Activ speaker vs. passiv speaker

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Activ speaker vs. passiv speaker

Indlæg af Hugo »

Når jeg forsøger at lave go´ lyd på min musik, foregår det som regel ved hjælp af mine JBL 308 monitors, samt mine DT 770 Pro.
Hvis jeg så lytter til det på mine gamle JBL L100 Century pasive speakers med en 2 x 80 w (for lidt) Pioneer til at drive dem, så lyder det forfærdeligt.
Mit spørgsmål er om det ville være en ide at anskaffe nogle ordentlige passive speakers + amp til mit lille studie, og inddrage dem i mixning + mastering?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mit korte svar er Nej.

Lær dine højttalere og rummet at kende. Du kunne også istedet lære dine hovedtelefoner at kende, og så bare producere på dem.
Når du lærer styrker og svagheder ved din opsætning, får ødelagt nogle numre ved at overkompensere, så forbedrer du dig stille og roligt.

Jeg ved ikke hvor gamle de modeller du nævner er, men jeg er aldrig blevet positivt overrasket over at høre ~20 år gamle enheder og forstærkere. Altså det der semi-romantiske forhold nogle har til deres gamle grej, det giver jeg ikke meget for, ihvertfald når det kommer til højttalere og forstærkere.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev: ons 8. jul 2020 16:16 Lær dine højttalere og rummet at kende
Ja det er hjemmestudiets svøbe, lokalet spiller alt alt for stor rolle i mix processen ... og jeg siger heller ikke man skal pøse endnu flere penge efter tingel mangel. Jeg foreslog for et par dage siden at man mix'ede på en mono auratone (i vore dage er det en Avantone) for at få de indbyrdes forhold i mixet i orden, og så senere gå i stereo på hoved telefoner siden hen, hvor man så også kryds referer med andres mix af ting i samme genre ... som man har den fornødne respekt for.

Der er desværre det forhold som gemmer sig i denne ligning, og det er at mixeren har tunet sig ind på at kunne høre mikro detaljer i sit mix og at master engnineer'en skal anlægge et makro syn (lyt) for at få tingene moduleret til at passe på snartsagt enhver højtaler også på JBL L100 fra 70'erne ... og det er ikke bare at smække en "fed" limiter på udgangene ... HIFI hed det engang ... og det minder efterhånden ret lidt om nutidens lytte grej det er earbuds til mobilos og bilradioer, hvor bunden ofte fylder lige så meget som terningerne der dingler ned fra bakspejlet.

--sd

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak for input.
Jeg hører begge jeres budskaber. Vel er mine L 100 gamle, men al andet musik lyder stadig fantastisk på dem.
Problemet er jo at jeg udover at få det til at lyde godt på monitors/headphones, osse gerne skulle ramme et gennemsnit af andre speakers.
Jeg ved godt at dygtige lydfolk er frustrerede over al den tid de bruger på et mix, hvor 99 % lytter til gennem mobilen.
Jeg tror dog ikke at den musik jeg laver tiltrækker "mobilpublikum"
Lytter til rådet fra Christoffer og prøver at lære at lytte bedre, og er fortrøstningsfuld over Sørens kritik af nutidens grej.
Udelukker ikke et køb af en eller anden slags, men venter.
Det seneste jeg har lagt ud "Vrede" lyder perfekt i headphones, dårligt på JBL monitors, dårligt på JBL L 100
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Et lidt mere pragmatisk bud på en løsning kunne være at finde noget musik, som du synes lyder godt på begge anlæg - og have dette som en mix-reference på et spor i din mix-session - selvfølgelig bypasset hvad end plugins du måtte have på din master. En god reference = et godt "sanity check", da ens ører meget hurtigt kompenserer for hvad end skæv balance der kan være i et mix.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

@Hippo
Godt tip, tak for det
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Søren Dyhr skrev: ons 8. jul 2020 16:37
Christoffer I. N. skrev: ons 8. jul 2020 16:16 Lær dine højttalere og rummet at kende
...som terningerne der dingler ned fra bakspejlet.

--sd
Skal de da ikke det ?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: ons 8. jul 2020 18:19 ...
Vel er mine L 100 gamle, men al andet musik lyder stadig fantastisk på dem.
..
Har du nogensinde taget et par hovedtelefoner på, og så lyder alt bare kongefedt i dem, tilpas lækker brian bass, ikke for hidsig top, osv.?
Sådan har jeg det med de 3 par DJ hovedtelefoner jeg har (og aldrig bruger), og sådan havde jeg det med mine tidligere KRK VXT8 monitors. De lød bare "hifi-brian-fedt". Det er ikke ensbetydende med, at det er let at trylle fed lyd ud af sådan et sæt, det er nærmere et udtryk for, at de bliver svære at arbejde på, hvis man vil have et godt resultat.
Men igen, man kan lære rigtig meget hvis man virkelig lytter og noterer sig hvad der virker og ikke virker, hvilke frekvenser der stikker af, hvilke der slet ikke er tilstede, osv.

Ang. læring/tilvænning, så tog jeg for flere år siden beslutningen netop med mine DT-990 hovedtelefoner, at det var dem der altid blev brugt. Nu har jeg lært dem så godt at kende at det jeg laver på dem bliver.... "brugbart". Der er bestemt ting jeg ville rette, hvis det skulle færdiggøres på PMC'erne, men som sagt, et brugbart resultat.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey iøvrigt Hugo, ved lejlighed skulle du tage at høre eksempelvis Holgers sæt B&W. De er dejligt afslørende, på flere måder. Mit musik ville lyde markant anderledes, hvis jeg skulle arbejde på dem, istedet for mine PMC'er.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Humlen er vel at L100 er lavet til musik der er limiteret og komprimeret meget mindre en nutidens højttalere er? JBL havde en forkant i tider med meget ringe forstærker kapaciteter, og kunne via harmonisk forvrængning få lavet impulser om til noget der virkede som om det tilsyneladende var sådanne uden dog at være det virkeligheden.

I mellemtiden fra introduktionen i de tidligere 1970'ere er der udbrudt det der kaldes "volume wars", og man har desuden fået knækket koden på hvordan man laver forstærkere på mere end 300w, som var den absolutte øvre grænse indtil slutningen af 80'erne ... alle producenter af højttalere har opgivet produktlinier som JBLs E -serie og Gauss 45' serier, ind fra højre kom enheder fra norditalien og overtog stort set hele markedet for løse enheder.

Lidt firkantet sagt så sagde gamle højtalere noget et andet sted end hvor de lige var blevet bedt om det, og især udnyttede man i bunden at der var et fænomen der hedder "missing fundamental" ... der gør at hjernen udregner hvad der sker dybt nede i spektret selvom det rent faktisk næsten ikke er til stede. Nu om dage er forstærkerne meget kraftigere og dæmpningsfaktoren er meget bedre, så det der fnidder med at lave harmonisk forvrængning sker ikke af sig selv mere. Man er nødt til at bruge saturation i sit mix, og først og fremmest lade være med at ryge i fælden og bruge parametriske EQ's men i stedet bruge f.eks Neve emuleringer sådan noget med en top og en bund shelving der kan udskiftets til peak filtre og endelig et midt filter som selvfølgelig er en klokkeform men kun med 2 stejlheder.

Lær dig selv at holde dig indenfor paletten af hvad f.eks: https://www.tokyodawn.net/tdr-vos-slickeq/ eller https://www.plugandmix.com/products/p87 ... Equalizer/ kan byde på, og ellers holde alt hvad der skal komprimeres inden for: https://klanghelm.com/contents/products/DC1A/DC1A.php ... men i høj grad bruge parallel processering.

--sd

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Christoffer I. N. skrev: ons 8. jul 2020 19:33

Har du nogensinde taget et par hovedtelefoner på, og så lyder alt bare kongefedt i dem, tilpas lækker brian bass, ikke for hidsig top, osv.?
Det har jeg sandelig oplevet mange gange. Al musik lyder herrefedt, incl. min egen. :-D
Jeg har et par gamle Sennheizer 212 Pro med meget bund. Her er lyden som at sidde og overvære en katastrofefilm i biografen.
Det er den lyd jeg efterspørger på mine speakers.
Jeg ved at det absolut ikke er ren lyd, men totalt farvet. Men det er jo det ørerne ka´ li´
Spørgsmålet er så om jeg kan lære at mixe derefter, så mine L100 kan gengive det, eller at du og Søren har ret i at de nok egner sig bedst til mine gamle vinyler fra samme tid.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hugo skrev: tors 9. jul 2020 00:18 Spørgsmålet er så om jeg kan lære at mixe derefter, så mine L100 kan gengive det, eller at du og Søren har ret i at de nok egner sig bedst til mine gamle vinyler fra samme tid.
Jeg siger ikke du skal opgive dine gamle højttalere, men i stedet se at få lært dig at mixe på noget som alle højtalere kan gengive, hvad jeg tror ligger gemt i dit spørgsmål er om der dog ikke skulle være en dims man kunne tilkøbe sig op hoppe lige igennem skærsilden med den.

Man kan desværre ikke tilgå problemet taktisk alene, da det her rækker langt ind i de stategiske beslutninger man også har med at gøre i et mix.

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

@Hippo ,.. kom nok med det letteste og samtidig bedste råd ,.. for et hjemmestudie

Uanset hvilke bare nogenlunde hæderlige monitors eller headphones du bruger, sår lær dem, og brug konsekvent dem som basis

Hav en favorit Referance-CD, evt to, som spænder vidt i stil, dynamik, og frekvens,... lær den 100 pct ,... (Robert Plant, Fate of Nations, bruger jeg)

Med den valgte lydkilde, og CD, laver du en fast EQ så dit perfekte lydbillede rammes

Dette bruger du ,.. dette ændrer du aldrig

Andre ting bruges kun når der arbejdes med noget specifikt, et instrument, eller en vokal,..

Det bliver meget svært at gøre det bedre ,.. men man kan bruge en masse tid og penge på at forsøge

Jeg tror hovedtelefoner generelt er undervurderede
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

DUBTEMPLE skrev: fre 10. jul 2020 12:30 Dette bruger du ,.. dette ændrer du aldrig

Andre ting bruges kun når der arbejdes med noget specifikt, et instrument, eller en vokal,..

Det bliver meget svært at gøre det bedre ,.. men man kan bruge en masse tid og penge på at forsøge
Jeg tror desværre ikke det er der den ligger men mere i at der er gået rituelle handlinger i tingene, hvorfor skulle man ellers indkøbe et par plugin bundles til kr. 4000,- stykket eller deromkring. Der er vist en tro på at mærkevarer giver lige det der skal til, og man ikke skal flytte sig selv?

Hvis man ikke kan lave lyd på det værste skodværktøj, har man ikke den fornødne ydmyghed overfor situationen ... som ofte blot kræver at man blot reagerer på det som er foran en. Noget skal brandslukkes og andre ting skal altså tages om og ikke fixes i mixet.

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Søren Dyhr skrev: fre 10. jul 2020 12:59
DUBTEMPLE skrev: fre 10. jul 2020 12:30 Dette bruger du ,.. dette ændrer du aldrig

Andre ting bruges kun når der arbejdes med noget specifikt, et instrument, eller en vokal,..

Det bliver meget svært at gøre det bedre ,.. men man kan bruge en masse tid og penge på at forsøge
Jeg tror desværre ikke det er der den ligger men mere i at der er gået rituelle handlinger i tingene, hvorfor skulle man ellers indkøbe et par plugin bundles til kr. 4000,- stykket eller deromkring. Der er vist en tro på at mærkevarer giver lige det der skal til, og man ikke skal flytte sig selv?

Hvis man ikke kan lave lyd på det værste skodværktøj, har man ikke den fornødne ydmyghed overfor situationen ... som ofte blot kræver at man blot reagerer på det som er foran en. Noget skal brandslukkes og andre ting skal altså tages om og ikke fixes i mixet.

--sd
Enig Søren

Det behøver hverken at være dyrt ,... eller hokus-pokus-rituelt

Fedt, for så har selv jeg en chance :)
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Søren Dyhr skrev: fre 10. jul 2020 12:59
Jeg tror desværre ikke det er der den ligger men mere i at der er gået rituelle handlinger i tingene, hvorfor skulle man ellers indkøbe et par plugin bundles til kr. 4000,- stykket eller deromkring. Der er vist en tro på at mærkevarer giver lige det der skal til, og man ikke skal flytte sig selv?

Hvis man ikke kan lave lyd på det værste skodværktøj, har man ikke den fornødne ydmyghed overfor situationen ... som ofte blot kræver at man blot reagerer på det som er foran en. Noget skal brandslukkes og andre ting skal altså tages om og ikke fixes i mixet.

--sd
Det er helt klart osse min egen mening, og det er nok det som er kernen i mit spørgsmål.
Jeg er bekendt med at dygtige lydfolk bruger alt fra super monitors via billige højtalere til autoudstyret når de lytter.
Mit problem er at jeg har svært ved at få det til at lyde OK bare på mine ellers rimelige monitors og headphones.
Der hvor jeg måske går galt i byen, er når musikken skal videre til andre lydanlæg. Så passer det ikke med det jeg hørte i mine monitors.
Er det det man kalder translation? Eller kalder man det bare at jeg har dårlige lytteører?
Der har været mange gode råd her og tak for det. Jeg lærte osse noget i en anden tråd i nat, om at gøre kicket kortere.
Har testet det, og det er faktisk godt.
Så det drejer sig om mange andre ting end godt udstyr. God lyd på instrumenterne, godt mix, god produktion og god mastering.
Håber jeg lærer det inden jeg bliver gammel :dollargrin:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jo flere referencer du indfører, som du vil rette dig efter, jo flere sæt skal du lære at kende så godt som muligt.

Eksempel:
Du laver en bass der virker til at brumme tilpas omkring 200 hz, på dine monitors.
Det lytter du så ovre på din reference, og det område stikker helt af. Andres numre stikker ikke af i samme grad, i det område, på referencen.
Så ved du, at det ikke skal brumme tilpas ved 200 hz, på dine monitors. Så prøver du at sænke overtoner (enten i synth patchen, med EQ, eller andet), og lytter igen ovre på referencen.

Når din reference er en tilpas meget dårligere højttaler end dine monitors, og du altid vil rette til efter du har hørt det på referencen, får du malet dig op i et hjørne af at det lyder tilpas dårligt alle steder. Men i det mindste er det et udgangspunkt til at lære dine monitors og rum bedre at kende.

Indsæt endnu et sæt højttalere i den her kæde, og du kan bruge mere tid på at rette dig efter det ene og det andet, end at lave musik.
1 reference burde være nok. Hvis din musik indeholder bass der skal være præcis, så er det vigtigt også at kunne høre eller som et minimum fornemme det område på referencen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hugo skrev: fre 10. jul 2020 15:39 Så det drejer sig om mange andre ting end godt udstyr. God lyd på instrumenterne, godt mix, god produktion og god mastering.
Jeg sneg mig lige til et par lyt ovre i din Soundcloud, og jeg kom til at tænke over det din venstrehånd laver på keyboard'et, det ville kunne løses lidt ved at lægge et tilt eller et shelving cut ind ved det midterste C og nedad, så bunden i keyboardet bliver sænket ... men ideelt set skal der transponeres opad. Fordi det du maskerer ligenu er lilletromme og bassens krop.

Prøv lige at lytte hvordan Bifrost lavede det på Maria Luk vinduet op, med det samme vokalerne kommer over i verset ryger keyboardet opad, men på intet sted er grundtonen inde og kambolere med trommesættet eller bassen.

--sd

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg prøver at give Maria og Bifrost et lyt, har da alle deres skiver.
Lige nu er jeg dog travlt beskæftiget med at bygge ny PC til en af mine venner, med install. af ProTools + div musik software og keyboard drivers.
Og ja til @christoffer I.N. den der dybe brummende bas bas elsker jeg højt, men den er osse min nemesis
Go´ weekend

FEJL RETTET
Senest rettet af Hugo fre 10. jul 2020 19:15, rettet i alt 2 gange.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du har fået tagget en anden Christoffer.

Det er lige netop det der er essensen i at lære dit lyttemiljø at kende. Når noget lyder rigtigt, er det (måske) lidt forkert, fordi de fleste af os har knap så ideelle muligheder.
Jeg har ikke brugt reference-lyt til noget i de sidste 4 år eller noget. Udover den ene gang, hvor jeg opdagede et klik jeg havde været for doven til ikke at fjerne, som så fremstod endnu tydeligere på Holgers sæt.
Nu hvor jeg skal igang med bass-dreven musik igen, kommer jeg nok til at rette mig lidt efter nogle referencer igen, men det bliver nok primært nogle numre jeg lytter på monitors, og så tilpasser mine nederste oktaver efter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillader lige at quote mig selv, da det nok kunne tåle et andet ordvalg
Christoffer I. N. skrev: fre 10. jul 2020 19:09 Det er lige netop det der er essensen i at lære dit lyttemiljø at kende. Når noget lyder rigtigt, er det (måske) lidt forkert, fordi de fleste af os har knap så ideelle muligheder.
"Rigtigt" er måske et forkert ord at bruge. Lækkert kunne være en bedre beskrivelse. Altså, man er fristet til at skrue mere op for et specifikt område, fordi det ville lyde mere lækkert. Så er det med at vide hvordan balancen skal være. Det lærer man kun ved at prøve sig frem, lytte til et andet sæt man kender nogenlunde, og rette lidt eller meget, høre igen, hvad er ændret, osv.
Hovedtelefoner kan jo eksempelvis være et godt reality check, når man tror man har nailet mængden af rumklang.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hugo: Det er overraskende at der er så stor forskel på dine to sæt højttalere. Der er størst sansynlighed for at det enten er rummet eller selve højttaleren. Hvis du hører nogle plader som du ved der er god lyd på, hvor lyder de så mest rigtigt?
Christoffer I. N. skrev: ons 8. jul 2020 19:33Har du nogensinde taget et par hovedtelefoner på, og så lyder alt bare kongefedt i dem, tilpas lækker brian bass, ikke for hidsig top, osv.?
Sådan har jeg det med de 3 par DJ hovedtelefoner jeg har (og aldrig bruger), og sådan havde jeg det med mine tidligere KRK VXT8 monitors. De lød bare "hifi-brian-fedt". Det er ikke ensbetydende med, at det er let at trylle fed lyd ud af sådan et sæt, det er nærmere et udtryk for, at de bliver svære at arbejde på, hvis man vil have et godt resultat.
Det er præcis sådan jeg har det med Beyerdynamic DT 990 pro hovedtelefoner. :-D Jeg elsker lyden af dem, men jeg aner ikke hvad jeg laver, så jeg bruger nogen andre til at mixe og producere på.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev: man 13. jul 2020 12:30
Christoffer I. N. skrev: ons 8. jul 2020 19:33Har du nogensinde taget et par hovedtelefoner på, og så lyder alt bare kongefedt i dem, tilpas lækker brian bass, ikke for hidsig top, osv.?
Sådan har jeg det med de 3 par DJ hovedtelefoner jeg har (og aldrig bruger), og sådan havde jeg det med mine tidligere KRK VXT8 monitors. De lød bare "hifi-brian-fedt". Det er ikke ensbetydende med, at det er let at trylle fed lyd ud af sådan et sæt, det er nærmere et udtryk for, at de bliver svære at arbejde på, hvis man vil have et godt resultat.
Det er præcis sådan jeg har det med Beyerdynamic DT 990 pro hovedtelefoner. :-D Jeg elsker lyden af dem, men jeg aner ikke hvad jeg laver, så jeg bruger nogen andre til at mixe og producere på.
Haha, vildt. Du skulle prøve nogle DJ hovedtelefoner så... :-D
Hvilke bruger du?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg bruger som regel et par Grado SR 325. Jeg havde også et par sennheiser i den dyrere ende, men de er desværre faldet fra hinanden af alderdom, så jeg kunne måske godt finde på at købe et par AKG 712 på et tidspunkt i stedet for. Men jeg bruger skam også B.D. 990-pro af og til som alternativ, og også til hvis jeg bare vil nyde et eller andet hvor jeg synes at den "sound" ligesom passer. Og så er de jo rare at have på.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har lige købt et par Sennheiser HD650 i dag. De sidder også fint. Tiden må vise, om jeg ender med at bruge dem mere end mine BD DT990, som bestemt har den fordel, at de sidder ultrabehageligt. Til gengæld har Sennheiser den fordel, at når man tager dem på, så lukker de lidt mere af for omgivelserne, så man lige får den der 'hov - nu lytter jeg analytisk'.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar