Ua preamp el. Hardware

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Ua preamp el. Hardware

Indlæg af Knord »

Hej alle
Ved den nok har været op at vende før.
Hardware preamp el. ikke men synes det er svært at blive klog på.
I ua’s Apollo og arrow er der preamps i interface og unison tech. emulation software.
Jeg har haft begge og det fungerer fint til mit semipro behov, men bliver det markant bedre med externe muligheder?
Jeg købte gap73 pre og comp til indspilning og var godt tilfreds med resultatet, som med ovenstående, så var det det værd økonomisk?
Jeg skylder lige, at nævne at det kun handler om vokal optagelse i et ikke prof rum, men dog akustik behandlet til den gode side (masser af rockwool og rockfon).
Vil det være mærkbart kvalitets mæssigt, at investere i f.eks ua 6176 el. andet i det prisleje, el. er software mulighederne efterhånden så godt med?
Tak for svar på forhånd - det ka jo være udfordrende når man er på budget.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kender ikke de preamps der sidder i UA kortet, men hvis de er bare nogenlunde hæderlige, ville jeg næsten tro at valg af mikrofon vil spille en større rolle.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Sådan en UA6176 lyder edderhyleme godt, og så er der bare noget lækkert og inspirerende ved at rive i de der store knapper
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Det er præcis lige i mellem jeres svar jeg er placeret og jeg synes det er svært, at finde noget overbevisende på nettet....
Synes det er meget at smide 10000,- efter en preamp og skal jeg så egentlig ikke også kigge på mikrofon valg??
Tak for svar

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Knord skrev: man 20. jul 2020 21:28 Det er præcis lige i mellem jeres svar jeg er placeret og jeg synes det er svært, at finde noget overbevisende på nettet....
Synes det er meget at smide 10000,- efter en preamp og skal jeg så egentlig ikke også kigge på mikrofon valg??
Tak for svar
Alt respekt for charmen ved det gamle udstyr, men for mig at se er det en No-Brainer. UAD's preamp plugins er fantastisk gode og der ligger utroligt mange hardware/software-sammenligninger på nettet, som nærmest énstemmigt konkluderer, at forskellen er minimal, grænsende til det hørbare i et fuldt mix. Køb Neve 1083, UAD 610 og Manley Voxbox pakkerne, samt en god mikrofon eller 2. Så rammer du nærmest samme budget og mulighederne er så mange flere...
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Knord skrev: tors 16. jul 2020 22:23 Hej alle
Ved den nok har været op at vende før.
Hardware preamp el. ikke men synes det er svært at blive klog på.
I ua’s Apollo og arrow er der preamps i interface og unison tech. emulation software.
Jeg har haft begge og det fungerer fint til mit semipro behov, men bliver det markant bedre med externe muligheder?
Jeg købte gap73 pre og comp til indspilning og var godt tilfreds med resultatet, som med ovenstående, så var det det værd økonomisk?
Jeg skylder lige, at nævne at det kun handler om vokal optagelse i et ikke prof rum, men dog akustik behandlet til den gode side (masser af rockwool og rockfon).
Vil det være mærkbart kvalitets mæssigt, at investere i f.eks ua 6176 el. andet i det prisleje, el. er software mulighederne efterhånden så godt med?
Tak for svar på forhånd - det ka jo være udfordrende når man er på budget.
Jeg sidder selv med præcist samme first-world-dilemma. Musikken er ren hobby for mig og min vokal-lyd lyder faktisk rigtig godt med UAs V76 unison preamp, men alligevel overvejer jeg også om jeg skal smide 5-10k efter en god preamp eller måske gå DIY-vejen. Har dog på det seneste hældt mest til blot at beholde setup'et som det er, fordi det både er fleksibelt og jo er godt nok til en seriøs udgivelse, hvis det er dét man vil.

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Så bliver jeg bare mere forvirret
Vedhæftede filer
208A834B-903A-4FCA-911C-1675BA8F0A43.png
208A834B-903A-4FCA-911C-1675BA8F0A43.png (188.09 KiB) Vist 798 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvad forvirrer dig ved Unison salgstalen?

De tilpasser impedans m.m. afhængigt af hvilket Unison plugin du sætter på indgangen.

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Klippet er fra en længere artikel der opremser 5 vigtige grunde til, at have external preamp.
Artiklen slutter med, at det kan man opnå med Unison Technology - så er der jo ingen grund hardwaren som artiklen indleder med - det forvirrer mig.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det lyder som salgsgas fra ende til anden.

Eksterne preamps er uundværlige, men VORES lydkort kan simulere det, så KUN hvis du har vores kan du godt undvære en ekstern preamp.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Hmm ja det er måske deres pointe.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah ok.
Jeg har kun ren DSP fra Universal Audio, dvs. ikke adgang til Unison indgange. Jeg hører ikke nogen "speciel magi" ved eksempelvis den "nye" (6 år gamle) Neve 1073, som vist er det eneste Unison-plugin jeg har fra dem. Så gør Kush Audios Omega plugins mere for mig. Jeg bruger dog masser af UAD plugins hver dag, og der er god farve i dem, på forskellige måder.
Mine hardware AwTac ACA's (preamp og EQ) giver mig stadig mere "mojo" end u-dreven/distorted software. Hvis jeg lige havde 10-30k at fyre af til mit 500-rack, så kunne jeg godt tænke mig at prøve eksempelvis Crane Song Falcon compressoren, med rør i.
Hvis du vil prøve billig hardware angiveligt med vellyd, så skulle Warm Audio gøre det godt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg bruger selv 500 formatet. Jeg har en WA12-500-2, som er Warm Audios klon af en API 312. Den lyder rigtig godt. Jeg har også en Radial rør preamp. Den lyder også godt men anderledes. Begge er kun minimalt bedre end de indbyggede preamps i mit Roland Studio Capture lydkort, men de er klart sjovere at arbejde med. Dertil kommer en Lindell 1176 klon, som jeg synes gør det godt, og så ville jeg rigtig gerne have en IGS One LA kompressor, der er en LA2a klon med rør og det hele.

Min pointe er at et 500 rack giver mig mulighed for at sætte lidt sammen på kryds og tværs, og i mit lille 6slot rack har jeg to fulde kæder med preamp kompressor. Jeg har også en enkelt EQ. Det giver en fed fleksibilitet.

Men hvis jeg var fokuseret på at have een fed vokalkæde, ville jeg nok bare købe en 6176 eller en UK Sound 1173 https://m.thomann.de/dk/uk_sound_1173_m ... 8YEALw_wcB og så aldrig kigge mig tilbage.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Christoffer I. N. skrev: tors 23. jul 2020 17:33 Ah ok.
Jeg har kun ren DSP fra Universal Audio, dvs. ikke adgang til Unison indgange. Jeg hører ikke nogen "speciel magi" ved eksempelvis den "nye" (6 år gamle) Neve 1073, som vist er det eneste Unison-plugin jeg har fra dem. Så gør Kush Audios Omega plugins mere for mig. Jeg bruger dog masser af UAD plugins hver dag, og der er god farve i dem, på forskellige måder.
Mine hardware AwTac ACA's (preamp og EQ) giver mig stadig mere "mojo" end u-dreven/distorted software. Hvis jeg lige havde 10-30k at fyre af til mit 500-rack, så kunne jeg godt tænke mig at prøve eksempelvis Crane Song Falcon compressoren, med rør i.
Hvis du vil prøve billig hardware angiveligt med vellyd, så skulle Warm Audio gøre det godt.
Dit plugin har ikke kørt som/med Unison, hvis ikke du har en Apollo eller Arrow og indsat plugin'et i Unison-slottet i deres Console. Ingen tvivl om at UA har et dygtigt marketingteam, men der var faktisk en betydelig forskel da jeg flyttede mit Fender Tweed plugin som insert til Unison-slottet (havde ikke lige forstået at det var sådan det skulle sættes op i starten).

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Re- Morten Hjorth
Det er det jeg mener, er forskellen virkelig så stor.
Jeg har Neve preamp på unison slots /m Arrow og det fungerer helt fint - der af mit indledende spørgsmål er det det værd??

Medlemsavatar
Jens D
Medlem
Indlæg: 462
Sted: København

Indlæg af Jens D »

Det er selvfølgelig lavet af UAD's folk, men her er en video med sammenligning af UAD unison plugins og the real deal:

https://www.uaudio.com/blog/jacquire-king-unison

Er der forskel? Ja. Er den stor? Nej. Ville dine 10.000 kr. være bedre givet ud på en god mic? Formentlig (kommer selvfølgelig an på hvad du har af mics i forvejen)

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Knord skrev: lør 25. jul 2020 11:58 Re- Morten Hjorth
Det er det jeg mener, er forskellen virkelig så stor.
Jeg har Neve preamp på unison slots /m Arrow og det fungerer helt fint - der af mit indledende spørgsmål er det det værd??

Min egen konklusion er nej. Kan jeg ikke lave en god vokal med dét setup jeg har (unison plugin + god mikrofon), så er det ikke gearet der er min stopklods, men nok nærmere ham der synger og roder med teknikken :lol: At man så liiiige kan komme til at købe mere og bedre grej end både evner og ambitioner rækker til det er en anden sag. Men så er det fordi "man kan" og ikke fordi behovet er dér.

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Tak for input
Man kan ofte have tanker om lidt mere, men det hænger jo rigtig nok sammen med mulighederne der er.
Som nævnt indledningsvist er jeg fint tilfreds med resultatet (bruger tlm 102) og lader det nok blive ved det (og sparer en god sjat penge).

Nyt svar