Eurorack/modular sangtråden

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Eurorack/modular sangtråden

Indlæg af garcia »

Jeg synes det er super spændende med Eurorack og modular synths. Har selv forsøgt men kom aldrig rigtigt i gang. Jeg har forsøgt lidt at finde nogle sange hvor produktionen er meget baseret på modular synths i eurorack formatet, men jeg synes ikke jeg kan finde en masse andet end blip blop, techno og house numre uden vokal. Sat op med et kamera og freestylet på et værelse. Er der ikke nogle der for alvor kan sælge mig til formatet og linke til nogle pisse fede sange, der virkelig omfavner det her? Smid meget gerne links til videoer også :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tror nichen ligger klar til dig der. :)

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Depeche Modes Delta Machine-album har vist en del modularlyde. Der er ihvertfald en masse der klinger derhenad - klassiske synth sequences med den der tykke VCO-lyd.

Ud fra et "almindelig musik" synspunkt tror jeg mere du skal se det som en slags saml-selv-synth, som du ville behandle som en hvilken som helst anden hardwaresynth. Optage, klippe og klistre. Jeg har ihvertfald aldrig rigtig set Eurorack-moduler som henvendte sig til folk der godt kan lide strukturer, klassiske eller ej. Det er ret meget et instrument der lægger op til man leger rundt, og så kommer musikken jo tit til at lyde derefter :)
Nobody noes.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tjek alt hvad Celldweller har lavet. Det er fyldt med modular materiale.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Daft Punks RAM
skriver noder

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Uncite skrev:Tjek alt hvad Celldweller har lavet. Det er fyldt med modular materiale.
Jeg følger ham en del. Det er et ret voldsomt setup han har :-D
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

bryla skrev:Daft Punks RAM
Er det? Det lyder ellers ikke sådan, mere som classic synths
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

SustainerPlayer skrev:Jeg tror nichen ligger klar til dig der. :)
Ja, kunne være jeg skulle prøve at lave lidt. Men det er lidt dyrt legetøj
Deaktiveret

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er selv ved at købe en tom Eurorack Case ,.. og nogle moduler til den ,.. den er jo hvad du putter i den, og hvad du vil ,...

Jeg syntes man skal have en meget specific ide med netop hvad man VIL ,.. lige fra starten ,.. og kun hoppe på vognen hvis en eller anden fabrikant har noget at byde på som er UNIKT ,.. netop i den retning man ønsker

Hvis det er synth-modulært så kunne det f.eks. være man havde stødt hovedet mod loftet i Reaktor-miljøet el.lign. men der er nu højt derop :-)

For mig er det Rossums Morpheus:

http://www.rossum-electro.com/products/morpheus/

Samt Expert Sleepers Silent Way:

http://www.expert-sleepers.co.uk/silentway.html

Med tilhørende ADAT basseret Eurorack interfaces:

http://www.expert-sleepers.co.uk/es3.html

http://www.expert-sleepers.co.uk/es6.html

Der fik mig på vej mod Eurorack ,.. ellers havde jeg hellere undværet "det dyre legetøj" ,.. men hvis der er en ide med det så fint !!!

Håber aldrig at få brug for mere end det, men køber alligevel en Case i fuld 19" bredde :-)
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

garcia skrev:
bryla skrev:Daft Punks RAM
Er det? Det lyder ellers ikke sådan, mere som classic synths
En modular kan jo stort set lyde som hvad som helst :)

Der findes modular kloner af stort set alle de klassiske kredsløb, nogle mere succesfulde end andre i at ramme lyden, men man kan komme tæt på hvis man gerne vil lyde som en Roland 100m eller Arp et eller andet.

Poly synths er stadig svære at stykke sammen, men det seneste halve år er der blevet frigivet adskillige 4 voice moduler, så jeg tror snart vi ser et boom i poly setups.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

garcia skrev:
bryla skrev:Daft Punks RAM
Er det? Det lyder ellers ikke sådan, mere som classic synths
"The modular synth is a large part of the sound of the album, almost all of the synth sounds that you hear are made by it, and also many of the drum sounds"
http://www.soundonsound.com/people/reco ... -daft-punk
skriver noder

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

BTW. nu jeg nævnte Silent Way samt CV halløjet, og DAW-integration ,.. så er det måske også på tide at anskue hele Eurorack konceptet mere som en del af et samlet set-up ,.. og ikke kun noget isoleret i "blib-båt" genren
/Dub

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Det vidste jeg ikke Thomas! Præcis Dubtemple. Det var også derfor jeg håbede nogle kunne pege i en retning, så jeg havde lidt mere en forståelse af forskellige måder folk integrerede det i deres musik. Men jeg har kig på den waldorf kb37. Desværre har de lige forhøjet prisen med et par tusinde, af en eller anden grund! :(
Deaktiveret

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »



Ikke sang på, men en masse fedt modular dark-ambient fra REDSHIFT, hvor det ikke bare er blip blop, og hvor der også spilles live på både synths og modular... manden bag det er i øvrigt ham der lavede musikken til "Jewel of the Nile" ... Mark Shreeve. Det er klasse efter min mening, og i øvrigt en kæmpe MOOG modular :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar