- Skærmbillede 2021-07-28 kl. 15.11.47.png (111.53 KiB) Vist 1244 gange
(ja, jeg har også postet nøjagtig det samme i Ableton brugergruppen på FB ... shame on me)
Dato tors 28. mar 2024 14:49
Indlæg af david mondrup »
Indlæg af Christoffer I. N. »
Jeg tror, det er at betragte som DC. Udblæsningen giver et overtryk, som giver anledning til et positivt DC offset.Holger skrev: ↑ons 28. jul 2021 16:05 Yes, det er korrekt antaget, at der er en sammenhæng mellem at du blæser ind og ud og bølgeformens asymmetri.
Men her stopper antagelsen, for teknisk set kan det ikke være egentlig DC, da det ikke er elektrisk, og det ligner da heller ikke decideret DC, som tværtimod giver et statisk offset - ikke denne korrelerede asymmetri.
Prøv at køre et stejlt højpasfilter ved fx 20 Hz og bounce igen. Var det DC, så ville du se et statisk offset forsvinde.
Jeg gætter på bølgeformen i stedet stadig har tydelig korreleret asymmetri pga. overtonernes modsatrettede udformning, som ganske rigtig skyldes luftretningens påvirkning.
Sjovt ser det ud!
DC offset er DC offset - ikke en signalkorreleret ting eller asymmetri fra overtonerne.
Der er ingen strøm i en harmonika. Ej heller i en stemme.DC er jævnstrøm, og selv om der ikke løber meget strøm, så kræver ethvert signal en strøm, selv om det som regel reelt er spændingerne vi måler, når vi 'aflæser' signalet.
Det har bare ikke noget med DC offset at gøre, som forklaret ovenstående.Når David blæser med harmonikaen, så giver det anledning til et tryk, der udbøjer membranen i mikrofonen konstant. Trykbølgerne fra lyden vil så lægge sig oveni den konstante udbøjning. Dette giver anledning til, at man måler et DC offset. Hvis han kun optog eet blæs, ville vi se det som et DC offset. Nu er han nødt til at trække luft ind ind i mellem også. Det giver anledning til en konstant 'indbøjning' af membranen, og igen lægger lydbølgerne sig oveni det konstante signal.
Næppe noget særligt. Mit gæt vil være <1% eller lignende, hvis David måler det eller smider filen op, så vi selv kan måle det.Dette giver anledning til, at man måler et DC offset.
Indlæg af david mondrup »
Indlæg af david mondrup »
Jeg kan godt følge din logik, men hvis vi ser på hvordan en mikrofon fungerer, er det ikke membranens placering (som i ”udbøjet”) i forhold til backplate (eller spole i forhold til magnet på en dynamisk mic), der genererer den spænding, vi forstærker op og kan lytte til; det er ændringen i membranens placering. Så når David trækker i dimsen, og holder den der i 2 sekunder, vil den kurveform der opfanges af membranen, være en impuls der stiger ækvivalent med den hastighed, David starter tækket med, for derefter, når Davids træk er stabilt, at falde asymptotisk tilbage til nul. Når Davis så slipper trækket, og membranen derfor går tilbage til neutral, vil der komme en modsatrettet impuls… Så jeg tænker ikke at træk og tryk på harmonikaen kan lave en square wave.Smittefar skrev: ↑ons 28. jul 2021 23:28 Når David blæser med harmonikaen, så giver det anledning til et tryk, der udbøjer membranen i mikrofonen konstant. Trykbølgerne fra lyden vil så lægge sig oveni den konstante udbøjning. Dette giver anledning til, at man måler et DC offset. Hvis han kun optog eet blæs, ville vi se det som et DC offset. Nu er han nødt til at trække luft ind ind i mellem også. Det giver anledning til en konstant 'indbøjning' af membranen, og igen lægger lydbølgerne sig oveni det konstante signal.
Jeg vil mene, at man bedst beskriver det som et square-wave signal overlejret med den egentlige musik. Denne square-wave har vel en frekvens på ca. 0.5 Hz (han skifter mellem ind- og udblæsning hvert andet sekund).
Men det interessante er vel, hvordan det asymmetriske opstår.Hippo skrev: ↑lør 31. jul 2021 23:39 .. der er en klar definition på et dc-offset - og overstående eksempel falder ikke ind under begrebet. Det er blot en asymetrisk waveform, som man ofte oplever når man har med blæserinstrumenter at gøre. Waveformen vender jo tilbage til "0" når der ikke er lyd, hvorimod et rigtigt dc-offset ville "hvile" et andet sted ..
Lidt det samme som at debattere hvad "bjørnetjeneste" betyder; hvordan det bliver brugt (af nogle) vs. hvad det rent faktisk betyder ..
YupHippo skrev: ↑lør 31. jul 2021 23:39 .. der er en klar definition på et dc-offset - og overstående eksempel falder ikke ind under begrebet. Det er blot en asymetrisk waveform, som man ofte oplever når man har med blæserinstrumenter at gøre. Waveformen vender jo tilbage til "0" når der ikke er lyd, hvorimod et rigtigt dc-offset ville "hvile" et andet sted ..
Lidt det samme som at debattere hvad "bjørnetjeneste" betyder; hvordan det bliver brugt (af nogle) vs. hvad det rent faktisk betyder ..
Mange gode pointer. Jeg tror også vi er nødt til at vide, hvilken type mikrofon der er tale om. Det er rigtigt at flere typer mikrofoner nok ville ignorere en konstant luftbølge.MarkBass skrev: ↑lør 31. jul 2021 13:53Jeg kan godt følge din logik, men hvis vi ser på hvordan en mikrofon fungerer, er det ikke membranens placering (som i ”udbøjet”) i forhold til backplate (eller spole i forhold til magnet på en dynamisk mic), der genererer den spænding, vi forstærker op og kan lytte til; det er ændringen i membranens placering. Så når David trækker i dimsen, og holder den der i 2 sekunder, vil den kurveform der opfanges af membranen, være en impuls der stiger ækvivalent med den hastighed, David starter tækket med, for derefter, når Davids træk er stabilt, at falde asymptotisk tilbage til nul. Når Davis så slipper trækket, og membranen derfor går tilbage til neutral, vil der komme en modsatrettet impuls… Så jeg tænker ikke at træk og tryk på harmonikaen kan lave en square wave.Smittefar skrev: ↑ons 28. jul 2021 23:28 Når David blæser med harmonikaen, så giver det anledning til et tryk, der udbøjer membranen i mikrofonen konstant. Trykbølgerne fra lyden vil så lægge sig oveni den konstante udbøjning. Dette giver anledning til, at man måler et DC offset. Hvis han kun optog eet blæs, ville vi se det som et DC offset. Nu er han nødt til at trække luft ind ind i mellem også. Det giver anledning til en konstant 'indbøjning' af membranen, og igen lægger lydbølgerne sig oveni det konstante signal.
Jeg vil mene, at man bedst beskriver det som et square-wave signal overlejret med den egentlige musik. Denne square-wave har vel en frekvens på ca. 0.5 Hz (han skifter mellem ind- og udblæsning hvert andet sekund).
Måske har det at gøre med Doppler effekten. Når luften bevæger sig konstant, er det vel det samme som at lydkilden bevæger sig. Hvordan det så skulle kunne forklare den underliggende square wave, kan jeg ikke lige forklare…Doppler effekten påvirker jo frekvensen.. Måske er det så simpelt, at membranen opfatter de positive bølger som kraftigere end de negative når luftstrømmen går imod (blæs) og det modsatte når den går væk fra (sug).
@David, er mikrofonen placeret så den udsættes for harmonikaens luftstrøm? Har du konstateret om det er ved blæs eller sug at bølgeformen ligger henholdsvis over eller under nul?
Ja, overtonekarakteristikken der giver asymmetri i en stemmeoptagelse kan fremhæves ekstra af fx rør og trafoer, men det kan sådan set ske med alle vokaler i alle optagesituationer.Joachip skrev: ↑søn 1. aug 2021 11:07 Jeg ser tit asymmetri i vokaloptagelser. Og når man sender ting gennem apparater med rør (og gainer lidt højt), opstår der også asymmetri. Det er jo en af de ting der giver "rør-lyden".
Jeg kan godt på et teoretisk plan se, at det vil gøre, at man ikke kan maksimere output niveauet helt så meget som ellers - teoretisk set 6 dB mindre i absolut worst case. Men er det nu også så slemt, med mindre man prøver at vinde en OL medalje i loudness wars?
(Et offset er til gengæld en skidt ting at have i sit signal.)
Ja jeg forestillede mig egentlig også at Radio-edition var endnu mere pumpet mod grænsen, men det giver også fin mening at det netop er modsat.
Jeg skal ikke være for fin til at indrømme at jeg har brændt fingrene på det her, misforstået hvad de mente, og afleveret noget der var alt for "hot" og kraftigt limited. Jeg fik heldigvis muligheden for at sende en ny udgave.
Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"