DJ pult til begynder/Barn

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

DJ pult til begynder/Barn

Indlæg af ChrisRos »

Min søn på 8 år elsker at finde og høre musik og drømmer lige nu om at være DJ. Altså han 8 år så hvem ved, men støttes det skal han da.

Jeg havde udset mig DDJ-200 fra Pioneer fordi han kan bruge sin ipad til den og vi kunne så købe nogle gode højtalere og slutte til. Umiddelbart er alle andre pulte nogle der skal sluttes til en computer og det vil være en temmelig stor udskrivning hvis vi også skal købe en computer og fylde den med ligeså meget musik som der findes på streamingtjenesterne.

BUtikken jeg talte med sagde dog at DDJ-400 kunne markant mere for få penge ekstra. Men det betyder jo igen at der skal computer og musik til.

Jeg har absolut intet forstand på det her og jeg blev andetsteds rådet til at tjekke herinde fordi der skulle være en masse kloge mennesker.

Så...han bliver kun lige 8 år i næste måned og det er til at starte med på forsøgsbasis ift. om det er noget der reelt interesserer ham og han har det sjovt. Det skal derfor også være simpelt, ikke koster ret meget mere end 2000kr. Er DDJ-200 måske bare det bedste bud eller findes der andet man kan få som kan bruges med tablet og streamingtjeneste på lyden?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Der er nogle udfordringer ved DDJ-200 løsningen.

1. Du kan ikke lade iPad'en imens, så skal du have en pass-through lader eller lade jer nøjes med batteri.
2. Hvis det ikke er en iPad Pro (der har USB C), så skal du ha' en USB til Lightning adapter imellem.
3. Der er ikke indbygget lydkort, så lyden skal ud af hovedtelefon stikket på iPad'en.

Det kan sagtens fungere fint, men med alle mulige adaptere til lyd, ladning og USB så ser jeg det som en løsning med kort udløbsdato. Det ville være helt fint til en 8 årig, og controlleren fejler ikke noget, men overvej lige disse punkter grundigt.

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Tak for dit input. Jeg sætter stor pris på det.

1- Jeg tænker at det måske ikke gør noget at der ikke er 12 timers batteri at køre på non-stop med musik :D Men fint pointe.

2- good to know.

3 - Ja det var det opdagede jeg. Der er en dims med så man kan bruge alt med mini-jack og derfor både højtalere og hørebøffer.

Mht. din sidste kommentar, så er det netop det med at det "bare" er til en 8 årig og netop et startsted. Jeg kan nemlig ikke finde andre løsninger som i et prisleje på 2000-2500. Så til en start og som en mulighed for at undersøge om det er noget der interesserer ham seriøst, tænker jeg at det er en rimelig løsning.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ha ha, nej kan godt være en tidsbegrænsning ville være at foretrække.

Hvis han bliver super bidt af det og gerne vil spille til fest i SFO'en eller lignende, så er det dog ikke så fedt at være afhængig af batteri.

Igen, det er en super fin løsning nu og her og giver god mening i forhold til jeres behov. Controlleren kan jo også tilsluttes til en laptop hvis han en gang vil upgrade lidt. Der kan man så tilføje et lydkort også for at øge lydkvaliteten, det behøver ikke være dyrt.

Alternativt, hvis du ikke har noget imod Ebay, så er der et par DDJ-400 til en god pris i Tyskland. Omkring 200 euro ser det ud til du kan få en til. Der er også en enkelt DDJ-400 på DBA til 2.000,- kr. Men, jeg tror ikke du slipper for pass-through power lige meget hvad.

Generelt, jo billigere grej man køber, jo sværere er det at sælge det igen hvis han mister interessen. Og, så er der den lille ting med at jo flere dele, jo hurtigere går det galt. Små dimser, så som adaptere til lyd og USB, der bliver væk eller går i stykker - det kan faktisk hurtigt blive dyrt. Taler af erfaring.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Kigger lige lidt og ser at Numark har en lille controller med indbygget lydkort. Der er desuden indbygget lys også, hvilket sikkert er meget sjovt i den alder. Den er endnu billigere:

https://www.thomann.de/dk/numark_party_mix_mkii.htm

Der er så ikke fuld EQ på, kun top og bund, men det er længe fint til det behov :)

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Men hvordan får man musik på? Jeg kan ikke lige se hvordan det gøres. Altså jeg har ikke forstand på det overhovedet, så har nok bare ikke forstået det.

Han får noget lysshow i gave af nogle andre :D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er det ikke bare et USB kabel til iPaden og så en DJ app "DJAY" eller lign.? Jeg kender ikke systemet, men det burde kunne køre helt uden en PC/Mac og bare en tablet.

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Holger skrev: tirs 27. jul 2021 13:55 Er det ikke bare et USB kabel til iPaden og så en DJ app "DJAY" eller lign.? Jeg kender ikke systemet, men det burde kunne køre helt uden en PC/Mac og bare en tablet.
Hvilken en mener du? Den sidste der blev nævnt?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, altså Numarken. Fandt et par videoer og en tutorial, men det er sjældent særligt tydeligt beskrevet.

På Numarks hjemmeside fremgår det dog ret tydeligt at:

· Numark Party Mix kan køre med PC *eller* iOS (iPad) - dvs. den burde kunne køre alene med iPad fx, hvilket var hvad du ønskede, så vidt jeg kan se.

· Der medfølger DJ Player Pro, citat "an IOS app that can be utilized only on iPhone, iPad or iPod touch using a USB Camera adapter, purchase separately (click here)."

Der er sikkert også andre software løsninger på iPad der kan kommunikere med Numarken direkte.

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Tak. Men jeg tror ikke helt jeg forstår hvordan musikken hentes, om den bare kan afspille og bruge fra en musiktjeneste. Det kræver vel noget licensaftale med NUmark..

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Du skal have musikken overført til dit iTunes bibliotek. Ydermere skal du så installere en Dj app som controlleren hookes op til, det er i app'en du vælger numrene.
Man kunne før i tiden streame fra Spotify til visse Dj apps, men det er lukket ned nu (Fra juli 2021 vist). Ved ikke med andre streaming services.

Numarken fungerer med disse apps:

Serato DJ Lite
Algoriddim djay Pro
DJ Player Pro mobile

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Ja okay. Det lader sig ikke rigtig gøre med Numark så. Han har ikke musik liggende på andet end en musiktjeneste.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det har ikke noget med Numark at gøre, det er musiktjenesten der bestemmer det. Hvilken tjeneste bruger i?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

ChrisRos skrev: tirs 27. jul 2021 16:05 Ja okay. Det lader sig ikke rigtig gøre med Numark så. Han har ikke musik liggende på andet end en musiktjeneste.
Det har ikke noget med Numark at gøre.

Generelt fungerer alt musikudstyr ved at man skal eje/købe musikken i filform, som man så afspiller fra soft- eller hardwaren.

Musikken downloades via fx iTunes. Herefter overføres numrene til DJ-udstyret.

En streaming service vil der både være licensproblemer med (da musikken ikke er købt til dette formål) og ikke mindst skal musikken af tekniske årsager typisk downloades først - ikke streames - da pulten ellers ikke har en chance for at arbejde med lydfilen.

Det er muligt, at der findes løsninger derude som kan arbejde med (gratis) streamingservices, men ikke noget jeg er bekendt med på stående fod.

Ligesom man i gamle dage skulle købe en CD eller vinylplade til at DJe med, så skal man typisk i dag købe en musikfil til at DJe med.

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Holger skrev: tirs 27. jul 2021 17:17
ChrisRos skrev: tirs 27. jul 2021 16:05 Ja okay. Det lader sig ikke rigtig gøre med Numark så. Han har ikke musik liggende på andet end en musiktjeneste.
Det har ikke noget med Numark at gøre.

Generelt fungerer alt musikudstyr ved at man skal eje/købe musikken i filform, som man så afspiller fra soft- eller hardwaren.

Musikken downloades via fx iTunes. Herefter overføres numrene til DJ-udstyret.

En streaming service vil der både være licensproblemer med (da musikken ikke er købt til dette formål) og ikke mindst skal musikken af tekniske årsager typisk downloades først - ikke streames - da pulten ellers ikke har en chance for at arbejde med lydfilen.

Det er muligt, at der findes løsninger derude som kan arbejde med (gratis) streamingservices, men ikke noget jeg er bekendt med på stående fod.

Ligesom man i gamle dage skulle købe en CD eller vinylplade til at DJe med, så skal man typisk i dag købe en musikfil til at DJe med.

Det var det der var smart med DDJ-200, både at den kan tilsluttes og bruges med iPad, men også at den bruges med fx. Tidal. Det var også muligt med Spotify indtil for nylig hvor pioneer opsagde det.

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Jeg bruger denne https://m.thomann.de/dk/hercules_dj_con ... se_500.htm
Den fungerer med Serato DJ lite (følger med gratis og er fint til begynder brug) og kan spille med TIDAL 👍
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Old Dub Dude skrev: ons 28. jul 2021 11:11 Jeg bruger denne https://m.thomann.de/dk/hercules_dj_con ... se_500.htm
Den fungerer med Serato DJ lite (følger med gratis og er fint til begynder brug) og kan spille med TIDAL 👍

Tak!

Er der lyd på den eller skal der sluttes hjøjtaler til? Kan ikke lige gennemskue det.

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Der er indbygget lydkort med Phonostik - kan sættes til gammelt stereoanlæg, mixer eller hvad du lyster - der er også hovedtelefon udgang!
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Old Dub Dude skrev: ons 28. jul 2021 12:37 Der er indbygget lydkort med Phonostik - kan sættes til gammelt stereoanlæg, mixer eller hvad du lyster - der er også hovedtelefon udgang!
Ja okay. Så bliver det for dyrt fordi vi både skal have den, hørebøffer og højtalere.
Men tak

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

har i ikke f.ex en Bluetooth speaker i huset med mini-jack AUX input? så kræver det bare en ledning fra Headphone outputtet der passer ind i højttaleren - så spiller det
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Old Dub Dude skrev: tors 29. jul 2021 14:12 har i ikke f.ex en Bluetooth speaker i huset med mini-jack AUX input? så kræver det bare en ledning fra Headphone outputtet der passer ind i højttaleren - så spiller det
Nej desværre.

Den mdd DDJ-200 gælder det samme men til bedre pris. Men måske vi skulle overveje om opgradering mellem den og den du nævner. Jeg ved bare ikke hvad jeg får ekstra for de 800kr der er i prisforskel

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

tænker at ddj 200 er glimrende til et barn - jeg er heller ikke rigtig DJ, vil bare godt kunne spille til fester sov. og derfor var det vigtigt for mig at købe en dims der kan køre med Serato, så jeg har adgang til hele Tidal's bibliotek! og da jeg alligevel har studie hjemme er det fedt for mig at der er lidt bedre input/output sektion, bl.a med mulighed for at sætte mikrofon til.
Ligemeget hvad skal "ungen" nok blive begejstret for noget lidt mindre end mit forslag :-D
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Old Dub Dude skrev: fre 30. jul 2021 09:45 tænker at ddj 200 er glimrende til et barn - jeg er heller ikke rigtig DJ, vil bare godt kunne spille til fester sov. og derfor var det vigtigt for mig at købe en dims der kan køre med Serato, så jeg har adgang til hele Tidal's bibliotek! og da jeg alligevel har studie hjemme er det fedt for mig at der er lidt bedre input/output sektion, bl.a med mulighed for at sætte mikrofon til.
Ligemeget hvad skal "ungen" nok blive begejstret for noget lidt mindre end mit forslag :-D
Altså jeg ved ikke hvad Serato er... men kunne google mig til at det er noget musik app.

DDJ - Mix musik fra Tidal, Beatport, Deezer og soundcloud
Kompatibel med WeDJ, edjing, djay og rekordbox apps

Det er mere det om man køber noget med kort holdbarhed ift. features hvis nu det er et hit.

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

det havde jeg overset - du har ret - ddj200 kan spille fra Tidal! så ka i rolig starte dér
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Default avatar
ChrisRos
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Bjæverskov

Indlæg af ChrisRos »

Tak for alle input. Vi købte DDJ-200 og ved nærmere bekendtskab med den er vi endt med at returnere den. Flere faktorer spillede ind i beslutningen.

Måske vi om et år prøver igen med en mere fancy slags som kan bruges med computer.

Nyt svar