Fabfilter / Dan Worrall - Nye videoer om loudness (2021)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Fabfilter / Dan Worrall - Nye videoer om loudness (2021)

Indlæg af Christoffer I. N. »

Indtil videre kun 1 afsnit, som primært bruges til at skabe forståelse for loudness begrebet, med forklaring af forskellige typer måling m.m.





del 2:


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu bliver der sagt og skrevet EBU R128 på et tidspunkt, men det er jo en specifik standard.

Hvad man nok mente var ITU-R BS.1770(-4), som bruges til bl.a. R128.

Bare lige for at undgå misforståelser, da EBU R128 i praksis betyder et helt specifikt target på -23 LUFS (I) og max peak på -1 dBTP, samt nogle acceptable tolerancer for diskrepans.

ITU-R BS.1770 (pt. seneste version 4) er derimod selve det underlæggende sæt af regler, som benyttes til at kalkulere bl.a. den integrerede måling, hvordan vægtningen er fordelt og - siden version 2 - den relative gating.

Hvis man blander de to ting sammen, så kan der komme nogle meget triste eller dyre misforståelser ud af det i den virkelige verden mellem klient og tekniker.

Der var ikke megen reel information i clickbaity del 1, men mon ikke det kommer. Jeg håber dog, at man ikke falder i det samme dogmatiske hul, som flere andre selvudnævnte eksperter i det space.

Så bidrager man ikke til reel oplysning, men fodrer i stedet det lydideologiske, som har en voksende skare af ukritiske akolytter.

Ja, nu lyder jeg sgu helt som Hr. Dyhr ;) Det må være alderen eller varmen.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Man skal vist generelt passe lidt på med Dan Worrall's videoer, har jeg efterhånden indtryk af.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev: tors 15. jul 2021 06:31 Jeg håber dog, at man ikke falder i det samme dogmatiske hul, som flere andre selvudnævnte eksperter i det space.
Mon dog? Det ville undre mig.
Jeg synes det er en fin video der gennemgår det grundlæggende på en pædagogisk måde. Tænk på alle dem der kommer fra de andre selvudnævnte eksperters videoer, der notorisk sejler rundt imellem lufs og rms. De skal også lige kunne følge med :)
Glæder mig til at se part 2 hvor de forhåbentlig tager et spadestik dybere.
Så tør jeg i øvrigt godt vædde 10,00 DKr på at konklusionen er, at de selvfølgelig heller ikke mener at der er et gyldent target. Men så har de til gengæld clickbaitet the quickfixers klogere. Well done

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Haha, ja det kunne man da håbe.

10 kr - det væddemål tør jeg godt tage ;-)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Deal! Så må vi vente i top spænding så længe :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: tors 15. jul 2021 06:31 Ja, nu lyder jeg sgu helt som Hr. Dyhr ;) Det må være alderen eller varmen.
Der ligger et Dyhr gemt i os alle :-) ,.. og respekt for Søren som jeg er blevet klogere af at lytte til siden ca 1984 hvor han allerede var dybt inde i sit stof
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Del 2 tilføjet øverste post.

Nyt svar