Harmonika og DC

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Re: Harmonika og DC

Indlæg af david mondrup »

MarkBass skrev: lør 31. jul 2021 13:53@David, er mikrofonen placeret så den udsættes for harmonikaens luftstrøm? Har du konstateret om det er ved blæs eller sug at bølgeformen ligger henholdsvis over eller under nul?
Den er placeret foran risten over tangenterne, og det er der luften kommer ud eller suges ind når der genereres toner. Jeg har ikke konstateret hvilken bevægelse der giver hvilket resultat, men tænker at det også er afhængigt af om fasen er korrekt transmitteret gennem hele signalkæden - jeg kan ikke forestille mig andet end at der er mange potentielle fejlkilder.

Der var vist i øvrigt nogen der spurgte til mikrofonen, men jeg kan ikke lige finde det igen. Men det er en Sennheiser e906. Jeg har ærligt talt ikke så meget begreb om hvor vidt den er bygget til at være specielt egnet til blæseinstrumenter som dette, men den er ny i min samling, og jeg fik lyst til at prøve den af. Når man ser bort fra at den er lidt rigeligt generøs med at gengive resonanserne i harmonikaens lyd, så er resultatet meget fint og naturtro.

Og så må jeg lige endnu engang gøre opmærksom på, at jeg ikke introducerer begrebet "DC offset", men kun snakker om "DC" - formålet med tråden var ikke at diskutere om der er offset, eller hvordan det skal behandles, men blot at snakke om et spøjst fænomen der åbenbart opstår ved optagelse af denne type instrument der betjener sig af luftstrømme i forskellige retninger. Jeg synes ikke det er supervigtigt i dette tilfælde om der er tale om et offset eller ej. Men det kan derimod, som de seneste poster i tråden også handler om, selvfølgelig være relevant at overveje om den konstaterede asymmetri går ud over mængden af headroom i problematisk grad. Nu er der jo blot tale om ét enkelt spor i en større produktion, og så kan jeg snildt få plads til den i mixet, selv med de begrænsninger i niveau den har her. Havde det været en master, så havde jeg været helt anderledes opmærksom på det.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hehe mon harmonika og dc-offset bliver et trickspørgsmål i lydmaskine-quiz’en til næste grilltræf
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev: tirs 3. aug 2021 16:00 Og så må jeg lige endnu engang gøre opmærksom på, at jeg ikke introducerer begrebet "DC offset", men kun snakker om "DC"
Det er også en misforståelse med den sondring her.

Det er en blindgyde i denne sammenhæng, som jeg forudså og du også selv konstaterede, da du prøvede at filtrere for DC - selv meget stejlt og højt.
[...]blot at snakke om et spøjst fænomen der åbenbart opstår ved optagelse af denne type instrument der betjener sig af luftstrømme i forskellige retninger. Jeg synes ikke det er supervigtigt i dette tilfælde om der er tale om et offset eller ej. Men det kan derimod, som de seneste poster i tråden også handler om, selvfølgelig være relevant at overveje om den konstaterede asymmetri går ud over mængden af headroom i problematisk grad.
Asymmetrien går kun ud over det potentielle headroom, hvis du gerne vil have et meget højt nummer. Eller du kan vælge at limitere sporet mere - på bekostning af lydkvaliteten, relativt set, da overtonerne vil ændre sig til det mere skarpe.

Som du selv siger, så er det ikke et nødvendigvis et problem overhovedet, hverken isoleret set eller i en større produktion.

Du kan i stedet prøve noget sjovt og mere konstruktivt: sæt et eller flere all-pass filtre på sporet omkring 250 Hz og observér om det gør waveformen mere symmetrisk efter bounce?

Eksperimentér evt. med stejlheden (begynd med 24 dB/Oct) og test mellem 200 og 250 Hz.

Du skal selvfølgelig være velkommen til at sætte fx et 20 Hz HPF på også, men som du har opdaget, så gør det ikke så meget ved selve waveformen fordi "problemet" intet har med DC at gøre.

Mit forudsigelse er, at all-pass filtrene vil gør mere for headroomet og mindre ved den negative opfattelse af lydens karakter, end et HPF vil, for at opnå tilsvarende rektificerende effekt.

For at skære det ud i pap, så skyldtes den rektificerende effekt du så ved det meget stejle og høje HPF som bekendt ikke noget relateret til DC, men i stedet fra selve fasedrejningen. Derfor kan du i stedet bruge et all-pass filter, og sandsynligvis ikke meget højere end 250 Hz.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev: tirs 3. aug 2021 16:39 Hehe mon harmonika og dc-offset bliver et trickspørgsmål i lydmaskine-quiz’en til næste grilltræf
Heh heh, ja det ville være god humor.

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Hvis man fortsætter den tankegang kan man jo også øge headroom på en asymmetrisk waveform ved at tilføje et offset så den positive og negative del peaker ved samme amplitude ;)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

david mondrup skrev: tirs 3. aug 2021 16:00
MarkBass skrev: lør 31. jul 2021 13:53@David, er mikrofonen placeret så den udsættes for harmonikaens luftstrøm? Har du konstateret om det er ved blæs eller sug at bølgeformen ligger henholdsvis over eller under nul?
Den er placeret foran risten over tangenterne, og det er der luften kommer ud eller suges ind når der genereres toner. Jeg har ikke konstateret hvilken bevægelse der giver hvilket resultat, men tænker at det også er afhængigt af om fasen er korrekt transmitteret gennem hele signalkæden - jeg kan ikke forestille mig andet end at der er mange potentielle fejlkilder.

Der var vist i øvrigt nogen der spurgte til mikrofonen, men jeg kan ikke lige finde det igen. Men det er en Sennheiser e906. Jeg har ærligt talt ikke så meget begreb om hvor vidt den er bygget til at være specielt egnet til blæseinstrumenter som dette, men den er ny i min samling, og jeg fik lyst til at prøve den af. Når man ser bort fra at den er lidt rigeligt generøs med at gengive resonanserne i harmonikaens lyd, så er resultatet meget fint og naturtro.

Og så må jeg lige endnu engang gøre opmærksom på, at jeg ikke introducerer begrebet "DC offset", men kun snakker om "DC" - formålet med tråden var ikke at diskutere om der er offset, eller hvordan det skal behandles, men blot at snakke om et spøjst fænomen der åbenbart opstår ved optagelse af denne type instrument der betjener sig af luftstrømme i forskellige retninger. Jeg synes ikke det er supervigtigt i dette tilfælde om der er tale om et offset eller ej. Men det kan derimod, som de seneste poster i tråden også handler om, selvfølgelig være relevant at overveje om den konstaterede asymmetri går ud over mængden af headroom i problematisk grad. Nu er der jo blot tale om ét enkelt spor i en større produktion, og så kan jeg snildt få plads til den i mixet, selv med de begrænsninger i niveau den har her. Havde det været en master, så havde jeg været helt anderledes opmærksom på det.
Interessant, en 906 (det var mig der spurgte) er netop en dynamisk mikrofon uden trafo balancering. I en dynamisk mikrofon er det piezo elementer på membranen, der genererer spændingen. En konstant udlæsning på den type mikrofon genererer en DC spænding. En indsugning genererer en modsatrettet DC spænding, når der så kommer toner ind over bliver de lagt oven i DC spændingen. Jeg vil umiddelbart gætte på, at meget af DC bidraget forsvinder hvis signalet køres gennem en (fysisk) trafo.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KTAS skrev: tirs 3. aug 2021 18:26 Hvis man fortsætter den tankegang kan man jo også øge headroom på en asymmetrisk waveform ved at tilføje et offset så den positive og negative del peaker ved samme amplitude ;)
Heh heh, jeg tror det bliver lidt tricky, da der ikke er tale om et offset.

Derfor vil et "tilføjet" offset den modsatte vej ikke kunne fixe problemet, da det i stedet burde være noget korreleret, dvs. et signal der løbende og proportionalt rektificerede hver individuel tone. Tæt på umuligt i praksis, forestiller jeg mig.

I praksis ville man nok bare bruge et all-pass filter i low mid, æde hvad det evt. hjalp, og så komme videre, hvilket er præcis hvad man gør i broadcasting.

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev: tirs 3. aug 2021 17:13
Hald skrev: tirs 3. aug 2021 16:39 Hehe mon harmonika og dc-offset bliver et trickspørgsmål i lydmaskine-quiz’en til næste grilltræf
Heh heh, ja det ville være god humor.
Jeg kan da tage harmonikaen med næste gang ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Skriv det lige specifikt hvis vi skal have harmonika med, har vist en i kælderen 😂
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar