Reverb - generelt.

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Reverb - generelt.

Indlæg af stig-b »

Hej..

Jeg er lidt i tvivl om hvordan Reverb skal bruges i mixene...
Skal der laves forskellige bus til de reverb som er på et nummer, eller skal reverb lægges ind i de enkelte channel-strip - eller er det en god blanding af begge dele?? - Jeg kunne godt bruge nogle generelle/overordnede forståelser.

De bedste hilsner.
Stig.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg bruger altid reverb på busser - aldrig enkeltkanaler. Næsten altid lidt forskellige reverbs, da jeg godt kan lide at "orkestrere" reverbs og jeg synes, det giver mig noget klangligt.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

gs-dk skrev: ons 6. maj 2020 10:18 Jeg bruger altid reverb på busser - aldrig enkeltkanaler. Næsten altid lidt forskellige reverbs, da jeg godt kan lide at "orkestrere" reverbs og jeg synes, det giver mig noget klangligt.
Ok - Tak for svar.
Hvad med de forskellige instrumenter i numrene, - hvor meget rum skal de have med sig (jeg synes mange gange, at det kan være svært at få dem passet ind i mixet hvis der er for meget rum på dem fra starten af, og det hele flyder ud i reverb.) :)

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg tror det er forskelligt hvordan folk bruger reverb. Nogle bruger det som inserts andre på bus'er.

Personligt bruger jeg begge dele. En længere plate eller hall reverb på en bus som skal binde det hele sammen, og som der bliver sendt en smule til fra spor jeg gerne vil give lidt rum. Hvis jeg har en lyd som bliver meget tør og nøgen i mixet bruger jeg ofte en room type reverb, som ikke har så lang hale men bare giver lidt krop og fylde til lyden. Som insert hvis jeg gerne vil have en bestemt effekt f.eks. en meget lang hale eller noget spring reverb (for den type lyd). Nogle reverbs har også presets som er mere chorus eller stereo-effekter, som man kan bruge som FX på et bestemt spor.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

stig-b skrev: ons 6. maj 2020 10:45
Hvad med de forskellige instrumenter i numrene, - hvor meget rum skal de have med sig (jeg synes mange gange, at det kan være svært at få dem passet ind i mixet hvis der er for meget rum på dem fra starten af, og det hele flyder ud i reverb.) :)
Det er kun dine ører, der kan fortælle dig det - og erfaring. Jeg har næsten altid sat flere typer op, så kan man forskellige muligheder - men der er ikke nogen forkromet regel, der gælder. Hvis man er i dansktop-branchen (altså Lis og Per-agtigt), så pladrer man gerne en stor rumklang ud over det hele.....og det er nok ikke lige der, jeg er:)

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Det er heller ikke lige det univers jeg er i (al ære og respekt for det) ;) - det handler mere om de spor jeg får fra andre musikere, der synes jeg det kan være vanskeligt at få dem rigtigt ind i mixene, hvis der er for meget rum på deres indspilninger.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Seskho skrev: ons 6. maj 2020 10:51 Jeg tror det er forskelligt hvordan folk bruger reverb. Nogle bruger det som inserts andre på bus'er.

Personligt bruger jeg begge dele. En længere plate eller hall reverb på en bus som skal binde det hele sammen, og som der bliver sendt en smule til fra spor jeg gerne vil give lidt rum. Hvis jeg har en lyd som bliver meget tør og nøgen i mixet bruger jeg ofte en room type reverb, som ikke har så lang hale men bare giver lidt krop og fylde til lyden. Som insert hvis jeg gerne vil have en bestemt effekt f.eks. en meget lang hale eller noget spring reverb (for den type lyd). Nogle reverbs har også presets som er mere chorus eller stereo-effekter, som man kan bruge som FX på et bestemt spor.
Tak for svar... Det du forklarer giver god mening for mig (Y)

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

stig-b skrev: ons 6. maj 2020 11:06 Det er heller ikke lige det univers jeg er i (al ære og respekt for det) ;) - det handler mere om de spor jeg får fra andre musikere, der synes jeg det kan være vanskeligt at få dem rigtigt ind i mixene, hvis der er for meget rum på deres indspilninger.
Hvis det er effekter smidt på efter optagelse kan du bede om det tørre spor uden effekter. Hvis det er fra selve rummet, hvor det er optaget bliver det sværere.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

stig-b skrev: ons 6. maj 2020 10:45
gs-dk skrev: ons 6. maj 2020 10:18 Jeg bruger altid reverb på busser - aldrig enkeltkanaler. Næsten altid lidt forskellige reverbs, da jeg godt kan lide at "orkestrere" reverbs og jeg synes, det giver mig noget klangligt.
Ok - Tak for svar.
Hvad med de forskellige instrumenter i numrene, - hvor meget rum skal de have med sig (jeg synes mange gange, at det kan være svært at få dem passet ind i mixet hvis der er for meget rum på dem fra starten af, og det hele flyder ud i reverb.) :)
Jeg tror det er en klassiker for mange der sidder og producere/mixer at enkelte instrumenter kan lyde superfedt med en masse reverb og delay på, men i et samlet mix sovser det hele sammen. Jeg tror less is more i den sammenhæng - selvfølgelig alt afhængigt af hvilken stil man vil have! Hvis du vil have 80'er lyd er der jo reverb over det hele. Jo mere jo bedre :lol:

Jeg starter altid ud med så lidt som muligt så det enkelte spor får den lyd jeg gerne vil have og samtidig fungerer i mixet. Nogle gange er det meget lidt der skal til. Et smule diskret delay kan også gøre underværker for mange instrumenter (især percussions), for at få dem til at fungere bedre i mixet, er min erfaring.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

[/quote]

Jeg tror det er en klassiker for mange der sidder og producere/mixer at enkelte instrumenter kan lyde superfedt med en masse reverb og delay på, men i et samlet mix sovser det hele sammen. Jeg tror less is more i den sammenhæng - selvfølgelig alt afhængigt af hvilken stil man vil have! Hvis du vil have 80'er lyd er der jo reverb over det hele. Jo mere jo bedre :lol:

Jeg starter altid ud med så lidt som muligt så det enkelte spor får den lyd jeg gerne vil have og samtidig fungerer i mixet. Nogle gange er det meget lidt der skal til. Et smule diskret delay kan også gøre underværker for mange instrumenter (især percussions), for at få dem til at fungere bedre i mixet, er min erfaring.
[/quote]

Super.. tak for brugbare svar :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har sådan lidt en hybrid approach til, om det skal være på de enkelte spor eller om det skal være på busser. Jeg bruger næsten altid busser til rumklang. Det er meget sjældent, at jeg bruger ret meget rumklang, når det kun er for at skabe en rum fornemmelse - så er det fordi, det skal høres som en effekt/klangflade.

Typisk har jeg (i et rock-mix, som jeg laver mest af)

På vokalen
stereo slapback delay + plate reverb (nogen gange er stereo-slap erstattet af en doppler af en slags)
Lang delay med ducking (og/eller automatiseret send)
En sjælden gang en hall reverb, men som regel kun plate

stortromme og lilletromme bliver som regel gatet, og så lyder det naturligt, når de deler en kort ambience reverb
Nogen gang har jeg en tromme-verb til de close-micede trommer - men allerhelst vil jeg have et room track, jeg kan lave til en god rumklang. Det er også hændt, at jeg har smidt en rumklang med meget lavt mix ind direkte på trommebussen.

guitar og keyboards deler en eller anden form for room/hall verb - Der er som regel virkelig lidt af den
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hvis jeg kan bidrage med mit perspektiv fra plastikorkestermix, har jeg også kun reverbs på sends. Typisk 3 forskellige.

- en room jeg sender til fra instrumenter, der er optaget tørt, så jeg kan placere dem på 'en scene' sammen med de instrumenter, der er optaget fra større afstand
- en hall jeg sender til for den længere hale. Til mit brug er den omkring 2sek og temmelig neutral.
- en plate jeg sender soloinstrumenter til for at fede dem lidt mere op. Den kan jeg godt finde på at mætte med tape simulation eller lignende.
skriver noder

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

I de fleste DAW, vil din rumklang være i mono, hvis den bliver inserted på et mono track. Hvis du derimod sender mono signal til stereo bus og inserter rumklang på bussen, vil rumklangen være i stereo.

Jeg EQ'er og farver min rumklang en del. Det, jeg også kan finde på at gøre, er, at sidechaine comp f.eks. adlibs/dubs til leadvokalen, så det ikke drukner. Du kan gøre det samme med f.eks. en lilletromme og lade den direkte lyd dykke reverben

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MrBacon er inde på en meget vigtig pointe. Du kan ikke processere anderledes før og efter rumklangen, hvis du bruger den som insert effekt.
Et par eksempler på hvad du kan gøre brug af med rumklang på sends, evt. inklusiv nogle af de forslag der allerede er givet i tråden:
Gate efter rumklang
Transient designer/shaping compressor før rumklang
Distortion/SR/BR/saturation før/efter rumklang - Virker det som en mærkelig idé, så prøv af det af!
EQ før/efter.
Bånd-effekt e.l. der laver noget hen af hvad du kan med EQ og saturation, f.eks. for at reducere frekvensrespons.
Phaser/Flanger/Delay/Pitch shifter/andet kreativt.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

MrBacon skrev: ons 6. maj 2020 15:22 I de fleste DAW, vil din rumklang være i mono, hvis den bliver inserted på et mono track. Hvis du derimod sender mono signal til stereo bus og inserter rumklang på bussen, vil rumklangen være i stereo.

Jeg EQ'er og farver min rumklang en del. Det, jeg også kan finde på at gøre, er, at sidechaine comp f.eks. adlibs/dubs til leadvokalen, så det ikke drukner. Du kan gøre det samme med f.eks. en lilletromme og lade den direkte lyd dykke reverben
Et andet fint trick til vokal er også at have en separat reverb bus til vokaler med SC kompressor, som får input fra din vokal. Så dukker vokalen for rumklangen (eller delay), så vokalen ikke bliver sovset ind i reverb/delay, men først bliver hørbart, når vokalen klinger ud.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvis man deltager i online mix skoler, vil man hurtigt opdage at rumklange er nybegynderens adelsmærke, og specielt insertede af slagsen. Det som er det primære problem er at hvis man ikke får styr på bunden og gjort den stram så falder mixet fra hinanden. Hvis man inserter kan man ikke lowcutte da det går ud over hovedsignalet i flowet. Næsten alle instrumenter har vigtige bidrag lige omkring 300 hz ... det skal rumklangen sjældent sysle med, for det kan ikke bruges til noget godt. Det giver derfor god mening at skræddersy hvad rumklangen modtager, og hvis det ikke skal gøres på bussen, skal man assigne den samme indgang fra lydkortet til flere channelstrips og så vold equalizerere på de channelstrips der indeholder klange.

Men fra tiden hvor tingene endnu ikke var gået af lave, og man kun havde en måske to klange i et studie, der gjorde man noget andet ... I Abbey Road lagde man først klang på mixet til sidst og man både high og lowcuttede så man kun fik klang bidrag fra 600 hz op til 3000 hz, resten var filtreret ud ... I vore dag er det ikke forbudt at tage den metode op ... jeg gør det med 1989Verb fra It Might Get Loud ... og ja det er en insert klang, men jeg kan filtrere meget hårdt - jeg hælder den på masterbussen, og har rigtigt hurtigt den helt rigtige klang til et nummer. Men fordi jeg har komprimering på næsten alle kanaler individuelt med lowcuts lidt højt oppe har jeg jo pænt store overhør fra mikrofonerne som også giver klang.

--sd

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Jeg bruger begge dele. Det kommer meget an på, hvad du laver.
Nogle vil gerne have den samme rumklang på f.eks. trommerne, for at det lyder som om, at trommerne er indspillet i samme rum.
Jeg bruger ofte forskellige rumklange og indsætter dem derfor på de enkelte spor. Det er lidt hårdere for computeren, men når du har indstillet dine effekter, kan du altid gemme dit spor som wav.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

bryla skrev: ons 6. maj 2020 15:14 Hvis jeg kan bidrage med mit perspektiv fra plastikorkestermix, har jeg også kun reverbs på sends. Typisk 3 forskellige.

- en room jeg sender til fra instrumenter, der er optaget tørt, så jeg kan placere dem på 'en scene' sammen med de instrumenter, der er optaget fra større afstand
- en hall jeg sender til for den længere hale. Til mit brug er den omkring 2sek og temmelig neutral.
- en plate jeg sender soloinstrumenter til for at fede dem lidt mere op. Den kan jeg godt finde på at mætte med tape simulation eller lignende.
Det giver super god mening, det vil jeg helt sikkert tænke over i mine fremtidige mix, nogle ting optager jeg i studiet som er helt dødt, andre ting i tracking-rummet som har en del klang (endnu)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Søren Dyhr skrev: søn 10. maj 2020 16:35 ... Næsten alle instrumenter har vigtige bidrag lige omkring 300 hz ... det skal rumklangen sjældent sysle med, for det kan ikke bruges til noget godt. Det giver derfor god mening at skræddersy hvad rumklangen modtager,....
Helt enig, det giver ofte god mening at fjerne en del af bunden fra den bus en rumklang ligger på. Nogle reverbs har også dette low-cut filter indbygget for at brugeren får en bedre mindre mudret oplevelse ved at bruge den.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det er et meget stort spørgsmål, fordi musik ofte kræver skræddersyede løsninger. Pt synes jeg atbder bliver arbejdet meget med dry/wet mix, dvs at nogle spor er mixet helt uden rumklang og andre er søbet helt ind i det.

Tilsammen giver blandingen af dry/wet spor definition og intimitet til de dele der behøver det, og skubber andre dele tilbage i mixet og tilføjer noget episk tekstur.

Det kan jeg godt lide, da rumklang let kan overgøres hvis det bruges på alt. Men hvis man kun overgør det på nogen spor, så lyder det fedt.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Søren Dyhr skrev: søn 10. maj 2020 16:35 Hvis man deltager i online mix skoler, vil man hurtigt opdage at rumklange er nybegynderens adelsmærke, og specielt insertede af slagsen. Det som er det primære problem er at hvis man ikke får styr på bunden og gjort den stram så falder mixet fra hinanden. Hvis man inserter kan man ikke lowcutte da det går ud over hovedsignalet i flowet. Næsten alle instrumenter har vigtige bidrag lige omkring 300 hz ... det skal rumklangen sjældent sysle med, for det kan ikke bruges til noget godt. Det giver derfor god mening at skræddersy hvad rumklangen modtager, og hvis det ikke skal gøres på bussen, skal man assigne den samme indgang fra lydkortet til flere channelstrips og så vold equalizerere på de channelstrips der indeholder klange.

Men fra tiden hvor tingene endnu ikke var gået af lave, og man kun havde en måske to klange i et studie, der gjorde man noget andet ... I Abbey Road lagde man først klang på mixet til sidst og man både high og lowcuttede så man kun fik klang bidrag fra 600 hz op til 3000 hz, resten var filtreret ud ... I vore dag er det ikke forbudt at tage den metode op ... jeg gør det med 1989Verb fra It Might Get Loud ... og ja det er en insert klang, men jeg kan filtrere meget hårdt - jeg hælder den på masterbussen, og har rigtigt hurtigt den helt rigtige klang til et nummer. Men fordi jeg har komprimering på næsten alle kanaler individuelt med lowcuts lidt højt oppe har jeg jo pænt store overhør fra mikrofonerne som også giver klang.

--sd
Heldigvis er der mange reverbs der har egen EQ i dag, så man slipper for at skulle sidde og opbygge en kæde på sit spor. Til gengæld kan det æde processorkraft og RAM at have for mange inserts, og du vil få forskelligt indstillede reverbs med forskellig lyd på de enkelte spor. Også derfor synes jeg bedre om at køre det via en bus. Det giver simpelthen bare bedst mening

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Seskho skrev: man 11. maj 2020 09:57Heldigvis er der mange reverbs der har egen EQ i dag, så man slipper for at skulle sidde og opbygge en kæde på sit spor. Til gengæld kan det æde processorkraft og RAM at have for mange inserts, og du vil få forskelligt indstillede reverbs med forskellig lyd på de enkelte spor. Også derfor synes jeg bedre om at køre det via en bus. Det giver simpelthen bare bedst mening
Det kommer lidt an på musikken, hvad der falder bedst om man sender post eller prefader til gruppen. I jazz vil man gerne hive soloerne ud af klangen - altså pre, hvor postfader passer mere til rock musik.

Men fordi jeg mixer live, er det eneste klang jeg nogen gange bruger - blot et 125 ms slapback på vokaler, fordi lokalet giver resten.

—sd

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Tak for alle jeres input, dem er jeg virkelig glad for.
Min primære forståelse omkring brugen af rumklang ligger meget i tråd med det indlæg Bryla kom med.. At bruge rum for at placere de forskellige instrumenter på den virtuelle scene, og ikke så meget for rummet i sig selv.. Jeg bryder mig ikke så meget om for meget rum på min musik.

Men igen... Tusind tak for jeres ideer :)

Stig.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

stig-b skrev: man 11. maj 2020 13:44 At bruge rum for at placere de forskellige instrumenter på den virtuelle scene, og ikke så meget for rummet i sig selv.. Jeg bryder mig ikke så meget om for meget rum på min musik.
Jeg tror også der har været en slags ketchupflaske-effekt væk fra slut 80'ernes voldbrug af SPX 90, RMX og Lexicon klange ... vi gider det sgu ikke rigtigt mere. Stilmessigt kom parallel komprimeringen ind lige omkring 00'erne, jeg tror også vi på et tidspunkt vil blive mættet af sådan noget ....ligesom vi som lyttere i slut 70'erne blev voldtaget med Aphex.

--sd

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Ja.. gad vide hvornår autotune går af mode :lol:

Nyt svar