Smadret højtalere

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
RasmusHEH
Medlem
Sted: Odense C

Smadret højtalere

Indlæg af RasmusHEH »

Hej.

Jeg har været en klaptorsk og sætte min højtalere fra 120VAC til 240VAC (spørg mig ikke hvorfor), hvilket har resulterer i at den er gået død.
Er der noget man kan gøre, eller skal den bare en tur på lossepladsen?

Med venlig hilsen
Rasmus

Medlemsavatar
Kvaksalver
Medlem
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Der er nok gået en sikring, eller en komponent i strømforsyningen. Om det kan lade sig gøre, endsige betale sig, at lave, kommer jo noooget an på, hvad det er for nogen højttalere...

Men, kan du ikke forklare, i detaljer, hvad du præcist har gjort? Din forklaring kan tolkes på indtil flere forskellige måder...

RasmusHEH
Medlem

Indlæg af RasmusHEH »

Hej

Tak for svar.

Jeg har kørt den røde klap (som sidder bagpå) over på 240VAC og den har altid stået på 120VAC.

Med venlig hilsen
Rasmus

Medlemsavatar
Madelaire
Medlem
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hmm... giver ikke rigtig mening i min verden. Går ud fra at det er i Danmark du har sat den til? Så skulle den have kørt på “overspænding” indtil nu og så valgt at dø i det den har fået normal spænding. Hvad er det for en højtaler?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mon ikke bare det er omvendt, altså at når den viser 120V, så står den aktivt på 230V.

Når du så slår den ned på 120V, så vises den modsatte mulighed, nemlig de 230V.

Gætter på bare en sikring, burde hverken være dyrt eller besværligt at skifte.

Medlemsavatar
Madelaire
Medlem
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Tjo, det ville da i hvert fald give mening :)

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Hvis apparatet (højttalerens elektronik) har fået overspænding, er det typisk dele eller hele strømforsyningen er står af. Det kan godt ske at selve forstærker-delen ikke har taget skade.

Der er mange måder sådan en strømforsyning kan være bygget på, og det varierer hvor godt de er beskyttet mod overspænding. Ved nogle typer/konstruktioner er det meget få komponenter, der ofrer sig og brænder af, måske 2 til 5 stk. inkl. sikring. På den slags apparater er det rimelig let at udskifte beskadigede komponenter med nye.

Andre designs kan være meget drilske og kræve mere tid at afgøre hvor meget der stadig virker.

Jeg tænker det er værd at sende den til undersøgelse ved kyndig person.

PS: Selve transudcerne7enhederne når sjældent at brænde af selv hvis forstærkeren fik overspænding, så det kan stadig blive en fin passiv højttaler (eller med anden, ny elektronik i sig).

RasmusHEH
Medlem

Indlæg af RasmusHEH »

Hej alle.

Jeg skruede bunden ud og fandt en lille sikring, som jeg kunne se var gået. Jeg tog derfor i thansen i dag og resultatet var perfekt - den virker igen.
Jeg takker meget for jeres inputs, uden dem, var den sikker røget direkete i skraldespanden ☺️

Med venlig hilsen
Rasmus

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sådanne Johanne

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Godt, det ikke gik værre!

Generelt: Det er en faldgrube at tro at en ting er værdiløs, alene fordi man ikke selv kan vurdere værdien af den. Men det er også bøvlet af finde dem, som en dims med defekt stadig har værdi for, eller som kan fikse den.
Godt du tog dig tid til at spørge!

Nyt svar