Billig “pro” guitar?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
sunrite
Medlem
Indlæg: 16
Sted: DK

Billig “pro” guitar?

Indlæg af sunrite »

Mangler en elektrisk guitar til nogle indspilninger. Mangler også en milliard andre opgraderinger af mit studie, som prioriteres højere.

Men mangler, meget, en elektrisk guitar.

Vil jeg kunne lave fuldt ud acceptable og “radio-ready” el-guitar indspilninger med en Yamaha Pacifica 112v, eller fx en squier affinity?

Har en flåde af Softube, Native Instruments, Logic og Waves amp/pedal emuleringer, så det jeg har brug for er bare et rigtig godt DI signal, til så få penge som overhovedet muligt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Altså jeg har nogle guitarer, de fleste er ret billige, så jeg vil ikke råde dig omkring specifikke mærker, men jeg ved at når en dygtig guitarist spiller på mine guitars, lyder det faktisk fedt næsten uanset hvad jeg sætter efter dem. Når jeg så selv tager dem igen (og så ringe er jeg heller ikke på tråd!) så lyder de bare ikke særlig godt.

Så hvis du selv skal indspille og ikke allerede ved disse ting om guitarer så giver en 15.000 krs guitar dig ikke nødvendigvis bedre lyd end en brugt kopi til 1.500 kr.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

En god guirarist får en guitar til 500 kr til at lyde som en million ;-)

Var selv i samme situation for 15 år siden, det svinger hvilken billig-guitar der er bedst, på det tidspunkt var det Peavey Raptor der kostede 1000 kr på tilbud hos Thomann, men var i klasse med noget til 2500-5000 kr

Der er nok en af guitar-folkene herinde der ved hvis der er et specielt godt bud på noget billigt lige præcis nu

Der er ikke entydig sammenhæng mellem pris og kvalitet, det er helt sikkert, det er også relativt sikkert at guitaten skal justeres ind, uanset om den koster 500 eller 5000kr

Der er mandags-modeller både blandt de dyre og de billige, så guld værd at kende en erfaren der gider prøve, og vælge et sted hvor der kan returneres gratis om nødvendigt

Thomann har nogle gode kunde-reviews af de enkelte modeller, samt 3 års garanti osv
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg købte en meget billig bas hos Thomann, min svorger kom så forbi og rettede bånd og indstillede den og skiftede til nogle gode strenge, nu lyder den af meget mere end jeg kunne håbe på, nu er vi bare tilbage til mig og strengeinstrumenter ikke er et match made in heaven. 😂
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du er heldig, at vi er i en tid, hvor selv meget billige instrumenter holder en imponerende standard.

Her lavede jeg en video med to Harley Benton guitarer, jeg havde til låns. De koster vist lige omkring 2.500-3000 kroner stykket.



De imponerede mig så meget, at jeg efterfølgende har købt to Harley Benton basser. Den her båndløse kostede vist 1100 kroner


Og her en lidt dyrere model - den kostede nok 1700


Og nej - jeg kan ikke ret mange bas riff

Hvis jeg var dig, ville jeg gå på opdagelse i Harley Benton universet (Thomann) - De har mange modeller til rigtig gode priser.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
sunrite
Medlem
Indlæg: 16
Sted: DK

Indlæg af sunrite »

Tak for input! Det er måske et lidt løst formuleret spørgsmål, så vil lige uddybe lidt:

Har en Martin jeg bruger som primær når jeg indspiller akustisk. Dertil supplerer jeg oftest med en Yamaha apx500. Den lyder rigtig godt. Rigtig, rigtig godt, og jeg foretrækker næsten altid Martin + apx fremfor Martin + Martin. Bilder mig selv ind det er fordi der er forskellig klang af de to.

Så med tiden vil jeg gerne have et tilsvarende elektrisk setup. Altså en main (bliver formegentligt en US strat/tele) og så en billigere secondary.

Selvfølgelig.... afhænger det af personen der spiller på den, men der er unægteligt også et sweetspot mellem pris og indspilningskvalitet på en elektrisk, så jeg leder efter billigste mulige bud på en secundary electric guitar som jeg stadig har lyst til at supplere mine mix med om mange år.

Benton er et godt bud, dem vil jeg lige få læst lidt om. Tak for info!

Default avatar
sunrite
Medlem
Indlæg: 16
Sted: DK

Indlæg af sunrite »

Det kan altså meget vel være, at en god guitarist får en guitar til 500 kroner til at lyde som en million. Men så må han jo også få en guitar til et par tusinde til som minimum, at lyde som flere millioner.

Altså, 500 kroners guitarer er absolut irrelevante - det vi jager er formegentligt noget i 2000-3000 kroners klassen.

Hvor får vi flest millioners kroner lyd pr. tusinde kroner? 😂

Har hørt en del tale om Squier Affinity og G&L Asat Special. Nogen der har erfaring med dem?

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Selv om jeg overhovedet ikke har brug for det, lurer jeg lidt på, om jeg skal teste en af Sires guitarer (mere specifikt deres strat-kopi), når de kommer på lager. Ligner ret meget guitar for 4k. Bassisterne rundt omkring taler umådeligt pænt om deres basser og på guitarfronten har de fået Larry Carlton med som pendant til Marcus Miller...

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Blade begyndte på et tidspunkt at lave en entry-level serie, der hedder "Player". Så vidt jeg husker, ligger de lidt under 3000 kr. Dem ville jeg tjekke, hvis det var mig.

IMO er Blades RH4 strat-kopier bedre end strats i tilsvarende klasse - selv om det vist er blasfemi at sige den slags. Har ikke selv prøvet de billige Blades, men mit bud vil være, at det samme er gældende der - altså for eksempel i forhold til Squier.

Woodstock i Århus og Big Tone i Horsens forhandler Blade - eller; det gjorde de, da jeg senest var der for et års tid siden, så det gør de nok endnu.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg har sådan en Fender Modern Player Tele plus, som jeg blev så glad for, at den blev primær guitar på 6-7 numre for et par år siden. Kan anbefales - der er også en del tonale muligheder, da der både er humbucker, singlecoil, split, 5-five switch, countur body og jeg-skal-give-dig, osv.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev: tirs 21. apr 2020 15:39 Du er heldig, at vi er i en tid, hvor selv meget billige instrumenter holder en imponerende standard.

Her lavede jeg en video med to Harley Benton guitarer, jeg havde til låns. De koster vist lige omkring 2.500-3000 kroner stykket.



De imponerede mig så meget, at jeg efterfølgende har købt to Harley Benton basser. Den her båndløse kostede vist 1100 kroner


Og her en lidt dyrere model - den kostede nok 1700


Og nej - jeg kan ikke ret mange bas riff

Hvis jeg var dig, ville jeg gå på opdagelse i Harley Benton universet (Thomann) - De har mange modeller til rigtig gode priser.
Det lyder sgu godt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

sunrite skrev: tirs 21. apr 2020 16:38 Altså, 500 kroners guitarer er absolut irrelevante - det vi jager er formegentligt noget i 2000-3000 kroners klassen.
Det var ikke for at du skulle hænge dig i den plovmand, det var for at understrege at også i området under 5000 handler det mest om noget helt andet end prisen. Perlen kan godt være den til 1000 eller 1500 fra ny, hvorimod en til 5000 ikke nødvendigvis blir en keeper.

Min Peavey til 1000 kr, eller Smittefars bas til 1100 kr, ville måske landed pā 500 kr brugt

Ville dog aldrig sælge, for jeg finder sikkert ikke noget til under 5000 jeg bliver gladere for

Men måske en jazz-type som supplement,... tænker mig vi så ville være ude i en Ephiphone af en slags, når der kom et tilbud fra Musicstore
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Steinbergers hovedløse 5 strings bas er bare en fed bas, der bruges proff også, uanset at den med lidt held kan købes til kun 299 øvro

Måske værd at undersøge om deres guitarer er af samme høje kaliber

https://youtu.be/Qd2Zcj1flw8
/Dub

Medlemsavatar
Heiden
Medlem
Indlæg: 115
Sted: Amager

Indlæg af Heiden »

Hej
Først og fremmest skal du nok finde ud af hvilken type lyd du gerne vil hen imod. Personligt foretrækker jeg en humbucker model, men hvis du spiller Dick Dale surf-music er det nok en anden guitar type du skal gå efter (single-coil, strat type). Og igen er der forskel på en strat og en tele... markant synes jeg! Der findes guitarer hvor humbuckeren kan splittes og lyde som både en Les Paul eller en strat, men som regel skal man lidt op i pris. Af billigt mærke har jeg erfaring med mærket "Vintage". Jeg har en af deres strat'er, som i mine øre lyder suverænt og hvis du er heldig, kan de findes billigt på brugtmarkedet og er nemme at sætte fornuftigt op. Der er lige noget med de der billige guitarer... de kræver at man selv gider at justere, tonere, bandplane/file kanter af båndene, få strengene til at glide ordentligt i nut'en, evt skifte stemmeskruer, file sadlen osv osv. Det har jeg ikke skulle gøre med mine guitarer i den dyrere ende (Caparison, Music Man).
Held og lykke med jagten.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har næsten El-Guitarer af alle typer. Lige bortset fra en 24 bånd shred maskine. Der ville jeg nok gå efter en Ibanez, fordi jeg ikke har nogen erfaring på det område. Og vil holde mig lidt til det sikre. Men jeg har en del Strat guitarer. Jeg købte 4 Strat kopier brugt for 1100 kr. En Stagg. Billig, men velbygget guitar og af solid elm krop, selvom den næppe kostede over 1200 fra ny. Så var der en Katana Strat , fra midt 80erne. Den er bygget af Fender i Mexico. Den minder meget om Squier. Og ligesom med de Squier jeg har prøvet. Føles de to tynde strenge , som var det strenge på en ostehøvl. Hvergang jeg har prøvet en Squier, har jeg spurgt - Er strengende gamle - Fordi jeg er vandt til en Mex Strat. Katanaen har , dog, masser af output, så der får jeg ikke helt samme fornemmelse af brugte strenge. Og så har jeg en som hedder The Animals. Den er blevet betegnet som en legetøjsguitar,, men den er faktisk hæderlig. Den har en rigtig god hals og griberædt . Den har output, fine materialer og hardware . Den har ahorn gribebrædt. Og jeg syntes det føltes mere smooth .
Jeg har faktisk fået den restureret . Men jeg spiller sådan set sjældent på nævnte guitarer. Det giver ikke så megen mening, når jeg har Strat´ som er bedre. Men der var en. Og det er min perle i samlingen. Altså- hvor jeg finder en billig guitar, som jeg får en rigtig god guitar ud af. Det er en Cruser By Crafter. Den var i mint stand. Jeg mener kroppen er basewood ( Lindetræ) Og gribebrædtet er palisander. Men det ærgrede mig at pickupperne ikke virkede. Men jeg havde et sæt Fishmann poickupper liggende. Med slagplade, knapper og poltmeter. Det er aktive pickupper. Jeg fik en guitarbygger til at montere dem. Og der skulle skæres lidt i kroppen, for batteriet.
Da jeg kom hjem og ville prøve den. ( Normalt spillede jeg på en Mex Fender Strat), som på det tidspunkt var topmodellen af Mex Strat. Den havde kostet over 8000 kr. Men jeg følte den var tynd i lyden i forhold til Crafteren. Jeg måtte samle min objektivitet. For jeg ville gerne forsvare min dyre guitar.Og jeg prøvede og tyggede på det i nogle dage. Men den samme fornemmelse. Fenderen er , selvfølgelig , bedre bygget og mere spilbar, men Crafteren lød bedst. Der var ingen vej udenom. Jeg måtte udskifte de noiseless pickups i Fenderen. Jeg syntes de var elendige. Jeg købte et sæt JBE pickups, så nu har jeg fået en god guitar ud af den. Men jeg spiller stadigt på Crafteren. Det er en guitar, hvor jeg oftest falder over i lidt traditionel rock eller blues.

Min første guitar var en Epiphone Les Paul Ebony. Jeg spillede ikke meget elektrisk før jeg fik single coil pickups. Men jeg prøvede den med lydkorten og AX8 for et par dage siden. Og det er faktisk en udmærket guitar for prisen. Den koster ca. 3000 kr fra ny. Og jeg har også bemærket at det er en af de mest solgte el-guitarer. Men jeg har også prøvet Gibson Les Paul. Og de er bedre på alle områder.

Det er selvfølgelig bare min opfattelse.
Cruser By Crafter kan købes, brugt, for en slik, Mellem 350 og1000 kr. Og det er sjældent de koster 1000 kr. i Danmark.

Jeg er også medlem af et Strat forum. Og i Storbritanien, og USA er Craftere mere værdsatte. De har noget dyrere brugtpriser der´. Og det virker som om det , næsten, er et cult-mærke der ovre. Men træerne vokser, selvfølgelig ikke ind i himlen. Men jeg ville nok, marginalt, foretrække Crafteren, frem for en hvilken som helst Squire



Jeg tror det er denne model jeg har. Selvom jeg har udskiftet pickups er det stadig den samme karakteristiske lyd , min også har.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

G&L guitarer er super fine, også tribute serien. De er på niveau med Fender Player Series, og det er guitarer som man gider spille på. Ellers handler det jo også om hvad du kan li at have i hånden, altså specs på hals, om den føles balanceret, støj fra pickups mv. Ellers kan du ofte finde US strats og tele til omkring de 5k brugt, det samme gælder Gibson studio og jr’s, som også er super fine, samt PRS SE serien. Hvis du kan finde brugt Reverend, så er det fantastiske guitarer i alle modeller. Gretsch G5230 er også gode (på niveau med Gibson studio), og Yamaha Revstar serien er også super fine. Så min forslagsliste er:

G&L tribute
Fender Player series (alle de nye er gode)
Reverend (anything)
Gretsch (gå efter modellerne der ligner les pauls)
PRS SE serien.
Yamaha Revstar (alle fine)
Gibson studio og jr. (Selv Melody Makers er fine)

Du vil blive glad for anything af disse, efter min mening. Det handler mest om at finde en hals der passer dig, og en velbalanceret guitar. God guitar jagt, det er dejlige instrumenter!

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Lige nu sidder jeg faktisk og savler lidt over de nye Gretsch guitarer. Det er meget billigere end deres mere kendte konkulegaer, men jeg kan kunne finde gode nærmest crazy gode anmeldelser af deres Double Jets. Ikke nok med at det er en ultrafed spade, så lyder den bare virkelig fed. Den har næsten en teleagtig tvang, men samtidig også lidt hug som en Les Paul.

Jeg bilder mig i hvert fald ind at det er en fed spade for livet, både til live og studie. Jeg kigger på T5222 modellen, jeg bliver helt blød i knæene så flot er den :-D

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Fender Player series (alle de nye er gode)
Helt sikkert. De er alle godt byggede, men pickupperne ( noiseless) kan af og til være ret kedelige.

Har selv Fender delux player. Og pickupperne blev udskiftet. Men jeg har også prøvet andre Mex fendere, hvor jeg syntes pickupper var glimrende. Så smag og behag.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det er mit indtryk at Yamaha faktisk også er godt med mellem 2000 og 4000 kr, både med bas og guitar tænker jeg
/Dub

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Smittefar skrev: tirs 21. apr 2020 15:39 Du er heldig, at vi er i en tid, hvor selv meget billige instrumenter holder en imponerende standard.

Her lavede jeg en video med to Harley Benton guitarer, jeg havde til låns. De koster vist lige omkring 2.500-3000 kroner stykket.



De imponerede mig så meget, at jeg efterfølgende har købt to Harley Benton basser. Den her båndløse kostede vist 1100 kroner


Og her en lidt dyrere model - den kostede nok 1700


Og nej - jeg kan ikke ret mange bas riff

Hvis jeg var dig, ville jeg gå på opdagelse i Harley Benton universet (Thomann) - De har mange modeller til rigtig gode priser.
Ja man får "meget for 1100 "men så heller ikke mere - jeg syntes ikke de lyder specielt godt ,men for 1100 er det oki :)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Kimex skrev: ons 22. apr 2020 12:27
Fender Player series (alle de nye er gode)
Helt sikkert. De er alle godt byggede, men pickupperne ( noiseless) kan af og til være ret kedelige.

Har selv Fender delux player. Og pickupperne blev udskiftet. Men jeg har også prøvet andre Mex fendere, hvor jeg syntes pickupper var glimrende. Så smag og behag.
Enig mht noiseless, men de fleste player series guitarer har alnico 5 pickupper, som jeg synes lyder rigtig godt. Måske deluxe modellerne har noiseless. Jeg vil helt klart gå efter almindelige alnico pickupper, med mindre man har støj problemer i sit setup eller spiller tung rock.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

donnievandango skrev: ons 22. apr 2020 12:23 Lige nu sidder jeg faktisk og savler lidt over de nye Gretsch guitarer. Det er meget billigere end deres mere kendte konkulegaer, men jeg kan kunne finde gode nærmest crazy gode anmeldelser af deres Double Jets. Ikke nok med at det er en ultrafed spade, så lyder den bare virkelig fed. Den har næsten en teleagtig tvang, men samtidig også lidt hug som en Les Paul.

Jeg bilder mig i hvert fald ind at det er en fed spade for livet, både til live og studie. Jeg kigger på T5222 modellen, jeg bliver helt blød i knæene så flot er den :-D
Helt sikkert, og farvepaletten hos Gretsch er skøn!

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Jeg har en Gretsch streamliner, som jeg i sin tid betalte 3500 for, som jeg er super glad for. Den kan jeg godt anbefale.
Vedhæftede filer
6C2E55C8-C072-4D63-86DD-5D61B1ED666A.jpeg
6C2E55C8-C072-4D63-86DD-5D61B1ED666A.jpeg (1.63 MiB) Vist 560 gange

Nyt svar