Hvordan følger live-trommeslageren en forudindspillet bas?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Hvordan følger live-trommeslageren en forudindspillet bas?

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har set nogle Youtube-videoer med Sussi og Leo på det seneste - nu kigger jeg bl.a. på denne:



Det er tydeligt, at bassen (samt rytme-optakten til hvert nummer) er indspillet på forhånd. Vokaler samt instrumenter på scenen - herunder trommer - spilles efter min klare vurdering live (altså ikke playback).

Nu undrer jeg mig over, hvordan en live-trommeslager kan følge en forudindspillet bas. Jeg kunne forstå, hvis det omvendt var tromme-tracket, der var indspillet i forvejen, og der så var en live-basist på scenen, der skulle følge de forudindspillede trommer. Men omvendt - er det ikke lidt svært? Det ligner så også, at trommeslageren har en øresnegl... får han mon et forudindspillet metronom-signal af en slags ind i øret, medens han spiller, som publikum så ikke hører, så han bedre kan følge det forudindspillede bas-track, eller hvad?

Nogen der har erfaring med, hvordan sådan noget her kunne være grebet an?
Senest rettet af Mr. Soundman søn 25. jul 2021 23:02, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Da jeg for mange, mange år siden udgav mine første middelalder-inspirerede numre på Youtube, var alt - inkl. kontramelodier og trommer indspillet "live", dvs. på keyboard/tastatur.

Jeg fulgte generelt de betonede slag, eller bare slagene generelt.

Jeg fandt det udfordrende, men ikke særlig svært (ikke dengang, ihvertfald).



(trommerne starter v. 0:54).

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: søn 25. jul 2021 23:01 Da jeg for mange, mange år siden udgav mine første middelalder-inspirerede numre på Youtube, var alt - inkl. kontramelodier og trommer indspillet "live", dvs. på keyboard/tastatur. ...

Det, som jeg i denne her sammenhæng mener med "live" er ikke bare, at det spilles manuelt (modsat f.eks. et MIDI-arrangement), men at det spilles imedens de står på scenen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Som du selv siger har han sikkert noget click eller rytme at låse sig til også ,... samt kender numrene afsindig godt

Dette er vist ikke usædvanligt
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 25. jul 2021 23:08, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev: søn 25. jul 2021 23:06
mediumaevum skrev: søn 25. jul 2021 23:01 Da jeg for mange, mange år siden udgav mine første middelalder-inspirerede numre på Youtube, var alt - inkl. kontramelodier og trommer indspillet "live", dvs. på keyboard/tastatur. ...

Det, som jeg i denne her sammenhæng mener med "live" er ikke bare, at det spilles manuelt (modsat f.eks. et MIDI-arrangement), men at det spilles imedens de står på scenen.
Om du spiller på et keyboard, tastatur eller på et ægte klaver - eller ægte trommesæt - er vel sagen underordnet?

Det er vel stadig et instrument. Jeg går ud fra man har hovedtelefoner på, så man kan høre den forudindspillede bas.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Uden at se videoen tør jeg godt sige at han spiller til click, det er meget almindeligt, det bruges meget i dag da der ofte er video, lys og effekter der skal passe til.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald skrev: søn 25. jul 2021 23:28 Uden at se videoen tør jeg godt sige at han spiller til click, det er meget almindeligt, det bruges meget i dag da der ofte er video, lys og effekter der skal passe til.

Har du også prøvet det selv, at spille trommer i en livesituation med metronom-klick kørende i øret?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nej ikke live på en scene, men i forbindelse med live optagelser i studiet har jeg flere gange, når først man har trænet nok til at spille efter click vil jeg næsten sige at jeg foretrækker det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

På samme spor kan der også være kommentarer, det bruges ofte i forbindelser med shows hvor der kan være stor udskiftning i musikerne så de ikke misser breaks, fills, halftempo osv. Har ofte set videoer om i forbindelse med trommeslagere på de store færger.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald skrev: tirs 27. jul 2021 00:14 På samme spor kan der også være kommentarer, det bruges ofte i forbindelser med shows hvor der kan være stor udskiftning i musikerne så de ikke misser breaks, fills, halftempo osv.

Aha - interessant... vidste ikke, man gjorde sådan.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg deler lige lidt videoer omkring det:



Det var vist ham her jeg har set nogle video med på luksus cruise skibe:



Se følgende:
7:00 hvor man kan se hvor forvirrende "hjælpen" kan være hvis det er lavet "forkert"
10:29-10:47
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Findes der ikke osse "bas-maskiner", ? Han kommer skævt ind i sangen så jeg kan forestille mig det ville være en fordel at have. Trommeslageren har da heller ikke in-ear, såvidt jeg kan se?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Han trykker in-ears på plads ved 7:00
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Vi har på et tidspunkt eksperimenteret med at bruge backing tracks (og dermed clicks), men vi fik det aldrig rigtig til at fungere. Det kræver træning at følge det. Jeg tror egentlig, det er nok, hvis bare trommeslageren følger det. Så skal resten bare spille til trommeslageren (som de plejer), men det er svært. Jo mere studietrænet man er, jo nemmere bliver det.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Smittefar skrev: tirs 27. jul 2021 11:13Jeg tror egentlig, det er nok, hvis bare trommeslageren følger det. Så skal resten bare spille til trommeslageren (som de plejer), men det er svært.
Jeg har prøvet den model masser af gange, og den er langt fra foolproof. Det kræver også træning at læne sig ind i at trommeslageren er den der videreformidler clicket, og jeg er ret overbevist om at det vil give mere sikkerhed hvis flere har click i ørerne, når først man har besluttet sig for et setup der kræver et click.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Som trommeslager tænker jeg at clicket skal være højest i mine ører, men at det nok er fint at de andre også kan guide sig, så måske knap så dominerende i andres in-ears. Til gengæld er der ikke længere diskussion om brug af in-ears da click er ret ufedt i floor-monitors.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Per Mygind
Medlem
Indlæg: 54
Sted: Øster Hassing

Indlæg af Per Mygind »

Vi bruger backingbas i vores band. Vi har backing og klik i ableton live og har et stereooutput med backing og et output med klik. Vi bruger alle inears og har klikket der. -Jeg har klikket relativt højt (Spiller trommer), og de andre har det noget lavere, så de primært kan høre det i fortællingen og i breaks. Det var helt klart en udfordring i starten. Især, når det er nyt for alle i bandet at spille med klik :) -Men Det bliver hurtigt et "ekstra instrument", som guider mere end det stresser. -Og kan da i øvrigt mærke, hvor meget det har hjulpet mig til ikke at løbe (så meget, som tidligere) når jeg i andre sammenhænge spiller uden klik :)

Formen er jo naturligvis bestemt af det indspillede :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg bruger click og backing tracks i næsten alt det, jeg laver. Det er især vigtigt, når jeg skal have symfoniorkestre til at spille med 1/12-dels præcision til en film. Så har jeg et mapped click-track med et pre-roll der er synced til filmen. Oftest når jeg indspiller filmmusik er der en blanding af samples, synths og orkester. Hvis alt er i click, kommer det til at passe sammen.

Her er et screenshot fra La Casa De Papel, jeg lavede sidste år:
Skærmbillede 2021-07-28 kl. 12.01.41.png
Skærmbillede 2021-07-28 kl. 12.01.41.png (559.76 KiB) Vist 633 gange
Øverst kan du se taktarterne der ændrer sig henad vejen og tempoet i den blå linje. Alle regionerne nedenunder er så forskellige stems af effekter, synth og mange andre ting. Cirka 90% skulle skiftes ud med noget, som et symfoniorkester skulle spille.

Herfra er det bare at lave et audio-bounce af Logics clicktrack som så kan lægges ind som separat audiofil og sendes til dirigenten. Jeg har et track, der hedder Click MIDI, hvis jeg nu vil lave clicks der går imod Logics. Click starter så 2 takter før musikken (de to takter står også i noderne). Musikken starter på takt 3 og kører derfra.

Selve afviklingen er i et ProTools-rig. Dirigenten får et audiofeed af clicktracket, filmen og bars&beats vinduet fra ProTools.

Når vi laver live-to-picture opsætninger af film, laver jeg også et visuelt click i form af punches – en hvid cirkel der flasher hver takt – eller streamers: hvide linjer der bevæger sig henover skærmen for at ramme et hitpoint.

Jeg ved godt, dette er langt mere kompliceret end hvad, der bliver spurgt ind til. Bare en illustration af hvor langt man kan tage det.
skriver noder

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Per Mygind skrev: ons 28. jul 2021 10:59 ... Det var helt klart en udfordring i starten. Især, når det er nyt for alle i bandet at spille med klik :) ...

Det kan jeg sagtens forestille mig.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

bryla skrev: ons 28. jul 2021 12:14 ...

Her er et screenshot fra La Casa De Papel, jeg lavede sidste år:
Skærmbillede 2021-07-28 kl. 12.01.41.png

Øverst kan du se ... tempoet i den blå linje.

Nu bliver jeg lige nysgerrig: Er det sådan, at du ligefrem kan programmere tempoet til at ændre sig i løbet af nummeret?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja det kan man også i f.ek. Logic.

Jeg vil også sige at det krævede en del at spille til click i starten, men ens timing bliver betydelig bedre, og det hjalp mig meget selv når jeg spiller uden click.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar