Tegne på guitar - har i nogle tips?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
charlie_bukowski
Medlem

Tegne på guitar - har i nogle tips?

Indlæg af charlie_bukowski »

Hejsa,

jeg har malet lidt hist og her på min gamle og første spanske guitar. Det var et ret billigt køb, så jeg var ikke bange for at den skulle miste værdi :-D

Jeg prøvede mig lidt frem og omsider kom jeg frem til at det virkede fint med at bruge Posca-tusser (som man kan male på næsten alt med). Problemet var dog, at når jeg spillede på guitaren så opstod der sved og gnidning og så opløste farve sig igen. Derfor brugte jeg et stykke gennemsigtigt plastik og puttede det over hele overfladen på guitarens corpus.

Nu har jeg så købt en lidt dyrere spansk guitar og har også lyst til at svine den til, men ikke klistre plastik over den (af frygt for akustikken).

Har i et godt tip til hvilken maling eller efterbehandling jeg kunne bruge, der holder til sved og varme fra hånden? :) :) :)

.peta
Vedhæftede filer
20200512_132154.jpeg
20200512_132154.jpeg (2.41 MiB) Vist 242 gange
20200512_132147.jpeg
20200512_132147.jpeg (2.86 MiB) Vist 242 gange
20200512_132128.jpeg
20200512_132128.jpeg (2.32 MiB) Vist 242 gange

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Kan man mon lakerere den - hvis så skal det være tynd lak som skal slibes ned og så gentage det nogle gange så den bliver glat :)
Senest rettet af derermusikanten000 fre 15. maj 2020 13:14, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Kvaksalver
Medlem
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Joe Satriani havde stor succes med neglelak...

Default avatar
Joonathan
Medlem

Indlæg af Joonathan »

Flot arbejde!

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Du kan bruge forskellige slags klar lak. PU lakker synes jeg er at foretrække. Hvis du vil have en tyk og hård overflade ville jeg bruge epoxy der er PU baseret (vandig). Men det kræver at du kan lade være med at sutte på fingrene. Bordplade olie kan også bruges, men spørgsmålet er om olie baseret hæftet ordentlig oven på tuschen. Ellers kan man også få klar lak på spray dåse hvis det skal være lidt nemt.
Forbered dig på slibe arbejde i korn 800-2000 og mange gange lak.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Den er godt nok farvestrålende.

Der er ikke tegnet så meget lidt under strengene. Kunne man ikke pille dem af midlertidigt, så det område også kunne blive lige så dekoreret som resten?

Fedt projekt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Langvarig
Medlem
Sted: København

Indlæg af Langvarig »

Jeg kender ikke de farver du bruger, men jeg ville selv bruge en shellak polering. Det er en gammel metode som er baseret på sprit. Lakken kan påføres med polerklud i ganske tynde lag. (der findes mange instruktionsvideoer). Det kræver lidt øvelse, men fordelen er at det kan fjernes med sprit, hvis man ønsker det, og man kan ganske let lægge nye lag på hvis det trænger uden at man behøver at slibe på guitaren. Det er også så tyndt at det ikke ændrer lyden i guitaren sådan som mange andre lak typer gør. Det er blandt andet grunden til at det er den mest eftertragtede lak på klassiske guitaer.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

jeg mindes lige fra den gang jeg arb med lak - lakken skal ligges på

Nyt svar