Star Wars sound design videoer og info

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Star Wars sound design videoer og info

Indlæg af Christoffer I. N. »

[Den tidligere overskrift var: Ben Burtt Star Wars sound design videoer]


Faldt lige over dem her.
















Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er muligvis gengangere her iforhold til de andre videoer, men ihvertfald, en gennemgang af en masse Episode 4 lyde:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ikke set videoerne i øverste post endnu, men har set den 42 minutters video jeg postede for nyligt. Proppet med sjove idéer og det er tydeligt at der blev gået i dybden med at lave et univers man tror på, når man hører det.
Sjovt det med radio stemmerne der snakkes om omkring 37 minutter inde, jeg tror jeg studsede over det sidste gang jeg så en af de gamle film, at det lød hen af noget ring mod e.l. Det giver jo god mening nu de bevidst tunede modtagerne lidt skævt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det her er relateret til emnet, dog er det ikke med Ben Burtt. Soundworks Collection har snakket med Matthew Wood og David Acord. 37 minutter.
Her er beskrivelsen:

Matthew Wood and David Acord, co-sound supervisors on Star Wars: The Rise of Skywalker, have been working on the sound of the SW films for nearly two decades. Join us for a wide-ranging conversation on the audio restorations of the original films, the voice of Baby Yoda from the new streaming series The Mandalorian, the importance of sound to George Lucas...and even the controversy about whether Han or Greedo shot first and the notorious “Maclunkey.”


[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

36 minutter i selskab med Ben Burtt, om lyddesign til Episode 5:


Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Han er ved at være en gammel fætter den kære Bent Burg.
Anekdote:
Jeg har arbejdet en del år, med lyddesign til Star Wars universet rent professionelt og havde i den forbindelse adgang til alle originale lydfiler. Dvs feks en lydfil med navnet "R2D2 headmovement" (eller noget lignende), hvor man kunne høre Ben Burt, på et gammelt slidt kvart tomme bånd, sige "antenna up" og så efterfølgende en lyd og så "antenna down" etc mens han leger med en motorstyret antenne som så blev brugt til lyden af r2d2s hovedbevægelser.
Havde en masse af disse lydfiler. Ren ærefrygt at sidde med originalfiler med alt fra tusindårsfalk-passby-brøl til Tauntaun lyde.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har opdateret overskriften, nu hvor jeg tidligere i tråden har delt info der ikke var fra Ben Burtt, og det gør jeg så igen nu.
44 minutter med Bonnie Wild om lyden til The Mandalorian:

"Bonnie Wild, the sound effects editor and re-recording mixer of Disney+’s hit show The Mandalorian, takes us behind the scenes for a conversation about achieving cinematic scale and production value on a television budget, balancing the palette of new sound creation with classic Star Wars sounds we all know and love, why mixing in a home theater environment was important for the show, and how to do a Jawa loop group session."



Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

the19thbear skrev: tirs 23. jun 2020 09:23 Han er ved at være en gammel fætter den kære Bent Burg.
Anekdote:
Jeg har arbejdet en del år, med lyddesign til Star Wars universet rent professionelt og havde i den forbindelse adgang til alle originale lydfiler. Dvs feks en lydfil med navnet "R2D2 headmovement" (eller noget lignende), hvor man kunne høre Ben Burt, på et gammelt slidt kvart tomme bånd, sige "antenna up" og så efterfølgende en lyd og så "antenna down" etc mens han leger med en motorstyret antenne som så blev brugt til lyden af r2d2s hovedbevægelser.
Havde en masse af disse lydfiler. Ren ærefrygt at sidde med originalfiler med alt fra tusindårsfalk-passby-brøl til Tauntaun lyde.
Har selv prøvet at få sådan nogle originaloptagelser. Det er virkelig sjovt at sidde med. Det er som en tidsmaskine til skabelsen og fedt hvis der bliver kommenteret samtidig. Havde en råfil fra en session hvor dirigenten efter et take sagde “let’s never play that again”.
skriver noder

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hehe:)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En ny, lang artikel med Ben Burtt om lyddesignet:
https://www.starwars.com/news/empire-at ... -interview

Nyt svar