Gode råd i forhold til mix lydideal

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Telstar
Medlem
Indlæg: 256

Gode råd i forhold til mix lydideal

Indlæg af Telstar »

Kan være jeg er på en umulig mission. Men prøver alligevel.

Har lavet musik i mange år, både som musiker, tekniker og producer. Så jeg har ok godt styr på lydteknik, og deriblandt kompressorer.
Alligevel finder jeg det svært i mine egne mix, at opnå den sound jeg godt kan lide. Og kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg når derhen.

Først, den sound jeg er ude efter, finder du bl.a. her ...

"Take me" (Manoid)


"Fjendemin" (Jonas Breum)


... og adskillige tracks fra Trentemøller, f.eks...


Hvis jeg skulle beskrive det karakteristiske ved lyden, er det at den er ret komprimeret, men stadig lyder ret åben.

Er godt klar over at der ikke er en fix-all knap, der giver mig den lyd. Mere konkret: jeg tror det meget er brugen af kompressorer der giver den vibe, jeg er ude efter. Som nævnt har jeg en del erfaring med dem, men tror også mere det handler om i hvilken rækkefølge, og måske især hvilken type. Og komprimeres der i grupper, og i såfald, hvilke? Handler det meget om multibånds-komprimering? Skal man ud i kostbare analoge rør-kompressorer, eller er den sound også til at opnå med plugins (bruger selv UAD). Hvor meget af den sound ligger i mixet, og hvor meget ligger i masteringen? Og EQ er vel heller ikke helt uvæsentlig. Måske ligger en del af forklaringen også i valget af lyde, dvs. faktisk før mixet.

Al input modtages med stor taknemmelighed.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 32827
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg bruger ikke Spotify, så jeg hørte dem her:




(Jeg valgte den version af Moan, da du linker til en udgivelse hvor den er på, og det er den version jeg kender)

Jeg kan godt følge det med den megen compression på Jonas Breum nummeret. Men jeg har aldrig tænkt på Moan som værende specielt comp'et. Tilgengæld har den det tilfælles med Manoid nummeret, at det er et rent elektronisk lydbillede, pånær vokalen.

Men igen, jeg lytter til Noisia o.l. på daglig basis, og jeg er, hvis jeg selv må sige det, generelt dårlig til at afkode hvad andre gør, for at opnå deres lyd. Så hvad angår compression har vi nok ikke samme reference-ramme.

Men de her 3 eksempler stikker for mig lidt for meget i hver sin retning, til at jeg kan sige noget fælles for dem alle. Jeg kan dog give min mening omkring plugins vs. hardware. Du kan komme hele vejen med UAD plugins, og det rigtige valg af grundlyd. Ja og så en fornuftig mastering ude i byen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3636
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Telstar skrev:Er godt klar over at der ikke er en fix-all knap, der giver mig den lyd. Mere konkret: jeg tror det meget er brugen af kompressorer der giver den vibe, jeg er ude efter. Som nævnt har jeg en del erfaring med dem, men tror også mere det handler om i hvilken rækkefølge, og måske især hvilken type. Og komprimeres der i grupper, og i såfald, hvilke? Handler det meget om multibånds-komprimering? Skal man ud i kostbare analoge rør-kompressorer, eller er den sound også til at opnå med plugins (bruger selv UAD). Hvor meget af den sound ligger i mixet, og hvor meget ligger i masteringen? Og EQ er vel heller ikke helt uvæsentlig. Måske ligger en del af forklaringen også i valget af lyde, dvs. faktisk før mixet.
Jeg har ikke lyttet dine eksempler igennem overhovedet, men jeg ved at mange gerne vil imponere andre med deres kompleksitet i det de gør, i stedet for at være fræk og lade være med at bruge alle de spor der er blevet optaget (så ja, det sidste du selv nævner) ... Jeg vil med det samme sige at jeg ikke laver ret meget i DAW men er live mixer, og jeg har selv fået forbedret mine mix ved at holde et rockband nede på 10-12 kanaler og ved at bruge mikrofoner med meget stort "rear" rejektion. Desuden bruger jeg kun en klang effekt til nød to typisk et slapback på 125 ms og så en plate hvor jeg fjerner EA og regulerer udklingningstid, efter sangens tempo. Jeg snyder så med klangen på lilletrommen, ved at lowcutte for højt og komprimerer den ret hårdt for at løfte ambience ind i den, da det er en kondensator (AE3000)

Jeg er blevet tvunget til at tage dette approach til mig fordi det jeg laver er one-offs og stort set altid uden tid til lydprøve - det skal bare virke nu og her.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3636
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nu her - en rum tid efter kommet til at se denne her, måske er det her der skal sættes ind?:

https://www.prosoundweb.com/in-the-stud ... h-plugins/

--sd

Nyt svar