Hjælp til nye monitors (max 15.000 kr)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
BitchHouse
Medlem
Sted: Nørrebro

Hjælp til nye monitors (max 15.000 kr)

Indlæg af BitchHouse »

Hej lydmaskinister

Da den ene af mine to Adam A7X er stået af, tænker jeg, at nu må tiden være kommet til at prøve noget nyt og evt. opgradere mit setup. Jeg sidder i et lille lokale, så jeg har ikke plads til monitors, der er alt for store.

Kan i anbefale mig nogle / pege mig i en retning? Mit budget kan klare op til 15.000 kr.

Jeg har lidt haft kig på Dynaudio LYD-48 og BM 15 air - der er pt. nogle til salg på DBA.

Ellers har jeg kigget på Focal shape 65 og Focal Solo 6be.

Gode sensommerhilsner
Tanja

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Dynaudio er godt. Jeg er også super glad for mine Focal 6be twin. Harbeth er også værd at tjekke ud.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
BitchHouse
Medlem

Indlæg af BitchHouse »

Tak for svar :-)

Jeg har hørt og læst meget godt om Focal 6be twin, men de ligger lige over mit budget, hvorfor jeg kigger på den lidt billigere Focal shape serie.

Hvad har du prøvet af Dynadio?

Hilsner
Tanja

Default avatar
mixolydisk
Medlem

Indlæg af mixolydisk »

Hvis du sidder i et meget lille lokale er lyd48/bm15 måske for overvældende. At de to ville jeg vælge bm15 any day btw.

Solo 6be er fed, og ellers hvis du arbejder mere mix-fokuseret kunne APS coax også være et andet bud i dit budget.

Medlemsavatar
BitchHouse
Medlem

Indlæg af BitchHouse »

Tak for input - Ja, jeg sidder i et ca 14 kvm lokale..

Cool med APS coax, de ser spændende ud. Kan se de både har solo og APS hos Cyberfarm, så måske man kan få lov at A/B lytte.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

du kunne også overveje at give Genelecs apm serie et lyt... Jeg er meget glad for mine 8330'ere og valgte faktisk dem over APS'erne i en test. Desuden syntes jeg det er sindsygt fedt med deres indbyggede dsp-system som kan give en overblik over rummets svagheder og udjævne dem lidt.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Er totalt glad for mine Sceptre S8 + sub her.
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
mixolydisk
Medlem

Indlæg af mixolydisk »

Jo klart, cyberfarm er et godt sted at starte, tror dog ikke de har fået sat deres nye studie op endnu i de nye lokaler i rødovre, så det kan godt være du kommer til at vente lidt der. Men snak da med dem :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis der i øvrigt er interesse for near-field co-ax monitors, så må jeg indrømme, at jeg synes, de her ser meget spændende ud https://www.thomann.de/dk/ks_digital_c8_reference.htm. De kunne meget vel blive mit næste køb. Jeg ville synes, det var rigtig spændende at teste dem op mod APS coax.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Til dit budget ville jeg overveje Buchardt Audio. Har dog ikke hørt dem selv.
De her er passive. Deres aktive er vist for dyre til budgettet:
https://www.buchardtaudio.com/shop/s300-white

Jeg har hørt Dynaudio BM12A, dem var jeg bestemt ikke glad for. Mig bekendt en efterhånden meget gammel model.
Derudover har jeg vist kun hørt Adam P33a, også en gammel model, nu det er 13-14 år siden jeg hørte dem. Dem kunne jeg heller ikke li'. Hvis A7X minder om dem, så er min smag nok ikke særlig brugbar for dig..
Har tilgode at høre noget som helst fra Focal.
Nu er jeg meget glad for mine PMC'er (Og K+H sub), men de laver vist ikke noget indenfor budgettet. Jeg fik dog mine til under halv pris grundet demoudsalg i 4Sound, men du kan nok ikke vente på at der bliver noget brugt til salg.

Medlemsavatar
BitchHouse
Medlem

Indlæg af BitchHouse »

Tak for alle jeres gode inputs.
Blev aldrig rigtig glad for mine A7X, men lærte da at leve med dem - så kun spændende at prøve noget helt andet.

Medlemsavatar
BitchHouse
Medlem

Indlæg af BitchHouse »

Ville jo helst ha haft nye monitors igår, men prøver st være tålmodig og afsøge markedet..

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Det bedste råd jeg kan give må være at bruge ørerne, og finde et sted der har mange monitors (inklusiv nogen udenfor dit budget) stillet op, så du kan teste dem. Jeg ved godt det er svært i disse dage, men alligevel. Da jeg i sin tid (omkring 2003-04) ville shoppe monitors gik jeg efter en benhård, økonomisk forsvarlig plan om at købe et sæt Behringer Truth, fordi de da måtte være gode nok, og ikke kostede alverden. Jeg brændte en demo-CD, tog den med ned i Aage i Vestergade i Aarhus, og lyttede til lidt forskelligt indenfor mit budget. Behringerne lød fint i forhold til konkurrencen, og jeg var helt sikker på at det skulle være dem – lige indtil jeg ved en fejl kom til at vælge den forkerte udgang, og pludselig satte strøm til et sæt Dynaudio BM5A.

Det var som om der var nogen der løftede en dyne af lyden. Jeg tabte underkæben, og selvom mit budget egentlig også rummede en masse andet grej jeg havde brug for, så endte jeg alligevel med at brænde det hele af på de meget dyrere Dynaudio'er. Og af den lange liste af grej jeg har ejet siden er der i dag, 16 år og fire flytninger senere, kun én ting der har fulgt med mig i alle de år, og det er dem.

Moralen er: køb med hjertet (og ørerne), og ikke med pungen. Jeg har aldrig, aldrig nogensinde fortrudt mit køb.
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Default avatar
pr0fane
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af pr0fane »

Noget af det, som fik mig selv væk fra Dynaudio Lyd 48 er, at de selv anbefaler at lyttepositionen er 1,5-2,5 meter fra højttalerne. Det kan være svært i et mindre studie, uden at man løber ind i andre problemer.

Ejer selv et par Focal Twin 6 Be.

Jeg har hørt rigtig meget godt om Genelecs nyere højttalere med GLM room-correction. Kan se en anden også anbefaler Genelec 8330.

Nyt svar