Growling båndløs bas

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Growling båndløs bas

Indlæg af stig-b »

Jeg ved ikke om spørgsmålet er i det rette forum, - ellers sig til :)

Jeg lægger et nummer, med Richard Bona, ved... Jeg er interesseret i at vide hvilken båndløs bas og hvilket udstyr som skal til for, at opnå den growlende lyd som er på bassen.
Håber på nogle gode forslag.

Stig.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

90% af det sidder i fingrene på ham der spiller bassen, forudsat det er er en fornuftig veljusteret båndløs bas, med en god hals.

Mit lille eksempel her er en Squier jazzbass med (lidt for gamle) rounds på, man kan justere lyden lidt med flats, men dybest set er det bassisten det kommer an på. Er med på jeg er langt fra Bona's lyd, hvilket heller ikke var formålet (det er en gammel snas jeg havde på youtube). Det understreger så også at mine fingre ikke er helt det samme som Bonas :) Man burde dog kunne se at det er mine fingerrul, der giver lidt af growlen.



Det lyder ikke umiddelbart som om Bona spiller på en hollowbody som på billedet, men det kan da godt være. Man kan dog godt ramme noget af det samme med en alm. båndløs bas.
--
Robert

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Pastorius skrev: tirs 2. jun 2020 10:49 90% af det sidder i fingrene på ham der spiller bassen, forudsat det er er en fornuftig veljusteret båndløs bas, med en god hals.
Super... Tak for svar.
NB: kører du direkte ind i et lydkort eller igennem en forstærker?

Stig.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

stig-b skrev: tirs 2. jun 2020 10:54
Pastorius skrev: tirs 2. jun 2020 10:49 90% af det sidder i fingrene på ham der spiller bassen, forudsat det er er en fornuftig veljusteret båndløs bas, med en god hals.
Super... Tak for svar.
NB: kører du direkte ind i et lydkort eller igennem en forstærker?

Stig.
Det er direkte i Logic gennem en Apogee Gio. Der er en noise gate og lidt rum, flanger og chorus på.
--
Robert

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Tak for svar :)

Stig.

Default avatar
Bonné
Medlem
Indlæg: 121

Indlæg af Bonné »

Den klassiske båndløse lyd incl. “mwaaaaahh” er jo en båndløs Fender Jazz med kun bridge PU. Forstærkermæssigt skal du have “det modsatte af en Ampeg SVT”. Det betyder at du skal IKKE have en kæde der sænker ca. 600-900 Hz, tværtimod skal det nok boostes lidt.
Mht. kabinetter er jeg vild med 12”ere til båndløs, den lave mellemtone er supervigtig.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Bonné skrev: fre 12. jun 2020 08:12 Den klassiske båndløse lyd incl. “mwaaaaahh” er jo en båndløs Fender Jazz med kun bridge PU. Forstærkermæssigt skal du have “det modsatte af en Ampeg SVT”. Det betyder at du skal IKKE have en kæde der sænker ca. 600-900 Hz, tværtimod skal det nok boostes lidt.
Mht. kabinetter er jeg vild med 12”ere til båndløs, den lave mellemtone er supervigtig.
Tak for svar... Undskyld det sene svar fra mig - så det først nu :)

Vh Stig.

Nyt svar