Hvilken mikrofon får man mest for pengene ( <500 $)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Re: Hvilken mikrofon får man mest for pengene ( <500 $)

Indlæg af michel »

Hvad vil give mening og investere i af mic preamp?

Tænker det vil være dumt og bruge alle kroner på en mikrofon og ikke have råd til en preamp osv.

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Kender ikke så godt til recording gamet og har ikke det bedste overblikfor dette.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Focusrite plejer faktisk at have udemærkede preamps, så i betragtning af dit $500 budget, ville jeg nok bruge alle pengene på en god mic, i stedet for at prøve at købe adskillige knapt-så-gode dimser.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

fx den der shure sm7b kræver en pre amp. hvad ville du investere i af pre amp her?

og ja har nok mere i budget (6k kr) hvis det det, der skal til

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

michel skrev: søn 18. jul 2021 13:12 Hvad vil give mening og investere i af mic preamp?

Tænker det vil være dumt og bruge alle kroner på en mikrofon og ikke have råd til en preamp osv.
Nej - det betyder uendeligt lidt fra preamp til preamp, der er meget mere på spil med mikrofonens egentlige mekaniske dele og præcisionen de er udført med! Langt de fleste preamps der forefindes i tidens lydkort, benytter iøvrigt samme konverter chip alligevel.

Om det her indkøb af grej så bare skal betragtes som en omgang rollespil, dybt ude i en skov, så mener jeg der er nogle rigtigt gode pointer i den her video, på trods af manden ligner min farrmor (....døde i 1984) uden hårnet:



--sd

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

@michel
Tror du misforstår:) Dit lydkort har en preamp. Smb7 har et ret lavt output, så man skal sikre sig at ens mic preamp (i dette tilfælde er den i dit lydkort) kan gaine nok. Hvis du skal bruge din sm7b til vokal etc tror jeg dit lydkort har fin gain til det. Ellers kan man købe et ekstra lille gain led, som man sætter mellem din mic og dit lydkort. Kan ikke huske hvad sådan en dims hedder. Og den er ikke dyr.
Hvis du gerne vil ha en sm7b, skal du ikke bekymre dig om den kan bruges med dit lydkort, mht gain. Det vil jeg MEGET stærkt gå ud fra at den kan.
Sm7b er en rigtig fed mikrofon. Det er dog en dynamisk mikrofon, modsat 103, som er en kondensator. Dvs at den dynamiske mik ikke opfanger helt så mange detaljer. Men det til vokal er det intet problem.
Hvis man vil ha en mikrofon som man kan brugt på mange forskellige lydkilder, feks både guitar, voc, trommer etc, ville jeg vælge en kondensator (103). Hvis det kun er til vokal ville jeg klart vælge sm7b.
Håber det giver mening:)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

the19thbear skrev: søn 18. jul 2021 18:18 ... Ellers kan man købe et ekstra lille gain led, som man sætter mellem din mic og dit lydkort. Kan ikke huske hvad sådan en dims hedder. Og den er ikke dyr. ...
Triton Audio Fethead
Cloudlifter
Soyuz Launcher
og nok nogle flere...

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Præcis. Takker:)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev: søn 18. jul 2021 18:27 Triton Audio Fethead
Cloudlifter
Soyuz Launcher
og nok nogle flere...
Hvis man lige ser bort fra Soyuz'en fordi den er opbygget omkring en trafos mætning, så er det i virkeligheden ikke nødvendigt. Fordi stort set alle DAWS i vore dage er floatingpoint matematisk baserede, så kan man bare clip-gaine (....eller hvad det hedder i den aktuelle DAW) sig ud af moradset:



--sd

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

@Søren Dyhr

så de siger at de bare vil sætte en neumann u87ai (kunne være en anden mic, vi tager lige denne som eksempel ;) )direkte ind i en focusrite uden en preamp?
skal ikke være ekspert, men ser ingen top lydteknikere med denne ide

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det kan man sagtens, og det sker hele tiden.

Hvis budgettet er ubegrænset er studiegrej et bundløst hul, man kan hælde penge i. Det gælder om at bruge pengene klogt. I første omgang er preamp i Focusrite ikke et problem.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

michel skrev: søn 18. jul 2021 20:22 @Søren Dyhr

så de siger at de bare vil sætte en neumann u87ai (kunne være en anden mic, vi tager lige denne som eksempel ;) )direkte ind i en focusrite uden en preamp?
skal ikke være ekspert, men ser ingen top lydteknikere med denne ide
Ja men der er en preamp i focurite'en, grunden til at nogen sætter en outboard pre på er at de vil have en farvning med især en lavere slewrate, fordi det giver et løft i overtonerne, det kan i dag ofte med rimeligt held emulere med en kompressor sat med både en meget lav thresshold og lav "faktor" 1:1,25 f.eks og et nødt knæ, nogle gange ved at tage sidechainen og komprimere den med et andet attack end hoved-komprimeringen.

Så kan man gratis downloade de her tre plugins her: https://klanghelm.com/contents/freeware.html

....fordi de kan noget rigtigt godt i den her retning.

Men som David siger, så handler det her faktisk ikke om essensen i at lave lyd, men i stedet at være korrekt/tilstrækkelig påklædt til rollespils events... så man kan give indtryk af man kan udfylde rollen.

--sd

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

hvad sker der hvis man plugger en u87ai ind i en focusrite lydkort og åbner en mikserkanal og indsætter et preamp i den.

med andre ord

analog preamp vs digital preamp

hvor er vi med teknologien?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er ingen preamp der er digital, Neumann laver en D-01 mikrofon (kr. 65.000) som konverterer membran bevægelser til digitalt AES signal, helt uden analog teknik. Så findes der en håndfuld USB til podcast segmentet: Røde Podcaster eksempelvis, men de indeholder ud over konverteringen også analoge kredsløb.

Du er vist kommet til at tro at der ikke findes analoge kredsløb i dit lydkort, men det gør der altså, typisk et j-fet opsat i klasse-a drift, direkte beregnet til en mikrofon i xlr delen og så et høj impedans inde i midten af combo-stikket, så man kan optage uden linedriver på instrument signaler. Det er så en gain på fra 55-70 dB at bruge af til udstyring af konverteringen.

Men dit spørgsmål om hvad der sker … hvis du ikke tager 20 dB af det som kommer ud af din outboard pre, vil du overstyre den indbyggede pre i lydkortet og du vil få konverteringen til generere digital klipning. Hvis det er idealet så vid at der findes bitcrusher plugins også som freeware … men det giver selvfølgelig en mango på Potemkin-kulisse kontoen😉

—sd
Senest rettet af Søren Dyhr man 19. jul 2021 00:07, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det Søren siger er, at en mikrofon preamp er en mikrofon preamp. Uanset om den sidder i en ekstern mixer eller i dit lydkort.

Det er det eneste du skal vide. Ja, der er forskel på mik preamps men intet stort. Din preamp i dit Focusrite er ikke digital. Den er analog. Ligesom en preamp i en mixer etc også er analog. Der findes ikke digitale mic preamps.

Du skal kun fokusere på hvilken mik du vil ha. Den skal du så sætte i dit Focusrite og lave musik. Intet andet:)
Som andre siger her, lad være med at bruge penge på preamps. Og lad være med at bruge tankekraft på det. Find den mik du vil ha og gi den gas:)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, det handler som udgangspunkt mest om mikrofonen, og ordsproget "du får hvad du betaler for" holder ikke længere

En rusisk eller kinesisk mikrofon til 750 kr kan vise sig at være det du sætter mest pris på til en given opgave, eller all round

Men det handler endu mere om musikken, dernæst dig selv ,.. og at du kender det udstyr du har
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev: søn 18. jul 2021 18:27 Triton Audio Fethead
Cloudlifter
Soyuz Launcher
og nok nogle flere...
Nu gennemgik jeg lige kategorien på Thomann. Her er nogle flere:
Klark Teknik - flere forskellige: https://www.thomann.de/dk/klark_teknik_ ... er_ct1.htm
Millenium IP-3: https://www.thomann.de/dk/millenium_ip_3.htm
Radial Engineering McBoost: https://www.thomann.de/dk/radial_engine ... cboost.htm
Royer Labs dBooster: https://www.thomann.de/dk/royer_labs_dbooster.htm
Rolls - flere forskellige: https://www.thomann.de/dk/rolls_mp_13.htm
SE Electronics DM1: https://www.thomann.de/dk/se_electronics_dm1.htm
Thomann FetAmp: https://www.thomann.de/dk/thomann_fetamp.htm
Tierra Audio Flavour Preamp - flere forskellige: https://www.thomann.de/dk/tierra_audio_ ... chilli.htm


Og hvis du søger her på forummet, eksempelvis på fethead eller cloudlifter, så burde du finde lidt gæt på hvorfor nogle af produkterne er dyrere end andre.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

DUBTEMPLE skrev: man 19. jul 2021 00:16 Men det handler endu mere om musikken, dernæst dig selv ,.. og at du kender det udstyr du har


Lauritz Jensen fra Matador, sagde i en replik: jeg frelste denne kvinde ud af kulakkernes klør … kort og godt skal særegne kompetancer forhindres så ingen kan mere end alle andre, derfor vil alle undervisnings institutioner her til lands forhindre reelle kompetancer, først og fremmest ved at udtvære den smule viden der generes tyndest muligt ud og erstatte det med legen alene😉

—sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev: man 19. jul 2021 00:32 Og hvis du søger her på forummet, eksempelvis på fethead eller cloudlifter, så burde du finde lidt gæt på hvorfor nogle af produkterne er dyrere end andre.

Nu skulle man måske komme ind på sådanne dimser typisk phantom fødes og mange gange ikke sender strømmen videre til mikrofonen bagved. Ribben’er er ofte aktive nu om dage!

—sd

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Søren Dyhr skrev: man 19. jul 2021 00:41
DUBTEMPLE skrev: man 19. jul 2021 00:16 Men det handler endu mere om musikken, dernæst dig selv ,.. og at du kender det udstyr du har


Lauritz Jensen fra Matador, sagde i en replik: jeg frelste denne kvinde ud af kulakkernes klør … kort og godt skal særegne kompetancer forhindres så ingen kan mere end alle andre, derfor vil alle undervisnings institutioner her til lands forhindre reelle kompetancer, først og fremmest ved at udtvære den smule viden der generes tyndest muligt ud og erstatte det med legen alene😉

—sd
Beklager at det bliver off topic, men det irriterer mig og har gjort det længe.

@søren er du ikke sød at holde dig til emnet? Og generelt skrive dine indlæg så de er i samme øjenhøjde som trådstarter?
Han er nybegynder. Han har ikke brug for evige filosofiske afstikker og snak om transformere i signalveje.
Hold dig venligst til emnet og lad være med komplicere dine svar for meget. Pretty please? Det driver mig til vanvid og jeg er nok ikke den eneste. Så snart jeg ser dit navn i et indlæg ved jeg med sikkerhed hvad jeg kan forvente.

A:filosofiske afstikkere som enten ikke har noget med emnet at gøre.

B:unødvendig brug af “store” ord og lange komplicerede sætninger som forvirrer lige så meget som de hjælper og som generelt skal afkodes inden de kan forstås.

C: snak om transformere og Low Cut/minimal brug af mikrofoner.

D: samfundskritik mht det kreative.

Jeg ved jeg ikke er moderator, og at ikke er mit bord, men altså Vorherre til hest: hold venligst dine svar korte og præcise:)

På forhånd, af hjertet tak!

Og så tilbage til hovedemnet.
-hvilke mic skal du vælge?
Kondensator? Hvis ja, hvilken?
Dynamisk? Hvis ja, hvilken?

Mine bud (og jeg har optaget MEGET professionel speak og en held del vokal:
Tlm 103 (kondensator). Den kan både bruges til vokal, men også andre allround ting.
Sm7b (dynamisk). Kan generelt kun bruges til vokal.

Hvis jeg skulle vælge kun en mic til vokal, ville jeg klart vælge sm7b.

Hvis pengene ikke var så store og jeg gerne ville ha en allround (kondensator) mic, ville jeg vælge en af de billige kineser mics.

Jeg må sige at jeg meget sjældent (som i aldrig) har opgivet at lave fed musik pga en kineser mic fra feks. Thomann.
Ved vokaloptagelse er det Aller vigtigste artisten. Derefter rummet der bliver indspillet i (akustisk regulering). Derefter mikrofonvalg. Derefter preamp. Derefter lydkort/converter.

Håber det giver mening:)

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Hvad synes de om neumann u87 ai hvis jeg kan købe sådan en brugt til rimelig pris.
Er det en god mic generelt og kommer jeg til at bruge en preamp som avalon, før recording kæden kommer til at lyde optimalt

Betyder meget for mig i gider og bruge tid på det her 🙏🏻

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, det virker som om, dit budget er ved at vokse eksplosivt. Vi har allesammen været der, og det stopper aldrig.

Nu har du opdaget u87, men hvis det skal være endnu dyrere er der også noget der hedder u47, c12 og 251E.

Det kan altid blive lidt mere eksklusivt og meget dyrere.

Jeg har selv en Warm Audio U87 kopi, som jeg er rigtig glad for. For de penge jeg ville skulle have betalt ekstra for en original U87 har jeg købt en SM7b, en 414 kopi og en ekstern mic pre.

Jeg synes, man kommer længst med at give sig selv et budget og kigge på, hvad man vil kunne og så holde sig forholdsvist stramt til det. Det kan altid blive vildere og dyrere, og hvis man hele tiden siger til sig selv "hvis jeg nu brugte lidt mere, så ...", så kommer man aldrig rigtig ud af startblokken.

Hvis dit budget passer til en TLM103 eller en SM7b, så køb en af dem. Det er begge glimrende mikrofoner, der ikke kommer til at begrænse dig. Få noget erfaring med den du køber, og så kan du om et par år begynder at kigge på, hvad du evt. Mangler.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Og lige en sidste ting. Hvis du rent faktisk kan få en u87 til penge, der ligner det du skulle betale for en TLM103, så ville jeg tage det. Det er en alsidig og vellydende mikrofon uanset, hvilken mic pre, du smider den i.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

michel skrev: man 19. jul 2021 01:43 Hvad synes de om neumann u87 ai hvis jeg kan købe sådan en brugt til rimelig pris.
Er det en god mic generelt og kommer jeg til at bruge en preamp som avalon, før recording kæden kommer til at lyde optimalt

Betyder meget for mig i gider og bruge tid på det her 🙏🏻
Ingen tvivl om at Neumann generelt laver virkelig gode mikrofoner, men prisen løber også hurtigt.

Den preamp der sidder i din Scarlett er rigtig fin, skulle du få brug for mere gain i kæden på en SM7B, så tænker jeg at en Cloudlifter eller nogle af de andre produkter der allerede er nævnt nok kan gøre det.

Se evt denne video hvor de to mikrofoner bliver sammenlignet, og kører igennem et Scarlett lydkort.



Jeg har også lige tilføjet et link til lidt info om forskellen på mikrofonerne SM7 og SM7B. (Michael Jackson indspillede vokal med en SM7'er)

https://www.sweetwater.com/insync/what- ... icrophone/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Enig. Hvis du ikke kan lave noget fantastisk med en af disse mikrofoner (eller en billigere mic), er problemet ikke grejet :)
Det at lege med hardware (avalon) og dyre mics er noget jeg personligt først ville gøre hvis jeg vadede i penge. Jeg arbejder med lyd professionelt hver eneste dag og det er slet ikke noget jeg prioriterer (hardware og dyr mic). Jo der er forskel. Men det er marginaler/nuancer.(nogle gange større end andre selvfølgelig).

Du kommer i min optik meget længere med at købe en billigere mic og så bruge pengene på at lave noget akustisk regulering, eller bruge pengene på monitors (selvom det er uden for dit budget), eller gode hovedtlf og så gå i gang med at lære at mixe/producere i X antal år.
:)

Nyt svar