Hvilke monitors ?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Hvilke monitors ?

Indlæg af stig-b »

Jeg vil høre ad ang. monitor valg..
Jeg er vant til Dynaudio BM5A, og vil høre om andre monitors med samme åbenhed som Dynaudioerne.. evt. andre typer Dynaudio (passive) som vil kunne bruges som Studiemonitors..
Nogle ideer og forslag ??

Stig :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvorfor efterlyser du "åbenhed" ... målet for et mix må jo være at tingene skal kunne transporteres over på snartsagt hvilket som helst andet system, og have den tiltænkte virkning.

Bevares jeg husker da stadig den gang jeg første gang hørte noget gengivet på nogle Linn Isobaric, og tænkte det godt nok lød fantastisk. Men jeg var den gang i lære som lydmand, og havde scenelyden direkte fra instrumenterne som personlig reference, og var et helt andet sted en de karlekammer højtalere som mine gymnasie kammerater pligtskyldigt havde stillet op, for at tilbede hifi guderne på behørig vis.

I vore dage har det at skyde efter hifi segmentet, ikke ret meget med markedsføring at gøre mere, langt det meste musik bliver hørt over TV og dermed på meget små højttalere, eller i ørebøffer. Du kan dermed ikke satse på en bestemt detaljeringsgrad ... ligesom alle instrumenter i dine mix har fået et skud saturation eller komprimering for at lyde som 60'er og 70'ernes LP plader ... når du er til koncert så har de selvsamme instrumenter fået nogle artifakter i form af mere eller mindre veldæmpet proximity effekt, fordi alt stort set er lave med closemic'ing. Derfor lyder trommesæt mere af skudscener fra en spaghetti western end af et egentlig trommeset, fordi de færreste jo står med hovedet nede imellem stortromme og lilletromme.

Derfor skal man ikke mixe på noget der lyder smigrende, men på noget hvor den dybeste bund og top er fraværende. Dit job som mixer er at mixe separationen ind i det faktum at alle instrumenter stort set har 300 hz i sit overtone forløb. For tænk vis du glemmer at sige til de der indspilles at det ikke er godt nok, og i skal ud i en ommer, fordi klarheden i dit mix/monitor lige akkurat alder dig høre noget distinkt...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

stig-b skrev:... evt. andre typer Dynaudio (passive) som vil kunne bruges som Studiemonitors..
Der er ikke så mange nye passive near-field monitors længere, så skal man nok finde dem brugt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Hald skrev:
stig-b skrev:... evt. andre typer Dynaudio (passive) som vil kunne bruges som Studiemonitors..
Der er ikke så mange nye passive near-field monitors længere, så skal man nok finde dem brugt.


Nej, det er jeg klar over.. min tanke var blot om man kunne bruge andre af Dynaudios produkter, eller om det skal være "BM" (studiemonitors) eller andre dynaudioer kan bruges.

:)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er svært at svarer på, man kan jo ikke generalisere alle Dynaudios produkter og sige at de alle er egnede.
Men der findes studier der bruger godt HIFI grej til at lave fantastiske mix og mastering på, men ofte kommer det op i en prisklasse hvor de fleste af os bløder. Holger har f.eks. ligesom AbbeyRoad Studio gået med topmodellerne fra B&W.

https://www.abbeyroad.com/the-penthouse
http://www.onlinemastering.dk/mastering-studie

Har du nogle specifikke Dynaudio højttalere i sigte, det vil nok være nemmere at kommentere på noget konkret for nogle der kender dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Tak for svar Hald..

Jeg tænker på, Dm 2/7, Emit 10 eller Contour modellerne

Nyt svar