Min tante er død, jeg har arvet

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Min tante er død, jeg har arvet

Indlæg af Nicolai »

ADVARSEL: LANGT! Spring evt over baggrundshistorien og gå videre til produkterne i næste post

Min far spillede musik, og jeg blev født i et hjem med trommesæt, et Farfisa orgel og en gammel guitar. Alligevel var det fra min fars bror (vi kaldte det onkel) Per Damgaard jeg fik hele min musikalske modermælk. Per var et unikum, intet mindre. Han var ikke fyldt 6 år (I shit you not) da han kom med i et bigband på et svært instrument som klarinet, han var Hans Fullings højre hånd i Livgardens tambourkorps i 60’erne, og resten af livet spillede han i diverse rock- og danse-orkestre samtidig med han indspillede og producerede i sit lille studie udenfor Skanderborg. For mange andre, men navnlig sammen med konen, min tante Käthe i duoen ”Käthe & Per”, som bl.a resulterede i 4 deltagelser ved Melodi Grand Prix (1982, ’83, ’90 og ’91, samt semi-landeplager som sundhedsstyrelsens ”På med dutten Danmark” og fodboldsangen ”Ta’ Me’xico” i 1986. Fra 90'erne og frem trak Per sig lidt tilbage, mere om det i næste afsnit, og producerede nu mest for andre.

Som med mange andre i verdenshistorien, så havde det store talent en bagside. Mentale udfordringer, angst for alt muligt, der gradvist blev værre og til tider kammede helt over da vi kom ind i dette årtusinde. Bange for jordstråler, vandårer, magnetisme, kosmiske stråler, indbrud, overfald osv. Voldsom tinitus efter et liv på ladevejen med et crash-bækken lige ind i øregangen og (efter hans egen mening” en hidsig diskant i studiet fra Genelec S30) gjorde det bestemt ikke bedre. Da man begyndte at snakke om en ulv i Midtjylland turde han pludselig ikke gå udenfor en dør uden en stor kæp, han ville ikke med til min fars 60 års fødselsdag i Spanien for snart 10 år siden ”fordi flyvemaskinen falder nok ned”, og en skæbnesvanger nat i maj 2013 tog han den hårdeste og mest egoistiske beslutning af alle, og så sluttede det hele med en plastic pose over hovedet og en livrem om halsen. Käthe fandt ham om morgenen, og jeg var den første fra familien til stede, 30 minutter efter sammen med både ambulancer og politi. Den værste dag i mit liv.

Käthe havde det svært. De havde ingen børn sammen (Per har en datter fra et tidligere og meget kort ægteskab) og der var ingen tvivl om hun i lang tid kraftigt overvejede samme udgang. Hun var allerede inden Pers død blevet ramt af en mildere sklerose. Men året efter døde min mor, og Käthe påtog sig hurtigt rollen som mine børns reserve-farmor. Det gav hende noget indhold. Vi begyndte at snakke om at færdiggøre nogle af deres sidste optagelser sammen, og ellers få tømt studiet og solgt de ting der var noget værd. Men det blev aldrig til noget, hun kunne ikke tage sig sammen, og efter halvandet års kamp med rygmarvskræft, der i sidste periode udartede sig til leukæmi, så døde hun her i sommerferien. Jeg var der så meget som muligt, nærmest dagligt de sidste 3 uger på hospice. Hun var jo også min reserve-mor og jeg var den søn hun aldrig selv fik.Vores familie er efterhånden meget lille, og nu stod vi så med et hus, et studio og en sindssyg masse rod, jeg ikke vil trætte jer med. Pers datter arver huset, bilen og de penge der var på diverse konti, men jeg blev testamenteret alt hvad der har med musik at gøre, lidt live-gear men primært ting fra det lille – men veludstyrede – studio. Der er nogle fuldstændigt ligegyldige ting, der er ting der skal sælges, der er ting der har en stor affektionsværdi for mig, og så er der nogle perler ind imellem, som jeg aldrig skal skille mig af med. Jeg har besluttet at lave denne lille følgeton omkring de produkter, ét ad gangen, måske krydret med en lille historie. Jeg kunne godt bare kyle det ind i ”Nyt Gear Blære Tråden”, men jeg kan mærke jeg på en eller anden måde har behov for at ære dem med noget mere, og det bliver så her, hvor jeg ved, der er folk der sætter pris på lækkert udstyr. Jeg håber administratorerne vil acceptere det, og som altid gælder det jo, synes du det er interessant, så læs med, og ellers ignorer den.

Jeg lover der kommer nogle interessante produkter ind imellem, håber du synes om det.

Kærlig hilsen
Nicolai Damgaard
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Vi starter med Pers primære monitors, som nu bliver mine: Tannoy SRM-10b. Min onkel var livet igennem besat af Tannoy dual concentric, havde gennem årene flere modeller, 15" Legend, Arden osv. og opkaldte sågar sin hund Tannoy. Og de sidste mange år havde han denne skønne guld-sag. Den lyder virkelig godt. Jeg har allerede fået pæne bud på den, vistnok folk der bare vil rive enhederne ud og bruge dem i nye Manley kabinetter med nye delefiltre. Måske får jeg en dag råd til dette skifte, men højtalerne skal ingen steder.
Tannoy SRM10b.jpg
Tannoy SRM10b.jpg (324.27 KiB) Vist 2586 gange
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Billede
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Super interessant tråd, læste hvert et ord, tak for at du deler selv om det kan være svært. 🤍
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Dragende fortælling.
Og lækker Tannoy, der.
"På Med Dutten, Danmark" er en fin sang.
God arbejdslyst med det hele.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Tak fordi du delte! Jeg kan mærke det bliver en god tråd! :-)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

1000 tak for de søde ord. Belært af erfaring og ud fra tidligere kommentarer på Facebook mm, så er jeg nødt til at rette en misforståelse, der hyppigt er dukket op gennem hele mit liv. "Käthe & Per" er altså ikke de samme som "Lis & Per"(!) Sidstnævnte er en dansktop duo som mest er kendt for "Jeg Er Zigøjner" og det er altså IKKE dem... :)

Vi går videre med en super stereo pre-amp, Millenia HV3. Min onkel var meget krakilsk med vokal-lyd og kunne lave lyd og arrangmenter som Carpenters, ikke mindst på deres Grand Prix nummer fra 1982, "I Denne Verden" og navnligt b-siden der hed "Den Allerførste Forårsdag". Vi kommer senere til mikrofoner, men HV3 var en fast del af det daglige setup i hans studie. Jeg kan huske Per havde den store STT-1 (eller forløber for?) på prøve i lang tid, men endte altså ud med at vælge compressor og EQ fra andre udbydere, lækre sager vi naturligvis også vender tilbage til.

Jeg har haft lyd gennem denne HV3 og den er i super topform. En transperent og krystalklar lyd, jeg ihvertfald aldrig har været i nærheden af her på min UA 710 Twin Finity eller den TL Audio 5051 jeg købte af Holger for mange år siden. Og det er naturligvis usammenligneligt med de preamps jeg ellers har i consumer mixere fra Mackie, Yamaha osv.
Millenia HV3.JPG
Millenia HV3.JPG (858.88 KiB) Vist 2356 gange
Senest rettet af Nicolai ons 19. aug 2020 17:12, rettet i alt 1 gang.
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Lidt mere kød på. EQ trinet i onkels vocal-chain er en velkendt dansker, og ser nærmest mere imponerende ud bagfra
41E18BDB-1646-4CF7-9931-3544C0E39877.jpeg
41E18BDB-1646-4CF7-9931-3544C0E39877.jpeg (721.04 KiB) Vist 2253 gange
Der er naturligvis tale om Tube-Tech PE-1b. Det er jo ikke en kirurgisk præcisions EQ, men bare fløjlsblød signalbehandling. Jeg var lidt nervøs for rørene var blevet slidt eller gamle af at stå, og havde sådan set forberedt mig på at sende den en tur forbi dens egen far, John Petersen, som jeg havde fornøjelsen af at dele stand med på et par NAMM og Frankfurt messer i min tid hos TC. Det er ikke utænkeligt jeg stadig giver ham et kald, men PE’eren fejler ikke noget på mine sporadiske tests. Jeg skal også prøve at køre min MiniMoog igennem den på er tidspunkt. Det MÅ blive godt :) Og så er knapperne på Tube-Tech produkter bare en fornøjelse at dreje på. De glider som smør, og samtidig kan man bare mærke det er kram fra øverste hylde.
5A4FAF13-16F9-4901-939D-981CADD69F72.jpeg
5A4FAF13-16F9-4901-939D-981CADD69F72.jpeg (950.73 KiB) Vist 2253 gange
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Fantastisk tråd :)
Fuld af nostalgi
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Det gør mig ondt at høre det gik sådan med Käthe og Per (som jeg kendte som "Kate og Per". Kært barn har mange navne.). Det var sgu i orden det de lavede. Kommerciel pop og de bejlede til det samme publikum som alle Dansktop-kunstnerne, men f.eks. vokalarbejdet, som du nævner her, var arrangeret på et andet niveau end langt de fleste andre af deres kollegaer. Jeg medvirkede op gennem 90'erne især på adskillige albums i genren og ved at Käthe og Per var respekteret for det særlige de kunne. Bl.a. af Lis og Per som du også nævner. Også Richard Jensen, som var chef i studiet jeg arbejdede i på Fyn i den periode, anerkendte absolut talentet bag deres arbejde. (Han er her heller ikke mere i øvrigt.) Jeg har ingen ide om deres kommercielle succes men jeg kan i hvert fald byde ind med min viden om at de var respekteret af deres kollegaer, og jeg synes de fortjener et godt eftermæle, ikke mindst for deres positive påvirkning i retning af at højne standarden af en genre som på daværende tidspunkt mere og mere fik lov at bære præg af billige produktioner samtidig med at kunstnerne blev set mere og mere ned på af kunstnere i alle andre genrer.

Og hyggeligt at se hvad de gemte på af studiegrej.🤓

Tube Tech eq'en kan bestemt lyde blød og pæn, men den er samtidig f'ing awesome til at lave skramlende hardrock bas! Jeg kan ikke leve uden den til mine rock og metal mix-jobs. (Min aktuelle er en Pultec-klon, men den måtte jeg bygge da jeg ikke havde adgang til Tube Tech'en mere. Same same.)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Luny Tune skrev: ons 19. aug 2020 02:34 Det gør mig ondt at høre det gik sådan med Käthe og Per (som jeg kendte som "Kate og Per". Kært barn har mange navne.). Det var sgu i orden det de lavede. Kommerciel pop og de bejlede til det samme publikum som alle Dansktop-kunstnerne, men f.eks. vokalarbejdet, som du nævner her, var arrangeret på et andet niveau end langt de fleste andre af deres kollegaer. Jeg medvirkede op gennem 90'erne især på adskillige albums i genren og ved at Käthe og Per var respekteret for det særlige de kunne. Bl.a. af Lis og Per som du også nævner. Også Richard Jensen, som var chef i studiet jeg arbejdede i på Fyn i den periode, anerkendte absolut talentet bag deres arbejde. (Han er her heller ikke mere i øvrigt.) Jeg har ingen ide om deres kommercielle succes men jeg kan i hvert fald byde ind med min viden om at de var respekteret af deres kollegaer, og jeg synes de fortjener et godt eftermæle, ikke mindst for deres positive påvirkning i retning af at højne standarden af en genre som på daværende tidspunkt mere og mere fik lov at bære præg af billige produktioner samtidig med at kunstnerne blev set mere og mere ned på af kunstnere i alle andre genrer.

Og hyggeligt at se hvad de gemte på af studiegrej.🤓

Tube Tech eq'en kan bestemt lyde blød og pæn, men den er samtidig f'ing awesome til at lave skramlende hardrock bas! Jeg kan ikke leve uden den til mine rock og metal mix-jobs. (Min aktuelle er en Pultec-klon, men den måtte jeg bygge da jeg ikke havde adgang til Tube Tech'en mere. Same same.)
1000 tak for dine ord, og der er ikke så meget at sige, jeg er helt enig i det hele.

Mht navnet, så hed hun jo Käthe, stavet på den måde. Men i størstedelen af deres aktive år brugte hun “Kate” som ‘kunstnernavn’, helt tilbage fra bandet “Kate & New Date”. Jeg skrev begge stavemåder på Facebook da hun døde i juli, og der var med det samme én der skrev om jeg ikke selv var sikker på hvordan min tante staves :) Sådan er der så meget....

Aaah, du er fra Richards hold. Der har også været meget godt igennem der, både musik og folk. Jon Kjærran bl.a....

Tak for dine ord.
Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Gosh en historie (har læst det hele). Flot at du skriver om det her. Og jeg glæder mig til at se hvad der ellers dukker op.

PS: Den der tube-tech EQ har jeg kun rodet med for over 20 år siden, men jeg kan huske den var fantastisk.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Joachip skrev: ons 19. aug 2020 17:04 Gosh en historie (har læst det hele). Flot at du skriver om det her. Og jeg glæder mig til at se hvad der ellers dukker op.
PS: Den der tube-tech EQ har jeg kun rodet med for over 20 år siden, men jeg kan huske den var fantastisk.
Tak for det, Joachip. Det ser ellers ud til - på din avatar - at du stadig kunne finde på at pille lidt ved TT gear, men det er vel en CL2'er... ?
Nu kom Luny Tune jo også lige med et længere indspark, og til ære for ham må vi hellere tage lidt rumklang med :) Min onkel var Lexicon fanatiker, og i storhedstiden med "Carpenters" balladerne, som Grand Prix nummeret "I Denne Verden" fra 1982 og "Sesam Luk Dig Op" fra 1983, der var det primært en 224 der lavede klangene. Den havde de i mange år, og sideløbende stod der også en AKG BX-20 og en EMT-140. Om det har været pengenød, eller en drøm om en 480L der fik ham til at sælge disse 3 skønheder er svært at gætte. Ingen tvivl om jeg gerne ville have haft dem idag!! Da jeg arbejdede i New Musik i slut 90'erne kom Per ind imellem og lånte en 480L enten af mig eller af Mogens Balle. Vi vidste godt at der var en 960'er på vej, så man kunne lave lidt gode priser men det lykkedes aldrig at få Per til at købe en 480L, og han holdt sig til sin PCM-70. Personligt har jeg haft en PCM-90 i mange år, og har da fulgt debatterne om 90 vs 70 på især Gearslutz. Og efter at have haft denne PCM-70 (vers. 2) sat til, kan jeg godt forstå mange foretrækker den ift 90'eren.
PCM70.JPG
PCM70.JPG (572.96 KiB) Vist 2077 gange
Jeg arbejdede for TC Electronic fra 2000 til 2004 og prøvede jo naturligvis at lokke ham til en M-3000, men det fik jeg aldrig held til. R-4000 havde sikkert haft større chance med sin EMT-250 algoritme, men jeg stoppede hos TC kort efter den blev lanceret. Per havde dog en M-5000 i en periode, men brugte den næppe meget til reverb...

Iøvrigt brugte Kate & Per en PCM-60 i deres live-rack. Den har jeg ikke fundet endnu, måske er den solgt, måske ligger den et sted og venter på mig. Stay tuned! Luny Tuned! :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nice.

Og ja, det er netop en CL-2A. Den har jeg ikke fortrudt at jeg købte! :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg har simpelthen mit første værsthusjob i aften i et halvt år, så det bliver en kort én idag. der skal pakkes bil og stryges skjorte :) Tilgengæld en klassiker og et studio-must-have. Onkel Per lavede den samme brøler som alle andre, efter diverse studio-magasiner havde trykt billeder og artikler med Bob Clearmountain's lokumspapir. NS-10 er ikke det eneste Yamaha produkt i historien, hvor diskanten og brilliance er liiiige til den gode side. Men som vi ved idag tog NS-10m udgaven højde for det, og så kunne man bruge toiletpapiret til det, som det jo egentlig var tiltænkt. Jeg har sagt til mig selv i 20 år, at nu skal jeg også snart have et par NS-10m men der skulle åbenbart sådan nogle ting til, inden det gik i opfyldelse. Tak onkel. Om det så betyder jeg beholder dem må tiden vise. Jeg har ikke ubegrænset plads i mine studier... Jeg har ikke tjekket dem endnu, men jeg vil blive forbavset hvis ikke de bare spiller....
NS10m.JPG
NS10m.JPG (141.33 KiB) Vist 1998 gange
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Ja ja, jeg ved godt dette ikke er det mest ophidsende, og jeg lover det bliver lavpunktet i denne "blog". Men da de allerede er solgt og bliver afhentet idag, så tænker jeg vi tager dem med som dagens indslag.

Hele "Vintager" (det hedder de altså...) serien fra Behringer med rør... T1951 Para EQ, T1952 compressor og T1953 Mic Preamp. Jeg fandt dem på en hylde i depotet til studiet. Per nævnte godt han havde købt dem for 20 år siden, og havde hørt man kunne komme andre rør i... Om han har gjort det ved jeg ikke. Jeg tror de er fuldstændig ubrugte, og alt virker perfekt. Jeg synes egentlig ikke de lyder så tossede... Men jeg har ikke plads i nogle racks. Navnligt når jeg nu har fået Tube-Tech EQ'en... Og der er også en mere spændende kompressor i den kæde, mere om det senere. Om en time er de væk, og jeg har fået 2.500,- og både jeg og køber er forhåbentlig glad
Tube set.JPG
Tube set.JPG (2.03 MiB) Vist 1933 gange
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Nå, lidt kød på igen. Per var multi-instrumentalist. De vildeste evner havde han på saxofon (og klarinet) og bas, han spillede fint guitar og trommer, men var også en ganske habil keyboardmand. Så lad os tage fat på nogle synths.

Per var DX7 fanatiker. Han fik én af de første der kom til landet i '83, og jeg var meeeeeget misundelig, og sad ofte og klimtede på den. Jeg var 9 år gammel. Tre år efter lokkede jeg min far til at købe en 4-operatorers FB-01. Den havde sine fordele, multitimbralitet især. Men det var ikke det samme... Og jeg har vel været 14 år da vi endelig hentede i TX-7 i Flensborg (den har jeg endnu!). Per havde fået fingre i en mærkelig computer med et farvet æble på og 2 stk diskdrev til store, flade og bøjelige floppy-disks. Der havde han så 1000vis af DX7 lyde, som jeg plukkede lystigt af, og samlede min egen bank i TX-7. Det var stort! Der var både David Foster ElPiano, fede Brass-lyde og ja, Train og Formel1 lydene fra de originale ROM cartridge var naturligvis også med :D

I mellemtiden havde onkel Per så suppleret sin DX-7 med dette monster, der populært kunne kaldes Yamaha TX-416. Et stort rack, hvor hvert TF1 modul var en fuldvoksen 6-operatorers og 16 polyfonisk DX-7. Han brugte den meget, ikke mindst på semi-landeplagerne "På Med Dutten" og fodboldsangen fra 1986 "Ta Me'xico".

Ja, det er ikke det bedste billede jeg har taget i mit liv... Men den skarpe læser vil jo kunne se min egen "TX-516" nedenunder. Og det er naturligvis min plan at samle 8 moduler i én mainframe, og så evt gemme den anden til reservedele. Det sidste TF1 modul driller faktisk lidt, men ellers er det kun batteriet, der skal skiftes i et par stykker. Jeg er ikke helt klar over, hvor mange DX-7 lydkilder jeg efterhånden har, men det er nok en slat... Men man kan jo aldrig få FM syntese nok :) Jeg var ung i 80'erne for fa'en... :D
TX416.JPG
TX416.JPG (147.18 KiB) Vist 1866 gange
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Ole Thøpholm fra DR skrev til mig idag, at han ville sætte fokus på Käthe & Per i programmet “Konfetti” på lørdag, det er kl 10.03 på P5, hvis nogle vil høre lidt om dem og deres musik.

Käthe & Pers foretrukne mikrofon var deres kæreste eje. Den boede det meste af tiden i en bankbox i Skanderborg og blev kun hentet når Grand Prix numrene eller andre større projekter skulle indsynges og det bliver også diamanten og højdepunktet i denne serie. Men den må I vente lidt med :)

I det daglige arbejde, var det mest denne MiLab VIP-50 der blev tyet til. Efter sigende var det den Michael Jackson brugte på Dangerous, og både Quincy og Bruce Swedien har også udtalt sig varmt om den. Er den god nok til dem, ja så er den også god nok til mig, og jeg synes også den lyder virkelig godt. Tilmed er der
det sjældne og udgåede original-ophæng med som ses til højre. Elastikkerne er mørnede, men jeg har fået data på de såkaldte O-ringe fra MiLab i Sverige, så den forhåbentlig snart bliver intakt.
38875D05-F848-44D9-83AA-AF034B09F662.jpeg
38875D05-F848-44D9-83AA-AF034B09F662.jpeg (229.3 KiB) Vist 1758 gange
Husk P5 på lørdag kl 10.03 :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Sikke en cliffhanger..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvad var deres foretrukne mikrofon?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Smittefar skrev: ons 26. aug 2020 20:33 Hvad var deres foretrukne mikrofon?
Uuh, det et dejligt der er interesse om det, og hvis man går op i mikrofoner er det værd at vente på :) Jeg lover den kommer som afslutning på denne blog inden en uge. Idag må I nøjes med denne. Jeg har jo aldrig lagt skjul på min kærlighed til Roland synths. Per delte kun i begrænset omfang. Der var en SH-2000 i studiet i begyndelsen, vistnok på Tommy Seebachs foranledning, der kom en Jupiter-4 en kort overgang og største hit på Roland listen var Super Jupiter MKS-80, som bl.a spillede temaet på “På Med Dutten”. Men Da Rompler bølgen startede og alle skulle have JV-1080, hoppede han aldrig med på den vogn. Han gik amerikaner vejen med Kurzweil K-2000 samt forskellige E-mu produkter, primært Proteus moduler Lydkilde, tangenter og LCD virker intakt. En der er nogle issues med en del switches og LED dioder. Måske et ribbon / flad kabel, måske lidt mere. Jeg skal have lukket den op og tjekket. Den skal sandsynligvis sælges, da jeg har svært ved at finde plads.
9263DBC2-DF6A-4913-BD4C-8619C831FE8B.jpeg
9263DBC2-DF6A-4913-BD4C-8619C831FE8B.jpeg (235.81 KiB) Vist 1640 gange
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Roger Linn revolutionerede verden og navnligt trommemaskine begrebet. Per var en af de første der fik en LinnDrum med kælenavnet LM-2 som fik en vigtig plads i deres musik og ikke mindst i lille 10-årlige Nicolais hjerte. Vi vender tilbage til den selvom Per solgte den, da denne “LM-5” kom. Roger Linn var gået konkurs efter Linn9000 lanceringen. Han havde allerede udviklet den næste model, og det blev Akai, der fik æren af hardware og distribution under navnet MPC-60. Den fik et facelift med en mkII, men så skete der noget igen. Stereo samples, 16-bit og mange andre forbedringer. Den hed Akai MPC-3000 og blev den sidste maskine i Akai / Linn samarbejdet. Akais chef stjal de mange millioner i kassen og Akai gik konkurs. Navnet blev købt af et eller andet Taiwan eller Taipei foretagende og selvom der er kommet adskillige MPC maskiner og samplere til, så har det ikke meget til fælles med fortidens fantastiske produkter i navnligt S, DR og MPC serierne.

Den booter ikke rigtigt op. En måling på PSU’en viser der kun er gang i 12V udgangene og at 5V er død. Jeg afleverer den idag på et værksted, da jeg ikke er modig nok til at eksperimentere lige i den del...
82585D94-D3D4-420E-B50E-8887E8095F72.jpeg
82585D94-D3D4-420E-B50E-8887E8095F72.jpeg (160.09 KiB) Vist 1581 gange
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg elsker den her tråd. Følger trofast med 🙂

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Morten B skrev: fre 28. aug 2020 12:50 Jeg elsker den her tråd. Følger trofast med 🙂
Startede med og synes den var lidt ligegyldig og kedelig og alt for meget tekst. Meen man er sku blevet fanget af skidtet nu!

Især efter den dumme cliffhanger!

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Dejligt der er andre end mig selv der kan bruge tråden til lidt.
Nu kommer der en del småting, uden alt for meget tekst. Noget skal sælges når jeg har testet, nu ser vi... og så vender jeg tilbage til mere interessante ting senere.
CF2F2CC6-40C0-42E0-A981-6D91517983A6.jpeg
CF2F2CC6-40C0-42E0-A981-6D91517983A6.jpeg (185.64 KiB) Vist 1468 gange
Drawmer DF-320 Noise Reduction
Behringer Multiband Exciter (den sjældne røde serie fra Ulis spæde start og før det blev Kina discount)
DBX160XT Compressor. Ikke så meget pis...
74D32AFF-A100-43E9-A0BA-6136D81BB68F.jpeg
74D32AFF-A100-43E9-A0BA-6136D81BB68F.jpeg (197.47 KiB) Vist 1468 gange
Korg DT1pro Tuner
Behringer HA4600 4 kanals headphone amp
Akai ME-30p Midi Patcher
619FB23E-1624-4B0F-BE54-5DC0DD745C6C.jpeg
619FB23E-1624-4B0F-BE54-5DC0DD745C6C.jpeg (141.39 KiB) Vist 1468 gange
Behringer Edison. Jeg elsker hvad den kan! Første gang jeg hørte den troede jeg det var løgn. Næsten som første gang man hørte en Mirage eller Zynaptiq produkter. Jeg har nogle stykker af dem (fordi Onkel Per havde én....)
Korg SDD 3000 delay. Den glæder jeg mig til at prøve...

Der kommer lidt mere racks på et senere tidspunkt.

God weekend.
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Nyt svar