Vimeo eller Zoom

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Vimeo eller Zoom

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg står overfor at skulle transmittere et syng-med arrangement, og søger lige lidt råd om valg af platform?

Jeg har allerede et abonnement betalt til Zoom, men efter at have lavet lidt forsøg med det der automatiske niveau-regulering slået fra, kan jeg konstatere at der vist bare er skiftet ud i algoritmen der sørger for at udstyringen er korrekt.

Nu er det ikke voldsom orkestrering jeg er ude i, det er blot en mand der sidder ved et flygel og synger, så jeg er begyndt at tænke på hvordan jeg får pakket signalet så jeg kan snyde Zooms komprimerings algoritme, bare en smule.

Indtil videre har jeg kunnet snyde en smule ved at køre fra Tilt-EQ med vippe punktet i 2 kHz videre ind i Rbass med den ægte del under 135 hz slukket for endelig at klemme dynamikken i Klanghelms MJUCj
Skærmbillede 2021-04-24 kl. 17.43.13.png
Skærmbillede 2021-04-24 kl. 17.43.13.png (975.36 KiB) Vist 412 gange
Men spørgsmålet er så om man bare kan køre fuldstændigt uprocesseret igennem med Vimeo, eller det er noget af det samme der skal gøres?

--sd

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hvad med at bruge YouTube istedet? Der kan man også transmittere live og folk kan skrive kommentarer i realtime.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Zoom har indstillinger til "HQ musik", så prøv at lege med det.

Jeg streamer gennem YouTube i HD. Lyden er transcoded fra 320 kbps ned til 160 kbps, men ganske acceptabel til alm. brug.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

mikkels skrev: lør 24. apr 2021 18:05 Hvad med at bruge YouTube istedet? Der kan man også transmittere live og folk kan skrive kommentarer i realtime.
Så vidt jeg forstår spørgsmålet handler det nok mere om komprimering af lyd, dvs. at lydkvaliteten bliver dårligere ved brug af Zoom, og Dyhr spørger om der findes en anden platform der ikke forringer lydkvaliteten.

Beklager hvis jeg forstod spørgsmålet forkert.

Youtube forringer også lydkvaliteten, men jeg vil dog tro det er den bedste løsning - uden jeg har forstand på det.
Men sørg for at lave optagelserne i så høj videokvalitet som muligt, da jeg mener at lydkvaliteten følger med videokvalitet på youtube (jeg får ihvertfald væsentligt ringere lyd af f.eks. 480p sammenlignet med f.eks. 720 eller 1080p, men det kan også have mange andre årsager, f.eks. at uploaderen af en video i kun 480p også har forringet lyden i forbindelse med konvertering til lavere opløsning).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ved live streaming på YT er lydkvaliteten altid den samme, uanset videokvaliteten. Nemlig 160 kbps.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

@Hald - jeg har gjort alle de ting de ting som denne hjælpeside siger, man skal gøre ... men kan bare konstatere at de alligevel har en eller anden komprimerings algoritme indover, og at den nok er designet primært til rytmisk musik a la amerikanske kirkeformer - hvorfor jeg så søger råd til hvad jeg ville kunne lægge på min kæde af mastering værktøjer.

Jeg kan høre, når jeg lytter ovre på en zoom client, på det som jeg transmitterer - at der er lidt harmonisk forvrængning, det kompenserer jeg for ved at sænke niveauet lidt mere i bunden end i toppen - og det gør jeg med tiltningen. Grunden til at jeg har Rbass inde er at jeg kan lave et lowcut temmeligt højt oppe, og her fravælger jeg så de ægte grundtoner fra under 135hz og bruger i stedet grøden fra plugin'en til at skabe illusionen om bunden.

Jeg har ikke Waves MV2, som nok ville være oplagt i det her tilfælde, hvor kunsten er at holde alt inden for både en øvre og en nedre grænse ... og benytter mig i stedet af Klanghelm'en til det. Jeg har overvejet Tokio Dawn's mastering ting ... som jo også er freeware, hvilket jeg foretrækker det skal være ... da jeg egentlig er på vej væk fra især Waves, måde at sælge plugins på - som er lige lovlig snedig for mig.

Jeg laver jo lyd til koncerter og skal jo hele tiden alligevel have latency problematikkerne i baghovedet, men har også en alder hvor jeg ikke skal bevise noget kendskab til nye teknologier mere, og kan lige så godt mixe analogt til det som jeg skal lave. Adaptive EQ kan jeg f.eks lave med en TC pedal på hver vokal, og derved spare mig for ulejligheden at tage et rackfuld af effekter med, saturation til overheads'ne kan jeg sætte en Soiyus Launcher på ledningen, og ellers køre Glyn Johns på trommerne.

Så jeg har faktisk ikke brug for at have en hulens masse plugins til min rådighed, hvis jeg laver en optagelse sker det i Harrison Mixbus og dér skal jeg ikke bruge ret mange plugin's udover de indbyggede og så de gratis jeg fik med mit lydkort. Ligesom jeg heller ikke giver mig i kast med at have mastering teknikers mindset parat, udover at jeg tuner rummet ind med et par 33 bånds EQ - så jeg skal ikke kaste mig i støvet for Waves, fordi jeg i et enkelt tilfælde måske har brug for MV2'eren.

--sd

Nyt svar