Lyd til TV

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Lyd til TV

Indlæg af Hugo »

Udover at ha´ fået smartphone og MobilePay, har jeg osse fået nyt TV (har virkeligt haft tid uden LM)
Til TV´ et (Sony Bravia 43") købte jeg et Logitech z906 5.1 anlæg.

Alt lyder fedt, og jeg ville self lige høre min egen musik. Jeg overfører 2 filer med USB-key, og tv´et spiller noget som er kraftigt forvrænget.
Jeg læser lidt om det om finder frem til (tror jeg nok) at jeg skal eksportere filerne som EBU R128 standard, men nu kan mit TV end ikke se filerne.

Hvad er det jeg overser, når jeg sidder og læser FabFilter manualen alt for hurtigt og sjusket??
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: søn 11. apr 2021 19:57 ...
Jeg læser lidt om det om finder frem til (tror jeg nok) at jeg skal eksportere filerne som EBU R128 standard, men nu kan mit TV end ikke se filerne.
...
Hvad er den filtype? R128 er bare en loudness standard, filformatet skal stadig være wav, aif, mp3, flac, ogg, eller andet lydformat. R128 har (mig bekendt!) ikke sit eget filformat.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kan det ikke bare være højtalerne i TV'et? Moderne TV'er har elendig lyd, du skal næsten altid forvente at skulle tilkøbe en soundbar el.lign.

Selv soundbar lyder min egen musik helt igennem forfærdelig forvrænget på mit Philips-TV, men har lagt mærke til at Netflix mv. kommer ud som fin lyd. Jeg tror det er en blanding af egen mixing/mastering - og TV'et/soundbaren's kvalitet.

Men der er helt sikkert andre, som er meget klogere på det område end jeg er.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hej begge to, lang tid siden. Tak for svar.

@mediumaevum
Som jeg skriver har jeg tilkøbt et ret fedt surround anlæg, og det virker med film, blue-ray, YT og TV.
Det der sker er at TV ikke læser formatet på den USB-stick jeg sætter i.

@Christoffer I. N.
Det er muligt jeg har misforstået noget, når jeg læser manualen. Jeg eksportere det stadig som WAV. Det jeg tror standarden gør er blot at det er ca. -14 db lavere.

Jeg synes i hvert fald at det er underligt at det ikke kan se 2 ganske alm. WAV-filer. Det kan se hvad der ellers ligger på USB-sticken.
Og jeg jeg har bedt filteret om at vise alt

Jeg må indrømme at mit hovede er ved at koge over af manualer; fra mobil til smartphone, MobilePay, nyt TV, nyt surround anlæg :surrender:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gå metodisk frem, på et friskt hoved, og med en notesblok på bordet.

Lav følgende filer:
wav:
24 bit 44.1kHz
16 bit 44.1kHz

eventuelt
24 bit 48kHz
16 bit 48kHz

Hvis filerne peaker ved -1dBFS burde det være fint.

Regn iøvrigt ikke med at sådan et consumer produkt kan afspille en 32 bit fil. Det er muligt det kan, men det er også muligt at det bare bliver én lang pølse af clipped hvid støj.


Prøv en tæt på vilkårlig opløsning CBR (konstant bitrate) mp3. Alt fra 128 til 320 skal den kunne afspille, hvis den kan spille mp3. Kan den spille CBR, så kan den måske også spille VBR (variabel bitrate).

Wav og mp3 er stadig i dag de klart mest understøttede lydformater.


Angående Loudness, LUFS, R128 osv... Så har vi noget læsning om det herinde. Jeg har ikke sat mig ordentligt ind i det, da jeg ikke har skullet levere til det.
Målingen bliver lavet over noget tid, og er altså et udtryk for en gennemsnitlig volume, henover de 30 sekunder som tv reklamen varer, eller hvad det nu er man måler på.
Jeg kan ikke forestille mig at TV'et kræver at lydfiler overholder en defineret LUFS måling for at kunne afspille filerne.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det giver mening, det du skriver.
Jeg skal jo ikke producere til broadcasting, men blot lave en fil til en medieafspiller som burde æde hvad som helst.
Tester det i morgen en gang, Tak ska´ du ha´ :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det behøver jo ikke være andet end et trommeloop i et minuts tid, hvor du bekræfter at din fil lyder fint på dine monitors. Gør det ikke mere kompliceret end det er.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ja, jeg har allerede et kort guitarspor, men nu er TV´et optaget af Merethe (min kone), så nu får jeg ikke TV-tid før imorgen :dollargrin:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: søn 11. apr 2021 23:32 Hej begge to, lang tid siden. Tak for svar.

@mediumaevum
Som jeg skriver har jeg tilkøbt et ret fedt surround anlæg, og det virker med film, blue-ray, YT og TV.
Det der sker er at TV ikke læser formatet på den USB-stick jeg sætter i.
Sorry - det havde jeg overset. Beklager.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Prøv 48 kHz AAC, som er bedste bud til et TV, og læg niveauet til EBU R128 eller bare meget lavt, fx peak ved -23 dBFS.

Sørg for at filen har efter efternavn, dvs. containeren for formatet.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

48 kHz AAC er et godt bud, tror jeg.

Men kan du beskrive hvilken form for forvrængning der er tale om? Lyder det som når man skruer for højt op for volume? Ligesom en distortion pedal på en guitar? Eller er det en mere digital og computer-agtig form for forvrængning?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

@Holger
@Joachip

Jeg har idag fået det til at fungere som 44.1 khz / 24 bit, efter Christoffers råd. Synes dog at det mudrer mere end godt er.

Den forvrængning jeg først hørte lød som noget der var comped alt for meget; deathmetal x 10

Jeg kan ikke se AAC som en option når jeg bouncer. Jeg bruger ProTools og har følgende muligheder:
Vedhæftede filer
Bounce48.jpg
Bounce48.jpg (280.51 KiB) Vist 634 gange
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

AAC skal stå som mulighed ved File type, som lige nu står på wav.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

@Christoffer I. N.

Det gør det ikke. Jeg har dog siden læst mig til at AAC blot er Apple´s svar på MP3. True?
Har osse læst at jeg i det hele taget bør holde mig til 16 bit, max 24 bit .
Jeg bouncede i 32 bit float som det færdige bounce. Det bruger men ikke iflg. denne side:

https://www.mixinglessons.com/bit-depth/

Utroligt at man skal være sound engineer nu om stunder, bare for at få et TV til at spille :dollargrin:


EDIT: Førnævnte side nævner osse at der er så mange db mellem noise floor og lyd at man ikke kan høre forskel på 16 vs 24 bit, og slet ikke 32 bit
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg skrev netop også, at du ikke skal bruge 32 bit filer. Angående støjgulv, du kommer ikke til at høre markant forskel på 16 og 24 bit, nej.

AAC er et codec, ligesom MP3, ja. Et noget nyere et af slagsen.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

For at runde det lidt af, og her blander jeg nok mix/mastering lidt ind i tråden.

Sådan en som mig som kun bruger medier som SC, og egen fornøjelse, og nok aldrig får mastret noget ude i byen, kan jeg så lige så godt bounce i 16 bit.

Regner med at jeg så skal bruge dither?

24 bit eller 32 bit float skulle jeg så kun bruge hvis jeg vil sende et downmix til mastering? Eller når jeg selv mastrer, og efterføgende bouncer i 16 bit?

EDIT: PT kan bounce til Quicktime(Apple), men der findes AAC heller ikke.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er (få) pladeselskaber der sælger 24 bit filer, som et "premium" produkt, men gør de deres arbejde ordentligt, så er der så godt som ingen - ihvertfald hørbar - forskel på 16 og 24 bit filer.

Jeg synes i udgangspunktet du skal bruge 24 bit. Det gælder uanset om det kun er for egen fornøjelse, eller at andre skal arbejde med filerne.

32 bit float filer kan være fine hvis du er nødsaget til at optage clipped, dvs. overstige 0dBFS, eller optage meget lavt, eksempelvis peak ved -40dBFS eller lavere. Men angående sidstnævnte scenarie har dit støjgulv mere at sige for hvor grænsen går...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hugo skrev: man 12. apr 2021 19:03 Sådan en som mig som kun bruger medier som SC, og egen fornøjelse, og nok aldrig får mastret noget ude i byen, kan jeg så lige så godt bounce i 16 bit.

Regner med at jeg så skal bruge dither
Ja, altid dither ned til 16 bit.
24 bit eller 32 bit float skulle jeg så kun bruge hvis jeg vil sende et downmix til mastering? Eller når jeg selv mastrer, og efterføgende bouncer i 16 bit?
Korrekt, eller til anden brug hvor 24 bit filer kan læses. 32 bit float kan sjældent læses særligt mange steder, men er godt til videreprocessering.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mange tak, problem løst, jeg er blevet klogere (tro det eller ej)

Kudos til alle (2 til Christoffer)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: man 12. apr 2021 19:22 32 bit float filer kan være fine hvis du er nødsaget til at optage clipped, dvs. overstige 0dBFS, eller optage meget lavt, eksempelvis peak ved -40dBFS eller lavere. Men angående sidstnævnte scenarie har dit støjgulv mere at sige for hvor grænsen går...
Bare lige for en god ordens skyld, hvis du optager clippet, så hjælper (32 bit) float ikke.

Float giver mening hvis du vil være så tæt på originalt/tabsfrit bounce som muligt til videreprocessering eller til intern skalering. Eller hvis du bouncer/eksporterer, hvad der ved playback ellers ville clippe.

Men ikke ved optagelse, som derfor altid er max 24 bit integer/fixed (i praksis nok tættere på 20-22 bits max).

Ligeledes giver float heller ingen fordel, når du optager lavt, da det er ADC'en der ultimativt styrer SNR og ADC'en ikke er float.

Float er brugbart primært som en mellemliggende format, fx til temp/freeze/videreprocessering.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

@Holger
Den ska´jeg lige slå fast med 7 tommer søm:

optagelser bør være 24 bit fixed
downmix evt. 32 bit float
bounced til final 16 bit (dither)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Taler vi musik/generelt:

1) Ja.

2) Ja eller 24 bit for bedre kompatibilitet mellem programmer. Forskellen mellem en 32 bit float og 24 bit integer fil er “lydmæssigt” ca. kun 1 ekstra bit, da de ekstra bits i float mest handler om headroom til skalering/processering. Uhørbart.

3) Ja, måske. Dit final bounce bør være 16 bit dithered for max kompatibilitet. Nogle radiostationer vil ikke have 24 bit, gætter på en eller anden oldnordisk udgave af Dalet.

De fleste - ikke alle - distributører/aggregatorer æder 24 bit i dag. Selve streaming servicesne æder uden undtagelse 24 bit. Mange labels kræver både 24 og 16 bit og noget så og noget så old skool som MP3 (til promo og nogle radiostationer, believe it or not).

Forskellen mellem 24 og 16 bit dithered er minimal i praksis i final bounce, under -96 dBFS.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

@Holger
Nu har jeg så efterhånden 35 sessions, optaget i 32 bit float. Er det et problem?
Eller kan jeg "nøjes" med at downmixe, og bounce i henholdsvis 24 og 16 bit?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu siger du “optaget” i float...

Hvordan er de endt som float?

De er optaget i 24 bit fixed eller lavere, da du ikke optager i float.

Selve processeringen i din DAW er i 32 bit float eller højere, men med mindre selve filerne er blevet konverterede/frozen eller nedmixede, så bør de holdes i 24 bit fixed.

Men uanset hvad er det ikke noget problem for lyden.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey iøvrigt Holger, jeg fik lige en idé - og beklager Hugo, men jeg tillader mig lige, nu tråden ér kommet så langt væk fra det oprindelige problem.
Jeg gainer oftest kanal volume op inden rumklang, så der er rimelig headroom, og skruer det ekstra ned på faderen.
Min idé består så i at gaine yderligere op så signalet evt. clipper inden (og dermed ind i) rumklangen. Hvis den er ren "digital" og intern floating point processering, så kunne man teoretisk skaffe endnu bedre støjgulv på verbs.
Ikke at jeg egenligt har brug for det, har ikke problemer som det er nu.
Der kunne være noget modelling af convertere, som så ville clippe...


Hugo m.fl.: Men som et generelt lille mix-tip er det bestemt værd at overveje at gaine op inden rumklangen, især hvis man ellers ville ramme den ved -20dBFS, eller lavere...
Du finder det niveau du gerne vil ha' rumklangen på, og ser hvad peak inden rumklangen er. Det kunne eksempelvis være -20dBFS.
Så gainer du op med eksempelvis 10-12dB inden rumklangen, og skruer kanalens fader ned med tilsvarende 10-12dB.

Nyt svar