EURORACK - TRÅDEN (generelt)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Re: EURORACK - TRÅDEN (generelt)

Indlæg af Thomas M »

Razmo skrev:Husk når du køber en multiples, at der er to slags... bufferede, og unbufferede... hvis du skal distribuere pitch til mere end et patchpoint, så brug en buffered, ellers kan der gå ged i skaleringen af din pitch fordi en unbuffered giver et lille voltage drop... alle andre ting som gates, audio osv. kan du nok godt slippe afsted med en unbufferet... til unbuffered multiples kan du også købe TipTop Audio's mult kabler, eller de der "stjerner" man kan få (black market) ... så sparer du plads i rack'et :)
Det vil typisk være til CV, Gate og Clock....så der røg lige tre styks Black Market "stjerner" i kurven :-)
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Men flere spørgsmål presser sig på:

Det jeg vil med setup´et er, at det skal være muligt at intergrere det sammen med DAW ( i mit tilfælde, Studio One og Reason) og muligheden for at køre setup´et uden DAW men med et MIDI-keyboard sat til (CME uf5). Erebus´en har jo MIDI In, så problemet ligger ikke der - nok nærmere ved at der skal være et Clock signal som føder Pico Seq med tempo.

Så hvilket modul skulle jeg så gå efter? Doepfer A-190-4? Eller skulle det være noget helt andet?

Ville det være muligt at jeg tilføjer en ekstra LFO (som så styrer Clock´en på Sequenceren? Eller skal LFO også fødes af en VCO? Det forvirrer mig en del, alle de her forkortelser (Altså jeg ved godt at LFO står for Low Freq Osc og VCO for Voltage Control Osc) - det er nok hvad de enkelte gør, der forvirrer mig :?:
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

LFO'er kører generelt konstant, og kræver ikke noget trig signal for at begynde.
VCO'er kører også af sig selv. Noigle har grov og fin-tuning som bruges når der ikke er et kabel i V/Oct indgangen. De bliver mig bekendt oftest bypassed så snart du propper et kabel i V/Oct.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Thomas M skrev:Men flere spørgsmål presser sig på:

Det jeg vil med setup´et er, at det skal være muligt at intergrere det sammen med DAW ( i mit tilfælde, Studio One og Reason) og muligheden for at køre setup´et uden DAW men med et MIDI-keyboard sat til (CME uf5). Erebus´en har jo MIDI In, så problemet ligger ikke der - nok nærmere ved at der skal være et Clock signal som føder Pico Seq med tempo.

Så hvilket modul skulle jeg så gå efter? Doepfer A-190-4? Eller skulle det være noget helt andet?

Ville det være muligt at jeg tilføjer en ekstra LFO (som så styrer Clock´en på Sequenceren? Eller skal LFO også fødes af en VCO? Det forvirrer mig en del, alle de her forkortelser (Altså jeg ved godt at LFO står for Low Freq Osc og VCO for Voltage Control Osc) - det er nok hvad de enkelte gør, der forvirrer mig :?:
Hvis du allerede har testet at en LFO virker med PICO sequenceren, så kan du bruge en hvilken som helst LFO med en pulse/square waveform... endda måske også Sine eller Triangle hvis PICO sequencerens clock indgang er lavet med en comparator der bare tester for hvornår volt når en bestemt treshold... men en LFO er ikke beregnet som en clock generator i den forstand, den virker bare også sådan fordi et clock trigger stort set bare er et gate signal fra low til high osv. osv.

Hvis du finder et clock generator modul der f.eks. også kan clockes eksternt ud over selv at generere en clock, vil du også kunne syncronisere dette clock generator modul fra din DAW... det er rimelig handy at kunne distribuere MIDI clock fra sin DAW og ud til modulerne... men det kræver et MIDI to CV/GATE interface modul der også har en clock udgang... jeg ved at Pittsburgh's MIDI 3 modul bla.a. har en indbygget arpeggiator som kan clockes både af egen clock generator eller clock den modtager via MIDI... det kan være du måske ville have mere brug for at skifte DOEPFER modulet ud med et sådant... så ville du når du ikke har MIDI tilsluttet fra DAW, kunne trigge PICO'en med MIDI 3's interne clock, og når den så er tilsluttet DAW switche over til at MIDI interfacet er slave af MIDI clock i stedet...

Men læs evt. lidt om Pittsburgh modulet først, for lige at være helt sikker på den kan det... de har lavet det modul i LIFEFORMS udgaven også, og jeg ved at Studio Electronics version er præcis det samme som Pittsburgh modulet... de har åbenbart fået lov til bare at skrive eget navn på det :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Thomas M skrev:Men flere spørgsmål presser sig på:

Det jeg vil med setup´et er, at det skal være muligt at intergrere det sammen med DAW ( i mit tilfælde, Studio One og Reason) og muligheden for at køre setup´et uden DAW men med et MIDI-keyboard sat til (CME uf5). Erebus´en har jo MIDI In, så problemet ligger ikke der - nok nærmere ved at der skal være et Clock signal som føder Pico Seq med tempo.

Så hvilket modul skulle jeg så gå efter? Doepfer A-190-4? Eller skulle det være noget helt andet?

Ville det være muligt at jeg tilføjer en ekstra LFO (som så styrer Clock´en på Sequenceren? Eller skal LFO også fødes af en VCO? Det forvirrer mig en del, alle de her forkortelser (Altså jeg ved godt at LFO står for Low Freq Osc og VCO for Voltage Control Osc) - det er nok hvad de enkelte gør, der forvirrer mig :?:
https://www.modulargrid.net/e/pittsburg ... rms-midi-3

Jo... den har MIDI Clock out som jeg beskrev... ud over det kan den rent faktisk styre to separate monosynths fra samme interface, endda også polyfonisk hvis man ønsker det... jeg ved godt at Erebus'en sikkert har MIDI in, men det kan godt betale sig at overlade MIDI/CV converter opgaven til et dedikeret modul som det her... det giver lidt flere features end de funktioner der sidder i den type "voice modules" som Erebus er... har aldrig helt forstået pointen i at smide MIDI input på dem når de alligevel er beregnet til modular...

Så hvad jeg ville gøre i dit tilfælde var at anskaffe mig et MIDI3 interface, og bruge det som forbindelse til din DAW, og lade DAW'en sende MIDI clock når du arbejder derfra... og når du ikke er tilsluttet DAW, så bruge MIDI 3's indbyggede clock generator ... man bruger tap tempo på modulet til at indstille tempo'et, bare husk det.

Og så får du en fin arpeggiator med i købet, som du også kan bruge når du ikke er tilsluttet din DAW, ved bare at tilslutte et controller keyboard i stedet for DAW'en :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det var faktisk det der var årsagen til at jeg købte Waldorf KB37 som min eurorack case.... netop fordi den har sådan et MIDI interface som MIDI 3 indbygget med arpeggiator, clock generator samt en masse CC patch points også, og så fik jeg et kvalitets FATAR keybed fastskruet med i pakken og 107HP... det er genialt hvis man bare skal have et lille setup man arbejder med foran DAW'en, men også kan hives med ud hvis man vil spille uden DAW :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Razmo skrev:Det var faktisk det der var årsagen til at jeg købte Waldorf KB37 som min eurorack case.... netop fordi den har sådan et MIDI interface som MIDI 3 indbygget med arpeggiator, clock generator samt en masse CC patch points også, og så fik jeg et kvalitets FATAR keybed fastskruet med i pakken og 107HP... det er genialt hvis man bare skal have et lille setup man arbejder med foran DAW'en, men også kan hives med ud hvis man vil spille uden DAW :)
Se....så mange gryn har jeg så ikke :-( Men det holder mig ikke tilbage alligevel ;-) 1 stk Pittsburgh MIDI3 er bestilt og på vej :-)

Tuning og tracking af min Lil Erebus, har jeg også (efterhånden) styr på :-) Og Pico Seq fra Erica? Oh boy....den er faktisk rigtig nem at tæmme, når først man har fået styr på hvad de forskellige farve i LED-knapperne styrer :-) Selvfølgelig drømmer jeg da om f.eks en Metropolis eller lignende men der går lige 3 år mere i gældshelvede (lang historie), før jeg kan slå mig løs :-)

Så skal jeg bare have udfyldt de sidste 29hp i min kasse :shock:
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Thomas M skrev:
Razmo skrev:Det var faktisk det der var årsagen til at jeg købte Waldorf KB37 som min eurorack case.... netop fordi den har sådan et MIDI interface som MIDI 3 indbygget med arpeggiator, clock generator samt en masse CC patch points også, og så fik jeg et kvalitets FATAR keybed fastskruet med i pakken og 107HP... det er genialt hvis man bare skal have et lille setup man arbejder med foran DAW'en, men også kan hives med ud hvis man vil spille uden DAW :)
Se....så mange gryn har jeg så ikke :-( Men det holder mig ikke tilbage alligevel ;-) 1 stk Pittsburgh MIDI3 er bestilt og på vej :-)

Tuning og tracking af min Lil Erebus, har jeg også (efterhånden) styr på :-) Og Pico Seq fra Erica? Oh boy....den er faktisk rigtig nem at tæmme, når først man har fået styr på hvad de forskellige farve i LED-knapperne styrer :-) Selvfølgelig drømmer jeg da om f.eks en Metropolis eller lignende men der går lige 3 år mere i gældshelvede (lang historie), før jeg kan slå mig løs :-)

Så skal jeg bare have udfyldt de sidste 29hp i min kasse :shock:
Man bliver aldrig færdig med at købe moduler, det har jeg lugtet allerede inden jeg købte KB37... så jeg valgte den "pakke" fra start, selv om den var lidt dyr i forhold til andre cases... Jeg VED at jeg ikke skal have udvidet med flere cases, for så vil det tage overhånd før eller siden... jeg har valgt en helt anden måde at klare GAS'en på.... at købe et modul i ny og næ er ikke så galt sammenlignet med at købe stand alone synths hele tiden... og ved at jeg har valgt at jeg skruer modul for modul ind i KB37 i forbindelse med at de skal bruges i et projekt, så behøver jeg ikke flere cases... jeg opbevarer bare mine moduler, og tager dem frem og skruer i KB37 når de skal bruges... på den måde vil der kun være i KB37 hvad jeg skal bruge i forbindelse med et projekt.

Jeg skal derfor have købt nogle af de hånd-skruer man kan få fra Befaco (KNURLIES), så det er hurtigere at skrue i og ud... med sådan en fremgangsmetode forbliver jeg kompakt, og med begrænsinger som jeg arbejder bedst under, men kan samtidigt bare købe de moduler jeg finder interessante, når jeg synes jeg har råd... behøver ikke tænke på hvilke moduler der går godt sammen i et fast setup... mit setup kan ændre sig hele tiden, og jeg behøver ikke sælge moduler, da jeg altid kan finde en brug for dem i et specifikt projekt.

Derfor synes jeg KB37 passer så fint til mig... det giver mig det hele til en pro forbindelse til min DAW, inklusiv keys og hele svineriet... måske en lidt alternativ måde at have et modular system på, men det passer fint til mig... behøver ikke andet for at være ærlig.

Men tillykke med MIDI 3'eren... jeg ender nok også med at købe en på et tidspunkt, hvis ikke der kommer noget lignende til 4 voices... ved der er en prototype på vej fra HexInverter som skulle kunne fungere som en 4voice poly forbindelse... der er en del andre sådanne moduler derude allerede, men de tager ret mange HP... HexInverters er nede på 8-10HP hvilket er mere mig.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Og angående PICO'en... det er jo det store dilemma når man vil have en sequencer som modul... skal det være smalt, ender man også med at skulle rode med flere modes og hvor hver knob har flere funktioner... dem med det hele på fronten fylder jo som regel som et ondt år, hvor man langt hellere ville bruge pladsen til andet... personligt vil jeg nok ende et sted nogenlunde midt imellem... men fordelen ved de smalle som PICO'en er jo så også, at det er let at lave langt flere steps end på dem hvor hvert step har sin egen knob... de er sjældent på mere end max 16 steps, ellers skal de også ligge og rode med forskellige segmenter hvilket ødelægger hands on feel'et totalt...

Hvis jeg skulle vælge en sequencer i dag, blev det nok den fra Pittsburgh med 8 slidere... den er rimeligt hands-on, kun 10HP, men har mange gode features... dog kun 8step hvilket nok er den største begrænsning... men ind til videre foretrækker jeg at klare alt sequencing fra min DAW, da det samtidigt giver mig kontrol over parametre fra DAW'en via CC der converteres til CV... det er rart at kunne time' modulerne til hvad jeg optager på DAW'en...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Det breder sig sgu, det "skidt" :lol:
33413498_2008212139197105_8719564599143170048_o.jpg
33413498_2008212139197105_8719564599143170048_o.jpg (166.85 KiB) Vist 1917 gange
Og ja, en mere "hands-on" sequencer står også meget højt på min liste :-) Lige nu, ser det ud til at jeg hellere må få fingerne i et par, hedder de "Multipliers" / "Splitters"? istedet for de der Black Market "stjerner". Rene linier skal der til (Det på billedet, trigger min OCD :lol: )
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mults/Buff(ered) Mults.
Der er efterhånden mange firmaer der laver dem. Hvis du fortsat kan nøjes med passive Mults, og du vil lodde/samle selv, kan det nok bedst betale sig at finde et DIY kit.
Thonk har en del at vælge imellem:
https://www.thonk.co.uk/shop/ai001-multiple/
https://www.thonk.co.uk/shop/bastl-multiple-kit-alu/
https://www.thonk.co.uk/shop/bastl-mult ... l-diy-kit/
https://www.thonk.co.uk/shop/sssr-labs-mult-2x4-kit/
https://www.thonk.co.uk/shop/worng-passive-mult/

Og måske flere. Jeg stoppede der.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men for over 200 kr + fragt kan du altså købe mange jack-stik m.m....

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jesper Ranum har lavet et skriv :-)

http://blazar.dk/guide-modular-synth-revival/
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Thomas M skrev:Det breder sig sgu, det "skidt" :lol:
33413498_2008212139197105_8719564599143170048_o.jpg
Og ja, en mere "hands-on" sequencer står også meget højt på min liste :-) Lige nu, ser det ud til at jeg hellere må få fingerne i et par, hedder de "Multipliers" / "Splitters"? istedet for de der Black Market "stjerner". Rene linier skal der til (Det på billedet, trigger min OCD :lol: )
Ang. de Multiples... jeg forstår godt du vil undgår spaghetti'en, men er det bare passive multiples vil du måske være bedre tjent med TipTop's stackable kabler... fordelen ved dem er at det er nemmere at se hvor signalerne går hen, frem for hvis du har dem som modul, for så skal du kigge tilbage hele tiden for at se hvad der kommer fra hvad osv... det bliver selvf. først mere nødvendigt jo større et system man har, men de stackable kabler gør også at du ikke spilder HP i din case.

Du skal dog nok lige overveje, om det ikke kan betale sig med minimum ét enkelt buffered multiple modul... lige pludseligt står man i en situation hvor man gerne vil route pitch til flere destinationer, og så er man på røven... hvis du anskaffer dig et ganske almindeligt Filter modul, og ønsker at kunne track'e det i self oscillating mode, så har du brug for et pitch 1v/o signal som er præcist, ellers vil den tracke dårligt i mange tilfælde.

Bare et tip... de er lidt dyrere, men er nu ikke så vildt meget de koster.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Der er kommet lidt mere i racket :-)
2 stk. SSSR Labs 2x4Mult samt en Music Thing Modular Turing Machine :-) (Erica Synth Pico Output er ikke modtaget i skrivende stund)
Sidstnævnte volder mig dog nogle problemer :-( Hvordan ville I hooke Turing Machine og Erebus´en op så det er muligt at kalibrere Turing Machine?
Jeg får nemlig kun små klik ud af det....absolut ingen tone :-(

P.S: Jeg har fundet videoen til hvordan man gør men det er jo gjort med en dedikeret VCO og sådan en har jeg jo ikke
modulargrid_663671.jpg
modulargrid_663671.jpg (81.98 KiB) Vist 1832 gange
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Jeg har ikke selv en Turing Maschine, men er det ikke bare out fra Turing til CV in på Erebus. LFO square out fra erebus til Clock på Turing?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Peter skrev:Jeg har ikke selv en Turing Maschine, men er det ikke bare out fra Turing til CV in på Erebus. LFO square out fra erebus til Clock på Turing?
DOH! Selvfølgelig :jam:

.....og så ikke helt alligevel :-(
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Går Turing machine ikke igang når den får en Clock? Dens LED burde lyse op

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Peter skrev:Går Turing machine ikke igang når den får en Clock? Dens LED burde lyse op
Jo det gør den, men lyden som kommer ud af den, er bare sådan nogle klik-lyde - ingen lyd fra Erebus´en.
Jeg sender en Clock fra MIDI 3 ned til Turing Clock. CV og Gate fra MIDI 3 over til CV In og Gate In på Erebus.
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Jeg ved ikke om du muligvis har misforstået hvad Turing Machine er. Den lyd der kommer fra Turing er ikke audio.. Turing er en sequencer til at lave bas og melodi med.
Så sæt op som før nævnt og audio ud fra Erebus, så burde Turing sequence din Erebus med alverdens melodier

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Anyways..........der er styr på det nu :-) og især takket været Christoffer I.N. der lagde en video op om hvordan man lige trimmer Dreadbox Lil Erebus :-) Thumbs up for det :-)

Jeg kan dog godt allerede nu se, at den Doepfer kasse, jeg købte, var alt for lidt :oops: Jeg skulle vist bare have købt Doepfer´s DIY kit istedet for
35492727_2037528309598821_6155689300634632192_o.jpg
35492727_2037528309598821_6155689300634632192_o.jpg (176.55 KiB) Vist 1725 gange
Systemet består pt af følgende (fra venstre mod højre):

Erica Synth Pico Output (for at få headphones out)
Pittsburgh Modular MIDI 3
SSSR Labs 2x4 passiv Mult
Music Thing Modular Turing Machine mk II
Endnu en SSSR Labs 2x4 passiv Mult
Doepfer A-160-5 VC Clock Multiplier/Ratcheting Controller
Erica Synth Pico Sequencer
Dreadbox Lil Erebus

Overvejer hvad næste træk skal være - det må vist være en større kasse :-D
Senest rettet af Thomas M søn 17. jun 2018 15:41, rettet i alt 1 gang.
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Thomas M skrev:Jeg kan dog godt allerede nu se, at den Doepfer kasse, jeg købte, var alt for lidt :oops: Jeg skulle vist bare have købt Doepfer´s DIY kit istedet for
Den fejl har vi ALLE lavet :)

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Morten B skrev:
Thomas M skrev:Jeg kan dog godt allerede nu se, at den Doepfer kasse, jeg købte, var alt for lidt :oops: Jeg skulle vist bare have købt Doepfer´s DIY kit istedet for
Den fejl har vi ALLE lavet :)
Og det viser bare at jeg IKKE har hørt efter i timen :lol:
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ha ha :lol:

Nyt svar