Jeg vil høre ad ang. monitor valg..
Jeg er vant til Dynaudio BM5A, og vil høre om andre monitors med samme åbenhed som Dynaudioerne.. evt. andre typer Dynaudio (passive) som vil kunne bruges som Studiemonitors..
Nogle ideer og forslag ??
Stig
Hvilke monitors ?
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Hvorfor efterlyser du "åbenhed" ... målet for et mix må jo være at tingene skal kunne transporteres over på snartsagt hvilket som helst andet system, og have den tiltænkte virkning.
Bevares jeg husker da stadig den gang jeg første gang hørte noget gengivet på nogle Linn Isobaric, og tænkte det godt nok lød fantastisk. Men jeg var den gang i lære som lydmand, og havde scenelyden direkte fra instrumenterne som personlig reference, og var et helt andet sted en de karlekammer højtalere som mine gymnasie kammerater pligtskyldigt havde stillet op, for at tilbede hifi guderne på behørig vis.
I vore dage har det at skyde efter hifi segmentet, ikke ret meget med markedsføring at gøre mere, langt det meste musik bliver hørt over TV og dermed på meget små højttalere, eller i ørebøffer. Du kan dermed ikke satse på en bestemt detaljeringsgrad ... ligesom alle instrumenter i dine mix har fået et skud saturation eller komprimering for at lyde som 60'er og 70'ernes LP plader ... når du er til koncert så har de selvsamme instrumenter fået nogle artifakter i form af mere eller mindre veldæmpet proximity effekt, fordi alt stort set er lave med closemic'ing. Derfor lyder trommesæt mere af skudscener fra en spaghetti western end af et egentlig trommeset, fordi de færreste jo står med hovedet nede imellem stortromme og lilletromme.
Derfor skal man ikke mixe på noget der lyder smigrende, men på noget hvor den dybeste bund og top er fraværende. Dit job som mixer er at mixe separationen ind i det faktum at alle instrumenter stort set har 300 hz i sit overtone forløb. For tænk vis du glemmer at sige til de der indspilles at det ikke er godt nok, og i skal ud i en ommer, fordi klarheden i dit mix/monitor lige akkurat alder dig høre noget distinkt...
Bevares jeg husker da stadig den gang jeg første gang hørte noget gengivet på nogle Linn Isobaric, og tænkte det godt nok lød fantastisk. Men jeg var den gang i lære som lydmand, og havde scenelyden direkte fra instrumenterne som personlig reference, og var et helt andet sted en de karlekammer højtalere som mine gymnasie kammerater pligtskyldigt havde stillet op, for at tilbede hifi guderne på behørig vis.
I vore dage har det at skyde efter hifi segmentet, ikke ret meget med markedsføring at gøre mere, langt det meste musik bliver hørt over TV og dermed på meget små højttalere, eller i ørebøffer. Du kan dermed ikke satse på en bestemt detaljeringsgrad ... ligesom alle instrumenter i dine mix har fået et skud saturation eller komprimering for at lyde som 60'er og 70'ernes LP plader ... når du er til koncert så har de selvsamme instrumenter fået nogle artifakter i form af mere eller mindre veldæmpet proximity effekt, fordi alt stort set er lave med closemic'ing. Derfor lyder trommesæt mere af skudscener fra en spaghetti western end af et egentlig trommeset, fordi de færreste jo står med hovedet nede imellem stortromme og lilletromme.
Derfor skal man ikke mixe på noget der lyder smigrende, men på noget hvor den dybeste bund og top er fraværende. Dit job som mixer er at mixe separationen ind i det faktum at alle instrumenter stort set har 300 hz i sit overtone forløb. For tænk vis du glemmer at sige til de der indspilles at det ikke er godt nok, og i skal ud i en ommer, fordi klarheden i dit mix/monitor lige akkurat alder dig høre noget distinkt...
Der er ikke så mange nye passive near-field monitors længere, så skal man nok finde dem brugt.stig-b skrev:... evt. andre typer Dynaudio (passive) som vil kunne bruges som Studiemonitors..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Hald skrev:Der er ikke så mange nye passive near-field monitors længere, så skal man nok finde dem brugt.stig-b skrev:... evt. andre typer Dynaudio (passive) som vil kunne bruges som Studiemonitors..
Nej, det er jeg klar over.. min tanke var blot om man kunne bruge andre af Dynaudios produkter, eller om det skal være "BM" (studiemonitors) eller andre dynaudioer kan bruges.
Det er svært at svarer på, man kan jo ikke generalisere alle Dynaudios produkter og sige at de alle er egnede.
Men der findes studier der bruger godt HIFI grej til at lave fantastiske mix og mastering på, men ofte kommer det op i en prisklasse hvor de fleste af os bløder. Holger har f.eks. ligesom AbbeyRoad Studio gået med topmodellerne fra B&W.
https://www.abbeyroad.com/the-penthouse
http://www.onlinemastering.dk/mastering-studie
Har du nogle specifikke Dynaudio højttalere i sigte, det vil nok være nemmere at kommentere på noget konkret for nogle der kender dem.
Men der findes studier der bruger godt HIFI grej til at lave fantastiske mix og mastering på, men ofte kommer det op i en prisklasse hvor de fleste af os bløder. Holger har f.eks. ligesom AbbeyRoad Studio gået med topmodellerne fra B&W.
https://www.abbeyroad.com/the-penthouse
http://www.onlinemastering.dk/mastering-studie
Har du nogle specifikke Dynaudio højttalere i sigte, det vil nok være nemmere at kommentere på noget konkret for nogle der kender dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -