Hvilken mikrofon får man mest for pengene ( <500 $)
Hvilken mikrofon får man mest for pengene ( <500 $)
Hej alle nørder!
Hvilken mikrofon tænker I er "meta" til en budget tilsvarende til 500 $ og under?
Har exclusively tænkt mig og købe en popfilter ved navn "Kaotica Eyeball" som kommer i sammenspil med mikrofonen.
Har tænkt på noget som:
- Bluebird SL Condenser
Har I nogle bud, vil virkelig sætte pris på det, da jeg aldrig har optaget instrumenter/vokallyde.
god vind derude
Hvilken mikrofon tænker I er "meta" til en budget tilsvarende til 500 $ og under?
Har exclusively tænkt mig og købe en popfilter ved navn "Kaotica Eyeball" som kommer i sammenspil med mikrofonen.
Har tænkt på noget som:
- Bluebird SL Condenser
Har I nogle bud, vil virkelig sætte pris på det, da jeg aldrig har optaget instrumenter/vokallyde.
god vind derude
- donnievandango
- Medlem
- Indlæg: 497
- Sted: Fyn
Jeg tænker at Shure sm7b er mest "bang for the buck". Den kan stort set alt, og er brugt af mange igennem årende. Den kræver dog lidt mere gain end andre mikrofoner, men de fleste lydkort har tilstrækkelig gain:).
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12755
- Sted: Århus
Sm7b er fed, men jeg tvivler på at den kan være inde i en eyeball. Det er et fedt popfilter (bruger det selv), men det er lidt sjovt i sine krav til mikrofonens dimensioner. De fleste traditionelle bredmembrans mikrofoner, Neumann style, vil passe godt til den.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
SM7B, At4040 og Astons nye Element mikrofon har jeg haft rigtig god held med. Element kræver en del low cut for at lyde naturligt hvis man laver closeup optagelser, men den lyder krystalklart og har det laveste støjniveau jeg nogensinde har hørt. Ville holde mig fra de billige Røde mikrofoner, dem synes jeg ikke lyder godt i toppen.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Man skal iøvrigt huske på at kondensator mikrofoner godt kan være en prøvelse at have med at gøre, hvis lokalet ikke er helt ideelt!!!!!! SM7B, EV RE20 og Heil PR40 er lavet til radiofoni og dermed talegengivelse.
Og bare fordi en eller anden influencer instagram'mes med et eller andet product placement, gør det desværre ikke den til universielt anvendelig - huske venligts alle mellemregningerne ... besidder du selv den fornødne teknik og erfaring til at udnytte den valgte mikrofons kvaliteter? På Recordinghac's omtales den som havende et meget markant løft i præsensområdet samt et andet i den høje del af bunden, hvordan passer det til de vokaler du vil lave med den?
Jeg er på det rene med at man givetvis kan eksperimentere lidt .... bare man ved hvad man gør, men når noget markedsføres som moderne, så får det alarmklokkerne til at bimle - for så er det ikke længere et bevidst valg baseret på viden og erfaring, men i stedet et udtryk for FOMO ....
Sørg for at du kan returnere og ombytte den hvis du ikke lige skulle snuble over den kvaliteter, ved først givne lejlighed.... vi mangler jo bare du også vil have råd om passiv summing og dyre kabler - for pokker enhver der ikke ejer den fornødne viden om udstyringen a sin pluginkæde som også er kopieret fra et andet idols vil alt andet end lige komme til at slås med "aliasing" det vil sige a-harmoniske spejlinger i Nyquist'et, og så kan mikrofonvalget være stort set ligegyldigt.
Jeg skulle mene at dynamiske mikrofoner og ribbons er mere tilforladelige, at have med at gøre fordi de komprimerer af sig selv på vejen ind.
--sd
Og bare fordi en eller anden influencer instagram'mes med et eller andet product placement, gør det desværre ikke den til universielt anvendelig - huske venligts alle mellemregningerne ... besidder du selv den fornødne teknik og erfaring til at udnytte den valgte mikrofons kvaliteter? På Recordinghac's omtales den som havende et meget markant løft i præsensområdet samt et andet i den høje del af bunden, hvordan passer det til de vokaler du vil lave med den?
Jeg er på det rene med at man givetvis kan eksperimentere lidt .... bare man ved hvad man gør, men når noget markedsføres som moderne, så får det alarmklokkerne til at bimle - for så er det ikke længere et bevidst valg baseret på viden og erfaring, men i stedet et udtryk for FOMO ....
Sørg for at du kan returnere og ombytte den hvis du ikke lige skulle snuble over den kvaliteter, ved først givne lejlighed.... vi mangler jo bare du også vil have råd om passiv summing og dyre kabler - for pokker enhver der ikke ejer den fornødne viden om udstyringen a sin pluginkæde som også er kopieret fra et andet idols vil alt andet end lige komme til at slås med "aliasing" det vil sige a-harmoniske spejlinger i Nyquist'et, og så kan mikrofonvalget være stort set ligegyldigt.
Jeg skulle mene at dynamiske mikrofoner og ribbons er mere tilforladelige, at have med at gøre fordi de komprimerer af sig selv på vejen ind.
--sd
-
- Forum Donator
- Indlæg: 331
- Sted: Lyngby RADIO
Snup du dig en 57'er med vindhætte - det gjorde man i 70'erne og den gør det også i dag.
Og Søren har evigt ret, sørg for at h e l e signalkæden er optimal, ellers er det lige meget.
Har du råd til det, så er jeg personligt meget gladere for en RE20'er end en SM7B - det er mit bedste valg.
Er jeg blevet sådan en influencer nu???
god jagt fra Østerz
Og Søren har evigt ret, sørg for at h e l e signalkæden er optimal, ellers er det lige meget.
Har du råd til det, så er jeg personligt meget gladere for en RE20'er end en SM7B - det er mit bedste valg.
Er jeg blevet sådan en influencer nu???
god jagt fra Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!
Jeg testede bl.a. RE20 mod MD421 mod SM7B (og nogle andre mics, jeg har glemt hvilke) til speak - min egen stemme - der lød SM7B bedst til min smag, så det må være noget med at teste stemmen med mic'en selv.
Elberg MP2 preamp ind i Lynx HiLo og så en røvfuld processing. Den medfølgende (tynde) vindhætte, men intet andet popfilter eller Eyeball fordi mit studie allerede er ret godt dæmpet og SM7B ikke er så følsom for rummet.
Elberg MP2 preamp ind i Lynx HiLo og så en røvfuld processing. Den medfølgende (tynde) vindhætte, men intet andet popfilter eller Eyeball fordi mit studie allerede er ret godt dæmpet og SM7B ikke er så følsom for rummet.
Jeg har nu et relativt isoleret rum i min garage som er akustisk anlagt og vil af den grund hellere foretrække en condenser. Men tilgengæld er budgettet gået til det, så jeg har et meget stædig holdning i form af køb - hit or miss..
Lige nu er jeg kommet i omløb med Neumann TLM 103. Hvis jeg kan betale de ekstra bucks for at få noget som lyder crisp hvorfor ikke
Lige nu er jeg kommet i omløb med Neumann TLM 103. Hvis jeg kan betale de ekstra bucks for at få noget som lyder crisp hvorfor ikke
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Så du skulle bare lige checke om du også kunne se de rigtige ting, ligesom i Kejserens Nye Klæder ... men hvorfor så gøre det igennem Google Translate og tilmed i et andet land? Tænk på hvor stor forskel der er på Steve Winwoods og Phil Collins måde at synge på, i sammenligning med Allan Jackson ... og det er oven i købet inden for samme sprog sådan ca. ... ikke desto minde stiller det meget forskellige krav til mikrofonen.
--sd
En opgradering som hjalp mig ved optagelser med mikrofon var bedre studiehøretelefoner.
Jeg brugte Sennheiser HD25, men de underpræsterede ved de høje toner, så optog jeg et nummer, spillet på spansk guitar. Så spillede jeg for kraftigt på de lyse strenge. Og det går ikke på en spansk guitar, især. Jeg har nu Bayer Dynamik DT 170 pro . Og der føler jeg der er overensstemmelse mellem høretelefoner og optagelse.
Jeg kan forestille mig det også er et issue ved sang.
Jeg skal ikke kunne sige hvilke mikrofoner du skal bruge.
Fra guitar amp optager jeg med SM57. Jeg har droppet opgradering indtil videre, for jeg føler ikke at jeg helt har SM57 under kontrol endnu, da jeg for det meste optager fra AX8. ( guitar modulering som kan tilsluttes lydkort)
Jeg brugte Sennheiser HD25, men de underpræsterede ved de høje toner, så optog jeg et nummer, spillet på spansk guitar. Så spillede jeg for kraftigt på de lyse strenge. Og det går ikke på en spansk guitar, især. Jeg har nu Bayer Dynamik DT 170 pro . Og der føler jeg der er overensstemmelse mellem høretelefoner og optagelse.
Jeg kan forestille mig det også er et issue ved sang.
Jeg skal ikke kunne sige hvilke mikrofoner du skal bruge.
Fra guitar amp optager jeg med SM57. Jeg har droppet opgradering indtil videre, for jeg føler ikke at jeg helt har SM57 under kontrol endnu, da jeg for det meste optager fra AX8. ( guitar modulering som kan tilsluttes lydkort)
Btw, jeg er virkelig forbløffet over lydmaskinens medlemmers respons på mit spørgsmål selvom mit spørgsmål kunne virke lidt vague.
Er snart 1 år inde i musikproduktion men har allerede droppet ud af uddannelsen og går all in i det her. Det renser sgu ens sjæl når man kan udtrykke sig i form af musik, melodi og stemme med forholdsvis meningsgivende tekster.
Derfor jeg har lært mig selv mixing fra bunden med industristandard plugins for at bringe det emotionelle ud af musikken fra folk som "Michael Brauer, Serban Ghenea; grundet til Serban skyldes i hans udgangspunkt for mixing "in the box"".
Ja og ikke mindst Holger og hans fantastiske folk inde i den her forum.
I kommer til at høre mere fra mig og omvendt
Er snart 1 år inde i musikproduktion men har allerede droppet ud af uddannelsen og går all in i det her. Det renser sgu ens sjæl når man kan udtrykke sig i form af musik, melodi og stemme med forholdsvis meningsgivende tekster.
Derfor jeg har lært mig selv mixing fra bunden med industristandard plugins for at bringe det emotionelle ud af musikken fra folk som "Michael Brauer, Serban Ghenea; grundet til Serban skyldes i hans udgangspunkt for mixing "in the box"".
Ja og ikke mindst Holger og hans fantastiske folk inde i den her forum.
I kommer til at høre mere fra mig og omvendt
Jeg har været virkeligt imponeret over Oktava MK-012 til diverse instrumenter. Den kan også lyde ganske fantastisk på stemmer, omend den er lidt svær at styre til det formål fordi den ikke er med stor membran og går helt ned til cirka 2 Hz. Derfor er det et must at købe deres highpass filter med - også selvom du bruger et pop-filter.
Mic: https://www.thomann.de/dk/oktava_mk_012 ... rdioid.htm
Filter: https://www.thomann.de/dk/oktava_low_cut_black.htm
Samlet pris: 1536 kr. Jeg tror den er så billig fordi den er russisk, og folk generelt ikke har tiltro til russiske ting. Jeg har selv to af dem.
Mic: https://www.thomann.de/dk/oktava_mk_012 ... rdioid.htm
Filter: https://www.thomann.de/dk/oktava_low_cut_black.htm
Samlet pris: 1536 kr. Jeg tror den er så billig fordi den er russisk, og folk generelt ikke har tiltro til russiske ting. Jeg har selv to af dem.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Med industristandard siger du, med andre ord Waves og UA? ... men også et sats på at en gambling med permutationen giver det fornødne resultat, der kunne måske også ligge en løsning i at lære sig selv hvad der ikke nødvendigvis hører til arrangementet og derfor roligt kan skrælles væk? Jeg er modstander af at bruge værktøjer som man kun lige får skrabet lidt i overfalden, eksempelvis er kompression i min ydmyge mening - ikke lige til at fatte ... med mindre man genbruger det samme værktøj igen og igen, og får sig lært hvad det gør. Man du må aldrig bare kopiere hvad andre gør, før du dybt forstår deres intention med det!
...er et meget godt eksempel på det jeg prøver at få igennem. Det er den anden af hans videoer om lilletromme - tag og se dem begge!
--sd
bruger mest Brainworx plugins pt herunder blackbox hg2, maag eq 4 (så en med navn brauer bruge det, og har brugt det sideløbende og har ikke fortrudt det)
Ift. den video du sendte med snare, er det sgu godt med nogle presets som jeg har lært undervejs og redigeret på, herunder rumklangen som jeg har på "Chamber mode" med en color "NOW" og andre finjusterede settings inde på "ValhallaVintageVerb".
Men gutterne har sidenhen "næsten" afgjort at jeg skal skaffe mig en TLM 103 fra Neumann, men hvis vi antager jeg bruger en Focusrite 3rd Gen Solo som lydkort - vil det fungere optimalt?
Taak
Ift. den video du sendte med snare, er det sgu godt med nogle presets som jeg har lært undervejs og redigeret på, herunder rumklangen som jeg har på "Chamber mode" med en color "NOW" og andre finjusterede settings inde på "ValhallaVintageVerb".
Men gutterne har sidenhen "næsten" afgjort at jeg skal skaffe mig en TLM 103 fra Neumann, men hvis vi antager jeg bruger en Focusrite 3rd Gen Solo som lydkort - vil det fungere optimalt?
Taak
Søren Dyhr du har total ret med at less is more. Derfor jeg "bare" leger med det jeg kender -- som jeg kender fra top elite lyd ingeniører, meen har sgu også nogle kort i hænderne som virker måske atypisk, men ja, det sgu et univers af kreativitet så der er sgu ingen grænser for hvad der er rigtigt eller forkert hvis bare det lyder godt og "professionelt"
- the19thbear
- Medlem
- Indlæg: 3338
- Sted: Roskilde
Tlm 103 er en udemærket mikrofon. Nogle synes den er for toppet, men jeg har brugt den meget til speak og vokal. Synes det er en helt Ok mic.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Er det? der er først og fremmest ca. 60 forskellige definitioner på hvad kreativitet det egentlig er .....andet end det er et noget fortærsket buzzword som ingen ville kunne få over sine læber sigende, det er man ikke, det er nærmest tabu bare at antyde det! Måske skulle vi bare sige alt der gået lidt inflation i begrebet?
Tror du det kan virke som klient-madding at flomme med sådanne ting?
--sd
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12755
- Sted: Århus
Vi har været her før, Søren. Der er en del, der er herinde fordi de har en fest med at lege med lyd og musik, og ikke fordi de skal tiltrække klienter eller have deres udkomme af det, og for hvem det ikke er befordrende for noget som helst at skulle føle sig presset ud i at deltage i en pseudoakademisk pikmålingskonkurrence gående ud på at reflektere over eget virke. De brugere skal der i den grad også være plads til her på stedet. Jeg ved ikke helt hvad du har ud af at være en killjoy på tråden her, men du må gerne holde op. Tak.Søren Dyhr skrev: ↑lør 17. jul 2021 15:55 Tror du det kan virke som klient-madding at flomme med sådanne ting?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Jeg har kun prøvet Neumann TLM103 til speak en enkelt gang, men testede ret grundigt, og til vokal er er den nok væsentligt lettere at have med at gøre end den Oktava jeg foreslog tidligere. Så hvis vokal er det vigtigste, så er det absolut et godt bud, hvis du foretrækker kondensator-lyden. Men det er så også en noget anden prisklasse.
Andre muligheder / udgåede modeller man måske kan finde brugt til en god pris:
SE Electronics Titan lyder generelt dejligt på stemmer. Bemærk dog at der er to revisioner. Den første skulle efter sigende have ret meget top. Revision 2 (som jeg selv har) er mere afrundet og varm i lyden, og kan næsten godt trænge til et diskant boost nogen gange.
AKG Solidtube minder måske lidt om Neumann U87. Den er meget detaljeret og lidt "cremet" i det, og er også et godt valg hvis stemmer er det vigtigste.
Andre muligheder / udgåede modeller man måske kan finde brugt til en god pris:
SE Electronics Titan lyder generelt dejligt på stemmer. Bemærk dog at der er to revisioner. Den første skulle efter sigende have ret meget top. Revision 2 (som jeg selv har) er mere afrundet og varm i lyden, og kan næsten godt trænge til et diskant boost nogen gange.
AKG Solidtube minder måske lidt om Neumann U87. Den er meget detaljeret og lidt "cremet" i det, og er også et godt valg hvis stemmer er det vigtigste.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins