Hvordan følger live-trommeslageren en forudindspillet bas?
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2986
- Sted: Fyn
Hvordan følger live-trommeslageren en forudindspillet bas?
Jeg har set nogle Youtube-videoer med Sussi og Leo på det seneste - nu kigger jeg bl.a. på denne:
Det er tydeligt, at bassen (samt rytme-optakten til hvert nummer) er indspillet på forhånd. Vokaler samt instrumenter på scenen - herunder trommer - spilles efter min klare vurdering live (altså ikke playback).
Nu undrer jeg mig over, hvordan en live-trommeslager kan følge en forudindspillet bas. Jeg kunne forstå, hvis det omvendt var tromme-tracket, der var indspillet i forvejen, og der så var en live-basist på scenen, der skulle følge de forudindspillede trommer. Men omvendt - er det ikke lidt svært? Det ligner så også, at trommeslageren har en øresnegl... får han mon et forudindspillet metronom-signal af en slags ind i øret, medens han spiller, som publikum så ikke hører, så han bedre kan følge det forudindspillede bas-track, eller hvad?
Nogen der har erfaring med, hvordan sådan noget her kunne være grebet an?
Det er tydeligt, at bassen (samt rytme-optakten til hvert nummer) er indspillet på forhånd. Vokaler samt instrumenter på scenen - herunder trommer - spilles efter min klare vurdering live (altså ikke playback).
Nu undrer jeg mig over, hvordan en live-trommeslager kan følge en forudindspillet bas. Jeg kunne forstå, hvis det omvendt var tromme-tracket, der var indspillet i forvejen, og der så var en live-basist på scenen, der skulle følge de forudindspillede trommer. Men omvendt - er det ikke lidt svært? Det ligner så også, at trommeslageren har en øresnegl... får han mon et forudindspillet metronom-signal af en slags ind i øret, medens han spiller, som publikum så ikke hører, så han bedre kan følge det forudindspillede bas-track, eller hvad?
Nogen der har erfaring med, hvordan sådan noget her kunne være grebet an?
Senest rettet af Mr. Soundman søn 25. jul 2021 23:02, rettet i alt 1 gang.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Da jeg for mange, mange år siden udgav mine første middelalder-inspirerede numre på Youtube, var alt - inkl. kontramelodier og trommer indspillet "live", dvs. på keyboard/tastatur.
Jeg fulgte generelt de betonede slag, eller bare slagene generelt.
Jeg fandt det udfordrende, men ikke særlig svært (ikke dengang, ihvertfald).
(trommerne starter v. 0:54).
Jeg fulgte generelt de betonede slag, eller bare slagene generelt.
Jeg fandt det udfordrende, men ikke særlig svært (ikke dengang, ihvertfald).
(trommerne starter v. 0:54).
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2986
- Sted: Fyn
mediumaevum skrev: ↑søn 25. jul 2021 23:01 Da jeg for mange, mange år siden udgav mine første middelalder-inspirerede numre på Youtube, var alt - inkl. kontramelodier og trommer indspillet "live", dvs. på keyboard/tastatur. ...
Det, som jeg i denne her sammenhæng mener med "live" er ikke bare, at det spilles manuelt (modsat f.eks. et MIDI-arrangement), men at det spilles imedens de står på scenen.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Om du spiller på et keyboard, tastatur eller på et ægte klaver - eller ægte trommesæt - er vel sagen underordnet?Mr. Soundman skrev: ↑søn 25. jul 2021 23:06mediumaevum skrev: ↑søn 25. jul 2021 23:01 Da jeg for mange, mange år siden udgav mine første middelalder-inspirerede numre på Youtube, var alt - inkl. kontramelodier og trommer indspillet "live", dvs. på keyboard/tastatur. ...
Det, som jeg i denne her sammenhæng mener med "live" er ikke bare, at det spilles manuelt (modsat f.eks. et MIDI-arrangement), men at det spilles imedens de står på scenen.
Det er vel stadig et instrument. Jeg går ud fra man har hovedtelefoner på, så man kan høre den forudindspillede bas.
Uden at se videoen tør jeg godt sige at han spiller til click, det er meget almindeligt, det bruges meget i dag da der ofte er video, lys og effekter der skal passe til.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2986
- Sted: Fyn
Har du også prøvet det selv, at spille trommer i en livesituation med metronom-klick kørende i øret?
Nej ikke live på en scene, men i forbindelse med live optagelser i studiet har jeg flere gange, når først man har trænet nok til at spille efter click vil jeg næsten sige at jeg foretrækker det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
På samme spor kan der også være kommentarer, det bruges ofte i forbindelser med shows hvor der kan være stor udskiftning i musikerne så de ikke misser breaks, fills, halftempo osv. Har ofte set videoer om i forbindelse med trommeslagere på de store færger.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2986
- Sted: Fyn
Jeg deler lige lidt videoer omkring det:
Det var vist ham her jeg har set nogle video med på luksus cruise skibe:
Se følgende:
7:00 hvor man kan se hvor forvirrende "hjælpen" kan være hvis det er lavet "forkert"
10:29-10:47
Det var vist ham her jeg har set nogle video med på luksus cruise skibe:
Se følgende:
7:00 hvor man kan se hvor forvirrende "hjælpen" kan være hvis det er lavet "forkert"
10:29-10:47
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
-
- Medlem
- Indlæg: 970
- Sted: Copenhagen
Findes der ikke osse "bas-maskiner", ? Han kommer skævt ind i sangen så jeg kan forestille mig det ville være en fordel at have. Trommeslageren har da heller ikke in-ear, såvidt jeg kan se?
Vi har på et tidspunkt eksperimenteret med at bruge backing tracks (og dermed clicks), men vi fik det aldrig rigtig til at fungere. Det kræver træning at følge det. Jeg tror egentlig, det er nok, hvis bare trommeslageren følger det. Så skal resten bare spille til trommeslageren (som de plejer), men det er svært. Jo mere studietrænet man er, jo nemmere bliver det.
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Jeg har prøvet den model masser af gange, og den er langt fra foolproof. Det kræver også træning at læne sig ind i at trommeslageren er den der videreformidler clicket, og jeg er ret overbevist om at det vil give mere sikkerhed hvis flere har click i ørerne, når først man har besluttet sig for et setup der kræver et click.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Som trommeslager tænker jeg at clicket skal være højest i mine ører, men at det nok er fint at de andre også kan guide sig, så måske knap så dominerende i andres in-ears. Til gengæld er der ikke længere diskussion om brug af in-ears da click er ret ufedt i floor-monitors.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- Per Mygind
- Medlem
- Indlæg: 54
- Sted: Øster Hassing
Vi bruger backingbas i vores band. Vi har backing og klik i ableton live og har et stereooutput med backing og et output med klik. Vi bruger alle inears og har klikket der. -Jeg har klikket relativt højt (Spiller trommer), og de andre har det noget lavere, så de primært kan høre det i fortællingen og i breaks. Det var helt klart en udfordring i starten. Især, når det er nyt for alle i bandet at spille med klik -Men Det bliver hurtigt et "ekstra instrument", som guider mere end det stresser. -Og kan da i øvrigt mærke, hvor meget det har hjulpet mig til ikke at løbe (så meget, som tidligere) når jeg i andre sammenhænge spiller uden klik
Formen er jo naturligvis bestemt af det indspillede
Formen er jo naturligvis bestemt af det indspillede
Jeg bruger click og backing tracks i næsten alt det, jeg laver. Det er især vigtigt, når jeg skal have symfoniorkestre til at spille med 1/12-dels præcision til en film. Så har jeg et mapped click-track med et pre-roll der er synced til filmen. Oftest når jeg indspiller filmmusik er der en blanding af samples, synths og orkester. Hvis alt er i click, kommer det til at passe sammen.
Her er et screenshot fra La Casa De Papel, jeg lavede sidste år: Øverst kan du se taktarterne der ændrer sig henad vejen og tempoet i den blå linje. Alle regionerne nedenunder er så forskellige stems af effekter, synth og mange andre ting. Cirka 90% skulle skiftes ud med noget, som et symfoniorkester skulle spille.
Herfra er det bare at lave et audio-bounce af Logics clicktrack som så kan lægges ind som separat audiofil og sendes til dirigenten. Jeg har et track, der hedder Click MIDI, hvis jeg nu vil lave clicks der går imod Logics. Click starter så 2 takter før musikken (de to takter står også i noderne). Musikken starter på takt 3 og kører derfra.
Selve afviklingen er i et ProTools-rig. Dirigenten får et audiofeed af clicktracket, filmen og bars&beats vinduet fra ProTools.
Når vi laver live-to-picture opsætninger af film, laver jeg også et visuelt click i form af punches – en hvid cirkel der flasher hver takt – eller streamers: hvide linjer der bevæger sig henover skærmen for at ramme et hitpoint.
Jeg ved godt, dette er langt mere kompliceret end hvad, der bliver spurgt ind til. Bare en illustration af hvor langt man kan tage det.
Her er et screenshot fra La Casa De Papel, jeg lavede sidste år: Øverst kan du se taktarterne der ændrer sig henad vejen og tempoet i den blå linje. Alle regionerne nedenunder er så forskellige stems af effekter, synth og mange andre ting. Cirka 90% skulle skiftes ud med noget, som et symfoniorkester skulle spille.
Herfra er det bare at lave et audio-bounce af Logics clicktrack som så kan lægges ind som separat audiofil og sendes til dirigenten. Jeg har et track, der hedder Click MIDI, hvis jeg nu vil lave clicks der går imod Logics. Click starter så 2 takter før musikken (de to takter står også i noderne). Musikken starter på takt 3 og kører derfra.
Selve afviklingen er i et ProTools-rig. Dirigenten får et audiofeed af clicktracket, filmen og bars&beats vinduet fra ProTools.
Når vi laver live-to-picture opsætninger af film, laver jeg også et visuelt click i form af punches – en hvid cirkel der flasher hver takt – eller streamers: hvide linjer der bevæger sig henover skærmen for at ramme et hitpoint.
Jeg ved godt, dette er langt mere kompliceret end hvad, der bliver spurgt ind til. Bare en illustration af hvor langt man kan tage det.
skriver noder
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2986
- Sted: Fyn
Per Mygind skrev: ↑ons 28. jul 2021 10:59 ... Det var helt klart en udfordring i starten. Især, når det er nyt for alle i bandet at spille med klik ...
Det kan jeg sagtens forestille mig.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2986
- Sted: Fyn
Nu bliver jeg lige nysgerrig: Er det sådan, at du ligefrem kan programmere tempoet til at ændre sig i løbet af nummeret?
Ja det kan man også i f.ek. Logic.
Jeg vil også sige at det krævede en del at spille til click i starten, men ens timing bliver betydelig bedre, og det hjalp mig meget selv når jeg spiller uden click.
Jeg vil også sige at det krævede en del at spille til click i starten, men ens timing bliver betydelig bedre, og det hjalp mig meget selv når jeg spiller uden click.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -