Mærkelig støj på min SM7B indspilning

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Mærkelig støj på min SM7B indspilning

Indlæg af Mike-air »

Midt i en session dukkede der pludselig noget mærkelig støj op på min indspilning. Nogen som har et gæt på hvad det er, og hvordan jeg kan slippe af med det? Tænker EQ ikke er nok til at slippe af med det fordi det vel ligger i samme område osm vokalen.

"Før" filen er et lille klip fra indspilningen før jeg vender mikrofonen mod kilden, og "efter" er et eksempel på støjen både med og uden vokal.

Kæden hedder SM7B => SSL2 USB Audio interface => USBhub => USB indgang på stationær computer. Den stationære deler strømskinne med 2 monitors og en skærm. Alt i sit eget vægstik.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ikke forstået før/efter?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

‘Før’ filen indeholder normal støj fra rum osv., og ‘efter’ indeholder den ekstra støj som kommer med og forstyrrer vokalen når man eks. Cranker volumen helt op.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hvordan er 'før'-filen indspillet? Med en anden mikrofon?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Samme mic og indstillinger, eneste forskel er at jeg på efter-indspilningen har vendt microfonen direkte mod hendes mund :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kan det være en dårlig ledning jeg har fået fat i? Syntes det er suspekt at det kom umiddelbart efter jeg flyttede lidt på microfonen.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

SM7b støjjer jo en del i sig selv , men jeg ville chekke kabler
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Det er lidt en spøjst type af støj på efter klippet. Meget tonal. Du kan også tydeligt se på et spectogram at det er 6-7 næsten rene sinus toner, hvor af den tydeligste ligger på 7700 hz. Tror også at de pulserer meget hurtigt. Synes ikke det virker som noget kabel noget, men måske noget interferens fra et andet apparat. Er det noget køleskab/fryser i nærheden som kan have startet?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

AvS skrev: søn 30. aug 2020 19:08 Det er lidt en spøjst type af støj på efter klippet. Meget tonal. Du kan også tydeligt se på et spectogram at det er 6-7 næsten rene sinus toner, hvor af den tydeligste ligger på 7700 hz. Tror også at de pulserer meget hurtigt. Synes ikke det virker som noget kabel noget, men måske noget interferens fra et andet apparat. Er det noget køleskab/fryser i nærheden som kan have startet?
Ja, jeg syntes også den er lidt underlig. Husker ikke det er sket tidligere ved andre mikrofoner/kæder.

Hmm.. Vi har en luftrenser som selv slår til/fra, det kunne jo muligvis være synderen. Ellers har jeg generelt indtrykket af at el-installationen i bygningen er rimelig oldschool og har ujævnheder ind imellem.

Næste gang jeg laver en indspilling, så checker jeg lige med det samme om den der mislyd kommer (her fik kæresten bare lov at køre et par takes mens jeg forlod rummet :roll: ), og så går jeg slavisk igennem at slukke ting i lejligheden.

Nyt svar