Trinnov ST-2 Pro Speaker/"Room" Correction [Quick Review]

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Trinnov ST-2 Pro Speaker/"Room" Correction [Quick Review]

Indlæg af Holger »

trinnov-test.jpg
trinnov-test.jpg (2.38 MiB) Vist 938 gange
Test
Rudi fra Cyber Farm lavede en 5 timers demonstration/tweak session i mit studie.

Som Rudi sagde: det bedst lydende studie ud af de 60 han har været i, så det var hårde odds for speaker/"room" correction.


Min vurdering på forhånd
2/10

Meget skeptisk, da jeg aldrig har hørt et correction system der forbedrede mit studie eller rettere kunne tweakes nok bagefter.

Audyssey Multi-XT fungerer dog ganske godt til hjemmebiografen, dvs. på et surround system i en alm. stue.


Vurdering efter fuldautomatisk opsætning
4/10

- Ved første test kun lidt bedre resultat end med Sonarworks, dvs. fuldautomatiske indstillinger/forslag for maksimal flad lyd.

+ 3D mikrofonen og måleprocessen er meget hurtigere og mere intuitivt end med Sonarworks og Multi-XT og lign.
+ Lavere fejlmargin
+ Ekstremt præcis vurdering af akustikken og højttalerne.

Hvis folk vurderer systemet på fuldautomatik og uden at have forudsætningerne for at tweake, ja så vil man nok ikke få en umiddelbar wow-faktor.


Vurdering efter 5 timer med tweak
10/10

Måtte vende på en tallerken.

Med al respekt for Sonarworks Reference 4 (godt til hovedtelefoner dog), IK ARC 2.5 og Audyssey MultiXT, som er de tre systemer jeg ellers ejer eller har testet, så er vi i en helt anden boldgade med Trinnov ST-2 Pro.

Her er forklaringerne:

· Vha. en såkaldt target curve kan man respektere højttalernes voicing fra fabrikken i stedet for at modarbejde højttalernes naturlige lyd i forsøget på at opnå "korrekt" flad lyd. Det gøres manuelt. Fx har mine B&W 802 Diamonds et lille, men bevidst emphasis ved 60-80 Hz, samt lidt ekstra fin top, som jeg kender og har vænnet mig til at arbejde med.

· Detaljeret begrænsning af hhv. boost og cuts (kan indstilles separat for hver retning) hvor som helst i frekvensbånds vha. en såkaldt limit curve. Alternativt kan man lave en global begrænsning, fx. max +6 dB boost og max. -3 dB cut alle steder i frekvensbåndet og så lade Trinnov styre resten selv.

· Separat kontrol af fase og amplitude, dvs. man kan rette crossover-problemer i højttalerne eller andre faseproblemer i lyttepositionen uafhængig af amplituderettelserne. Faseændringerne/timingen har dog naturligvis en amplitude-påvirkning i den virkelige verden, hvilket netop er hvad man vil opnå.

· Fuld kontrol over IIR og FIR filtre, dvs. man typisk bruger minimum phase til bunden og linear phase til toppen, men man kan styre hvor dette skift begynder og hvor mange filtre man vil tillade.


Konklusion
Efter at have tweaket Trinnov endte vi med at fixe et lille dyk mellem 35 og 55 Hz for endnu mere lineær bund i lyttepositionen.

Dernæst et boost ved 160 Hz for at fixe et dyk i rummet og så et cut ved 600 Hz for at fixe et build-up i rummet. Hele øvre mellemtone og top var stort set urørt.

Relativt små amplitudeændringer i alt, men fordi fasen også rettes ind, så er det samlede indtryk et endnu mere fokuseret billede end amplitudeændringerne alene giver udtryk for. Man kan se både EQ og faseresponsen separat i det grafiske interface.

Latency efter mine indstillinger: ca. 26 ms med AD/DA. Mere end hæderligt og meget lavere end fx Sonarworks.

Mest imponeret er jeg over hvordan Trinnov så ubesværet kunne justere ting så dybt nede i bunden, at jeg ellers ville antage det for umuligt at fixe uden en fysisk ændring af lokalet. Mit gæt må være fase/group delay ændringerne, hvilket er det nærmeste man kommer på ikke bare speaker correction, men "room" correction. Meget imponerende.

Eneste minus er prisen. Det er helt klart primært til professionelle og man får nok mest value for money i et allerede nogenlunde tilpasset rum. Der er sandsynligvis rum derude uden for pædagogisk rækkevidde, hvor selv Trinnov ikke kan retfærdiggøres.

Prisen er til gengæld rimelig, hvis man sammenligner med byggeomkostninger og bygge-downtime i de fleste almindelige eller gode rum for at opnå en tilsvarende effekt.


Facts
Pris hos Cyber Farm: 33.750 kr. inkl. moms. (27.000 ekskl.)

2U hardware der kan styres via en app på computeren eller screensharing. En stille indbygget blæser, som nok kun kan anes i et masteringstudie.
trinnov-st2_43607_1.jpg
trinnov-st2_43607_1.jpg (99.96 KiB) Vist 1029 gange

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Cool, er det noget du beholder?
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Lyder vildt

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

amolin skrev:Cool, er det noget du beholder?
Ja, det tror jeg.

Desværre for pengepungen, men til glæde for arbejdsgangen.

Nu vil jeg tweake en smule mere over weekenden, men har allerede lavet de to første masters i dag med systemet slået til, for hhv. SM Publishing i Sverige og en stem-master for Universal i Danmark.

Tilfældigvis begge meget 808-tunge tracks i Drake-stil.

Synes det fungerer kanon og med relativt lidt referencelytning i min ende, og folk var meget glade i Sverige, som første eksterne feedback indtil videre.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er lige præcis sådan en tråd, jeg ikke orker at læse......den giver øjeblikkelig uro i kroppen og man begynder at tænke på, hvad nu hvis jeg.....?:)


Medlemsavatar
jimmi abildgaard
Forum Donator
Indlæg: 982
Sted: Ballerup

Indlæg af jimmi abildgaard »

Jeg er super glad for Trinnov systemet ude hos mig. Det har altså gjort noget rigtigt rigtigt godt.

Stort Tillykke med Trinnov kassen herfra :D <3

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

gs-dk skrev:Det er lige præcis sådan en tråd, jeg ikke orker at læse......den giver øjeblikkelig uro i kroppen og man begynder at tænke på, hvad nu hvis jeg.....?:)
+1 Hehe...

Hvis den har sådan styr på det, må der være en indstilling så du kan modfase blæser"larm" :-P
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Rudi
Medlem
Indlæg: 131

Indlæg af Rudi »

Tak for en utrolig god oplevelse hos dig på alle fronter. Der er ingen tvivl om at udgangspunktet i dit studie er vanvittigt sundt. Der er foretaget de rigtige tiltag og prioriteringer over hele linjen. Det kan høres med det samme. Placeringer, vinkler og den passive regulering er optimeret helt og aldeles.

Jeg har som nævnt i din anmeldelse ikke oplevet en så stram og defineret lavfrekvent respons og et image som var så defineret før, uden aktiv rumkorrektion.

Set ift. dine 802’eres, designmæssige frekvensrespons var der ikke kæmpe afvigelser. Et lille dip i 150Hz området, samt småproblemer i 600-700Hz.

Trinnov skal ikke ses som et produkt der overflødiggøre passiv akustisk regulering. Dette er meget væsentligt. Efterklangstid, flutter ekko mv. skal altid forsøges forbedret med absorbenter osv. Højtalerplacering og lytteposition skal også optimeres i den fysiske verden (Trinnov systemet kan dog fortælle dig hvor dine højtalere bør placeres ift. din måling).

Trinnov Systemet er et avanceret produkt, der optimerer alle de parametre, der ikke kan forbedres passiv akustisk regulering, herunder tidsforskydelse, impulsmodulation, phase og selvfølgelig FIR filtre. Alle parametre som har indbyrdes indflydelse på hinanden og som sum giver, en lineær (hvis man ønsker dette) frekvensrespons, en faselinær højtaler og et og et match af L/R. En korrigering af alle disse parametre resulterer i et forbedret image (phantom center og dybde) og et langt mere gennemsigtig lydbillede. Dette som et resultat af at vores psykoakustik overbevises om præmissen den bliver stillet overfor.

Det er enormt interessant at opleve denne illusion falde fra hinanden når Trinnov systemet bypasses (dette var dog mindre hørbart hos dig).

Når jeg tilbyder demonstrationer af Trinnov, møder jeg ofte den forudgående (sunde) skepsis som du også udviste. Det er derfor demonstrer systemet ude hos folk. Systemet skal opleves i det rum man arbejder i, da man har en stærk reference. Det er altid spændene at høre hvor forskelligt studier lyder og tage en snak om hvordan lytteforholdene kan optimeres fysisk.

Hvis der er andre her på Lydmaskinen der kunne tænke sig et besøg og en Trinnov Demo, så kommer jeg gerne forbi.


Mvh. Rudi

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bare en kort update her en måned senere.

Optimizeren har kørt upåklageligt. Har haft den slukket en del gange for natten (har normalt det meste udstyr tændt 24/7), da den varmer lidt rigeligt når det er varmt i vejret i forvejen.

Hurtig nedlukning og opstart. Har ikke haft brug for at pille ved indstillingerne siden udover en mikroskopisk rettelser af stejlheden på en kurve, det kører bare.

Har 100% vænnet mig til lyden, tænker slet ikke over ændringerne. Ja, altså udover at det fandme er fedt at få bassen så latterligt lineær.

Næsten trin er at prøve at få den sat op digitalt via AES/EBU i stedet for DA/AD/DA fra HiLo'en som nu. Det kræver noget hjernegymnastik, da HiLo'ens routing er for viderekomne.

Og det er slet ikke sikkert, at jeg foretrækker den digitalt, da jeg ikke kender tradeoffet ved at køre den i 44.1 kHz digitalt kontra 96 kHz AD/DA, men det må naturligvis afprøves for at have vendt alle sten.

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Fedt, kan slet ikke vente til min kommer 8-)

Har dog måtte gå op til næste størrelse, mc pro, da jeg skal bruge den som delefilter også til mit 3vejs system.

Nyt svar