Hvilken mikrofon får man mest for pengene ( <500 $)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Re: Hvilken mikrofon får man mest for pengene ( <500 $)

Indlæg af DUBTEMPLE »

michel skrev: tirs 20. jul 2021 21:53 @Smittefar
Kan jo ikke modargumentere imod det.. du har ret
Men til gengæld hellere betale for noget top notch og holde på det i længere tid imo

Jeg prøver igen ,... selv om det sikkert stadig preller af som vand på en silicone-behandlet sko :roll:

Smittefar har jo helt ret ,... det handler om musikken, og at komme i gang !!! nu !!! bygge erfaring op !!!

Måske skulle du forholde dig til mit tidligere forslag om f.eks. at købe en VELVALGT kina-mic ala B1

http://studioprojects.com/b1_tech.html

https://www.thomann.de/dk/studio_projects_b1.htm

https://www.soundonsound.com/reviews/studio-projects-b1

I den blå avis måske 500 kr ,...

Skyd den af igen for cirka det samme når du så køber en dyr mic en dag,

(eller behold den hvis du opdager den er bedre end den dyre)

Hvad er der at miste ?
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Enig. Start billigt, og smid dine optagelser her på forummet.

Så skal der nok være nogen skarpe ører der kan gennemskue hvordan du kan komme godt videre derfra.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Super, har tænkt mig og gøre. :-)

tak for jeres inputs

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

the19thbear skrev: man 19. jul 2021 01:29 Jeg må sige at jeg meget sjældent (som i aldrig) har opgivet at lave fed musik pga en kineser mic fra feks. Thomann.
Ved vokaloptagelse er det Aller vigtigste artisten. Derefter rummet der bliver indspillet i (akustisk regulering). Derefter mikrofonvalg. Derefter preamp. Derefter lydkort/converter.

Håber det giver mening:)
Hald skrev: man 19. jul 2021 09:16 Jeg har tidligere være meget begejstret for mikrofonen Røde NT1-a som jo er en billig mikrofon,
Smittefar skrev: tirs 20. jul 2021 21:43 Jeg vil virkelig anbefale dig at købe en mikrofon og komme i gang. Det første lange stykke tid bliver det ikke mikrofonen, der begrænset dig. En SM57 med popfilter og 10cm afstand kan lyde forrygende. Eller find en SM7b til 2000 brugt.

Nogen gange kan man tro at mikrofonvalg er meget vigtigt, men alle hæderlige mikrofoner kan bringes til at lyde godt, og det der vil gøre allermest for din lyd er at komme i gang med at optage ... Og ikke mindst og mixe.
DUBTEMPLE skrev: tirs 20. jul 2021 22:06
michel skrev: tirs 20. jul 2021 21:53 @Smittefar
Kan jo ikke modargumentere imod det.. du har ret
Men til gengæld hellere betale for noget top notch og holde på det i længere tid imo

Jeg prøver igen ,... selv om det sikkert stadig preller af som vand på en silicone-behandlet sko :roll:

Smittefar har jo helt ret ,... det handler om musikken, og at komme i gang !!! nu !!! bygge erfaring op !!!

Måske skulle du forholde dig til mit tidligere forslag om f.eks. at købe en VELVALGT kina-mic ala B1

http://studioprojects.com/b1_tech.html

https://www.thomann.de/dk/studio_projects_b1.htm

https://www.soundonsound.com/reviews/studio-projects-b1

I den blå avis måske 500 kr ,...

Skyd den af igen for cirka det samme når du så køber en dyr mic en dag,

(eller behold den hvis du opdager den er bedre end den dyre)

Hvad er der at miste ?
Joachip skrev: tirs 20. jul 2021 22:31 Enig. Start billigt, og smid dine optagelser her på forummet.

Så skal der nok være nogen skarpe ører der kan gennemskue hvordan du kan komme godt videre derfra.

michel skrev: ons 21. jul 2021 00:04 Super, har tænkt mig og gøre. :-)

tak for jeres inputs

3 dage senere på køb og salg:

michel skrev: fre 23. jul 2021 22:54 i sammenhæng af at jeg kommer til at synge til mine egne sange samt omdannet min garage til mit musikstudio, tænkte jeg i den forbindelse at købe en high tier mikrofon som U87 Ai, så hvis en af jer der skulle have lyst til at sælge den står jeg sgu klar til at byde til en rimelig pris

God weekend lydmaskinister

Søren og undertegnede fik ret:

Søren Dyhr skrev: man 19. jul 2021 09:09
the19thbear skrev: man 19. jul 2021 09:00 Du kommer i min optik meget længere med at købe en billigere mic og så bruge pengene på at lave noget akustisk regulering, eller bruge pengene på monitors (selvom det er uden for dit budget), eller gode hovedtlf og så gå i gang med at lære at mixe/producere i X antal år.
:)
Jeg opdagede tidligt i denne tråd at din fine argumentation preller af på OP, derfor de til tider absurde OT'er!

--sd
DUBTEMPLE skrev: man 19. jul 2021 10:11 Jeg tror vi alle har sagt det samme 3-4 gange nu ,... og jeg ser lige som Søren at det preller af på tråd-starter

Tid i kloarken endu engang, bortset fra at tråden kan bidrage via søgninger fremover, (sammen men bunken af lignede tråde)

Men de har sikkert hver deres eget lille twist i det mindste :lol:
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det var ret tydeligt lige fra starten af. :dollargrin:

Men jeg håber da at det info der kom frem måske kan bruges af nogen andre der falder over tråden, og det var også lidt derfor jeg blev ved med at skrive.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

havde heldigvis en god oplevelse inde i et musik-studio hvor jeg fik afprøvet forskellige mics, herunder akg c414 xii, tlm 103, sm7b, Aston Spirit,
Lewitt LCT240, Austrian Audio OC818 og "tilfældigvis" u87ai som jeg synes lød bedst per optagelse..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det var da bare dejligt. Til lykke med dit valg, den skal du nok blive glad for.

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Yessir! ;)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

U87-lyden er dejlig ,.. hvad enten man så køber originalen eller en af de gode kopier f.eks. SP C1

De kan næppe skælnes fra hinanden i blind-test ,... i hvertfald ikke hvilken der er entydigt bedre eller dårligere

To originale U87 kan også variere lidt

Man får ikke "hvad man betaler for" som hovedregel
/Dub

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Du får aldrig hvad du betaler for, men du kommer altid til at betale for det du får!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Og hvis man tager trådens titel i betragtning, så må U87ai vist næsten være det absolutte modsatte - fordi mikrofonen har dannet skole, har der jo været utallige forsøg på at gøre det billigere ... og i rigtigt mange tilfælde også gjort med held, Gefell 930 koster kun det halve, og er tilsyneladende godt nok til DR....

Det næste er <$500 - hvilket med dagskursen og uden at tage højde for eventuel toldbehandling, svarer til ca. kr. 3150,00 - der er så igen noget galt - alle ægte U87'ere handles til 6x så meget, så hvilke af plankningerne gør det så bedst?

Den billigste er vist Tech Zone Audio Products Stellar X2, som efter sigende har helt samme klang, bare med et lidt højere niveau for egenstøj:

https://www.soundonsound.com/reviews/te ... stellar-x2

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

De gode af dem har OK data på støj ,...


b1.JPG
b1.JPG (90.65 KiB) Vist 1056 gange
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Lidt til metoden - hvor man udvælger sig den mikrofon der passer bedst til ens stemme, det er meget interessant hvad der "opdages" i denne video:



--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Søren Dyhr skrev: søn 1. aug 2021 12:08 Lidt til metoden - hvor man udvælger sig den mikrofon der passer bedst til ens stemme, det er meget interessant hvad der "opdages" i denne video:

--sd
Hehe, ja videoen bekræftede mig blot i at jeg er ganske tilfreds med SM57 og NT1-a i skabet hos mig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har to SM57 ,.. og to SP-B1 ,.. og en kina-ribbon ,.. kikker ikke efter yderligere

Hvad jeg derimod mangler er tid og talent :-)
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 1. aug 2021 22:19, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

DUBTEMPLE skrev: søn 1. aug 2021 22:13 Hvad jeg derimod mangler er tid og talent :-)
Host host.. den problematik kan jeg slet ikke relatere til… host host. 😂
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

DUBTEMPLE skrev: søn 1. aug 2021 22:13 Jeg har to SM57 ,.. og to SP-B1 ,.. og en kina-ribbon ,.. kikker ikke efter yderligere

Hvad jeg derimod mangler er tid og talent :-)
:lol: :lol: :lol: Men i denne her tråd, så betyder det jo nærmest ligesom:
- Nu skyder han, nej han venter! Det er genialt det dér!
Michael Laudrup er egentlig ikke selv så imponeret over sit måske mest kendte landskampsmål fra Uruguay-kampen i '86...
Altså vi går direkte fra en Puchmaxi med mælkekasse, til en Farrari - bare fordi vi venter, så kommer talentet bare af sig selv? ... men talent har jo også noget at gøre med Malcolm Galdwells 10.000 timers praktisering af en specifik faglighed. Men måske også det at vi kun i gennemsnit udnytter 16% af den viden vi har fået "indenbords" ved valget af et vilkårligt værktøj ... med plugins er det her meget tydeligere, langt de fleste skal lige prøve en ny en, i stedet for at prøve at forstå dem som man allerede har ENDNU bedre.

Vi siger vi ikke har tid, når vi prøver at undskylde vores forbrugsfest, lidt som Lenons: Life is what happens to you while you’re busy making other plans.

Her har vi at gøre med brand-dropping af et produkt som faktisk er lige ved at, blive indhentet af historien:
A brand becomes feeble and meaningless when the product or service that the brand carries fails to provide contemporary technology and appropriate consumer solutions. Providing a stream of innovative products and services is the way to keep the brand young and contemporary.
...fordi rigtigt mange konkurrenter, angriber og kan levere noget som er næsten lige så godt eller er bedre....

--sd

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Enig. Jo længere tid jeg har arbejdet professionelt, desto færre plugins bruger jeg. Jeg kan da også godt falde i grøften en gang imellem og købe et plug-in jeg ikke bruger så meget, men prøver generelt at gøre det så godt jeg kan med det jeg har.
Iøvrigt synes jeg den tlm 102 gør det rigtig godt i videoen. Nammenam. Den eller røde miccen.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nogle gange er et nyt plugin eller grej med til at bekræfte hvorfor man er glad for at bruge det man plejer og kender.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

the19thbear skrev: man 2. aug 2021 14:55 Enig. Jo længere tid jeg har arbejdet professionelt, desto færre plugins bruger jeg. Jeg kan da også godt falde i grøften en gang imellem og købe et plug-in jeg ikke bruger så meget, men prøver generelt at gøre det så godt jeg kan med det jeg har.
Iøvrigt synes jeg den tlm 102 gør det rigtig godt i videoen. Nammenam. Den eller røde miccen.
Der er oven i købet en ny trend, hvor den eneste dessert-island plugin man så benytter sig af, er Soothe2 alt andet køres via stock plugins ... gad vide om Behringer B-1 med den kunne af-hypes i toppen fornødent til man ikke direkte havde noget at pege fingre ad, så snart den faldt ind i et mix?



--sd

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja der er en fin balance med at klare sig med det man kan og så ikke skulle arbejde ekstra for at opnå det resultat man vil. Jeg har lavet masser af go musik med en Behringer b1. Men det ville nok ha blevet gjort lettere af en tlm 102. Men det er først nu når jeg kan leve af lyd, at det rent faktisk er en mulighed (den er dog stadig lidt for dyr til mit budget). Man klarer sig med det man kan. Men man kunne sikkert nå hurtigere i mål med noget bedre. Det er lidt en hønen og ægget situation.

Medlemsavatar
WarmJet
Medlem
Indlæg: 90
Sted: Århus

Indlæg af WarmJet »

Til den pris er det værd at overveje en dynamisk mikrofon da budgettet rækker til nogen af de bedste der nogensinde er lavet.
Nu er jeg mikrofonfreaken der IKKE har prøvet SM7B så den lader jeg andre tale om, men:

Sennheiser MD441
Budgettet rækker til en brugt. Ekstremt alsidig og på vokal er den i min top tre sammen med den gamle U87 og Gefell UM70S. Modsat de fleste andre dynamiske mics jeg har prøvet er den ikke så "hit or miss" agtig på vokal, lyder fra anstændigt til fantastisk på samme vokalister jeg har prøvet den på. Kræver dog en del gain på stille vokalister. Er samtidig min favorit mic på lilletromme (over eller under), eminent inde i stortrommen og på gulvtam og i min top tre på elguitar.
Modsat MD421 er den praktisk taget aldrig blevet ændret... du får mest smæk for skillingen med en sort fra 80'erne, 90'erne eller 00'erne. Min er fra 1983 og gav 3300. Der findes udgaver uden lowcut switchen og de lyder identisk derudover og lidt forvirrende er nogen af dem brandet som MD441 og andre går som MD541 Blackfire. Den har ikke alt for voldsom proximitetseffekt alligevel, så lowcut er ikke nødvendigt til vokal.
Hvis din akustisk ikke er specielt god er der gode chancer for at den æder kondensatormics til morgenmad. Og uanset hvad sparker den bagpartiet på de fleste kondensatorer indenfor budgettet, omend det selvfølgelig varierer afhængig af stemmen og sangen.
Men den var god nok til Stevie Nicks på "Rumours". Et forsøg værd.

MD421 og Beyer Dynamic M88 kan også være voldsomt fede på vokal, men især førstnævnte har også nogen stemmer hvor den bare lyder grimt. Det har jeg aldrig oplevet på 441'eren. Der er også MD431 der har samme kapsel som 441'eren, men er lidt mindre hifi. Stadig super fed og meget billigere.

Blandt kondensatorer indenfor budgettet kan jeg kun for alvor anbefale Oktava MK-319, Sennheiser MKH-406 og til dels AKG C451E eller EB med CK1 kapsel. Sidstnævnte er dog ikke særligt alsidig på vokal og kan være magisk på én vokalist, men være decideret rædsom på en anden og hvis du indspiller digitalt får du ikke "hjælp" i toppen. Til luftige kvindevokaler eller dybe herrestemmer der skal skære igennem et tætpakket mix uden at det på nogen måde bliver lofi kan den nogen gange noget ret særligt.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg var nu nok startet med en sm57/sm58''er - kan man ikke lave fin rocklyd med den - så vil en u87 nok alligevel være skudt noget forbi målet...

Hop du ud i det og lav en "Sufjan Stevens"...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

AnotherDan skrev: ons 4. aug 2021 02:07 Jeg var nu nok startet med en sm57/sm58''er - kan man ikke lave fin rocklyd med den - så vil en u87 nok alligevel være skudt noget forbi målet...

Hop du ud i det og lav en "Sufjan Stevens"...
Men en brand-droppers resonnementer, er diametralt modsatte - nærmest: He Who Dies With The Most Toys Wins!

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

@WarmJet hvor forskellig er 441 fra de gamle 421? Jeg havde en 421N fra 65, som lød virkelig godt på et guitar kabinet. En dag ville jeg lige prøve at synge i den. Det var ikke en rar oplevelse.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar