Monitor-test på TV2 - Inkl. info om rundvisning!

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Monitor-test på TV2 - Inkl. info om rundvisning!

Indlæg af Holger »

[EDIT AF CHRISTOFFER]:
Nu hvor rundvisningen er blevet mulig, tilføjer jeg her vigtig information omkring tilmelding med mere.
Her følger quotes fra Thomas Kristoffersen (Bruger T25K herinde).
T25K skrev:Tak for den overordnede interesse i Holgers indlæg, vedr. vores valg af monitor, til vores nye referencerum. Efter at have testet alle de udvalgte monitors, kom det også som en overraskelse for os selv, at valget faldt på netop Focal. Tror at de fleste af os regnede med at vi skulle have et sæt Barefoots, men sådan gik det altså ikke.

Vi vil gerne, d. 28/9/2017 kl. 19.00 invitere de interesserede ud til en lytter på TV2, hvor i kan høre de omtalte højttalere i det omtalte rum. Vi kan derefter sammen se vores øvrige lydafdeling, og lave en evt. rundvisning på TV2, for dem som kunne være interesserede.

Hvis nogen har spørgsmål til mig vedr. testen og beslutningen, så siger råber i bare op herinde. Jeg holder øje med tråden :-)
T25K skrev:For nemhedens skyld, så send mig en mail på tkre@tv2.dk med jeres fulde navn, således at jeg kan få receptionen til at lave jer gæstekort på forhånd. Skal vi sige at deadline for tilmælding er d. 20/9.

Skriv "lydmaskinen - tilmælding" i emnefeltet, så er det til at holde styr på for mig
:-)
T25K skrev:Adressen er Rugaardsvej 25, 5000 odense C. Gården ligger lige ud til vejen, og den leder til receptionen. Holger er velkendt på området :-)

Mere info kan følge, og vil blive postet her.

[EDIT SLUT]




Hvor
TV2, Odense

Hvornår
Dags dato

Hvad
Højttalertest

Hvorfor
Evaluering af de bedst matchende højttaler til det nybyggede studie, som skal fungere til både produktion og som kundepræsentationsstudie

Hvem
Ekstern konsulent akustiker Jakob Nygård, mastering engineer Holger Lagerfeldt, samt naturligvis knap to håndfulde af de faste TV-2 musik- og lydproducere (hvoraf flere også er her på maskinen).

Grundlæggende testudstyr
MacBook med Logic Pro X
Apollo Twin MkII Duo lydkort
2400 Audio Imperium Monitor Controller

Monitors i testen
APS Trinity (47.600,00 DKK)
Amphion Two18 m. Amp500 (54.562,50 DKK)
Barefoot MM27 (100.000,00 DKK)
Focal Trio6BE (28.000,00 DKK)
Genelec 8351 SAM (47.800,00 DKK)
Genelec 1032 (baseline ref. - ude af produktion)

Alle er stort set i "midfield" kategorien.

Dertil er det allerede fastlagt, at der kommer Dynaudio M1 som nearfields.

Thomas Kristoffersen på TV2 var ankermand for bl.a. udvælgningen af monitors.

Sange til testen
Ana Moura - Os Búzios
D'Angelo - Feel Like Making Love
Radiohead - 15 Step
Röyksopp - I Had This Thing (feat. Jamie Irrepressible)
Röyksopp - Here She Comes Again (feat. Jamie Irrepressible)
Snoop Dogg - Drop It Like It's Hot (feat. Pharell Williams)
Vinnie Who - 39

Udvalgt af primært forskellige tekniske årsager.

Studielokalet
Næsten bygget færdigt. Manglede nogle diffusorer i side og loft. Pult indsat, men tomt for gear, til gengæld var der lidt flere mennesker i lokalet end der normalt vil være. Alt i alt nogenlunde realistiske testbetingelser - godt nok til jazz.

Metode
Alle monitors er testet ved optimal opsætning, dvs. ikke foretaget med AB-skift fra forskellige (forskubbede) positioner.

Alle lydteknikere samt akustikeren lyttede på skift i sweet spottet og tog noter samt tildelte fra 1 til 10 point til højttaleren. Derefter videre til næste, tilfældigt valgt.

Indledende runde
Efter at alle monitors var testet og bedømt var der rundkredsdiskussion og afsløring af point. Efter alles vurderinger var sammelagt blev det til følgende rækkefølge:


1. Focal Trio6 Be (28.000,00 DKK)
400px-focal.jpg
400px-focal.jpg (61.13 KiB) Vist 1810 gange
En gennemgående parafraseret kommentar fra lyttepanelet var, at man med Trio6 Be, "kan høre musikken, fordi man ikke skal koncentrere sig om at dechifrere højttalerens egenlyd".

Det kan oversættes til en transparent højttaler med høj detaljerigdom i alle frekvensområder uden at blive buldret, skarp eller spids. Til gengæld var der også enighed om at det er testens visuelt mindst pæne højttaler, men der findes to runde meshes man kan sætte på.

Focal Trio6 Be blev testet i 3-vejs indstillingen (kan også ændres til 2-vejs).


2. Genelec 8351 SAM (47.800,00 DKK)
400px-mm27mk2.jpg
400px-mm27mk2.jpg (45.68 KiB) Vist 1810 gange
Testens største overraskelse. Lyttepanelet var enige om, at 8351 SAM spiller som en langt større højttaler og med en utrolig sub. Den har mange af de samme kvaliteter som Focal Trio6BE med generelt god balance og detaljerigdom, men med en marginalt mere "processeret" lyd, og et par fandt luftbåndet en smule for boostet.

8351 SAM blev også testet med den indbyggede room correction software, men resultatet blev ikke godt og dermed ikke brugt til testen. Til gengæld vil 8351 være testens nemmeste at integrere i et godt surround setup.


3. APS Trinity (47.600,00 DKK)
400px-aps.jpg
400px-aps.jpg (42.6 KiB) Vist 1810 gange
En meget behagelig højttaler, men der var flere der oplevede den som nasal og med en tendens til lidt indelukket lyd. God, stram bund. Der sidder en del dipswitches på bagsiden til fx at dykke ved 625 Hz og evt. booste ved 3150 Hz og/eller luftbånd.


4. Barefoot MM27 Mk2 (100.000,00 DKK)
400px-gen8351.jpg
400px-gen8351.jpg (50.07 KiB) Vist 1810 gange
Der var enighed om at MM27 er lidt scooped i midten og en enkelt fandt den buldrende i bunden. Sidstnævnte kan muligvis have noget at gøre med det usædvanlige design med to sidemonterede woofere, som kan trigge room-modes anderledes. Pris/ydelsesmæssigt er det dog testens største flop.


5. Amphion Two18 m. Amp500 (54.562,50 DKK)
400px-1032.jpg
400px-1032.jpg (65.17 KiB) Vist 1810 gange
Tre deltagere nævnte at Amphionen (parafraseret) virker som en NS10 på steroider, og det skal ikke nødvendigvis opfattes negativt. En rigtig god - omend dyr - nearfield, men mangler fysik i bunden til at agere midfield. En sub kan måske rette op på problemet, da mellemtone og diskant var transparent og flad. Testens bredeste stereobillede uden at lyde unaturlig.

Amphionen ville nok score højere i en anden test end lige denne og det bestemt ikke en dårlig højttaler og var virtuelt på en delt 4. plads.

6. Genelec 1032 (baseline ref. - ude af produktion)
400px-amphion.jpg
400px-amphion.jpg (77.33 KiB) Vist 1810 gange
Den papkasse vi alle kender.


Min liste så identisk ud med ovenstående, bortset fra at jeg havde Barefoot og APS omvendt i rækkefølgen og der var meget stor enighed om rækkefølgen hos alle deltagere.

Derefter finalerunde mellem de to bedste, denne gang med AB skift fra let forskudt position, hvor Focal Trio6 Be blev cementeret som vinderen og dermed valget til TV2s nye studie. Focals vil muligvis blive suppleret af to manuelt tunede subber, ikke for at give mere bund som sådan, men for at akustikeren kan tweake kurven i subresponsen yderligere i forhold til sweet-spottet.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Vildt, endu en gang en "billig" løsning, (relativt), der høster roserne, min kæphest om at "du får hvad du betaler for" er en af verdens mest sejlivede løgne, og et udsagn der aldrig skal have lov at stå alene, eller uimodsagt :)

Det skulle ikke under mig om der også fandtes højtalere i segmentet 5-10.000 kr der kunne levere fornuftigt i den nævnte sammenhæng

Tak fordi du delte denne oplevelse :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Spændende!
Er der nogle billeder af rummet? Evt. nogle af TV2's lydfolk der kan poste når alt er på plads, hvis man må?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Er det bevidst at lyttenumrene er så genremæssigt smalt udvalgte? Med det første fado nummer som undtagelse, falder de alle indenfor noget der kunne kaldes moderne pop / rock. Bevares, der er et stykke fra Radiohead til Snoop Dogg, men jeg tænker at det er bemærkelsesværdigt at der ikke er noget klassisk, noget jazz, noget tale til at teste på ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg undrede mig også MEGET over valget af lytte-materiale
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvem har sidst oplevet Jazz eller Klassisk på TV2??

Fed gennemgang - interessant læsning - jeg vil også gerne se billeder.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev:Er det bevidst at lyttenumrene er så genremæssigt smalt udvalgte? Med det første fado nummer som undtagelse, falder de alle indenfor noget der kunne kaldes moderne pop / rock. Bevares, der er et stykke fra Radiohead til Snoop Dogg, men jeg tænker at det er bemærkelsesværdigt at der ikke er noget klassisk, noget jazz, noget tale til at teste på ...
Ja, det vil jeg mene.

Jeg ved ikke hvor meget klassisk og jazz er realistisk eller relevant for TV2 og denne lyttetest. Jeg burde nok have taget et Niels Lan Doky nummer jeg har masteret med, men klassisk synes jeg sjældent er godt testmateriale, omend det er noget jeg lytter meget til i privaten.

Personligt finder jeg, at rytmiske numre i genrerne R&B, pop/rock, rap og elektronisk/club tester en højttalers mange parametre godt og nemt, især når tiden siger 5-6 timer til hele testen (en del mennesker, flere numre, mange højttalere). Jeg havde nok valgt lidt anderledes i en test jeg helt selv lavede, men her var der flere faktorer end mig at tage hensyn til.

I sidste ende har det ingen betydning for testvurderingerne, så længe man har et nogenlunde bredt udvalg a la dette.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Smittefar skrev:Hvem har sidst oplevet Jazz eller Klassisk på TV2??
"Klassisk", eller i hvert fald orkestralt, er jo rimelig gennemgående indenfor film scores. Og film, dem bliver der da vist en del af. Omend lydmixet på en Hollywood blockbuster selvfølgelig er anderledes end det er på en regulær indspilning af Beethovens 9.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Studiet skal så vidt jeg forstår primært bruges til mix af interne projekter/spots og kundepræsentation, ikke til film som sådan.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

For rock-lytning, samt hurtigt overblik, kan jeg godt finde på at smide Robert Plants "Fate of Nations" på fordi de rene akustiske passage, og dynamikken, trods alt, bringer en godt omkring i landskabet, i en og same CD, som jeg kender,..

Men havde forestillet mig man altid sammenlignede med klassisk og jazz, også, som noget obligatorisk, uanset den snævre sammenhæng for testen
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev:Vildt, endu en gang en "billig" løsning, (relativt), der høster roserne, min kæphest om at "du får hvad du betaler for" er en af verdens mest sejlivede løgne, og et udsagn der aldrig skal have lov at stå alene, eller uimodsagt :)
[...]
Tak fordi du delte denne oplevelse :thumbup:
Velbekomme og jo - du får hvad du betaler for, men du skal bare op i en endu højere prisklasse nogle gange ;-) Mine 802 Diamonds fx vil jo blæse højttalerne i denne test omkuld, men så er vi også oppe i 150k.

Demagogi til side, så har du naturligvis ret: der er mange tilfælde hvor man inden for ca. samme kategori kan få en både bedre og billigere løsning på samme tid.

Der var ingen snobberi eller forudindtagethed i lyttepanelet og det viser resultatet også.

Medlemsavatar
jenslyd
Forum Donator
Indlæg: 116
Sted: Odense

Indlæg af jenslyd »

Jeg lægger nogle billeder op, når studiet er færdigt :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fra ham fotografen? Husk kun at bruge billeder, som viser mig i et flatterende lys. Ingen dobbelthager og lign. :-D

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Holger skrev:Fra ham fotografen? Husk kun at bruge billeder, som viser mig i et flatterende lys. Ingen dobbelthager og lign. :-D
ok... jeg troede ellers reglen var, at man skal gengive materialet så "flat" og "uncolored" som muligt :lol: (sorry... kunne ikke la' vær')
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:
Holger skrev:Fra ham fotografen? Husk kun at bruge billeder, som viser mig i et flatterende lys. Ingen dobbelthager og lign. :-D
ok... jeg troede ellers reglen var, at man skal gengive materialet så "flat" og "uncolored" som muligt :lol: (sorry... kunne ikke la' vær')
Thomas Kluge, "Portræt af H.M. Dronningen", 1995.
Dronningens kommentar, da hun så billedet var: "Jeg skal sandelig love for, De har fået det hele med". :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

Billede

For nogle hundrede år siden var det vist almindeligt at pynte på den slags potrætter, sådan bare for at ungå at miste livet efterfølgende :-)
/Dub

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Hvad bedømte man ud fra? Mere eller mindre udelukkende transparens? Hvad med listener fatique, om højttalerne var "inspirerende" m.v. Det måske parametrer der er svære, at bedømme i sådan test(?).

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er jo ligemeget om man checker med det ene eller andet nummer, så længe man kender materialet ved man hvad man forventer at hører.

Men her er lidt tricks fra B&O's super dygtige højttalerudvikler (manden bag Beolab90) :

http://www.tonmeister.ca/wordpress/test ... t-to-play/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Vidste folk hvad de lyttede på? Med andre ord var testen blind?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Alle vidste præcis hvad de lyttede til. En blindtest kan være rigtig smart til nogle ting, men en højttaler test er ikke en af dem. Som testens resultat også viste, så var det ikke den dyrereste højttaler eller den højttaler der er mest hypet i branchen, men derimod den billigste og grimmeste :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

fred skrev:Hvad bedømte man ud fra? Mere eller mindre udelukkende transparens? Hvad med listener fatique, om højttalerne var "inspirerende" m.v. Det måske parametrer der er svære, at bedømme i sådan test(?).
100% enig,

Og faktisk var det netop det musikalske som Focal'en vandt på:
Holger skrev: En gennemgående parafraseret kommentar fra lyttepanelet var, at man med Trio6 Be, "kan høre musikken, fordi man ikke skal koncentrere sig om at dechifrere højttalerens egenlyd"..
Underforstået at man fornemmede musikken og dermed også følelsesmæssigt kunne disconnecte fra tekniske parametre og koncentrere sig om at komponere/skabe/mixe, samt med at der naturligvis også er tale om en teknisk set transparent oplevelse.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Et par stemningsbilleder
03.jpg
03.jpg (2.78 MiB) Vist 1626 gange
02.JPG
02.JPG (1.02 MiB) Vist 1626 gange
01.JPG
01.JPG (885.19 KiB) Vist 1626 gange
04.JPG
04.JPG (838.33 KiB) Vist 1626 gange

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Vil også gerne stille et stort spørgsmål ved musik valget - godt nok meget snævert. Er der virkelig ikke et eneste menneske i komitéen, der råbte op om det?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det må være de sorte indhak i væggene hvor der mangler diffusor-træ. Kender du nogen detaljer på rummet, hvem der har designet det, noget omkring diffusorerne?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gs-dk skrev:Vil også gerne stille et stort spørgsmål ved musik valget - godt nok meget snævert. Er der virkelig ikke et eneste menneske i komitéen, der råbte op om det?
Nej, vi er alle professionelle. ;-) Det kom ikke op på noget tidspunkt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Det må være de sorte indhak i væggene hvor der mangler diffusor-træ. Kender du nogen detaljer på rummet, hvem der har designet det, noget omkring diffusorerne?
Jakob Nygård som nævnt tidligere, omend lige diffusorerne ikke er hans og vist mere er stemningsskabende end helt officielle Schroeder/QRD specs.... ;-) Der er også diffusion i loftet over siddepositionen.

Rummet har udmærkede specs ellers god højde, god bredde, lidt kort i længden og en stor rude, men med de sidste tweaks bliver det et fint mixrum med god stemning (hvilken man aldrig skal kimse af).

Nyt svar