A/d convertere der er til at betale

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
pace
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Østerbro

A/d convertere der er til at betale

Indlæg af pace »

Hey folks,

Jeg har skaffet mig en 52 kanals analog pult, (Crest century 52)

Og skal bruge nogle a/d convertere der er til at betale.

Mit lydkort er et RME Fireface 800



Stay healthy :)
[color=#FFFFFF]Spank my onions!...[/color]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Købe nogle Bæ-ringer ADA8200, så bliver det ikke billigere pr. kanal.

Medlemsavatar
pace
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Østerbro

Indlæg af pace »

Ja...det er en sti jeg helst vil undgå at gå ned ad :wink:

Jeg havde forstillet mig noget 1 eller 2 niveau over ?
Og gerne Noget i stil med 2000-2500kr. Pr. 8 in/ud unit

:dollargrin:
[color=#FFFFFF]Spank my onions!...[/color]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kan være heldig at finde de gode gamle RME ADI-8 convertere brugt til den pris.

Medlemsavatar
pace
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Østerbro

Indlæg af pace »

Det vil unægteligt fedt med 6stk. ADI 8 😬
[color=#FFFFFF]Spank my onions!...[/color]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Køb creamware a16 ultra (skal være ultra). 16 kanalers ind/ud via 2x optisk.
Lyder fint. Du kan få dem meget billigt (hvis du kan finde en). Ca 3000kr eller lign.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

pace skrev: ons 19. aug 2020 16:25 Ja...det er en sti jeg helst vil undgå at gå ned ad :wink:

Jeg havde forstillet mig noget 1 eller 2 niveau over ?
Og gerne Noget i stil med 2000-2500kr. Pr. 8 in/ud unit

:dollargrin:
Der er ellers udbredt enighed om, at lige præcis med det her produkt, der rammer Behringer over deres øvrige niveau. Jeg er i og for sig ret glad for den ADA8000 jeg købte af Gert for 4 år siden. Har en enkelt gang prøvet en Focusrite 8 kanalers AD/DA, og den var noget mindre stabil end min ADA8000.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ang. Behringer:
ADA8200 skulle være et betydeligt step up iforhold til ADA8000. Convertere skulle ifølge Behringer være bedre, og du risikerer ikke sleep mode convertere som i senere ADA8000.

Har haft en ADA8000, uden sleepmode convertere. Fik aldrig prøvet den, der var en der havde mere brug for den herinde.. :)

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Christoffer I. N. skrev: tors 20. aug 2020 01:25 Ang. Behringer:
ADA8200 skulle være et betydeligt step up iforhold til ADA8000. Convertere skulle ifølge Behringer være bedre, og du risikerer ikke sleep mode convertere som i senere ADA8000.

Har haft en ADA8000, uden sleepmode convertere. Fik aldrig prøvet den, der var en der havde mere brug for den herinde.. :)
Det var mig, der købte den af dig. Jeg skulle bruge den til at optage nogle elever, hvilket den var ok til. Men jeg blev meget hurtigt træt af den metalliske tynde lyd, der var (måske pga preampsene, som man vist ikke kan bypasse). Så jeg kan bestemt ikke anbefale ada8000, men jeg har også hørt, at ada8200 skulle være noget helt andet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg siger også ADA8200, jeg tror det er ved at være på tide at glemme mange af de forbehold vi havde imod bæ-ringere, særligt i studieinstallationer er byggekvaliteten ikke nær så hysterisk som LIVE-verdenen. Og det er trods alt Preamps "designed by MIDAS" hvilket er mere end de fleste andre alternativer kan matche. At det så er billige komponenter trækker lidt ned, men det er muligvis stadig rigeligt fint, jeg har ihvertfald ikke nogle problemer med mine Behringer/Midas preamps og AD/DA i min XR18, og jeg køber også gerne en X32 eller deres stagebokse, det spiller bare fantastisk til prisen!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Christoffer I. N. skrev: ons 19. aug 2020 16:35 Du kan være heldig at finde de gode gamle RME ADI-8 convertere brugt til den pris.
Der er tre stk. (fra samme sælger) til nøjagtigt 2500,- stk. pt...

Medlemsavatar
pace
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Østerbro

Indlæg af pace »

Jeps..
jeg har lige fået dem leveret til en god pris.

Tak for tippet kvaksalver 🙂

Så mangler jeg bare 3 mere 😬

Jeg er absolut helt grøn på dette område.
Så her kommer lige et par spørgsmål.

Kan man bridge alle A/D convertere med hinanden ?
Er det en fælles standard ?

Generelt en kæde er jo ikke stærkere end det svageste led,

Så hvilke negativ effekt har det og hvor stor er den ?


😎
[color=#FFFFFF]Spank my onions!...[/color]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja det kan du i principppet godt (ADAT), men i det tilfælde er det nødvendigt eller en god idé at have en separat house clock maskine med Word Clock out. Denne agerer så "Master" og de andre enheder "Slave", og kræver at enhederne har et BNC input til W/C.

Når du daisy-chainer dem eller bare kører dem uden W/C kabel, så risikerer du at syncen ryger og det klikker og knaser.

Problemet er, at du også er nødt til at slave dit hovedlydkort til denne W/C og ingen lydkort kan forbedres via ekstern clock - kunne forblive ca. samme kvalitet eller forværres, da eksternt signal gennem BNC kabel altid vil være inferiørt i forhold til en intern krystal med ekstrem kort længde.

Så alt i alt kan det være et kompromis, men et kompromis du er nødt til at tage, hvis du gerne vil have så mange kanalers A/D D/A.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

pace skrev: tors 20. aug 2020 13:39 Kan man bridge alle A/D convertere med hinanden ?
Er det en fælles standard ?
Altså ADAT er jo en standart, så du kan koble forskellige ADAT enheder til, men "bridge" betyder vel egentlig at man har flere ADAT koblet efter hinanden, og det kan man ikke så vidt jeg ved.

Du kan bruge det billigste harald-skrald TOSLINK kabel (hvis de stadig sælger det) og alternativt det billige fra Thomann, det påvirker ikke lyden når det er digitalt så længe det har ordentlig "forbindelse".

Hvis du ikke bruger Wordclock kabel skal de selv regne det ud over lyset, og det er lidt blandet hvor godt det kører, som Holger skriver kan det godt knase og klikke, jeg har både oplevet at det bare virkede, men også når det ikke gjorde.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev: tors 20. aug 2020 14:03 Du kan bruge det billigste harald-skrald TOSLINK kabel (hvis de stadig sælger det) og alternativt det billige fra Thomann, det påvirker ikke lyden når det er digitalt så længe det har ordentlig "forbindelse".
Jeg har oplevet forbindelsesforskel med lyslederkabler og det faldt ikke altid ud til de dyres fordel.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: tors 20. aug 2020 14:05
Hald skrev: tors 20. aug 2020 14:03 Du kan bruge det billigste harald-skrald TOSLINK kabel (hvis de stadig sælger det) og alternativt det billige fra Thomann, det påvirker ikke lyden når det er digitalt så længe det har ordentlig "forbindelse".
Jeg har oplevet forskel med lyslederkabler og det faldt ikke altid ud til de dyres fordel.
Jeg købte engang et duracell toslink kabel til en formue da jeg skulle bruge det "nu og her"... suk... det er det dårligste kabel jeg har ejet, havde større held med et der havde et knæk som var tapet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes, harald nyborgs toslink kabel er helt fint.
Generelt er kabeltypen skrøbelig, som ikke egner sig til hidsig stresset håndtering. Undlad at bukke kablet. Det gælder også hvis du køber et toslink kabel til 500 kr i hifi klubben.

Medlemsavatar
pace
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Østerbro

Indlæg af pace »

Holger skrev: tors 20. aug 2020 14:00 Ja det kan du i principppet godt (ADAT), men i det tilfælde er det nødvendigt eller en god idé at have en separat house clock maskine med Word Clock out. Denne agerer så "Master" og de andre enheder "Slave", og kræver at enhederne har et BNC input til W/C.

Når du daisy-chainer dem eller bare kører dem uden W/C kabel, så risikerer du at syncen ryger og det klikker og knaser.

Problemet er, at du også er nødt til at slave dit hovedlydkort til denne W/C og ingen lydkort kan forbedres via ekstern clock - kunne forblive ca. samme kvalitet eller forværres, da eksternt signal gennem BNC kabel altid vil være inferiørt i forhold til en intern krystal med ekstrem kort længde.

Så alt i alt kan det være et kompromis, men et kompromis du er nødt til at tage, hvis du gerne vil have så mange kanalers A/D D/A.
Ok,

Jeg har et fireface 800 + 3stk. ADI-8 pro

Skal jeg så holde mig til kun at køre med ADI-8 pro ,
Eller sync’er alle RME’s forskellige ADI-8 modeller perfekt sammen ?

Jeg magter ikke at gøre det mere kompliceret end højst nødvendigt 😁
[color=#FFFFFF]Spank my onions!...[/color]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

pace skrev: tors 20. aug 2020 19:58 Jeg magter ikke at gøre det mere kompliceret end højst nødvendigt 😁
Den milepæl har du forlængst passet, ved at insistere på en hybrid løsning ... jeg kan lave et rockband med 10-12 kanaler, alt inklusive. Huske at man jo typisk via EQ'en retter tidsfejl fra mikrofon til mikrofon, og jo færre kanaler man bruger jo færre af sådanne ting vil indfinde sig. Bevares der skal investeres i andet end sm57'ere og sm58'ere....

Jeg vil mene at du kan lave alt hvad måtte have i tankerne med Scheps Omni channel - som du håbede at kunne få ud af Centry 52'eren, bare ITB!

Prøv at have det her i tankerne næste gang du tracker:



--sd

Medlemsavatar
pace
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Østerbro

Indlæg af pace »

Søren Dyhr skrev: tors 20. aug 2020 20:46
pace skrev: tors 20. aug 2020 19:58 Jeg magter ikke at gøre det mere kompliceret end højst nødvendigt 😁
Den milepæl har du forlængst passet, ved at insistere på en hybrid løsning ... jeg kan lave et rockband med 10-12 kanaler, alt inklusive. Huske at man jo typisk via EQ'en retter tidsfejl fra mikrofon til mikrofon, og jo færre kanaler man bruger jo færre af sådanne ting vil indfinde sig. Bevares der skal investeres i andet end sm57'ere og sm58'ere....

Jeg vil mene at du kan lave alt hvad måtte have i tankerne med Scheps Omni channel - som du håbede at kunne få ud af Centry 52'eren, bare ITB!

Prøv at have det her i tankerne næste gang du tracker:



--sd

Scheps Omni Channel... er udelukkende software og for at undgå at arbejde med en hardware consol ?

Jeg er kun interesseret i at twiste og flå i potmetre og fader’s, og hverken ejer, eller gider jeg stort set ikke engang at pille ved hardware der har displays og undermeny’er
Jeg har en stor kærlighed for, knapper, fader’s, pot’s, bantam’s og andet i den retning.

✌️
[color=#FFFFFF]Spank my onions!...[/color]

Nyt svar