Tips/ hjælp til mastering

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Tips/ hjælp til mastering

Indlæg af Knord »

Hej alle
Måske nemt for nogle, men udfordrer mig en smule.
Er generelt rimelig tilfreds med mine mix (niveau, bredde mm.).
Har fokuseret en del på masterering det seneste og her har jeg brug for lidt hjælp.
Jeg tjekker mit mix og sættet niveau i mono.
Eksporterer audio fil uden noget på masteroutput ca -6db.
Importerer filen til et nyt projekt - stereotrack.
Holder lowend mono (har forsøgt med op til 100 og 300 hz )
Ligger omkring -14 lufs og - 1 dB.
Er generelt tilfreds med lyden og bouncer det til stereo audio fil.
Når jeg så afspiller det på computerens højtaler lyder det ok men mangler lidt kant.
I earpods lyder det lidt harsk og i bilen mangler det bund.
På mine monitors lyder det fint.
Hvis jeg ændrer bunder så det passer til earpods drukner det lidt i bund i bilen.
Hvordan får jeg til til at lyde mere ens på forskellige afspilnings enheder.
Pft. for svar

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Knord skrev: søn 20. jun 2021 22:58 Jeg tjekker mit mix og sættet niveau i mono.
Med mindre dit hovedmål er at lave musik til folk, som lytter i mono, så bør du ikke foretage niveausætning i mono.

Stort set alle lytter i stereo (to ører) og til stereo (afspilningsenhederne) - om det er headphones eller på højttalere. Selv de fleste mobiltelefoner og tablets har indbyggede stereospeakers i dag.

Mono er fint til at checke i under visse omstændigheder, men ikke til så meget andet end til at fange evt. graverende udfasningsfejl, rumklangskollaps eller lign.

Har du et godt lyttemiljø og nok erfaring, så er det stort set irrelevant at checke i mono, da man godt kan finde evt. problemer uden at skulle summe til mono for at opdage det. Man kan summe til mono for at bekræfte det, naturligvis.

Jeg gør oftere det modsatte, nemlig at jeg lytter til og evt. justerer i differencen, populært kaldet S(ide)-signalet.

Du kan læse mere om mono/stereo check til mastering her:
https://www.onlinemastering.dk/mastering-faq#del3 under "Overdrevent brede lyde som kollapser i mono" og "Dybe frekvenser i sidesignalet".
Eksporterer audio fil uden noget på masteroutput ca -6db.
-6 dBFS er et arbitrært tal. Intet galt i -6 dBFS som peakniveau, men så længe signalet ikke overloader, så er det fint med både lidt højere og lavere værdier.

Du kan læse mere om peakværdier til mastering her:
https://www.onlinemastering.dk/mastering-faq#del2 under "Headroom".

-

I princippet kan du sagtens lave mastering direkte i din mixsession, hvis du har DSP nok kan holde skæg og snot for sig.

Du bør kun bounce "uden noget på master output" hvis du ikke har brugt noget undervejs på mixet. Har du haft fx EQ og comp på dit mix undervejs, så bør du lade det sidde på under bounce, da det er en integreret del af mixets lyd nu.

Du kan læse mere om plug-ins på stereo outputtet i samme sektion i FAQ'en, lidt længere nede, under "Plug-ins på stereo outputtet".
https://www.onlinemastering.dk/mastering-faq#del2 under "Headroom".
Holder lowend mono (har forsøgt med op til 100 og 300 hz )
Der er ingen grund til at pille ved bunden på denne måde i masteringen med mindre der er en bydende nødvendig årsag, fx til vinylmastering, hvor det er en rigtig god idé (men ikke et absolut krav, som nogle tror).

I stedet bør bunden normalt være holdt centreret i produktionen eller evt. i mixet, når du nu selv mixer det. Er det ikke dit eget mix OG der er et reelt problem med stereo/udfasning i bunden som bør justeres, så kan du vælge at filtrere S-kanalen.

Jeg vil ikke anbefale at gå højere op end 120 Hz ved denne type filtrering, og som sagt i det hele taget ikke gøre det, hvis du kan undgå det.

Det er nemlig ikke en gratis omgang. Det ændrer fasen, lyden og ofte også peakniveauet, samt den relative stereoopfattelse og tilføjer en slags crosstalk.

Dette er også beskrevet i FAQ'en i det første link, som nævnt under mono/stereo.
Ligger omkring -14 lufs og - 1 dB.
Det lyder for mig som om du har læst en masse tips om mastering og følger dem lidt for slavisk eller har for meget tillid til din kilde.

Jeg vil ikke anbefale at du masterere til noget som helst loudness target som sådan. Læg niveauet hvor du synes det lyder godt, uanset om det er superdynamiske -18 eller tæskede -8 LUFS (I).

Hvor meget du presser din soft clipping eller limiting kan være en essentiel del af sounden, som ikke bør overlades til et mere eller mindre tilfældigt tal.

Vil du absolut gå efter et relativt dynamisk target til popmusik, så er -11 LUFS (I) [reelt -10.9 LUFS (I)] p.t. et bedre minimumsbud, da du først her slipper helt for evt. limiting i Spotify, afhængig af afspillerens loudness preference. Ved -14 LUFS (I) vil nogle lyttere kunne oplevere grim limiting på Spotify.

Med -1 dB går jeg ud fra du mener -1 dBTP (True Peak), hvilket er fint i forhold til at undgå lossy encoding peaks, men også lidt overdrevet forsigtigt. Bemærk dog, at jo lavere et True Peak target du ønsker, jo mere må du ironisk nok limiterere for at nå dit loudness target.

Derudover er True Peak limiting til det meste moderne musik ikke så punchy-lydende og vil derfor generelt pumpe mere. Så overvej om TP i det hele taget er kompromiset værd og hvis du gør det, hvad det betyder for din sound kontra hvad potentiel lossy encoding overs gør.
Når jeg så afspiller det på computerens højtaler lyder det ok men mangler lidt kant.
Bemærk at computeres indbyggede højttalere bruger DSP, primært multibåndslimiting. Det ændrer derfor lyden, herunder "kanten", som blødes op og jævnes ud.
I earpods lyder det lidt harsk
Hvis du kender og stoler på dine earpods, så justér den hårde mellemtone, fx mellem 2 - 5 kHz, lidt ned. Det kan du enten gøre med statisk EQ eller dynamisk EQ/multibånd, afhængig af situationen.
og i bilen mangler det bund.
Bilsystemer har kompenserende DSP, dvs. de skruer op og ned for signalet afhængig af motor- og vejstøj, samt afhængig af din hastighed. Der er således forskel på lyden afhængig af om du holder stille eller kører og hvor hurtigt du kører, og dette påvirker også bundopfattelsen.

Det er derfor tricky at basere din mening for meget på hvordan det lyder i bilen uden at tage alle faktorer i betragtning.
På mine monitors lyder det fint.
Dine monitors er sandsynligvis det bedste bud på hvad du skal stole på, men det er fint at tage noter med fra andre systemer i begyndelsen.

Jo bedre monitors du har og jo bedre et rum du har, jo mindre nødvendigt vil det være at overhovedet lytte andre steder.

I princippet er det dog ikke en dårlig ting, hvis du får disse modsatrettede noter. Kort sagt:

· Ens noter alle steder, fx for lidt bund på monitors, earpods og i bil: du har for lidt bund i din master.
· Forskellige noter på mængden af bund alle steder: du har sandsynligvis ramt det p.t. bedste kompromis

Jo bedre du bliver og jo mere erfaring du får, jo mere vil du opdage hvilke lyde og sammensætninger der fungerer bedst flest steder, fx et kortere og mere stramt kick eller lign. Det vil gøre de mere udfordrende systemer mindre følsomme, fx i forhold til lange resonanser i bunden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fantastiske guldkorn Holger - tak for det
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja jeg tænkte også at jeg lærte noget her, tak @Holger !
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Thanks, guys. Jeg har lige redigeret og indsat nogle links til min FAQ, hvor netop nogle af disse ting berøres.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Tusinde tak for nogle udførlige og og gode svar vi andre kan gøre brug af Holger (og tak for et godt spørgsmål Knord)
Holger skrev: man 21. jun 2021 10:12
I princippet kan du sagtens lave mastering direkte i din mixsession, hvis du har DSP nok kan holde skæg og snot for sig.
Jeg skal bare lige forstå hvorfor det er nødvendigt med dsp. Er det kun for at holde tingende adskilt, således at f.eks. alt i mixfasen bruger native cpu, og at alle effekter på outputtet bruger dsp? Jeg er lidt lost på den, medmindre det er en ocd- ting, så lyder det som noget jeg også kunne finde på:)

Igen mange tak, det her en af grundende til at jeg tjekker maskinen hver dag <3

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, endnu en gang et dejligt informativt indlæg Holger.

Hvor mange procent af det du leverer ligger omkring de -11 LUFS? Er det standarden i dag, eller er labels der ønsker at du presser den højere op?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

donnievandango skrev: man 21. jun 2021 13:18 Tusinde tak for nogle udførlige og og gode svar vi andre kan gøre brug af Holger (og tak for et godt spørgsmål Knord)
Holger skrev: man 21. jun 2021 10:12
I princippet kan du sagtens lave mastering direkte i din mixsession, hvis du har DSP nok kan holde skæg og snot for sig.
Jeg skal bare lige forstå hvorfor det er nødvendigt med dsp. Er det kun for at holde tingende adskilt, således at f.eks. alt i mixfasen bruger native cpu, og at alle effekter på outputtet bruger dsp? Jeg er lidt lost på den, medmindre det er en ocd- ting, så lyder det som noget jeg også kunne finde på:)

Igen mange tak, det her en af grundende til at jeg tjekker maskinen hver dag <3
DSP refererer her bare til samlede regnekraft. DSP = Digital Signal Processing. De effekter der kører på din CPU er også DSP. Altså, kan din CPU håndtere det, så kan du sagtens mixe og masterere i samme projekt, det gør jeg selv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Morten B skrev: man 21. jun 2021 13:25 Ja, endnu en gang et dejligt informativt indlæg Holger.

Hvor mange procent af det du leverer ligger omkring de -11 LUFS? Er det standarden i dag [...]
Der er stadig ikke nogen standard, hverken teoretisk eller i praksis. Hvis jeg kigger på gennemsnittet i min biks, så er vi nok tættere på -9 LUFS (I), selvom der har været et lille ryk mod ca. -11 LUFS (I) i det seneste år.

-9 LUFS (I) er et acceptabelt kompromis til velproducerede og velmixede tracks med kontrol, prioritering og plads. Det niveau har været gennemsnittet for rigtig mange CD'er gennem et par årtier, og dermed også et almindelig loudness niveau for mange af de i forvejen eksisterende udgivelser på fx Spotify.

Personligt synes jeg en del numre lyder bedst, når de er lidt mere dynamiske: et sted mellem -11 og -10 LUFS (I) måske. Men visse tracks lyder bare lyder federe, når de er blevet tæsket i de sidste trin masteringen. Det kan være helt op til omkring -8 LUFS (I), men uhyre sjældent synes jeg, at der er noget som helst at vinde ved at gå til -7 eller højere.

Når det er sagt, så gik Martin Jensen - Solo Dance 23 x multiplatin/platin/guld, og den mastererede jeg til -6.7 LUFS (I), hvis jeg husker korrekt. Så der er ikke nødvendigvis nogen direkte korrelation mellem dynamik/vellyd og kommerciel succes. Selv på broadcast lyder Solo Dance ganske respektabelt, men produktion/mix/simpelhed har meget at sige her.
[...]eller er labels der ønsker at du presser den højere op?
Label, producer, mixtekniker, kunstner, ja.

Jeg prøver at informere i det omfang det er passende, men det er svært at forklare folk, at den lavere master faktisk kommer til at lyde bedre og lige så højt (eller psykoakustisk højere) efter streaming loudness normalization.

Selv med praktiske eksempler er der folk der ikke forstår det.

Jeg kunne ikke drømme om at fremture eller være dogmatisk, så hvis jeg informerer gør jeg det høfligt og kun 1 gang. Det er en serviceindustri, ikke en far-ved-bedst industri, trods alt.

Problemet opstår især når mixtekniker har vedlagt en REF/LIM version, der allerede er tæsket meget højt. Så er det de færreste der vil acceptere en master der er lavere, uanset om den lyder bedre i en kompenseret A/B lytning.

Derfor må jeg ret tit levere en master, der er mindst ligeså høj som eller marginalt højere end REF/LIM, men på magisk vis samtidig skal lyde både bedre, mindre distorted OG mere dynamisk (lidt af et modsætningsforhold).

Har man ingen der puster én i nakken, så synes jeg man skal ignorere hele konceptet om loudness targets og bare lave det man synes lyder godt. Lige nu er et reelt minimumstarget -11 LUFS (I), men om 3 år er det måske noget andet.

Laver man jazz eller klassisk/orkestralt, så kan man med stor sikkerhed komplet ignorere loudness targets til den endelige udgivelse, da lytterskaren næppe bruger "Loud" settingen i Spotify - eller sandsynligvis bruger Tidal eller andre services. Spotify kommer dog snart med lossless, ligesom Apple gør.

Folk som laver orkestral musik til librarybrug og som er i et konkurrencelignende forhold i udvælgelsesprocessen foretrækker dog ofte at få masteret det noget højere. Her benytter jeg en kombination af diskret upward comp og downward comp for at udjævne dynamikken uden at det hele lægges over på regulær comp/limiting, som er mere hørbar på transienter og det vi opfatter som "mikro"dynamik. Hov, nu blev det en lang smørre!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fremragende, tak! Må da indrømme at jeg har forværret et par produktioner i jagten på loudness, og har også fået mastererede ting tilbage fra andre der har presset citronen, men ofte lander jeg selv på omkring -10 LUFS hvis det skal lyde godt. Nu er jeg heller ikke prof, men har da udviklet mig meget med gode tips fra bl.a. lydmaskinen.

Og hey, jo længere smørre, jo klogere bliver vi andre, så bliv endelig ved med at smøre på. Tandsmør FTW!

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Dejligt informativt. Tak Holger :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Morten B skrev: man 21. jun 2021 15:39 Fremragende, tak! Må da indrømme at jeg har forværret et par produktioner i jagten på loudness, og har også fået mastererede ting tilbage fra andre der har presset citronen, men ofte lander jeg selv på omkring -10 LUFS hvis det skal lyde godt. Nu er jeg heller ikke prof, men har da udviklet mig meget med gode tips fra bl.a. lydmaskinen.

Og hey, jo længere smørre, jo klogere bliver vi andre, så bliv endelig ved med at smøre på. Tandsmør FTW!
Velbekomme.

Jeg målte lige for sjov gennemsnittet af de sidste 20 singler (ingen albums/EPer med i målingen) og det er -8.56 LUFS (I). Så loudness-ræset er ikke på nogen måde ovre i praksis, men jeg prøver at snige mig nedad hvor jeg kan.

Det er en kombination af indie og major label udgivelser, og genrer inkluderer reggeaton, hip hop, edm, nightcore, pop, singer-songwriter, dansk-top og smooth jazz (-10.9 kunne jeg snige mig ned på der), m.v.

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Hah, og her gik jeg og overvejede at spare sammen til en professionel master af et nummer, jeg arbejder på, og så kommer maskinens top-dawg og hælder alle sine guldkorn på gulvet. Tusind tak, Holger – jeg tror, jeg har fået mod på at prøve selv. I hvert fald til at starte med... :D
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, du skriver bare hvis du ombestemmer dig på et tidspunkt ;)

Enhver nogenlunde vidende mixtekniker kan lære den tekniske del af mastering på et par dage.

Der er ikke nogle hemmeligheder som sådan.

Årtiers erfaring, smagen og sikkerheden i optimal akustik/rum er hvad folk reelt betaler for.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Holger skrev: man 21. jun 2021 17:47 Årtiers erfaring, smagen og sikkerheden i optimal akustik/rum er hvad folk reelt betaler for.
Kan du ikke lige skrive at gearet er det primære, bare til hvis min kone skulle kigge med? :dollargrin:


Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Holger skrev: man 21. jun 2021 17:47
Enhver nogenlunde vidende mixtekniker kan lære den tekniske del af mastering på et par dage.
Så er der noget jeg har misforstået. Har været i gang i 5 år, og mangler stadig mere end et "par dage" :dollargrin:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

;-) Her tænker jeg på en professionel (mix)tekniker på f.eks. to dages kursus hos mig. Så burde der være fyldt helt op på mastering"hylden" - teknisk set, altså.

Derefter begynder det lange seje træk, som typisk er over 6 års non-stop øvelse/arbejde, hvis man skal følge Gladwells 10.000 timers tommelfingerregel for at mestre noget.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis man bare vil have en teknisk acceptabel master der har nogenlunde balanceret EQ, ikke alt for meget dynamik og et rimeligt LUFS-niveau, kan man bare køre Ozone mastering assistent. 1. mål er at få det til at lyde bedre end Ozone Mastering assistent :D
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

TAK Holger for den grundige gennemgang af mine spørgsmål og de uddybende svar, det sætter jeg virkelig pris på.
Tak til andre for int. i oplægget.
Ja du/i har helt ret, jeg har suget til mig fra rundt omkring som udgangspunkt og arbejder derfra med at cutte af og skabe erfaring.
Som jeg læser af svarene:
refererer jeg kun i mono fremover for fase, er ikke på samme måde stringent med værdier (så længe det ikke clipper) ændrer workflow og mixer og master i samme session, fokuserer på de høje frekvenser ift. harsk lyd og forholder mig grundigere til rummets arkustik.
Modtaget igen tak
Jeg følger op med beskrivelse af resultat.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fin opsummering og vend evt. tilbage til tråden efter nogle måneder og læs/hør/eksperimentér med nye øjne/ører igen., eller hvad man siger ;-)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Lige et ekstra tip: i stedet for at køre alt gennem en masterbus til sidst kan det være rigtig godt at masserer busserne lidt i stedet. Feks limiter etc på trommebus og andre busser hvor der er dynamisk materiale. På den måde kan du nogle gange få tingene til at lyde mindre presset end når alt kører igennem en samlet limiter (og comp etc) til sidst.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg tillader mig lige at byde ind med hvad jeg synes mangler, eller ikke er berørt nok.
Det er primært omkring reference-lyt og akustik.
Holger skrev: man 21. jun 2021 10:12 ...
På mine monitors lyder det fint.
Dine monitors er sandsynligvis det bedste bud på hvad du skal stole på, men det er fint at tage noter med fra andre systemer i begyndelsen.

Jo bedre monitors du har og jo bedre et rum du har, jo mindre nødvendigt vil det være at overhovedet lytte andre steder.

I princippet er det dog ikke en dårlig ting, hvis du får disse modsatrettede noter. Kort sagt:

· Ens noter alle steder, fx for lidt bund på monitors, earpods og i bil: du har for lidt bund i din master.
· Forskellige noter på mængden af bund alle steder: du har sandsynligvis ramt det p.t. bedste kompromis

...
Jeg har nu haft mine PMC monitors og K+H sub i omkring 10 år. Jeg følte vel at jeg havde lært dem og mit rum nogenlunde at kende for omkring 4 år siden. Det er selvfølgelig blevet bedre siden.
Dagligt lyt af al slags lyd i Beyer Dynamic hovedtelefoner har også gjort, at jeg nu over 10 år efter jeg fik dem, kan lave noget der er Okay. Jeg kan også sagtens lave noget i dem der er helt jammerligt, især hvis jeg prøver at lave noget mere dynamisk lydende.

Derudover har jeg nogle 15 år gamle, billige B&W slaver, ikke at forveksle med Holgers.. Dem rettede jeg mig en del efter i starten, da jeg havde fået mine PMC'er. Det resulterede i endnu dårligere lyd, men jeg fik da stille og roligt sporet mig ind på forskellene.

Lær din akustik at kende.
Hvis du pinedød vil have en subbass i et dybt D, e.l., så find noget reference du ved hvordan lyder på dine monitors, og andre steder, og hør hvor kraftigt den spiller i dit rum. Dit rum er så godt som ideelt, hvis de her 30-60 hz toner bare føles helt ens.
Af samme årsag bevæger jeg mig sjældent mange toner væk fra G ~50 hz, fordi jeg ved hvordan det skal lyde. Hvis du selv laver en synth patch e.l., og der ikke er multibånds processering, dit filter keytracker ordentligt, der er altså ikke forskel mellem sub amplitude, når du spiller diverse toner, så kan du evt. tjekke de toner du kender bedre, hvis du bevæger dig ud i toner du ikke kender ligeså godt.

Tilbage til reference-lyt, så vil jeg helst ikke have for mange at skulle forholde mig til, det gør det bare endnu mere besværligt. Jeg er nu der, hvor mine færdige ting på monitors (PMC og K+H) lyder som det skal andre steder, inklusiv mine Beyer hovedtelefoner, som vel i dag er det eneste tjek jeg laver andetsteds.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Knord skrev: søn 20. jun 2021 22:58Hvis jeg ændrer bunder så det passer til earpods drukner det lidt i bund i bilen.
Det der med bilstereo er noget jeg generelt har funderet over. Jeg synes tit bassen bliver komplet overdøvet når man kører på motorvejen, men når man så holder helt eller næsten stille, så er der rigeligt med bas.

Men er det mon sådan med alle biler? Findes der måske nogen bilstereoer der dynamisk justerer i forhold til motorlarm? Er måske ligefrem lidt mission impossible at få visse genrer til at lyde godt i en bil?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Joachip skrev: ons 23. jun 2021 17:25
Knord skrev: søn 20. jun 2021 22:58Hvis jeg ændrer bunder så det passer til earpods drukner det lidt i bund i bilen.
Det der med bilstereo er noget jeg generelt har funderet over. Jeg synes tit bassen bliver komplet overdøvet når man kører på motorvejen, men når man så holder helt eller næsten stille, så er der rigeligt med bas.

Men er det mon sådan med alle biler? Findes der måske nogen bilstereoer der dynamisk justerer i forhold til motorlarm? Er måske ligefrem lidt mission impossible at få visse genrer til at lyde godt i en bil?
Der er i hvert fald flere der justerer volumen efter hvor hurtigt man kører.
--
Robert

Nyt svar