Advarsel mod Sennheiser HD 35 TV

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Advarsel mod Sennheiser HD 35 TV

Indlæg af Holger »

BD DT-770 (Pro) har +6 dB eller mere i den fine top. Ikke særligt "pro", kan man sige.

Men jeg er glad for dem til langtidsarbejde på iMac'en, når jeg skal redigere speak til videoer.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Holger skrev: ons 27. maj 2020 19:25 BD DT-770 (Pro) har +6 dB eller mere i den fine top. Ikke særligt "pro", kan man sige.

Men jeg er glad for dem til langtidsarbejde på iMac'en, når jeg skal redigere speak til videoer.
Er der noget bedre i samme prisklasse, eller skal man meget højere op?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes faktisk Hippos headphones, BD DT-250 lyder bedre end DT-770. De koster vist ca. de samme.

Ellers Sennheiser HD-650, som jeg bruger i studiet. De er ret troværdige, hvis man kan kalde headphones det. Men er noget dyrere, mener de ligger omkring 3k i dag (6k, da de kom frem).

Bemærk, at det ikke er lukkede headphones, men halvåbne.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Ok, tak :).. Ja kan se, at Sennheiserne koster 2499 hos Thomann lige nu. Det bliver dog ikke lige i dag for mit vedkommende :)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg har alle dage brugt headphones rigtig meget og altid af samme mærke og model såvidt muligt. I mit tilfælde AKG og det er vel som med ens monitors man skal kende deres lyd og det tager tid. Jeg bruger mange forskellige headphones udover mine monitors til at lytte til min mix.
Jeg bruger mest AKG K-701 som faktisk ikke længere er ret dyre, omkring 1000dkr. De er for mig behagelige at have på i længere tid og jeg kender deres lyd.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Christoffer I. N. skrev: ons 27. maj 2020 18:58
Kimex skrev: ons 27. maj 2020 18:28 Almindelige høretelefoner er lyden justeret og farvet fra producenten. F. eks. kan der være tilført rumklang.
Det skal jeg lige forstå ordentligt.
Hvor i kæden er der tilføjet rumklang?
Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror lyden er optimeret.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: ons 27. maj 2020 19:25 BD DT-770 (Pro) har +6 dB eller mere i den fine top. Ikke særligt "pro", kan man sige.
Det er interessant. Jeg har det modsatte indtryk af mine BD DT-990 Pro 250 ohm, altså at det jeg laver i dem bliver for hypet i toppen. Min antagelse er fordi jeg savner top i dem, og så kompenserer, eller bare ikke kan høre toppen så fint som min PMC "reference".

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har med DT770'erne mixet på farten, og da jeg kom hjem i studiet og lyttede på monitors sad det næsten lige i skabet. Men jeg følte ikke at de lyder særlig hifi-lækre, savner lidt bund i dem, men på den anden side er det også noget med at kende sine hovedtelefoner ligesom sine monitors.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Kimex skrev: ons 27. maj 2020 20:53
Christoffer I. N. skrev: ons 27. maj 2020 18:58
Kimex skrev: ons 27. maj 2020 18:28 Almindelige høretelefoner er lyden justeret og farvet fra producenten. F. eks. kan der være tilført rumklang.
Det skal jeg lige forstå ordentligt.
Hvor i kæden er der tilføjet rumklang?
Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror lyden er optimeret.
.. så er det måske liiige skarpt nok formuleret, hvis det kun bygger på en "oplevelse" eller "antagelse" ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: ons 27. maj 2020 21:42
Holger skrev: ons 27. maj 2020 19:25 BD DT-770 (Pro) har +6 dB eller mere i den fine top. Ikke særligt "pro", kan man sige.
Det er interessant. Jeg har det modsatte indtryk af mine BD DT-990 Pro 250 ohm, altså at det jeg laver i dem bliver for hypet i toppen. Min antagelse er fordi jeg savner top i dem, og så kompenserer, eller bare ikke kan høre toppen så fint som min PMC "reference".
990 har faktisk endnu mere fin top, relativt set, fordi de er mere hængekøjede.

Så måske savner du reelt høj mellemtone mere end fin top? Det sker ofte, at nogle finder high shelfen frem, når de måske burde have hevet en bred parametrisk frem i øvre mellemtone i stedet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kimex skrev: ons 27. maj 2020 20:53
Christoffer I. N. skrev: ons 27. maj 2020 18:58
Kimex skrev: ons 27. maj 2020 18:28 Almindelige høretelefoner er lyden justeret og farvet fra producenten. F. eks. kan der være tilført rumklang.
Det skal jeg lige forstå ordentligt.
Hvor i kæden er der tilføjet rumklang?
Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror lyden er optimeret.
Farvet (som i frevenskurve) bevidst, ja.

Rumklang, nej.

https://www.soundonsound.com/sound-advi ... headphones

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Beyer Dynamic DT-250 80ohm har jeg osse haft, og skilt mig af med, da jeg synes de var for ferske.
Men det beviser blot at man ikke kan rådgive om den slags. Man skal helst ud at høre/teste... :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det er sjovt du nævner @Christoffer, at du kompenser for manglende top i dine 990, det gør jeg egentlig osse med mine 770.
Måske Holgers råd skulle testes...
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: tors 28. maj 2020 02:06 Beyer Dynamic DT-250 80ohm har jeg osse haft, og skilt mig af med, da jeg synes de var for ferske.
Men det beviser blot at man ikke kan rådgive om den slags. Man skal helst ud at høre/teste... :)
Eller bare tilvænne sig.
Mine PMC'er lyder meget mærkeligt, når jeg har holdt 1 måneds sommerferie fra dem. Alligevel ville jeg meget nødig skulle lære et nyt sæt monitors at kende.

De her i tråden ganske negativt omtalte Sennheiser HD 35 TV kunne garanteret også bruges som en eller anden form for mix reference, når man har forstået deres frekvensrespons og dynamik gengivelse. Hvis de ingen sub bass gengiver, og man laver bas-tung musik, kunne det eksempelvis sige noget om hvor godt man har fået fremhævet overtoner i bunden, for at folk kan fornemme det område på mobiltelefoner, clockradioer o.l.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Giver god mening :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Jeg har ikke set eftet hørebøffer efter jeg fik mine bd 1990 pro ... men det er jo også lidt andet budget end ops.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg tillader lige at smide et newbie-spørgsmål ind omkring hovedtelefoner (og impedans). Lad mig vide hvis jeg skulle have oprettet en særskilt tråd.

Dem jeg har nu (Sennheiser HD 485 - som er købt til helt almindelig lytning, og som, tror jeg, booster bassen) er 32 Ohm, men jeg kan se at 70 og 250 ohm også er almindeligt. Jeg har et Apogee GIO-lydkort som vist kun har et line level output signal.

Er det rigtigt forstået at sålænge jeg ikke har noget headphone amp, så skal jeg holde mig til 32 Ohm? Eller har impedansen ikke noget at gøre med, hvor højt hovedtelefonerne lyder? Jeg kan godt finde lidt generel beskrivelse omkring impedans i hovedtelefoner, men meget få anbefalinger til hvad man skal købe i forskellige setups.
--
Robert

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Beyer DT1990 correction.JPG
Beyer DT1990 correction.JPG (323.66 KiB) Vist 472 gange
MrBacon skrev: tors 28. maj 2020 11:05 Jeg har ikke set eftet hørebøffer efter jeg fik mine bd 1990 pro ... men det er jo også lidt andet budget end ops.
Sjovt nok har en af vores lokale købt sådan et par for nylig. Jeg er endt op med at (passiv-) korrigere dem voldsomt (-6.5dB@8KHz, se billede) for at linearisere dem bare nogenlunde.

At have professionelle hovedtelefoner med 6dB boost ved 8K er meget tæt på at være sabotage af folks hørelse..

/Jakob E.

ed: man ka' uploade billeder..?
Senest rettet af Gyraf tors 4. jun 2020 14:47, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, man kan godt uploade billeder. Måske er det meget stort (MB)?

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Gyraf skrev: tors 4. jun 2020 12:42
MrBacon skrev: tors 28. maj 2020 11:05 Jeg har ikke set eftet hørebøffer efter jeg fik mine bd 1990 pro ... men det er jo også lidt andet budget end ops.
Sjovt nok har en af vores lokale købt sådan et par for nylig. Jeg er endt op med at (passiv-) korrigere dem voldsomt (-6.5dB@8KHz, se billede) for at linearisere dem bare nogenlunde.

At have professionelle hovedtelefoner med 6dB boost ved 8K er meget tæt på at være sabotage af folks hørelse..

/Jakob E.

ed: man ka' ikke uploade billeder..?
Der er 2 sæt ... ehh ... puder - eller ting at sætte på bøfferne - med. Det ene par giver neutral lyd - det andet er lavet til at afgive hifilyd med boost osv. Tror han har smidt de "forkerte" på. Jeg oplever ikke 6db boost ved 8k i mine i hvertfald.

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

..nu med billede, tak, Holger.

Og nej, det dér med andre puder gør ikke nogen signifikant forskel. Se f.eks freq. response på https://diyaudioheaven.wordpress.com/he ... -1990-pro/ - sammenlign med hvordan 990'erne (som de skal forestille at erstatte) opfører sig ved 8K..

/Jakob E.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Ok, jamen så se bort fra min anbefaling længere oppe. Jeg kan tilsyneladende ikke høre 6.5db boost.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MrBacon skrev: tors 4. jun 2020 16:18 Ok, jamen så se bort fra min anbefaling længere oppe. Jeg kan tilsyneladende ikke høre 6.5db boost.
Vores ører vænner sig hurtigt til noget, og ±6 dB i et rum er ikke noget de fleste lægger mærke til når de hører musik.

Højttalere + akustik i et rum kan snildt farve noget ±10 dB før man har set sig om, og det kompenserer de fleste for i både hjerne og arbejdsgang.

Anyway, her er Sennheiser HD650 ved siden af. Det forklarer måske hvorfor jeg typisk finder Beyer-Dynamics noget spidse til sammenligning.
Screen Shot 2020-06-04 at 18.56.48.png
Screen Shot 2020-06-04 at 18.56.48.png (609.89 KiB) Vist 426 gange

Nyt svar