Test af 300 mikrofoner - Audio Test Kitchen

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

Test af 300 mikrofoner - Audio Test Kitchen

Indlæg af Slap af Frede »

Fantastisk interaktiv hjemmeside mht. sammenligning af mikrofoner - gratis endda:)

https://www.audiotestkitchen.com

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Man skal så oprette en konto , men de der grafer på forsiden siger meget lidt om en mikrofon , det ville klæde sådan et sted at oplyse hvordan man havde "testet" , for mig at se ligner det lister med fremstillernes data.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Joachip  
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Siden dukkede aldrig op her.
Men ja, det er vigtigt at man benytter samme test-opstilling for alle mikrofonerne.
Og en frekvenskurve siger ikke det hele om sådan et bæst.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

Indlæg af Slap af Frede »

Siden er lidt lang tid om at loade, men se evt. YouTube-videoen.
Den giver et meget godt billede af ideen og udførslen.
Jeg synes, at det er en af de bedre ideer i forhold til mikrofontest, selvom
der selvfølgelig altid er kritiske elementer i disse målinger. Dog ganske
hæderligt udført i følge mig:)

Default avatar
musikshoppen
Medlem
Indlæg: 1

Indlæg af musikshoppen »

Så youtube videoen! Mindblowing, at der findes sådan en fed hjemmeside hvor man kan teste SÅ mange mikrofoner. Endnu mere vildt, at se den lille forskel der er på $4000 Manley og $100 MXL mikrofonerne. Gad vide om der kommer et lignende program til f.eks. guitarer?

Tak for delingen af linket :-)

Ida // http://musikshoppen.dk/

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

musikshoppen skrev:Endnu mere vildt, at se den lille forskel der er på $4000 Manley og $100 MXL mikrofonerne.
Naa, dét understreger faktisk kun at sammenligningen under de valgte forhold ikke giver mening...

Jakob E.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Man kan ikke få noget som helst ud af den test, det siger sig selv , 300 mikrofoner ! der mangler en grundig beskrivelse af testen , hvordan den er udført , hvor meget tid der er blevet brugt på hver mikrofon , hvor meget data der stammer fra fabrikanterne ? osv osv,,
Jeg føler det er os , lidt mere erfarne lydmaskinister der må advare nybegyndere mod den slags pjat. Det er meget flot og interaktivt , men der er ikke indhold i det. Det er med mikrofoner som med guitarer f.eks , man må prøve sig frem og gøre sig sine erfaringer , låne en af naboen , snakke med folk der har hands on erfaring , test som denne er ikke en genvej ,, men en omvej,, en flot reklame !
facebook : Jørn Pedersen

Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

Indlæg af Slap af Frede »

Tak for info og viden, Jakob og Tundra:)
Altid skønt med jeres input her.
Hvis I kunne elaborere lidt mht. præmisser og betingelser i forhold til korrekte målinger
af mikrofoner, ville det være guld værd.
Jeg går ud fra, at I har erfaring i selvsamme ud fra ovennævnte kommentarer, så en nærmere
præcisering af metode ville være fantastisk:)

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

De beskriver jo ingen steder hvad de lægger vægt på og hvorfra data stammer. Kan de fremlægge en beskrivelse af deres analyse af de 300 mikrofoner , hvilke målinger under hvilke forhold. Det jeg siger er at jeg ikke kan se andet end flot grafik.
Nogen kunne tro at man kunne bruge det til noget fornuftigt , det kan man ikke.

Det er et salgsværktøj !
det er der ikke noget galt i , hvis man nu bare fortalte det.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

bodtbody skrev:De beskriver jo ingen steder hvad de lægger vægt på og hvorfra data stammer. Kan de fremlægge en beskrivelse af deres analyse af de 300 mikrofoner , hvilke målinger under hvilke forhold. Det jeg siger er at jeg ikke kan se andet end flot grafik.
Nogen kunne tro at man kunne bruge det til noget fornuftigt , det kan man ikke.
Det er et salgsværktøj !
det er der ikke noget galt i , hvis man nu bare fortalte det.
Jamen hvis man klikker på den lille "i" knap er der information om hvordan det er optaget og med hvad udstyr osv osv.. og det vigtige er jo lyd eksemplerne .. ikke bare at det er en samling frekvens målinger. Er jo muligheden for at hører mikrofonerne som alle er placeret samme sted opfange samme playback af en sanger performance eller re-ampet bas/guitar eller hvad det nu er.

Jeg kan da ikke se hvordan dette ikke er et udmærket værktøj til at pejle sig hen imod hvad man gerne vil prøve af i virkeligheden. At spørge venner eller bekendte eller hører på tilfældige råd fra internettet fra folk der har prøvet ting i øst og vest og med hver deres inbyggede bias osv osv det er da heller ikke altid en særlig god måde at få det bedste svar.

Men giver dig ret i at siden er ret svær at finde rundt i lige i starten.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Nå men fred være med det , jeg ville bare reagere mod den slags test , og test i det hele taget , en test kan give et et lille indtryk af karakter eller forskellighed men ikke noget præcist billede. Men Samme playback !
Testen er altså ikke en optagelse af en sanger , men en optagelse af en optagelse af en sanger afspillet på højtalere !
Det lyder tjekket (ironi).
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

bodtbody skrev:Nå men fred være med det , jeg ville bare reagere mod den slags test , og test i det hele taget , en test kan give et et lille indtryk af karakter eller forskellighed men ikke noget præcist billede. Men Samme playback !
Testen er altså ikke en optagelse af en sanger , men en optagelse af en optagelse af en sanger afspillet på højtalere !
Det lyder tjekket (ironi).
Well i tilfældet af en bas som man har spillet line in og derefter spiller tilbage ud igennem ampen optaget med forskellige mikrofoner er der vel ikke noget i vejen. Det er vel ca så godt det kan blive.

Med sangen tænkte jeg også selv at det jo må være indspillet med en mikrofon til at starte med så er vel lidt farvet på den måde som udgangspunkt.. men fik ikke nærlæst så kan ikke sige noget om det før jeg ved mere.

Men syyys nu du er liiiidt over skeptisk :P

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

mik_c skrev:
bodtbody skrev:Nå men fred være med det , jeg ville bare reagere mod den slags test , og test i det hele taget , en test kan give et et lille indtryk af karakter eller forskellighed men ikke noget præcist billede. Men Samme playback !
Testen er altså ikke en optagelse af en sanger , men en optagelse af en optagelse af en sanger afspillet på højtalere !
Det lyder tjekket (ironi).
Well i tilfældet af en bas som man har spillet line in og derefter spiller tilbage ud igennem ampen optaget med forskellige mikrofoner er der vel ikke noget i vejen. Det er vel ca så godt det kan blive.

Med sangen tænkte jeg også selv at det jo må være indspillet med en mikrofon til at starte med så er vel lidt farvet på den måde som udgangspunkt.. men fik ikke nærlæst så kan ikke sige noget om det før jeg ved mere.

Men syyys nu du er liiiidt over skeptisk :P
Jo jeg er nok lidt sur , sådan i det hele taget ,,
facebook : Jørn Pedersen

Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

Indlæg af Slap af Frede »

Lige en video om setup.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ny lang video fra Sound On Sound:




Jeg har iøvrigt rettet trådens overskrift, så den dukker op når man søger på navnet med mellemrum. URL'en er uden mellemrum, og de her mange svar i tråden relaterer til den gamle overskrift, så nu skulle tråden gerne dukke op, uanset om man vælger at søge med eller uden mellemrum.

Nyt svar