L-C-R og isolation af elementer

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

L-C-R og isolation af elementer

Indlæg af adgangfolmer »

Ok. Super nørdet og meget specifikt spørgsmål:
Hvis man nu har et stereosignal, som udelukkende består af elementer, som enten ligger helt til venstre, lige i center eller helt til højre, er det så muligt at isolere de elementer, der ligger hhv. til venstre, i center og til højre? F.eks. vha. noget Mid/Side og fase-halløj?

Grunden, til at jeg spørger, er, at jeg gerne ville kunne have en 3. kanal ud af min Volca Sample således at jeg ikke blot kan adskille og processere lyde, der er pannet enten til venstre eller højre, men at jeg også ville kunne isolere de lyde, der ligger lige i midten.

Giver det mening, og er det mon muligt?
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu hvor jeg tænker nærmere over det, kan jeg godt forstå at du stiller spørgsmålet.

I teorien lyder det jo meget ligetil. Lige indtil de samme frekvenser optræder samtidigt over flere lyde..........


Ser frem til at høre hvad der kommer af kvalificerede bud.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Det kan desværre ikke lade sig gøre at adskille det 100%. Et signal som f.eks. kun er i venstre kanal, vil stadigvæk figurere i mid-signalet, blot 3db lavere (så vidt jeg lige kan sjusse mig frem til).

Der er lidt snik-snak om emnet her:
https://hydrogenaud.io/index.php?topic=17267.0
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Tak for svar. Det var også den konklusion, jeg selv nået frem til, men tænkte, jeg måske havde overset noget. Interessant læsning btw. :)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hvad hvis man nu laver et mid-signal og lægger i modfase over hhv L og R og korrigerer for evt volumenforskel? Har aldrig prøvet, men det vil vel i teorien give det du efterspørger. Bortset fra forskelligt noisefloor ved volumen forskellen måske...?

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Det kan man desværre ikke. Ved at lægge eksempelvis L i modfase oveni Mid, så ender man desværre bare med Side-signalet. Tror desværre bare, det var en fiks idé... Det var næsten også for godt til at være sandt, hvis man kunne trække 3 signaler ud af et stereosignal ;)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Analogt er der ikke noget vi kan gøre for at isolere yderligere - du skal ud i noget korellationsanalyse/statistik for at komme videre. Kig evt. på ICA eller FastICA (independent component analysis) - det var noget vi brugte i noget mr-scanner-analyse til hjernefunktioner, men hvis man sætter det op til at analysere wav-filer, ka' det lisså nydeligt splitte et overhead-stereo-track i enkelte lydkilder. Tror også det er det man gør i f.eks. izotope.

/Jakob E.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

adgangfolmer skrev: lør 23. maj 2020 09:37 Det kan man desværre ikke. Ved at lægge eksempelvis L i modfase oveni Mid, så ender man desværre bare med Side-signalet. Tror desværre bare, det var en fiks idé... Det var næsten også for godt til at være sandt, hvis man kunne trække 3 signaler ud af et stereosignal ;)
Vel ikke hvis der er forskel på L og R som der er i et stereosignal. Så vil du (i mit hoved) ende med L delen af side signalet. Hvad du så vil bruge det til er en anden sag :)
Eller hvad, er jeg helt gal på den?

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Problemet er, at der er tale om panorerede mono-elementer, og de optræder, som Hippo også var inde på, både i Side og Mid signalet.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

@Gyraf: Lyder helt klart spændende, men jeg går ikke ud fra, at det er noget, der kan køre i realtime, hvilket er nødvendigt, hvis det skal give mening i mit tilfælde :)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg har en Behringer Edison (rent faktisk har jeg 3 og de er alle forskellige!) som kan nogle ret vilde ting hvad angår at 'skille' mono og stereo kilder ad i et færdigt stereo mix men om de kan lige præcis det der ved jeg ikke...
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Nyt svar