Massiv feedback fra Humbucker pickupper - Voksning?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
NesrednaEssal
Medlem
Sted: Fyn

Massiv feedback fra Humbucker pickupper - Voksning?

Indlæg af NesrednaEssal »

Halløj!

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at skrive, men here goes..
Jeg har for nylig erhvervet mig en Gibson Flying V med Gibson 496R og 500T pickupper, og den lyder hjernedødt godt... men...

Lige så snart jeg skruer op for forstærkeren, så er det voldsomt meget feedback fra pickupperne.
Jeg har undersøgt det lidt, og en del anbefaler at man kan vokse pickupperne, og dermed minimere den feedback der kommer - men jeg har aldrig været ude for det før i de 15 år jeg har spillet guitar.

Andre skriver også at pickupperne kan være mikrofoniske, men det skulle man også kunne løse ved at vokse dem.. eller hvad? :lol:

Jeg spiller high gain musik, men selvfølgelig ikke bare hovedløst full gain på både amp og pedaler, og det meste "støj" osv bliver fanget af min noise gate - men skal jeg op og lukke for det alt støjen der kommer, så lukker den min lyd total ned.

Jeg håber der er nogen der har nogle gode input til hvad jeg kan prøve, eller som måske har været ude for noget lignende.

På forhånd tak! :jam:

/Lasse

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hej Lasse og velkommen til.

Kan du evt dele en video/lydklip, der kunne være nogle der vidste noget om guitarer der kan give dig et godt råd.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
NesrednaEssal
Medlem
Sted: Fyn

Indlæg af NesrednaEssal »

Hej Hald,
Tak for velkomsten.
Nu har jeg været en forum voyeur længe nok, så jeg tænkte at jeg lige så godt at jeg kunne oprette en konto og måske deltage lidt hist og her. :lol:
Jeg skal se om jeg kan fange det i enten et lyd eller video klip på et tidspunkt!

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

swit jeg sådan kan læse mig frem til, så er de, og især 500'eren high input gain. Mit skud er, at du skal kompensere for det ved ikke at have så meget gain på forstærkeren som ellers. Kan osse være den passer bedre i low gain, hvis du plejer at stikke den i high gain. Men ja, noget med gain-trinnet skal nok justeres.

Medlemsavatar
gylle
Medlem
Sted: Horsens

Indlæg af gylle »

Din PU er sandsynligvis mikrofonisk. Det kan fixes med voks som du selv nævner. Her er et link:

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

gylle skrev:
man 19. okt 2020 15:12
Din PU er sandsynligvis mikrofonisk. Det kan fixes med voks som du selv nævner. Her er et link:
Spændende. Jeg har faktisk en Tokai V . Og samme problem. Jeg vil nødigt udskifte pickupperne ud med aktive pickupper.
Jeg tror det er de originale som sidder i nu.
Pickupper bør også være afskærmet .

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det burde ikke koste ret meget at få nogen til at vokse pickupperne for dig. Det er ganske rigtigt den rigtige medicin, når først pickupperne er blevet mikrofoniske.

Du kan evt. skrive til www.luckingpickups.dk - Han kan både vokse og rådgive om den bedste behandling af pickuppen. Han kan evt. også sælge dig et andet sæt, hvis du skulle blive nysgerrig efter at prøve noget andet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

Skulle jeg vælge et andet sæt pickups. Ville jeg lede efter aktive pickups, med et passende output.
Selvom det ville betyde at en reparatør må skære i kroppen. Men nu er min V jo ikke en Gibson.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvorfor?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:
man 19. okt 2020 20:13
Hvorfor?
Fordi aktive pickupper har mindre humming. Eller rettere de giver et boost, uden at støjen forøges. Det er sådan jeg opfatter det. Jeg har en Cruser by Crafter Strat med aktive pickups og en Ibanez båndløs bas. Bassen har en omskifter fra passiv til aktiv. Den får et boost med aktiv pickups uden der opstår støj, i form af brummen.
Men jeg ville nok betænke mig om at få skåret ud til et batterirum i en Gibson. Gibson Flying V er ret dyre.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Hvis det er splitcoil pickupper, så feeder de mere hvis de står på split end hvis de står på humbucker.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!

Nyt svar