Reverb - videoer om trommer

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Reverb - videoer om trommer

Indlæg af Christoffer I. N. »

Reverb.com har det sidste års tid lagt nogle videoer op centreret om trommer. Her er de i kronologisk rækkefølge:








Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den seneste, om at ændre lyden på Snare, fik mig til at ville lave denne tråd. Nogle sjove tips, især den med splash bækkenet. Mange fede lyde i videoen.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg spillede med en trommeslager. En dag vi øvede havde han ikke medbragt sit tromme sæt, så han besluttede at bruge et billigt trommesæt som stod i øvelokalet. Men når han slog på stortrommen lød det som om han tromede på taget af en gammel Citroen Vaskebræt. jeg gjorde ham opmærksom på at det lød forfærdeligt. Så lagde han et viskestykke over trommeskindet. og det syntes jeg lød fantastisk. Jeg har stadig den lyd i tankerne, når jeg prøver at lave en lidt dump baslyd, som jeg godt kan lide :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En ny en, om at optage, tune m.m. trommer på 5 forskellige genrer:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Efterligning af Linndrum/Prince trommer/Gate verb, de gør det ganske godt.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Genskabelse af trommerne fra The Smiths - The Queen Is Dead:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

80'er Stadion Rock:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så er der Phil Collins trommer med gatede mikrofoner og squash comp:


Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Siden jeg lærte om gated drums er dette den første video, hvor jeg faktisk lærer noget nyt. Det var fedt at se!
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev: lør 26. okt 2019 01:05
Christoffer I. N. skrev: lør 26. okt 2019 01:08 Den seneste, om at ændre lyden på Snare, fik mig til at ville lave denne tråd. Nogle sjove tips, især den med splash bækkenet. Mange fede lyde i videoen.



I relation til netop den video, er her en anden, dog ikke fra Reverb.com, med 20 eksempler på ændring af snare drum. 5 minutter, hvor der fint og hurtigt spilles eksempler med de 20 måder.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu hvor jeg allerede har introduceret videoer fra andre end Reverb her i tråden, så er det måske også fint at få denne nye med fra Rick Beato, lidt trommehistorik om Glyn Johns, og hans teknik med 3 mikrofoner. I Ricks video bruger han en 4., sm57, til at få snaren lidt bedre igennem.





Og så er der kommet en ny video fra Reverb, hvor Jessica snakker og spiller med/mod Bianca Richardson. Meget hyggelig video på et kvarters tid. Er man strapped for tid kan man sagtens skippe den, men jeg syntes det var fin, interessant, musikalsk underholdning.


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Vi skal da lige have et par danske

Søren Andersen og Morten Hellborn snakket om, hvad trommeslageren skal gøre for, at mixermanden får noget ordentligt at arbejde med. Jeg at ikke mange videoer om den vinkel


Der er også en video, hvor de snakker om at sætte mikrofoner på et sæt, men der er ikke så meget nyt i den.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en video fra Rick Beato, denne gang med mere "moderne" tilgang til mic'ing af trommer.


Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev: lør 11. jul 2020 04:49 Endnu en video fra Rick Beato, denne gang med mere "moderne" tilgang til mic'ing af trommer.
Det er altså ikke en moderne tilgang, jeg mener Metallicas og Rainbows plader fra ude fra Sweet Silence var lavet nøjagtigt på den måde i slut 80'erne. Bare 20 år nyere end Glyn Johns ... men den stiller selvfølgelig knapt så høje krav til trommesalgerens færdigheder. Men ideen er desværre at man muligvis kan fix'e noget i mixet.

--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

OT:
Jeg elsker at samtlige ord bliver vendt og drejet, taget 100% bogstaveligt, især når andre brugere skriver om noget der ikke er deres spidskompetence. Og så er det lige meget om det er en 3 år gammel post (viewtopic.php?p=716221#p716221), eller omhandler genrer du ikke har ordentligt kendskab til.

Tilbage til tråden:
Okay, så det er en knap så "moderne", 35 år gammel teknik.
Kan du så bidrage til tråden med hvad en moderne tromme optagelse består af? Eventuelt en hypermoderne..

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev: lør 11. jul 2020 21:00 Kan du så bidrage til tråden med hvad en moderne tromme optagelse består af? Eventuelt en hypermoderne..
Lad os vende den i retning af, hvad er det egentlig vi lytter til trommerne som ét instrument eller dem som del af et arrangement ... jo flere mikrofoner der er i sving jo flere fasefejl/løbetids og uden for akse- gengivelse problemer.

Du er givetvis så rutineret en mixer at du ved at man skal lære sig at være varsom med pol/solo knappen ... fordi man hiver tingene ud af sammenhængen, og ikke nødvendigvis skal have alting til at lyde så klart og tydeligt som muligt, fordi man så også får vredet fasen godt og grundigt.

Vi så også Søren Andersens video for nylig hvor han kundgjorde at det var topskindet på lilletrommen der skulle smides i modfase, uden at overveje om det var fordi han lidt havde kylet sine overheads i uholdbare positioner.

Jeg gik i min ungdom og undrede mig over at Svensker Pelle gik rundt og rettede positionerne på det jeg havde sat op, fordi jeg gjorde bare som jeg plejede.

Så mit bud er at lave det med 2 stk moderne ribboner, på en måde så det kan tåle at blive samlet i mono.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

OK her er et bedre bud på noget jeg ikke har set før, end et par dage siden:



Det har længe været et problem at man fik sendt lidt for meget klang på highatten, da der jo ofte er overhør... men at man ikke kunne have top i det. Det eneste andet man har kunne gøre ved problemet, var at high cutte lilletrommen nede omkring 4K og så lægge aphex på for at illudere top, det her er meget snedigere.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der er simpelthen nogen, der er nødt til at forklare mig, hvordan det trick overhovedet er forskelligt i forhold til en moderne gate/expander. I øvrigt virker det torskedumt at lægge sin gate-kompressor efter al processeringen, og så skulle have ens processering på begge spor. Smæk gate-kompressoren på som første led, bus de to spor, og tilføj så processering giver meget mere mening i min verden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev: man 13. jul 2020 09:51 Der er simpelthen nogen, der er nødt til at forklare mig, hvordan det trick overhovedet er forskelligt i forhold til en moderne gate/expander. I øvrigt virker det torskedumt at lægge sin gate-kompressor efter al processeringen, og så skulle have ens processering på begge spor. Smæk gate-kompressoren på som første led, bus de to spor, og tilføj så processering giver meget mere mening i min verden.
Ikke desto mindre er det helt almindeligt i hardware (eks. DBX 1066) at lægge gaten sidst, for at komme det oppumpede baggrundsstøj til livs, det er nemmere at sætte gadens threshold på noget fornuftigt, når man kan høre det. Så er der jo også en ting med overtoner i forhold til grundtoner, hvis du kun kaster komprimering ind på overtonerne alene vil der jo føjes, en ny kunstig harmonisk kompleksitet til ... i gamle dage startede man jo med saturering fra trafoen for siden at equalizere ... komprimering kom først hvis den overholdet kom, til på busserne med komplekse signaler, og typisk kun for at undgå overmodulering ved radio transmittering eller pladeskræring - ligesom man var nødt til at komprimere ved overdub når man kun havde f.eks 4 spor et gøre med for at få løftet mixet ud af båndstøjen.

Så historisk set har der altid været en art komprimering inden gate'ing!

Nu kommer komprimering meget tidligere i kæden. Jeg har været på mange lydjobs først i 80'erne hvor det var meget sjældent at der overhovedet blev komprimeret, fordi trafo'erne i pulten havde afgratet signalet ... og faktisk havde lavet en slags "instant awesome" ... det var skiftet til elektronisk indgangs balancering samt ændringer i højttaler teknologi og siden hen digitale pulte der gjorde komprimering så nødvendigt.

Så til dit første spørgmål, så komprimeres der jo også der gates ikke kun!!! ... med den her metode det er lidt som delta funktionen på Kotelnikov kompressoren, det som er under thresshold er nullet ud det gør man sjældent med en gate fordi det vil lyde unaturligt, her vil man oftere bare sænke niveauet en 6-10 dB. Du kunne jo prøve at lægge en flerbånds kompressor på og så ikke gøre noget ved (komprimere) midterbåndet ... og du får slukket for midten. Scorpions havde en overgang tromme monitor/medhør uden mellemtone på et trevejs delefilter med midten slukket, fordi det indeholdte ikke information relevant for trommeslageren ... sikkert fordi han havde rigeligt fra andre steder på scenen.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Så du er enig i, at 'tricket' ikke gør noget, man ikke kunne gøre med en expander på bare eet spor. Der komprimeres jo overhovedet ikke - Der ekspanderes netop. Når du komprimerer det inverterede signal, er det det samme som at have expander på hovedsignalet (bortset fra, at med en ekspander behøver du ikke have dobbeltkæde.

Personligt må jeg indrømme, jeg synes, det er meget nemmere at gate, når der er så stor afstand som muligt mellem signalet og det man gerne vil gate væk. Derfor altid gate før kompression/saturation.

En anden grund er netop, at man med det her trick tvinger sig selv til at have dubletter af den samme processering. Det betyder også, at hvis man lige får lyst til at ændre en lille smule ved EQ i sin processering, skal man huske at lave nøjagtig den samme ændring i dublet-kæden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev: man 13. jul 2020 13:43 En anden grund er netop, at man med det her trick tvinger sig selv til at have dubletter af den samme processering. Det betyder også, at hvis man lige får lyst til at ændre en lille smule ved EQ i sin processering, skal man huske at lave nøjagtig den samme ændring i dublet-kæden.
Eller 'busse dem sammen, og lægge EQ der i stedet for, men det er selvfølgelig i modstrid med paradigmet - the one who dies with most plugins insertet wins ... at top down'e. Dog kan Studio One fra 4 og opad og Waves Studio Rack plugin lave parallel forgreninger i samme insert punkt.
Så du er enig i, at 'tricket' ikke gør noget, man ikke kunne gøre med en expander på bare eet spor. Der komprimeres jo overhovedet ikke - Der ekspanderes netop. Når du komprimerer det inverterede signal, er det det samme som at have expander på hovedsignalet (bortset fra, at med en ekspander behøver du ikke have dobbeltkæde.
Men vender komprimeringen ikke modsat med en Expander - nævningene voterer, ligesom "knæet" jo også giver nogle andre muligheder? Med en upward expander skal man jo altid efterfølgende kompensere så man ikke blæser ind i en overstyring, er der en speciel en du bruger der har sådan noget medindbygget automatik? Nu er antallet af spor ikke den store synder ... i regnskabet med CPU'forbrug, det er mere latency kompenseringen der gør sig gældende.

I PA sammenhæng er det ret almindeligt i alle parallel forløb at have de samme plugins i hver kæde, for at undgå lydsidens pendant til moré.

Men .....jeg har aldrig brugt upward expandere på nær en enkelt gang, og ville der i stedet gribe til transient designere. Men DAW-native plugins har ikke hverken transient designere eller upward expandere ... de kommer sædvanligvis fra 3. parts udviklere. Kompressore har alle DAWs og fordi de er native er latency'en noget nær 0 ... og så har ikke brug for look ahead.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det her bliver da netop en downwards expander
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev: man 13. jul 2020 15:57 Det her bliver da netop en downwards expander
Det er dig der er matematisk stærkest her ... jeg kan ikke lige gennemskue det?

Kunne du ikke finde noget fra Jump Bands tracking ... og så prøve begge koncepter af, der skulle vist være tonsvis af overhør som husker det - og se hvad der er hurtigst og placerer lilletrommen bedst i lydbilledet?

Jeg er med på at det her måske ikke er noget, men alligevel?

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tjoo, jeg trænger i hvert fald i det hele taget til at mixe noget :D
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar