Hvilken mikrofon får man mest for pengene ( <500 $)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Re: Hvilken mikrofon får man mest for pengene ( <500 $)

Indlæg af Søren Dyhr »

the19thbear skrev: man 19. jul 2021 09:00 Du kommer i min optik meget længere med at købe en billigere mic og så bruge pengene på at lave noget akustisk regulering, eller bruge pengene på monitors (selvom det er uden for dit budget), eller gode hovedtlf og så gå i gang med at lære at mixe/producere i X antal år.
:)
Jeg opdagede tidligt i denne tråd at din fine argumentation preller af på OP, derfor de til tider absurde OT'er!

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

the19thbear skrev: man 19. jul 2021 09:00 Enig. Hvis du ikke kan lave noget fantastisk med en af disse mikrofoner (eller en billigere mic), er problemet ikke grejet :)
Det at lege med hardware (avalon) og dyre mics er noget jeg personligt først ville gøre hvis jeg vadede i penge. Jeg arbejder med lyd professionelt hver eneste dag og det er slet ikke noget jeg prioriterer (hardware og dyr mic). Jo der er forskel. Men det er marginaler/nuancer.(nogle gange større end andre selvfølgelig).

Du kommer i min optik meget længere med at købe en billigere mic og så bruge pengene på at lave noget akustisk regulering, eller bruge pengene på monitors (selvom det er uden for dit budget), eller gode hovedtlf og så gå i gang med at lære at mixe/producere i X antal år.
:)
Enig, personligt vil jeg også kigge på akustikken først.
Jeg har tidligere være meget begejstret for mikrofonen Røde NT1-a som jo er en billig mikrofon, særlig brugt, men ja med alderen lærte jeg at den måske ikke kan lave mirakler og er ret hypet i toppen. MEN. Den er stadig utrolig støjsvag, så den kan placeres hvor den lyder bedst og bare gaines mere, samt kan tåle store lydtryk ved brug af forskellige instrumenter. Jeg har ikke kigget mig om efter noget vildere endnu, men er helt klar over at der findes meget bedre mikrofoner derude, man kommer også bare til at bløde for dem. Spørgsmålet er om du skulle opbygge noget erfaring selv med nogle billigere brugte mikrofoner du kan sælge igen til ca. samme pris eller beholde som supplement hvis behovet opstår, så kan du jo også nemmere selv finde ud af hvad du søger hen imod, eller hvad du mangler i forhold til planlægning i fremtidig opgradering.

Det er selvfølgelig også lækkert bare at starte ud med noget lækkert, men som der også er nævnt i tråden så er der også mange der køber noget fancy grej for at kunne flashe det på en grejliste på deres hjemmeside i håb om at deres premium-fluepapir hiver en kunde hjem. Personligt vil jeg hellere have at de kommer til mig fordi den "sound" jeg har passer til dem, end at de kigger på grejet først. Lidt ligesom en god fotograf er vigtigere end hvilket kameraudstyr han benytter. Jeg kender folk med top-end mikrofoner der laver ting der lyder af :puke: , og jeg har også kendskab til fotografer der ejer alle de lækreste ting fra øverste hylde, men som jeg kan gøre bedre med en iPhone.

Jeg prøver at sige at du er den vigtigste del af kæden, så akustik, hovedtelefoner og monitors kommer i mine øjne først, når du kender dem, kan du supplere med mikrofoner der hver har deres fordele og særheder. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg tror vi alle har sagt det samme 3-4 gange nu ,... og jeg ser lige som Søren at det preller af på tråd-starter

Tid i kloarken endu engang, bortset fra at tråden kan bidrage via søgninger fremover, (sammen men bunken af lignede tråde)

Men de har sikkert hver deres eget lille twist i det mindste :lol:
/Dub

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 331
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

OK jeg summerer hele tråden med et eviggyldigt citat:

"Lort ind = lort ud"

Det gælder for dig Michel, lær at synge og/eller spille først.

Brug evt al den tid du bruger på at se influencer videoer, produktplaceringer og bullshit fra nettet fornuftigt.

Grib blokfløjten, spaden, trianglen eller en kasse 7" vinyler og spil, lyt, spil igen, lyt endnu mere, spil så og optag det på primitivt gear, lyt til det, spil endnu mere. Byg op, riv ned og byg så op igen.

Spil mere, lyt, køb dig så fattig i fancy gear, mikrofoner, preamps, kabler, mixere, DAW'er, monitors og hundredevis af kubikmetre af lydabsorbenter, en stor skærm, den rigtige stol, klimaanlæg og kaffemaskiner og end op som en fattigrøv som os andre - men du har lyttet - og blevet rig inde i hovedet - på alt det som du har lyttet til.

Ting tager tid, gode ting tager pænt lang tid og legendarisk lyd tager hele tiden fra dig. Der er ingen lottogevinster eller genveje at hente/finde, kun knofedt og flid - snyde kan man altid, det er bare så dumt at blive opdaget.

Michel, kom du forbi og lyt på nogle mikrofoner.

Nu da internettet har slået de fleste musikforretninger, med al den viden og forholdsvise neutralitet ihjel, så får du den chance hos mig.

Til alle rutinerede lydrunkedorer i tråden - opfør Jer nu ordentligt for 3.000'ende gang, vejrtrækningsøvelser og et koldt glas vand i sommervarmen tager den værste brod af afmagtens hysteri..

🌞sterz
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

the19thbear skrev: man 19. jul 2021 01:29
Søren Dyhr skrev: man 19. jul 2021 00:41
DUBTEMPLE skrev: man 19. jul 2021 00:16 Men det handler endu mere om musikken, dernæst dig selv ,.. og at du kender det udstyr du har


Lauritz Jensen fra Matador, sagde i en replik: jeg frelste denne kvinde ud af kulakkernes klør … kort og godt skal særegne kompetancer forhindres så ingen kan mere end alle andre, derfor vil alle undervisnings institutioner her til lands forhindre reelle kompetancer, først og fremmest ved at udtvære den smule viden der generes tyndest muligt ud og erstatte det med legen alene😉

—sd
Beklager at det bliver off topic, men det irriterer mig og har gjort det længe.

@søren er du ikke sød at holde dig til emnet? Og generelt skrive dine indlæg så de er i samme øjenhøjde som trådstarter?
Han er nybegynder. Han har ikke brug for evige filosofiske afstikker og snak om transformere i signalveje.
Hold dig venligst til emnet og lad være med komplicere dine svar for meget. Pretty please? Det driver mig til vanvid og jeg er nok ikke den eneste. Så snart jeg ser dit navn i et indlæg ved jeg med sikkerhed hvad jeg kan forvente.

A:filosofiske afstikkere som enten ikke har noget med emnet at gøre.

B:unødvendig brug af “store” ord og lange komplicerede sætninger som forvirrer lige så meget som de hjælper og som generelt skal afkodes inden de kan forstås.

C: snak om transformere og Low Cut/minimal brug af mikrofoner.

D: samfundskritik mht det kreative.

Jeg ved jeg ikke er moderator, og at ikke er mit bord, men altså Vorherre til hest: hold venligst dine svar korte og præcise:)

På forhånd, af hjertet tak!
HØRT!👏👏👏

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Dejligt med feedback igen og igen. :-P

Har på nuværende tidspunkt en absurd stærk bærbar med Yamaha HS5 højtalere og V-Moda M100 som mit "gear".

Arbejder fuldtid atm. for at få råd til det sidste mht. akustik (mamas garage) - ellers går jeg på deltid for at fuldføre mit "en-mands rock band" som sanger/ lyriker, producer, mix/master engineer og der går lidt igen før jeg slår igennem...
(skal jo finde mit flow med den mikrofon jeg køber, teste autotune antares på den pitch correcte med melodyne 5, lage dem v/h, se hvordan potentialet ligger i min lyd)
og det er grunden til jeg stiller mange spørgsmål her, nogle mere dumme end andre men det giver mig sgu gode ideer ;))

Bygger ikke noget som ikke har tydelige "performance enhancement" så hvis det ikke er signifikant for mit setup, slår jeg fra - og måske fokuserer på andre vigtige ting i pyramiden.

Men som jeg forstod det, er der ikke alverdens til forskel med focusrite og en preamp, og at jeg bare skal koble neumannen direkete ind i lydkortet :?:

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »



all love here <3

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

the19thbear skrev: man 19. jul 2021 01:29Beklager at det bliver off topic, men det irriterer mig og har gjort det længe.

@søren er du ikke sød at holde dig til emnet? Og generelt skrive dine indlæg så de er i samme øjenhøjde som trådstarter?
Han er nybegynder. Han har ikke brug for evige filosofiske afstikker og snak om transformere i signalveje.
Hold dig venligst til emnet og lad være med komplicere dine svar for meget. Pretty please? Det driver mig til vanvid og jeg er nok ikke den eneste. Så snart jeg ser dit navn i et indlæg ved jeg med sikkerhed hvad jeg kan forvente.

A:filosofiske afstikkere som enten ikke har noget med emnet at gøre.

B:unødvendig brug af “store” ord og lange komplicerede sætninger som forvirrer lige så meget som de hjælper og som generelt skal afkodes inden de kan forstås.

C: snak om transformere og Low Cut/minimal brug af mikrofoner.

D: samfundskritik mht det kreative.

Jeg ved jeg ikke er moderator, og at ikke er mit bord, men altså Vorherre til hest: hold venligst dine svar korte og præcise:)

På forhånd, af hjertet tak!
Ja tak. Jeg er automatisk begyndt at hoppe ud af tråde hvor Søren begynder at stikke af på emnet. Sorry to say, men det bliver komplet umuligt at holde styr på det når der stikkes i alle mulige (og umulige) filosofiske retninger.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for indspark mht. afsporing af tråde af gengange-personage. Det er noteret blandt moderatorene og vi taler om det. Back on track :-)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

michel skrev: man 19. jul 2021 15:50 Dejligt med feedback igen og igen. :-P

Har på nuværende tidspunkt en absurd stærk bærbar med Yamaha HS5 højtalere og V-Moda M100 som mit "gear".

Arbejder fuldtid atm. for at få råd til det sidste mht. akustik (mamas garage) - ellers går jeg på deltid for at fuldføre mit "en-mands rock band" som sanger/ lyriker, producer, mix/master engineer og der går lidt igen før jeg slår igennem...
(skal jo finde mit flow med den mikrofon jeg køber, teste autotune antares på den pitch correcte med melodyne 5, lage dem v/h, se hvordan potentialet ligger i min lyd)
og det er grunden til jeg stiller mange spørgsmål her, nogle mere dumme end andre men det giver mig sgu gode ideer ;))

Bygger ikke noget som ikke har tydelige "performance enhancement" så hvis det ikke er signifikant for mit setup, slår jeg fra - og måske fokuserer på andre vigtige ting i pyramiden.

Men som jeg forstod det, er der ikke alverdens til forskel med focusrite og en preamp, og at jeg bare skal koble neumannen direkete ind i lydkortet :?:
Korrekt. Alle mikrofoner, inklusiv en neumann, skal bare kobles ind direkte i dit Focusrite lydkort (som har indbygget preamp) og så er det det.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu fik vi en genre på, så vil jeg anbefale en dynamisk mikrofon til Rock vokal.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Præcis Hald.. har fandme også tænkt på sm7b..


se fra 0:46 og lidt frem også 1.00 og lidt frem: den vibe jeg kører minder meget om forsangeren fra Imagine Dragons og Chester fra Linkin Park - hvor man synger påpasseligt og går til super dynamisk hvor følelserne rammer en pludselig (kommer til at stereoimage og stacke vocals sammen i omkævdet så det lyder stort).

Den kontrast vægter jeg rigtig meget på. Ved bare ikke om crispen er den samme i toppen?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Nej du vil ikke kunne få så meget top ud af en sm7b tror jeg. Personligt synes jeg også der er for meget top i de vokaler på den video, men det er en smagssag selvfølgelig.
SM7B har en riiiiigtig dejlig fyld og "mæthed" til vokal, som jeg virkelig elsker. Men den helt hidsige top har den ikke (og kan ikke få). Den slags får du oftere fra en kondensator.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu lytter jeg ikke lige i studiet, men umiddelbart lyder det ikke ret vildt der, tror jeg også du kan med en SM58'er der er EQ'et lidt.

Der er en reddit tråd der fortæller at de bruge Blue microphones inden de blev signed, men at de nok nu bruger Shure mikrofoner. Der er dog ikke meget kød på den påstand, selv om det sagtens kan forholde sig sådan.

Har du ingen mikrofoner i dag?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hald skrev: tirs 20. jul 2021 12:48 Nu lytter jeg ikke lige i studiet, men umiddelbart lyder det ikke ret vildt der, tror jeg også du kan med en SM58'er der er EQ'et lidt.

Der er en reddit tråd der fortæller at de bruge Blue microphones inden de blev signed, men at de nok nu bruger Shure mikrofoner. Der er dog ikke meget kød på den påstand, selv om det sagtens kan forholde sig sådan.

Har du ingen mikrofoner i dag?
I omkvædet er der en god slat top som jeg ikke tror man kan få fra en sm7b. Men i versene, er det ret jævnt.

I hvertfald i mine ører:)

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

.
Senest rettet af michel tirs 20. jul 2021 16:14, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Ingen mic nej..
tror jeg venter til en som sælger en brugt u87ai også bare gå efter sådan en high tier mic.
sgu lidt federe og synge på en mic der er god i forvejen og det vækker måske andre ideer med min stemme når jeg kommer til at mixe det? hvem ved.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Rock-sanger? Se det er jo nyttig info at have når man prøver at anbefale mikroner. Glem mit forslag om Oktava.

Jeg kan næsten regne ud at loftet på $500 også er væk, ud fra dine overvejelser?

Hvordan synger du? Blød og blid rock, eller brøler du igennem?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Ja budget er steget markant undervejs pga min ufaglige statement inden jeg kiggede på mic. selection som var “Bluebird sl”.

Vil meeeget hellere komme op i den lidt højere ende og lad os smide beløbet op på 10k.

Stemmenæssigt kommer jeg ikke til at råbe igennem. Hvis jeg jeg gør bliver det kontrolleret så det ikke ødelægger mit “Vibe”.
Ellers en rimelig subtle stemme hvor der går lidt storytelling i den

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Foretrækker en mic som er lidt brighter og crisp i toppen da det vil hjælpe min mandlige stemme. Elsker den kontrast

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Samtig, som I selv nævner i tråden, god “body” i miccen som får stemmen til at lyde mere thicc ;)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil virkelig anbefale dig at købe en mikrofon og komme i gang. Det første lange stykke tid bliver det ikke mikrofonen, der begrænset dig. En SM57 med popfilter og 10cm afstand kan lyde forrygende. Eller find en SM7b til 2000 brugt.

Nogen gange kan man tro at mikrofonvalg er meget vigtigt, men alle hæderlige mikrofoner kan bringes til at lyde godt, og det der vil gøre allermest for din lyd er at komme i gang med at optage ... Og ikke mindst og mixe.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

@Smittefar
Kan jo ikke modargumentere imod det.. du har ret
Men til gengæld hellere betale for noget top notch og holde på det i længere tid imo

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men en lækker Mercedes er ikke altid det rigtige køretøj til opgaven, jeg er enig med Smittefar, start et andet sted og find ud af hvad du mangler over tid, det er slet ikke sikkert at den Neumann gør det du forestiller dig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der kan være fin top i en SM7B - aktivér low cuttet og aktivér top boostet i selve mic’ens dipswitches.

https://images.app.goo.gl/q7iCUpkK8KPgAoCf9

Og EQ resten af vej. Masser af comp og bare kom i gang.

Nyt svar