Monitors til mix og guitarspil - 3-5.000 per styk

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Monitors til mix og guitarspil - 3-5.000 per styk

Indlæg af Smittefar »

Jeg må jo nok erkende, at mine Adam A7ere så småt er ved at stå af. Ingen af LEDerne virker, og den ene har efterhånden en ret tydelig hyle-/summetone.

Jeg mixer (og masterer) og spiller guitar med mine monitors. Guitar kræver lidt volumen og en relativt stor driver for at lyde godt. 6" er absolut minimum for mig. Til mix skruer jeg gevaldigt ned for volumen.

Det ligger lidt ude i fremtiden det her projekt. Der er pt. underskud på grejkontoen, og der er ingen jobs i farvandet. Meen jeg kan godt lide at gå og tænke over den slags :)

Jeg hører mange sige, at til guitarspil er co-axiale monitors rigtig velegnet, så det har jeg naturligvis kigget lidt på. Thomann har de her fem, der virker relevante.

Jeg hører meget gerne jeres input om nogen af modellerne herunder eller nogen helt andre, jeg fuldstændig har glemt/overset.

Tannoy Gold 8 - (for) Billige, og de går kun ned til 54 Hz, hvilket er lige i overkanten.
Fluid Audio FX80 - Stadig meget billige og går endda ned til 35 Hz (+/- 3 dB) - den specifikation virker en anelse urealistisk for så billig en monitor
Equator D8 Mk 2 - De får noget blandede anmeldelser og er da også så billige, at man tvivler lidt om de kan levere. De går ned til 44 Hz.

Herfra ryger vi over budgettet
Presonus Sceptre S8 går kun ned til 46 Hz, og det er vist endda -10 dB punktet, og det bliver sgu lige fattigt nok - Jeg hører meget blandede anmeldelser om disse.
KS Digital C8 - Reference De her ser fede ud, men jeg har aldrig hørt om mærket, og det er stort set ikke til at finde anmeldelser af dem. De går ned til 38 Hz, hvilket er fint. De sprænger budgettet ret meget.

Men det behøver jo ikke være co-axialt - Jeg har været meget glad for mine A7ere, og de er jo ikke co-axiale.

Hedd Type 07 ligner A7ere utroligt meget og er da også designet af samme mand. Han siger selv, de lyder anderledes, og anmeldelserne siger, at frekvenserne skulle være 'less smeared' end A7X - en beskrivelse, jeg godt til en vis grad kan genkende fra mine A7ere. De kunne være rigtig interessante.

Dynaudio LYD 8 - jeg kan godt lide at købe dansk, og jeg er meget glad for mine Dynaudio højttalere i stuen. Jeg kiggede også på LYD 7, men det virker som om, man får ret meget mere ved at gå op til LYD 8. 45 Hz nedre grænse er lidt problematisk - jeg vil meget gerne undgå behov for en sub.

Focal Alpha 80 God pris, går dybt - kunne godt være en god kandidat

Presonus ERIS E66 kom mest med i gamet, fordi de ser pæne ud i Halds studie :) Går heller ikke helt dybt nok.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hvis du har været glad for dine A7, hvorfor så egentlig ikke A7x? Tænker om der er noget særligt du gerne vil have anderledes?
Og er en subwoofer helt udelukket? Med en sub ville det være mindre vigtigt hvor langt monitoren går ned. Men selvfølgelig kan der være bøvl i forhold til akustik osv :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har på et tidspunkt haft en sub - Jeg synes ikke, den gjorde mig mere sikker på mine mix - min akustik dernede er ikke rigtig det alligevel. Så jeg har bare erkendt, at hvis folk vil have mix, hvor der foregår noget vigtigt under 40 Hz, må de et andet sted hen :) Jeg har godt nok en 5-strenget bas, og den går jo til 32 Hz, så vi skal helst dernedad.

A7X er bestemt også en mulighed - Det er mere noget, at hvis man skal ud at skfte alligevel, så bør man jo afsøge markedet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Helt sikkert. Og det der med at prøve noget nyt gør nok heller ikke skade.
Kan godt forstå din pointe med sub. Synes bare det er svært at finde en to-vejs højtaler som spiller godt i den lave ende af spektret. Det er lidt som om at jo længere de går ned desto mere anstrengt bliver mellemtonen. Ellers skulle man måske kigge efter noget 3-vejs? Så bliver det måske bare lidt mere pebret.
Jeg har selv A7x og kan ret godt lide dem, men mangler også noget bund. Tror jeg vil forsøge at supplere med en sub når mit nye rum er færdigt.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Equatorene er ret fine til prisen. de ligger for mig i samme boldgade som adam og eve.

Vil du splurge kan du kigge på APS, deres coax er fed. Dem bruger jeg selv, men de mangler helt klart lidt tryk i bunden.
Hvis du vil have noget der er mere i tråd med det du ellers har kigget på har de et syv-tommer sæt der hedder Klasik, som også spiller dejligt, og koster det samme som de andre.

Personligt bryder jeg mig ikke synderligt om Dynaudio's nye LYD serie, og vile vælge det meste andet i prisklassen før dem. Det sagt, kender jeg en del der arbejder på dem og synes de er fede.

Hvis du har siddet så meget på a7, så er a7x altså lige til højre-benet. Synes bestemt ikke det er en højtaler der mangler bund hvis vi snakker home-studios. og du finder ikke en coax højtaler der kan matche i hvertfald (hvis det kun handler om at sparke dybe toner ud altså).

Ellers, og det her er måske lidt blasfemisk, så synes jeg faktisk de nye krk g4 er fabelagtige til hvad de koster (intet). I mine ører minder de meget om KRK's gamle topmodeller, men koster en fraktion af prisen. Ville ikke putte dem i et mix/mastering-studie, men de er super kreative at arbejde på.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1304
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Melder mig i koret, der siger A7X. Skal straks indrømme, at jeg selv er A7X-mand på nok snart 4.-5. år og inden da, havde jeg A7.
Jeg synes A7X var en lydmæssig opgradering af mine A7'ere, men ikke så "fremmede," at jeg skulle bruge meget tid på at lære dem at kende. Så hvis du kan lide lyden i dine A7'ere, ville jeg uden betænkning tage et par A7X. Hvis det skulle være noget hel nyt, ville jeg prøve et par HEDD.

Jeg er også guitarist og A7X har for mig fint overskud til en god live-fornemmelse. Husker jeg ret, er der også nogen flere hestekræfter i A7X.

Presonus ERIS E66 kom mest med i gamet, fordi de ser pæne ud i Halds studie :)
He, he - mine A7Xére er en limited edition i kirsebærtræ - de ser fandme osse godt ud :-D
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hæ, jeg har skruet 27 dB ned på fronten af mine A7ere, og når jeg mixer hiver jeg vel yderligere ~8 dB af på monitor controlleren. Det er ikke ligefrem flere hestekræfter, jeg søger :)

De ser meget frække ud de der APS COAX - meeen de sprænger nok også budgettet lidt for meget (som sagt er der jo slet ikke et budget endnu). Jeg kan se, jeg faktisk helt havde glemt at kigge på Cyberfarms udvalg - Når tiden kommer kan det godt være, man lige skulle sætte en halv dag af til at tage ind og lytte.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1304
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Det er ikke ligefrem flere hestekræfter, jeg søger :)
Det var nu heller ikke lydstyrke som sådan, jeg havde i tankerne - mere at de spiller med stort overskud. Mine A7X er sat til 0dB og på min Apollo Twin er jeg meget sjældent over kl. 10-11 stykker på volume kontrollen.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg har KRK VXT6 og DynAudio BM5A (mk1) stående du kan låne og prøve af hvis du ønsker, jeg har ikke mit studie oppe endnu (på 3. år, hehe)... Og jeg bor jo ikke ret langt fra dig, kan snildt smide dem af en dag :)

(Ikke for jeg vil sælge, bare så du kan prøve noget andet).
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

AnotherDan skrev: ons 29. apr 2020 21:14 Jeg har KRK VXT6 og DynAudio BM5A (mk1) stående du kan låne og prøve af hvis du ønsker, jeg har ikke mit studie oppe endnu (på 3. år, hehe)... Og jeg bor jo ikke ret langt fra dig, kan snildt smide dem af en dag :)

(Ikke for jeg vil sælge, bare så du kan prøve noget andet).
God stil ! :thumbup:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

AnotherDan skrev: ons 29. apr 2020 21:14 Jeg har KRK VXT6 og DynAudio BM5A (mk1) stående du kan låne og prøve af hvis du ønsker, jeg har ikke mit studie oppe endnu (på 3. år, hehe)... Og jeg bor jo ikke ret langt fra dig, kan snildt smide dem af en dag :)

(Ikke for jeg vil sælge, bare så du kan prøve noget andet).
Nice, det bliver ikke lige nu, men du bliver ikke glemt :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvad med et par Mackie HR 824 MKII

Billede
The low-end performance is impressive, with the HR824 Mk2 covering 35Hz to 20kHz (+/-1.5dB).

8,75" woofer
https://www.soundonsound.com/reviews/ma ... -hr624-mk2

Der er et sæt brugt til salg på DBA:
https://www.dba.dk/studio-monitors-mack ... 066124743/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Genelec? De laver også koaksiale modeller - men så bliver det desværre ret hurtigt, ret dyrt...

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Hvad endte du med @Smittefar ?
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg endte med KS Digital C8. De er awesome

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar