tips til mix af live koncert

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
RapIdo
Medlem
Indlæg: 391
Sted: Melomani studiet, Nørrebro

tips til mix af live koncert

Indlæg af RapIdo »

Hej,

Jeg står med en, for mig uvant, opgave.
Det går ud på at mixe et par tracks fra en live koncert, hvor jeg desværre kun har to spor at arbejde med:
1. stereo out fra mixeren
2. stereo spor fra to rummikrofoner.

Hvad plejer jeres tilgang at være til sådan en opgave? Her tænker jeg mest at finde frekvensbalancen mellem de to spor, Cutter i for eksempel bund fra et af sporene så der er plads til begge i det samlede billede, eller hvor starter i normalt med sådan en opgave?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja sådan kan du godt gøre det, men husk at fang hvor langt bagefter de to publikums/rummikrofoner de er ... hovedsporet skal forsinkes en "tøddel", men nu lidt videre om hvad der er med det her koncept:

På rigtigt mange jobs, er det sådan at eksempelvis guitarister har pænt smæk på deres backline, det gør at den som mixer FOH ikke for alvor gør brug af guitarlyden igennem PA'et og prøver i stedet for at skubbe guitaristen lidt tilbage i "billedet" med noget ekstra rumklang ... det gør så at publikum mikrofonerne bliver ultra vigtige, hvis guitaristerne er med til at betale for dine services. En anden ting som også typisk sker på et mindre spillested det er at overhead mikrofonerne mest hænger deroppe til pyndt. Scene larmen har det med at få trommeslageren til at tæske grundigt til bækkenerne det betyder at de ikke kommer i PA mixet ... igen må du ty til publikums mikrofonerne, for at skabe mening i galskaben.

Men lidt firkantet sagt kan du ikke klare den her opgave uden at bruge mange flere spor ind i dit lydkort, fordi balancen bare ikke passer ud af PA mixet, vi er ganske enkelt ude i et paradigmeskift - du prøver at få noget til at virke i nogle meget små højttalere, og meget gerne noget universalt anvendeligt. Egentligt ville det du prøver her kun kunne bruges som en dokumentation, af hvor og hvorfor der blev lavet en fejl på et givet tidspunkt.

--sd

Medlemsavatar
RapIdo
Medlem
Indlæg: 391
Sted: Melomani studiet, Nørrebro

Indlæg af RapIdo »

Tak for svar.
Ja det er ikke nemt at skulle hive flotte farver ud af en brun klat.
Det lykkedes at mixe noget næsten tæt på udholdeligt mudderklaskekagemix, uden at bruge for lang tid på detaljer, men det blev ikke pænt...
Håber næste gang jeg skal lave noget lignende bliver med lidt separate spor fra mixer.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja det lyder ikke som en nem opgave, sørg altid for at få de enkelte spor, og hvis du gerne vil opnå samme sound som der var live, er det måske nok at få dem lidt som STEMS fra mixerens DCA, men hvis mixeren kører Dante kan den evt route alle tingene ud til dig som du bare kan optage fra Dante-netværket.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar