Ground loop og/eller digital støj i studie-setup

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Ground loop og/eller digital støj i studie-setup

Indlæg af Benjamin »

Hej
Jeg har nu i lang tid kæmpet med digital støj eller jord-støj i mit setup. Så meget at jeg er tæt på at kaste håndklædet i ringen.
Jeg kører al MIDI over USB. Mit setup består af følgende:
  • Macbook Pro, Ableton Live
  • UAD Apollo x8
  • Prophet 10 rev.4
  • Moog One
  • Prophet 5
  • Ableton Push 2 controller
  • Elektro Overhub USB-hub
  • Anden ukendt USB-hub
  • Adam Hall Power Conditioner strømskinne
  • Strømkabler med jord
Den store synder er Moog'en. Når jeg disconnecter dens USB slipper jeg af med rigtigt meget støjen. Jeg har allerede forsøgt mig med at få jord på alle devices ligesom jeg udskiftet kabler på Moog'en til blancerede jacks (det anbefaler Moog på den)
Jeg overvejer inden jeg giver op at udskifte alle muligt USB-midi connections med 5-pin DIN. Dvs. på mine synths.
Inden jeg gør det kunne det være fedt at høre om nogle her har haft erfaring med sådan et device her. Det kan jeg læse at andre anbefaler til lignende issues. OG det er en billigere og nemmer løsning end at gå den traditionelle DIN-vej. https://www.av-connection.dk/?PNo=IFI-I ... oEQAvD_BwE

Alternativt vil jeg meget gerne høre hvad andre har gjort i lignende situationer.
Jeg orker pt kun at tænde Moog'en op og lave lyddesign - for så slipper jeg for at høre på hele kredsløbet :? :(
Senest rettet af Benjamin fre 30. jul 2021 11:02, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Der sker nok noget strømsløjfe når du har både jacks og usb kabel i l systemet.

Lige hvordan du skal undgå det, er jeg ikke helt ekspert i.

Har du husket shoku osse på mac'en og hvad sker der når du rører ved den.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Jeg trækker strøm fra mit UAD Apollo interface (som jeg glemte at skrive på). Der er ikke ændringer når jeg rører Mac'en.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Skal ikke gøre mig til ekspert her, men hvad med noget DI-boks på signalet med ground-lift?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Benjamin skrev: fre 30. jul 2021 11:02 Jeg trækker strøm fra mit UAD Apollo interface (som jeg glemte at skrive på). Der er ikke ændringer når jeg rører Mac'en.
Altså en Arrow? Ellers forstår jeg ikke sætningen. Kan man have en mac kørende på thunderbolt kablet fra apolloen ellers? Det var jeg ikke klar over. Det kan måske forstærke chancen for båndsløjfe og måske er mac'en ikke jordet via thunderbolt kablet alligevel.

Halds løsning kan måske være noget.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Morten Bjørn skrev: fre 30. jul 2021 12:19
Benjamin skrev: fre 30. jul 2021 11:02 Jeg trækker strøm fra mit UAD Apollo interface (som jeg glemte at skrive på). Der er ikke ændringer når jeg rører Mac'en.
Altså en Arrow? Ellers forstår jeg ikke sætningen. Kan man have en mac kørende på thunderbolt kablet fra apolloen ellers? Det var jeg ikke klar over. Det kan måske forstærke chancen for båndsløjfe og måske er mac'en ikke jordet via thunderbolt kablet alligevel.

Halds løsning kan måske være noget.
Ja, den trækker strøm via Thunderbolt. Jeg tænker dog at sløjfen vil være der uanset om jeg sætter min strømforsyning til Macbook'en.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Hald skrev: fre 30. jul 2021 11:32 Skal ikke gøre mig til ekspert her, men hvad med noget DI-boks på signalet med ground-lift?
Ok, hvor i kæden skal jeg sætte den? Jeg tænker dog stadig ikke det vil fjerne problemet - blot skjule det (men det kan selvfølgelig også være fint nok)
Men det er lidt sådan en høne og ægget-problemstilling. Det tydeligt at når jeg fjerner USB på Moog'en så falder niveauet drastisk, og det er også som om jeg kan finde nogle sweetspots hvor jeg gainer ned på Moog'en og op eller ned på mit audio interface og og tilsvarende op/ned i Ableton, hvor støjen bliver mindre lavere - dog uden at forsvinde.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du har Moog'en sat til USB men ikke audio stikkene, er der så stadig støj, det var dette jeg tænkte der måske kunne fjernes hvis der DI-boksen var mellem Moog og audiointerfacet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Hald skrev: fre 30. jul 2021 12:30 Hvis du har Moog'en sat til USB men ikke audio stikkene, er der så stadig støj, det var dette jeg tænkte der måske kunne fjernes hvis der DI-boksen var mellem Moog og audiointerfacet.
Ahh ok... :) Det kan jeg tjekke. Men jeg tænker at den forbindelse bør være i orden eftersom det er der jeg allerede i følge Moogs anbefalinger har optimeret med balancerede kabler.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men ground loops kører også i balancerede kabler.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg ville osse tjekke med at sætte mac'en til en alm strømforsyning med shoku og prøve forskellige stikkontakter hjemme og ude.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Hald skrev: fre 30. jul 2021 12:35 Men ground loops kører også i balancerede kabler.
OK, get it. :-)
Jeg tjekker forbindelsen når jeg kommer hjem. Måske jeg ender med både 5 stk DI bokse (5 outputs på Moog'en :-D ) og sådan en Audio iDefender adapter :-D

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Morten Bjørn skrev: fre 30. jul 2021 12:39 Jeg ville osse tjekke med at sætte mac'en til en alm strømforsyning med shoku og prøve forskellige stikkontakter hjemme og ude.
Jeg har prøvet andre stikkontakter (og der skulle i øvrigt være jord i dem. Det har jeg også tjekket)
Det bliver svært at hive hele mit setup med ud :-D ... og jeg synes snart jeg har været de fleste kombinationer igennem - hvoraf det at fjerne Moog'en fra ligningen bringer støjet radikalt ned.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Hvis noget af den støj du oplever fra USB kablet er højfrekvent, så kan det ofte hjælpe med et kabel der er afskærmet og med ferrite beads på.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Til synth kan du enten bruge midi via din eller bruge en usb filtrerings dims (har glemt navnet) - sådan en som du linker il. Har dog ikke brugt direkte den du linker til. Den skiller strømmen ad enten via transformere eller optisk. Kan ikke huske det.

Men du skal starte et helt andet sted for at få løst hovedproblemet.

Start med at kun ha din computer, lydkort og hovedtlf sat til. INTET andet.

Derefter kobler du ting til en af gangen og så snart støjen opstår ved du hvor problemet er.

Vent med synth til det sidste. Det er et kendt problem med synths og midi via usb og har intet med resten af støjen at gøre.

Hvis alle dine synths giver problemer, via midi over usb, kan du med held bruge usb dimsen og så en hub bagefter, hvor du kobler alle synths i.

Hvis det ikke virker, må du bruge midi over din. Der får du ingen problemer.

Har lige kigget i min mail og fundet hvilken usb dims jeg brugte:





Men jeg husker det som om at hvis jeg koblede den til en hub og koblede andre synths deri, havde jeg problemet igen. Men det kan sagtens være jeg husker forkert.
Men til kun 1 synth fungerer den fint. Den fjernede støj på min Synth uden problemer.

Men start som jeg beskriver, med at sætte ting til en efter en.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

the19thbear skrev: fre 30. jul 2021 18:04 Til synth kan du enten bruge midi via din eller bruge en usb filtrerings dims (har glemt navnet) - sådan en som du linker il. Har dog ikke brugt direkte den du linker til. Den skiller strømmen ad enten via transformere eller optisk. Kan ikke huske det.

Men du skal starte et helt andet sted for at få løst hovedproblemet.

Start med at kun ha din computer, lydkort og hovedtlf sat til. INTET andet.

Derefter kobler du ting til en af gangen og så snart støjen opstår ved du hvor problemet er.

Vent med synth til det sidste. Det er et kendt problem med synths og midi via usb og har intet med resten af støjen at gøre.

Hvis alle dine synths giver problemer, via midi over usb, kan du med held bruge usb dimsen og så en hub bagefter, hvor du kobler alle synths i.

Hvis det ikke virker, må du bruge midi over din. Der får du ingen problemer.

Har lige kigget i min mail og fundet hvilken usb dims jeg brugte:





Men jeg husker det som om at hvis jeg koblede den til en hub og koblede andre synths deri, havde jeg problemet igen. Men det kan sagtens være jeg husker forkert.
Men til kun 1 synth fungerer den fint. Den fjernede støj på min Synth uden problemer.

Men start som jeg beskriver, med at sætte ting til en efter en.
Tak - Jeg tror muligvis jeg går MIDI-DIN vejen – er træt af at fejlsøge :-) ...Med USB er bare så dejlig bekvemt :-)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

God ide:)

Nyt svar