Hvad sker med side-chainen i 'Scared to be lonely'?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Hvad sker med side-chainen i 'Scared to be lonely'?

Indlæg af Reuter »

Jeg er i gang med en musikvidenskabelig ph.d. om produktion af pop på Københavns Universitet, så jeg sidder lige nu og analyserer numre inkl. Martin Garrix og Dua Lipa's 'Scared to be lonely'.

Jeg prøver at finde ud af, hvordan "muren" af synther og bas i omkvædet får den envelope, den gør. Hvad skaber dens bevægelser, og hvor kommer uregelmæssighederne fra? Er det pga. flere side-chains (og/eller en gate), er det ghost side-chainen, der ikke ligger lige på 8.-dele, har synth-basserne en rytmisk figur inden side-chainen eller all over the above?

Hvis der er nogen, der har et godt bud, ville det være en kæmpe hjælp.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis det ikke er rytmisk regelmæssigt, så kunne det være Trackspacer, som er chainet til fx vox eller synth, som ikke er rytmisk “regelmæssig”.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hej Reuter!

Thomas fra Cruikshank Road her :)

Kan på ingen måde svare på dit spørgsmål, men vil lige ønske dig god arbejdslyst med ph.d’en :)

Sorry for OT, men bare sjovt lige at træffe dig her..
Senest rettet af TJJ lør 15. aug 2020 20:15, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Al sidechain stads der sker i det her nummer er helt og aldeles trivielt at lave med LFO-Tool (www.xferrecords.com) - det er blot 4.delene som forudgribes i mere eller mindre grad nummeret igennem. Derudover er det tydeligt, at selvsamme sidechain-stemning er "implementeret" efter leadvokalen er blevet indsunget, da timen i vokalen tydeligvis er groundet i noget ganske andet end tracket rent faktisk lyder af i sin endelige form.

Sådan lettere offtopic:
Jeg har gennem det meste af mit liv undret mig over hvordan musik-videnskab rent faktisk bidrager til selve musikken; altså hvordan forskningens resultater påvirker musikken fremadrettet. Og det har jeg den dag i dag stadigvæk meget svært ved at få øje på ..

Hvis man som ph.d-kandidat skriver om (læs: forsker i) pop-musik, men ikke er i stand til at afkode mainstream elementer i en moderne produktion, har jeg utroligt svært ved at se hvordan man gavner noget som helst andet end at fodre andre akedemikere med analyser og fodnoter. Men det kan man jo altid reflektere lidt over ..

Hvis man rent faktisk forskede i sidechain flow - hvilket i sin reneste form er musik gemt inde i selve musikken - tror jeg at Soleima's "Pacify Me" er et interesant track at starte med - men det er nok næppe det vi er ude i her ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

@Holger: jeg vidste ikke, at Trackspacer kunne bruges på den måde.

Så der ikke nogen, der kan høre en ghost trigger i sidechain-opsætningen her?

@Hippo: Musikvidenskabs formål er ikke at bidrage til musikken. Det er et forskningsfelt og en uddannelse, der favner lige så bredt, som musik gør, hvilket vil sige, at det både drejer sig om musik, kultur omkring musik og alt derimellem - fra middelalderen til i dag. Det, synes jeg, gør det ret relevant. Når det er sagt, så er jeg desværre enig i, at opdateret viden om musikproduktion er meget underrepræsenteret. Det er det, jeg prøver at gøre noget ved med min egen afhandling.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Den eneste uregelmæssighed, jeg lige umiddelbart kan høre, er synth/bas i droppet, og den passer jo som fod i hose med kicket. Så jeg tænker enten, at disse elementer udover at være trigget på alle 8.delene også er trigget af kicket. Alternativt kan de jo også bare være programmeret med en attack-tid, som giver effekten af, at kicket trigges en sidechain comp. Hører ikke umiddelbart nogen brug af ghost trigger - udover at det hele jo pumper på 8.delene, men som Holger jo også skriver, så er det jo lige ud ad landevejen at opnå med f.eks. LFO-tool (men det kan for så vidt godt være en compressor trigget af en ghost trigger. Effekten er jo den samme). Tænker ligesom Hippo ikke, at der foregår noget udover det sædvanlige her.
Stille og uroligt

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Det lugter langt væk af LFOTool det track. Pumpet er for straight til næsten at være andet.

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

Ok, LFO-tool. Tak for hjælpen!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

... Eller Cableguys Volumeshaper, eller Polyverse Gatekeeper, eller andet lignende...

Nyt svar