overkanten + at det tager tid og øvelse at lære at spille på den, især at styre rytmen med sine sving.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er et fedt instrument! Har optaget en del af det, og kender også en pæn portion mennesker der spiller det.

Det her er ikke en af mine produktioner, men det er et sjovt projekt; dette album er lavet via samplinger af drejelirer:
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det lyder afsindigt fedt. Har indtil nu kun hørt hurdy gurdy der ikke lige fangede mig men det der lyder jo fantastisk, særligt i det rum

Jeg drømmer om en nøgleharpe til nogle strøg på optagelser. Samme princip men med bue. Synes det giver nogle ikke så mekaniske muligheder.


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten Bjørn skrev: fre 30. jul 2021 15:31 Det lyder afsindigt fedt. Har indtil nu kun hørt hurdy gurdy der ikke lige fangede mig men det der lyder jo fantastisk, særligt i det rum

Jeg drømmer om en nøgleharpe til nogle strøg på optagelser. Samme princip men med bue. Synes det giver nogle ikke så mekaniske muligheder.
Sindsygt fed også

Hvad er det iøvrigt for en 8-strengs guitar ,.. som også ligger en god bund her hos ODE





/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

DUBTEMPLE skrev: fre 30. jul 2021 12:39
Hald skrev: fre 30. jul 2021 12:32 Kan se at der tidligere har været en tråd om et software instrument, men det lyder jo rædderligt i forhold til den ægte varer.

viewtopic.php?f=1&t=75059
Ja, det var jo det jeg linkede for to posts siden :roll:

Har tilføjet et par links mere

Selvfølgelig bliver det langt fra den ægte vare, spillet af en dygtig musiker

Men man kunne jo også lige høre nogle flere demoer før man dømmer det helt ude
Sorry jeg havde kun set SD’s opslag 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Absolut et af de fedeste "vintage" instrumenter :-P

Bear McCreary brugte den flittigt på soundtrack'et/temaet til Black Sails serien.


Nyt svar