Ny synth tutorial - rate min youtube video!

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Ny synth tutorial - rate min youtube video!

Indlæg af Morten B »

Jeg er så småt begyndt at bevæge mig mere over på Youtube. Det er et interessant medie med potentiale for på sigt rent faktisk at se nogle $$ for al den tid jeg bruger på lyd, men det er også ret svært og tidskrævende.

Jeg kunne derfor rigtig godt bruge noget reel kritik på den tutorial video jeg lige har smidt op. Ingen fløjelshandsker tak, alt fra indhold, speak, video kvalitet, lyssætning osv. må gerne få en tur, hvis du har noget konkret jeg kunne forbedre/gøre anderledes.

Check den ud her:



På forhånd tak 😉🙏

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Speak drukner i mixet nogle gange, eksempelvis omkring 2:30, og i outro.

Skop ligner det glitcher lidt hist og her, med div. waveforms når der ikke er lyd. Vist primært i de første minutter.


Hvordan hører du iøvrigt signalet? Jeg kan ikke se din Mic, eller hovedtelefoner, og det lyder ikke faset eller som om synthen er optaget igennem en mikrofon. Ikke noget at sætte på lyden udover mixet hist og her.
Måske kunne du overveje at mixe synth output lavere generelt, så speak altid stikker frem, eller at fade synth ned når du vil tale indover. Bare ikke gør det auto-compressor stil, det bliver man rundforvirret af...

Nogle af klippene med dig virker lidt bratte, hvad med et kort fade, eller det der "auto fade" (hedder noget andet.) Resolve kan?
Nårh jo, angående klip, jeg er ikke fan af det der zoom ind hop frem og tilbage i intro, som mange andre også gør.


Og det er vist hvad jeg har af negativ kritik.
Hvis jeg skal liste positive ting jeg lige kan komme på:
God inddeling af skærmen!
For mig god mikrofon lyd
Også god synth lyd, og ikke mindst et interessant koncept, mange kan lære teknikker af indholdet.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kanon demo og inspirerende! Det sidste synes jeg er en sjældenhed, så thumbs up.

Når lyd og vox spiller samtidig kunne du måske ducke lyden. Det bliver lidt intenst.

Du kan godt gøre det auto, brug den rigtige comp med max lang lookahead (fx 20 ms), hold, og passende langsom a/r så spiller det. Bare 3 dB ned fx.

Savner et mere fuldt/eksternt kig på maskinen samt en bedre oversigt over ledningerne.

Mere en demo end en tutorial fordi der ikke er mange (pædagogiske) forklaringer. Så tutorial er lidt misvisende i min optik.

Splitscreen fungerer rigtig godt.

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Synes det fungerer godt, så du fik mig både til at bide på som abonnent og fik mig endnu en gang til at overveje om jeg ikke burde kaste mig over noget modular... ak ja..

Det eneste jeg lige savnede var det fulde overblik over det modul, du præsenterer. Der er jo ledninger hele vejen rundt, sirligt snoet, så jeg kan da godt forstå hvis du ikke hopper for at afkoble dem. Men det betyder så at man ikke får så meget indblik i modulationsmulighederne i modulet.

Fede jams i øvrigt!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev: tors 15. apr 2021 05:54 Speak drukner i mixet nogle gange, eksempelvis omkring 2:30, og i outro.

Skop ligner det glitcher lidt hist og her, med div. waveforms når der ikke er lyd. Vist primært i de første minutter.


Hvordan hører du iøvrigt signalet? Jeg kan ikke se din Mic, eller hovedtelefoner, og det lyder ikke faset eller som om synthen er optaget igennem en mikrofon. Ikke noget at sætte på lyden udover mixet hist og her.
Måske kunne du overveje at mixe synth output lavere generelt, så speak altid stikker frem, eller at fade synth ned når du vil tale indover. Bare ikke gør det auto-compressor stil, det bliver man rundforvirret af...

Nogle af klippene med dig virker lidt bratte, hvad med et kort fade, eller det der "auto fade" (hedder noget andet.) Resolve kan?
Nårh jo, angående klip, jeg er ikke fan af det der zoom ind hop frem og tilbage i intro, som mange andre også gør.


Og det er vist hvad jeg har af negativ kritik.
Hvis jeg skal liste positive ting jeg lige kan komme på:
God inddeling af skærmen!
For mig god mikrofon lyd
Også god synth lyd, og ikke mindst et interessant koncept, mange kan lære teknikker af indholdet.
Tusind tak for input!

Ja, skopet er ikke perfekt. Jeg har tweaket trigger modes hele vejen igennem videoen, da det er meget forskelligt hvilke der passede til hvilket segment (Brugte Thorborg signalizer), men det er desværre smuttet nogle steder.

Check på speak vs synth levels. Er heller ikke stor fan af autoducking, men måske jeg bare lige skal ducke 1-2 dB for at gøre tale mere forståeligt.
Jeg har signalet kørende rimelig lavt i monitors og optager så med en shotgun mikrofon, det har fungeret fint ind til videre. Det er ikke super clean og separeret, men det synes jeg ikke gør så meget og er ikke fan af hovedtelefon +speak mikrofon i billedet looket (hvis det kan undgå's).

Hmm, ja, med hensyn til jump-cuts, så er det noget jeg selv har skullet vænne mig til. Jeg synes efterhånden det bliver mere tydeligt når man bruger andre teknikker. Det bliver selvfølgelig også værre her af at jeg har kameraet til siden og derfor må dreje hovedet for at snakke ind i det, så måske jeg skulle prøve at finde en vinkel forfra til næste gang.

Og fedt, tak for kigget! :-D
Holger skrev: tors 15. apr 2021 06:56 Kanon demo og inspirerende! Det sidste synes jeg er en sjældenhed, så thumbs up.

Når lyd og vox spiller samtidig kunne du måske ducke lyden. Det bliver lidt intenst.

Du kan godt gøre det auto, brug den rigtige comp med max lang lookahead (fx 20 ms), hold, og passende langsom a/r så spiller det. Bare 3 dB ned fx.

Savner et mere fuldt/eksternt kig på maskinen samt en bedre oversigt over ledningerne.

Mere en demo end en tutorial fordi der ikke er mange (pædagogiske) forklaringer. Så tutorial er lidt misvisende i min optik.

Splitscreen fungerer rigtig godt.
Tusind tak! Fedt at høre :-D

Jeg brugte autoducking i den forrige video, men følte ikke helt det spillede 100. Jeg har nok overgjort det lidt. Dykkede i hvert fald mere end 3 dB, så det vil jeg arbejde lidt mere med i næste forsøg.

Jeg anerkender fuldt ud at det nok ikke er en tutorial. Ind til videre har mine kanaler mest været besøgt af synth nørder, så har ikke tænkt på at gøre det endnu bredere. Er også nervøs for om det så ville blive alt for lang en video, men tager det helt sikkert med videre.
metal skrev: tors 15. apr 2021 08:34 Synes det fungerer godt, så du fik mig både til at bide på som abonnent og fik mig endnu en gang til at overveje om jeg ikke burde kaste mig over noget modular... ak ja..

Det eneste jeg lige savnede var det fulde overblik over det modul, du præsenterer. Der er jo ledninger hele vejen rundt, sirligt snoet, så jeg kan da godt forstå hvis du ikke hopper for at afkoble dem. Men det betyder så at man ikke får så meget indblik i modulationsmulighederne i modulet.

Fede jams i øvrigt!
Tusind tak for sub! Beklager hvis jeg lokker dig ud i noget snavs, men vil heller ikke lyve omkring hvor optur jeg har over modulære synths :lol:

Som skrevet overfor ved Holgers kommentar anerkender jeg fuldt ud dit input omkring det fulde overblik, jeg tænker det med ind i næste video :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Angående skop, så har jeg ikke fået prøvet Thorborg. Må iøvrigt lige få tjekket om min samling af gratis skop og analyzere er væk fra gratis tråden.

Har ud prøvet nogle af alternativerne?
Det her er frit fra hukommelsen, og jeg er usikker på om alle er gratis:
Melda
Vengeance (gratis når du har et vengeance plugin, hvilket de færreste LM brugere nok har)
åååh der var noget der hed psyscope
Bom shanka machines Occularscope: viewtopic.php?p=715402#p715402

Derudover, hvis du har Reaktor 6, så kan du meget let lave en ren skop patch med det indbyggede skop. den tracker nogenlunde pitch fra audio/zero crossing, og den kan også styres af incoming pitch, men jeg ved ikke om du har CV/midi pitch ind fra modularen i computeren.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, har prøvet 5-6 stykker af, Psyscope var min favorit ind til jeg opdagede Signalizer. Signalizer var det eneste jeg kunne få til at trigger på komplekse waveforms (det har noget der hedder spectral triggering, hvilket virkede i de fleste tilfælde).

Jeg er delvist farvet af at jeg absolut ville ha' skopet på en neutral baggrund, og det frasorterede de fleste.

Vengeance skopet/visualizeren virker også meget fed.


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev: tors 15. apr 2021 16:57Spectre?
Link? Kan ikke finde noget på Google...

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sorry, Mac only. Mener du er på Windåse.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev: tors 15. apr 2021 17:51
Holger skrev: tors 15. apr 2021 16:57Spectre?
Link? Kan ikke finde noget på Google...
Zynaptiq har overtaget dem, men stadig kun til Mac, som Holger skriver.
https://www.zynaptiq.com/macaudioapps/

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Rimelig ringe info tilgængelig på Spectre. og ja, jeg benytter Windows som styresystem. Deal with it! 😁

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der var engang et flot og godt website, men efter årevis af juridisk slagsmål om ejerskabet er websitet p.t. ikke-eksisterende.

Heldigvis er der trods alt kommet styr på ejersituationen. Men altså Mac only uanset hvad.

Det er nok den mest omfattende og justérbare analyzer jeg kender.

Moduler inkluderer: Level, Level History, VU, BBC, Spectrograph, Low End, High End, Oscilloscope, Waveform, Spectrogram, LU, LU History, Leq, Lissajous, Power Balance, Correlation, Numerical, Compare Spectra, Compare Phase, Coherence.

Hvert modul kan justeres i et utal af settings, ballistics, hastigheder, farver, gradienter, lysstyrker og labels.

Kan tale direkte med hardware/loopback eller netværk, fx sende fra plug-in i DAW eller anden computer. Du kan styre kanaler/summe inputs, osv.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Fed demo. Man forstår hvad der foregår. Og rart at du bruger det rigtige line signal ud af synth'en, og ikke bare optager det hele med en telefon, for den slags demoer er umotiverende.

Single oscillator til bass lines er bomben! Den stramhed man får er virkeligt fed. Den eneste wavefolder jeg har, er digital (og hjemmelavet). Det lyder anderledes og mere roligt når det er analogt, så det er fristende at kaste sig over øvrorack, når man ser din demo.

Hvis du vil tale oven i musikken, så vil jeg (ud over ovenstående ducking tricks) anbefale at smide et highpass filter ved 170-200 Hz (12 dB/oct) på din stemme. Så mudrer det mindre når det bliver blandet sammen.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev: fre 16. apr 2021 09:29 Der var engang et flot og godt website, men efter årevis af juridisk slagsmål om ejerskabet er websitet p.t. ikke-eksisterende.

Heldigvis er der trods alt kommet styr på ejersituationen. Men altså Mac only uanset hvad.

Det er nok den mest omfattende og justérbare analyzer jeg kender.

Moduler inkluderer: Level, Level History, VU, BBC, Spectrograph, Low End, High End, Oscilloscope, Waveform, Spectrogram, LU, LU History, Leq, Lissajous, Power Balance, Correlation, Numerical, Compare Spectra, Compare Phase, Coherence.

Hvert modul kan justeres i et utal af settings, ballistics, hastigheder, farver, gradienter, lysstyrker og labels.

Kan tale direkte med hardware/loopback eller netværk, fx sende fra plug-in i DAW eller anden computer. Du kan styre kanaler/summe inputs, osv.
It's great and all, men jeg skal bare bruge et oscilloskop med god retrigger 🙂 Tror ikke det bliver meget bedre end Signalizer, det fungerer fremragende, så længe man står på en retrigger mode der matcher materialet.
Joachip skrev: fre 16. apr 2021 23:26 Fed demo. Man forstår hvad der foregår. Og rart at du bruger det rigtige line signal ud af synth'en, og ikke bare optager det hele med en telefon, for den slags demoer er umotiverende.

Single oscillator til bass lines er bomben! Den stramhed man får er virkeligt fed. Den eneste wavefolder jeg har, er digital (og hjemmelavet). Det lyder anderledes og mere roligt når det er analogt, så det er fristende at kaste sig over øvrorack, når man ser din demo.

Hvis du vil tale oven i musikken, så vil jeg (ud over ovenstående ducking tricks) anbefale at smide et highpass filter ved 170-200 Hz (12 dB/oct) på din stemme. Så mudrer det mindre når det bliver blandet sammen.
Cool, tak! Kan klart anbefale at få en analog wavefolder ind i dit setup hvis muligt. Der er en del ret let-tilgængelige projekter på nettet, bl.a. denne fra CGS:

https://www.elby-designs.com/webtek/cgs ... older.html

Den er simpel, men lyder godt!

Check på highpass a stemme, har nok skruet lidt for godt på bunden :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har ikke turde tage hul på pandoras euro(c)rack æske endnu.
Den dåse orme må vente til jeg begynder at lave mere musik igen.
:-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev: tirs 20. apr 2021 00:40 Jeg har ikke turde tage hul på pandoras euro(c)rack æske endnu.
Den dåse orme må vente til jeg begynder at lave mere musik igen.
:-D
Det er også noget snavs! Men du er rimelig ferm med en loddekolbe, ik?

Medlemsavatar
mush
Medlem
Indlæg: 225
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mush »

Morten B skrev: tirs 20. apr 2021 08:12
Joachip skrev: tirs 20. apr 2021 00:40 Jeg har ikke turde tage hul på pandoras euro(c)rack æske endnu.
Den dåse orme må vente til jeg begynder at lave mere musik igen.
:-D
Det er også noget snavs! Men du er rimelig ferm med en loddekolbe, ik?
Det er næsten en værre Pandora boks...

Nyt svar