Den er placeret foran risten over tangenterne, og det er der luften kommer ud eller suges ind når der genereres toner. Jeg har ikke konstateret hvilken bevægelse der giver hvilket resultat, men tænker at det også er afhængigt af om fasen er korrekt transmitteret gennem hele signalkæden - jeg kan ikke forestille mig andet end at der er mange potentielle fejlkilder.
Der var vist i øvrigt nogen der spurgte til mikrofonen, men jeg kan ikke lige finde det igen. Men det er en Sennheiser e906. Jeg har ærligt talt ikke så meget begreb om hvor vidt den er bygget til at være specielt egnet til blæseinstrumenter som dette, men den er ny i min samling, og jeg fik lyst til at prøve den af. Når man ser bort fra at den er lidt rigeligt generøs med at gengive resonanserne i harmonikaens lyd, så er resultatet meget fint og naturtro.
Og så må jeg lige endnu engang gøre opmærksom på, at jeg ikke introducerer begrebet "DC offset", men kun snakker om "DC" - formålet med tråden var ikke at diskutere om der er offset, eller hvordan det skal behandles, men blot at snakke om et spøjst fænomen der åbenbart opstår ved optagelse af denne type instrument der betjener sig af luftstrømme i forskellige retninger. Jeg synes ikke det er supervigtigt i dette tilfælde om der er tale om et offset eller ej. Men det kan derimod, som de seneste poster i tråden også handler om, selvfølgelig være relevant at overveje om den konstaterede asymmetri går ud over mængden af headroom i problematisk grad. Nu er der jo blot tale om ét enkelt spor i en større produktion, og så kan jeg snildt få plads til den i mixet, selv med de begrænsninger i niveau den har her. Havde det været en master, så havde jeg været helt anderledes opmærksom på det.