Valg af Forstærker og Højtalere.

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Lovesquad22
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Kbh

Valg af Forstærker og Højtalere.

Indlæg af Lovesquad22 »

Kære Lydmaskinen.

I og Holger har før været spot on i forhold til anbefale diverse udstyr. Nu prøver jeg igen: min kæreste har et hi-fi setup fra hi-fi klubben, som ikke er optimalt.

Han har en rega rp 6 pladespiller med en ortofon mc quintet bronze pickup. Derudover en lille project tube box S rør for forstærker; Det fungere superfint.

Han vil genre have en bedre forstærker og bedre højtalere. Han undersøger hvad der er; har været i forskellige hi-fi butikker i København. Jeg spørger jer om I har nogle anbefalinger, fordi I som sagt før har givet gode råd som har været spot on.
Budgettet for forstærker og 2 højtalere vil være omkring 50.000- 60.000 kr. hvis du/I har nogle bud på noget som kunne være vær at tjekke ud, er det mega værdsat. De bedste hilsner herfra.

Jeg vedhæfter lige et par billeder, så I kan se rummet.
102318117_2645082885763819_8041507194316783616_n.jpg
102318117_2645082885763819_8041507194316783616_n.jpg (71.03 KiB) Vist 1097 gange

Default avatar
Lovesquad22
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Kbh

Indlæg af Lovesquad22 »

101697035_3108083985949976_6006330408461926400_n.jpg
101697035_3108083985949976_6006330408461926400_n.jpg (113.84 KiB) Vist 1095 gange

Default avatar
Lovesquad22
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Kbh

Indlæg af Lovesquad22 »

101773901_252071465894130_5056200036753342464_n.jpg
101773901_252071465894130_5056200036753342464_n.jpg (73.15 KiB) Vist 1094 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lovesquad22 skrev: tors 4. jun 2020 16:42 Han vil genre have en bedre forstærker og bedre højtalere.
Hvad er det nuværende? Jeg kan ikke lige genkende udfra billederne, kunne ligne noget Dali, men jeg er ikke stærk i hifi-udstyr.

Med forstærker, skal det så være noget lignende en receiver, eller som minimum en "hifi forstærker", altså noget med en fjernbetjening, volumekontrol på fronten, input vælger, pre outs til aktive højttalere, o.l.?

Og det er ren stereo, ikke noget med fremtidssikring til 5.1 eller mere?

Hvis budgettet var eksempelvis 60.000 kr, så ville jeg bruge så få velvalgte penge som muligt på volume-justerings-leddet, og smide resten efter det største sæt aktive PMC monitors det beløb nu kan række til.

Du finder ikke mange andre her på forummet der ville smide 50.000 efter PMC, primært fordi de ikke er specielt udbredte herinde.
Lydbutikken på Frederiksberg Allé forhandler PMC, men om de også sælger de aktive/studiemonitorerne er jeg usikker på.
https://lydbutikken.dk/

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvad har han nu?

Det er utroligt individuelt hvad man synes er god lyd. Jeg har B&W 802 Diamonds + Classé CA-2300 Amp i studiet.

Classé er virkelig høj klasse (høh høh), vellydende og superstabilt. Pænt er det også, hvis man går op i den slags. Men jeg ved ikke om Hi-Fi Klubben forhandler det mere, så I må ud på jagt.

Default avatar
Lovesquad22
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Kbh

Indlæg af Lovesquad22 »

Tusind tak for jeres input.

Ja, det er virkelig individuelt hvad man synes er god lyd.

Vi kender lydbutikken og KT Radio.

Den anden dag var Julio i High Performance Audio hvor han hørte KEF R3 og R7 højtalere, dem hørte han sammen med Moonriver model 404 og PS Audio Stellar S 300 (forstærkere)

Det lyd det frambragte kunne han godt lide. Det kan måske give jer et billed af smag/preference, hvad ved jeg .
Han er ikke ude i noget med en forstærker til hver højtaler etc. Han vil bare gerne have et så godt anlæg som muligt i forhold til budgettet.

Han har også kig på nogle Klipsch Heresy 4 højtalere, men har ikke hørt dem.

Lige nu har han Dali mentor 5 højtalere og NAD C 356BEE forstærker.

Holger; ja, Classe er virkelig høj klasse det sammen med dine B&W, men det er jo et noget andet prisleje :-)

Og det æstetiske betyder meget for ham, det kan jeg lige så sige med det samme :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis jeg stod med 50.000 kr til Hifi ville jeg ud og lytte til et sæt brugte Beolab 5, kan se nogle til 60.000 kr, så mon ikke de også findes billigere hvis man holder øje. 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Lause
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Sydfyn

Indlæg af Lause »

Christoffer I. N. skrev: tors 4. jun 2020 17:29
Lovesquad22 skrev: tors 4. jun 2020 16:42 Han vil genre have en bedre forstærker og bedre højtalere.
Hvad er det nuværende? Jeg kan ikke lige genkende udfra billederne, kunne ligne noget Dali, men jeg er ikke stærk i hifi-udstyr.

Med forstærker, skal det så være noget lignende en receiver, eller som minimum en "hifi forstærker", altså noget med en fjernbetjening, volumekontrol på fronten, input vælger, pre outs til aktive højttalere, o.l.?

Og det er ren stereo, ikke noget med fremtidssikring til 5.1 eller mere?

Hvis budgettet var eksempelvis 60.000 kr, så ville jeg bruge så få velvalgte penge som muligt på volume-justerings-leddet, og smide resten efter det største sæt aktive PMC monitors det beløb nu kan række til.

Du finder ikke mange andre her på forummet der ville smide 50.000 efter PMC, primært fordi de ikke er specielt udbredte herinde.
Lydbutikken på Frederiksberg Allé forhandler PMC, men om de også sælger de aktive/studiemonitorerne er jeg usikker på.
https://lydbutikken.dk/
Mener faktisk at have hørt et sæt PMC’ere i et lytterum på TV2 i Odense - de lød helt fantastisk.. Og jeg ville bestemt gerne smide +50k efter dem..

Medlemsavatar
snifx
Medlem
Indlæg: 419
Sted: Aarhus C

Indlæg af snifx »

Der er jo et utal af mulige kombinationer.
Men valget afhænger også af præference; skal anlægget være “neutralt”, eller må det godt lægge lidt til/trække lidt fra så længe, det er musikalsk og engagerende? :)

Jeg vakler selv mellem de to tilgange: Nogle gange er det fedt, at anlægget spiller engageret, selv om mixet måske ikke helt er til det. Den kategori tilhører mange Klipsch-højttalere.

Andre gange vil jeg hellere have et reelt indtryk af mixet. Jeg er selv ret lun på Hegels forstærkere, som Hi-fi-klubben åbenbart er begyndt at sælge. Strømstærke forstærkere i et moderne, underspillet norsk design. (Fx Hegel H-190 til 23.000 kr. eller H-390 til 42.000 kr.)

Jeg har selv en kombination med et sæt Amphion-højttalere (Også nordisk design og vellyd, men fra Finland). Det kunne også være et bud på et mere neutralt stemt anlæg: Hegel forstærker med Amphion-højttalere. Amphion forhandles ved KT Radio, som I jo kender.

Prøv at give dem et lyt. Amphion 7L er et muligt bud (omtrent 34.000 kr for et sæt)

De fleste steder, kan man låne et sæt med hjem og prøve det af i egne omgivelser. En ting er anbefalinger herinde, noget andet er lyden i det faktiske rum. (Og udseendet, hvis man går op i den slags)

Default avatar
Lovesquad22
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Kbh

Indlæg af Lovesquad22 »

Julio har kigget meget på anmeldelser af Klipsch Heritage Heresy IV højttalere og kan godt lide anmeldelser af dem. Problemet er at han ikke kan høre dem her i Kbh.

Julio hører Primært pop, jazz, rNb, Soul.

Ville klipsch være et godt bud til det ?

Dét,er jo lidt satset at købe uden at høre.

Julio er blevet anbefalet en Yamaha forstærker sammen med disse højtalere. Dette fra AV connection

Medlemsavatar
snifx
Medlem
Indlæg: 419
Sted: Aarhus C

Indlæg af snifx »

Det er simpelthen så svært at rådgive om den slags. Den enes favorit er ikke nødvendigvis den andens.

Hvis I føler jer ret sikre på højttalerne, så bestil et sæt 😊 I kan altid returnere dem, hvis ikke de er sagen.
Tal evt. med butikken først. De er vant til at hjælpe købere, og har uden tvivl forslag til hvordan det bedst gribes an.

Alternativt kan I tage på tur til en butik, der sælger Klipsch og lytte.

Default avatar
Lovesquad22
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Kbh

Indlæg af Lovesquad22 »

Kære alle.

Tak for jeres input. Vi var I lydbutikken på Frederiksberg alle igår, det var en yderst kompetent service vi fik der, så det bliver løsningen sammen med lydbutikken.

Medlemsavatar
snifx
Medlem
Indlæg: 419
Sted: Aarhus C

Indlæg af snifx »

Spændende. Lad gerne høre hvad valget falder på - og hvorfor 👍😊

Default avatar
Lovesquad22
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Kbh

Indlæg af Lovesquad22 »

Helt sikkert.. vender tilbage når beslutningerne er taget. Må sige at personalet i lydbutikken var virkelig kompetente, engageret og villige til at dele viden OG forstyrre forskellige antagelse - hvilket er superfedt 😀

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Lovesquad22 skrev: tors 18. jun 2020 22:04 Helt sikkert.. vender tilbage når beslutningerne er taget. Må sige at personalet i lydbutikken var virkelig kompetente, engageret og villige til at dele viden OG forstyrre forskellige antagelse - hvilket er superfedt 😀
Venter stadig… 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar