Hvilken mikrofon får man mest for pengene ( <500 $)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Hvilken mikrofon får man mest for pengene ( <500 $)

Indlæg af michel »

Hej alle nørder! :-)

Hvilken mikrofon tænker I er "meta" til en budget tilsvarende til 500 $ og under?

Har exclusively tænkt mig og købe en popfilter ved navn "Kaotica Eyeball" som kommer i sammenspil med mikrofonen.

Har tænkt på noget som:
- Bluebird SL Condenser

Har I nogle bud, vil virkelig sætte pris på det, da jeg aldrig har optaget instrumenter/vokallyde.

god vind derude

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg tænker at Shure sm7b er mest "bang for the buck". Den kan stort set alt, og er brugt af mange igennem årende. Den kræver dog lidt mere gain end andre mikrofoner, men de fleste lydkort har tilstrækkelig gain:).

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Hvad har du af preamp eller interface?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Sm7b er fed, men jeg tvivler på at den kan være inde i en eyeball. Det er et fedt popfilter (bruger det selv), men det er lidt sjovt i sine krav til mikrofonens dimensioner. De fleste traditionelle bredmembrans mikrofoner, Neumann style, vil passe godt til den.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Tak for jeres bud alle sammen
>Hvad har du af preamp eller interface?
- bruger focusrite 3rd gen solo

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

SM7B, At4040 og Astons nye Element mikrofon har jeg haft rigtig god held med. Element kræver en del low cut for at lyde naturligt hvis man laver closeup optagelser, men den lyder krystalklart og har det laveste støjniveau jeg nogensinde har hørt. Ville holde mig fra de billige Røde mikrofoner, dem synes jeg ikke lyder godt i toppen.

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

tak for buddene ven,

tænker umiddelbart og købe den der bluebird sl condenser pga. en producer/sanger som bruger den ved navn "Lauv".
Så der må være noget om snakken om den også?
Hvad tænker de om det, Eskobar

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Man skal iøvrigt huske på at kondensator mikrofoner godt kan være en prøvelse at have med at gøre, hvis lokalet ikke er helt ideelt!!!!!! SM7B, EV RE20 og Heil PR40 er lavet til radiofoni og dermed talegengivelse.

Og bare fordi en eller anden influencer instagram'mes med et eller andet product placement, gør det desværre ikke den til universielt anvendelig - huske venligts alle mellemregningerne ... besidder du selv den fornødne teknik og erfaring til at udnytte den valgte mikrofons kvaliteter? På Recordinghac's omtales den som havende et meget markant løft i præsensområdet samt et andet i den høje del af bunden, hvordan passer det til de vokaler du vil lave med den?

Jeg er på det rene med at man givetvis kan eksperimentere lidt .... bare man ved hvad man gør, men når noget markedsføres som moderne, så får det alarmklokkerne til at bimle - for så er det ikke længere et bevidst valg baseret på viden og erfaring, men i stedet et udtryk for FOMO ....

Sørg for at du kan returnere og ombytte den hvis du ikke lige skulle snuble over den kvaliteter, ved først givne lejlighed.... vi mangler jo bare du også vil have råd om passiv summing og dyre kabler - for pokker enhver der ikke ejer den fornødne viden om udstyringen a sin pluginkæde som også er kopieret fra et andet idols vil alt andet end lige komme til at slås med "aliasing" det vil sige a-harmoniske spejlinger i Nyquist'et, og så kan mikrofonvalget være stort set ligegyldigt.

Jeg skulle mene at dynamiske mikrofoner og ribbons er mere tilforladelige, at have med at gøre fordi de komprimerer af sig selv på vejen ind.

--sd

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 331
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Snup du dig en 57'er med vindhætte - det gjorde man i 70'erne og den gør det også i dag.

Og Søren har evigt ret, sørg for at h e l e signalkæden er optimal, ellers er det lige meget.

Har du råd til det, så er jeg personligt meget gladere for en RE20'er end en SM7B - det er mit bedste valg.

Er jeg blevet sådan en influencer nu???

god jagt fra Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg testede bl.a. RE20 mod MD421 mod SM7B (og nogle andre mics, jeg har glemt hvilke) til speak - min egen stemme - der lød SM7B bedst til min smag, så det må være noget med at teste stemmen med mic'en selv.

Elberg MP2 preamp ind i Lynx HiLo og så en røvfuld processing. Den medfølgende (tynde) vindhætte, men intet andet popfilter eller Eyeball fordi mit studie allerede er ret godt dæmpet og SM7B ikke er så følsom for rummet.


Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Jeg har nu et relativt isoleret rum i min garage som er akustisk anlagt og vil af den grund hellere foretrække en condenser. Men tilgengæld er budgettet gået til det, så jeg har et meget stædig holdning i form af køb - hit or miss..

Lige nu er jeg kommet i omløb med Neumann TLM 103. Hvis jeg kan betale de ekstra bucks for at få noget som lyder crisp hvorfor ikke

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Men jeg erkender også at jeg ikke besidder den viden som er relevant til at finde en mikrofon der er bedre anlagt end andre (universal, set)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

michel skrev: fre 16. jul 2021 11:15 Men tilgengæld er budgettet gået til det, så jeg har et meget stædig holdning i form af køb - hit or miss..
Så du skulle bare lige checke om du også kunne se de rigtige ting, ligesom i Kejserens Nye Klæder ... men hvorfor så gøre det igennem Google Translate og tilmed i et andet land? Tænk på hvor stor forskel der er på Steve Winwoods og Phil Collins måde at synge på, i sammenligning med Allan Jackson ... og det er oven i købet inden for samme sprog sådan ca. ... ikke desto minde stiller det meget forskellige krav til mikrofonen.

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, mærkeligt at bo i Vejle, og så være "kommet i omløb" med en TLM103 ,...

Med mindre der findes endu en Vejle i Langtbortistand :-)

Sucks :-(

BTW. Jeg havde TLM103 ,.. de billige kina B1 behager mig bedre sådan allround, go figure
/Dub

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

det min mors garage jeg har renoveret til mit studio. ikke ligefrem en kejserkælder haha :D

Men jeg forstår godt din pointe - har bare aldrig sunget før i en mic og har ingen anelse hvordan de differentieres fra andre.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

En opgradering som hjalp mig ved optagelser med mikrofon var bedre studiehøretelefoner.
Jeg brugte Sennheiser HD25, men de underpræsterede ved de høje toner, så optog jeg et nummer, spillet på spansk guitar. Så spillede jeg for kraftigt på de lyse strenge. Og det går ikke på en spansk guitar, især. Jeg har nu Bayer Dynamik DT 170 pro . Og der føler jeg der er overensstemmelse mellem høretelefoner og optagelse.

Jeg kan forestille mig det også er et issue ved sang.
Jeg skal ikke kunne sige hvilke mikrofoner du skal bruge.

Fra guitar amp optager jeg med SM57. Jeg har droppet opgradering indtil videre, for jeg føler ikke at jeg helt har SM57 under kontrol endnu, da jeg for det meste optager fra AX8. ( guitar modulering som kan tilsluttes lydkort)

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Btw, jeg er virkelig forbløffet over lydmaskinens medlemmers respons på mit spørgsmål selvom mit spørgsmål kunne virke lidt vague.

Er snart 1 år inde i musikproduktion men har allerede droppet ud af uddannelsen og går all in i det her. Det renser sgu ens sjæl når man kan udtrykke sig i form af musik, melodi og stemme med forholdsvis meningsgivende tekster.

Derfor jeg har lært mig selv mixing fra bunden med industristandard plugins for at bringe det emotionelle ud af musikken fra folk som "Michael Brauer, Serban Ghenea; grundet til Serban skyldes i hans udgangspunkt for mixing "in the box"".

Ja og ikke mindst Holger og hans fantastiske folk inde i den her forum.

I kommer til at høre mere fra mig og omvendt ;)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har været virkeligt imponeret over Oktava MK-012 til diverse instrumenter. Den kan også lyde ganske fantastisk på stemmer, omend den er lidt svær at styre til det formål fordi den ikke er med stor membran og går helt ned til cirka 2 Hz. Derfor er det et must at købe deres highpass filter med - også selvom du bruger et pop-filter.

Mic: https://www.thomann.de/dk/oktava_mk_012 ... rdioid.htm
Filter: https://www.thomann.de/dk/oktava_low_cut_black.htm

Samlet pris: 1536 kr. Jeg tror den er så billig fordi den er russisk, og folk generelt ikke har tiltro til russiske ting. Jeg har selv to af dem.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

michel skrev: fre 16. jul 2021 13:34 Derfor jeg har lært mig selv mixing fra bunden med industristandard plugins for at bringe det emotionelle ud af musikken fra folk som "Michael Brauer, Serban Ghenea; grundet til Serban skyldes i hans udgangspunkt for mixing "in the box"".
Med industristandard siger du, med andre ord Waves og UA? ... men også et sats på at en gambling med permutationen giver det fornødne resultat, der kunne måske også ligge en løsning i at lære sig selv hvad der ikke nødvendigvis hører til arrangementet og derfor roligt kan skrælles væk? Jeg er modstander af at bruge værktøjer som man kun lige får skrabet lidt i overfalden, eksempelvis er kompression i min ydmyge mening - ikke lige til at fatte ... med mindre man genbruger det samme værktøj igen og igen, og får sig lært hvad det gør. Man du må aldrig bare kopiere hvad andre gør, før du dybt forstår deres intention med det!



...er et meget godt eksempel på det jeg prøver at få igennem. Det er den anden af hans videoer om lilletromme - tag og se dem begge!

--sd

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

bruger mest Brainworx plugins pt herunder blackbox hg2, maag eq 4 (så en med navn brauer bruge det, og har brugt det sideløbende og har ikke fortrudt det)
Ift. den video du sendte med snare, er det sgu godt med nogle presets som jeg har lært undervejs og redigeret på, herunder rumklangen som jeg har på "Chamber mode" med en color "NOW" og andre finjusterede settings inde på "ValhallaVintageVerb".

Men gutterne har sidenhen "næsten" afgjort at jeg skal skaffe mig en TLM 103 fra Neumann, men hvis vi antager jeg bruger en Focusrite 3rd Gen Solo som lydkort - vil det fungere optimalt?

Taak

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Søren Dyhr du har total ret med at less is more. Derfor jeg "bare" leger med det jeg kender -- som jeg kender fra top elite lyd ingeniører, meen har sgu også nogle kort i hænderne som virker måske atypisk, men ja, det sgu et univers af kreativitet så der er sgu ingen grænser for hvad der er rigtigt eller forkert hvis bare det lyder godt og "professionelt"

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tlm 103 er en udemærket mikrofon. Nogle synes den er for toppet, men jeg har brugt den meget til speak og vokal. Synes det er en helt Ok mic.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

michel skrev: fre 16. jul 2021 22:56 det sgu et univers af kreativitet så der er sgu ingen grænser for
Er det? der er først og fremmest ca. 60 forskellige definitioner på hvad kreativitet det egentlig er .....andet end det er et noget fortærsket buzzword som ingen ville kunne få over sine læber sigende, det er man ikke, det er nærmest tabu bare at antyde det! Måske skulle vi bare sige alt der gået lidt inflation i begrebet?

Tror du det kan virke som klient-madding at flomme med sådanne ting?

--sd

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Søren Dyhr skrev: lør 17. jul 2021 15:55 Tror du det kan virke som klient-madding at flomme med sådanne ting?
Vi har været her før, Søren. Der er en del, der er herinde fordi de har en fest med at lege med lyd og musik, og ikke fordi de skal tiltrække klienter eller have deres udkomme af det, og for hvem det ikke er befordrende for noget som helst at skulle føle sig presset ud i at deltage i en pseudoakademisk pikmålingskonkurrence gående ud på at reflektere over eget virke. De brugere skal der i den grad også være plads til her på stedet. Jeg ved ikke helt hvad du har ud af at være en killjoy på tråden her, men du må gerne holde op. Tak.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har kun prøvet Neumann TLM103 til speak en enkelt gang, men testede ret grundigt, og til vokal er er den nok væsentligt lettere at have med at gøre end den Oktava jeg foreslog tidligere. Så hvis vokal er det vigtigste, så er det absolut et godt bud, hvis du foretrækker kondensator-lyden. Men det er så også en noget anden prisklasse.

Andre muligheder / udgåede modeller man måske kan finde brugt til en god pris:

SE Electronics Titan lyder generelt dejligt på stemmer. Bemærk dog at der er to revisioner. Den første skulle efter sigende have ret meget top. Revision 2 (som jeg selv har) er mere afrundet og varm i lyden, og kan næsten godt trænge til et diskant boost nogen gange.

AKG Solidtube minder måske lidt om Neumann U87. Den er meget detaljeret og lidt "cremet" i det, og er også et godt valg hvis stemmer er det vigtigste.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar