Guitar modeling-tråden

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Sted: Aarhus

Re: Guitar modeling-tråden

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:
fre 23. apr 2021 18:51
Cab Clone er en af de mest udskældte load boxe. Hvorfor skal det lige være den?
Den er indbygget i MESA/Boogie Mark Five: 25´ combo udgave. Mesa Boogie combo udgaven vejer under 11 kg. Der kan tilsluttes høretelefoner og man kan optage. Og der kan tilsluttes eksterne højtalere. Hvad er udmærket, da combo udgaven kun har en 10" højtaler. Jeg kan vælge mellem 10 og 25 wat og der er fx loop.

Jeg er sikker på at der findes bedre load boxe. Men som helhed er det en løsning der passer mig fint.

Derhjemme spiller jeg mest clean. Vil jeg bruge effekter kan jeg lige så godt bruge AX8.

https://www.thomann.de/dk/mesa_boogie_m ... o_1x10.htm

Medlemsavatar
Smittefar  
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ahhh, du køber forstærkeren.

God fornøjelse med den
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Cremen af load-boxe/attenuators må være Tone King's Iron Man II. Jeg har endnu til gode at høre en dims, som bevarer lyden af en knækket amp så godt, ved så lave lyd-niveauer. Her demonstreret af den altid ydmyge og super behagelige Shawn Tubbs...

Medlemsavatar
Smittefar  
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Jeg kendte faktisk ikke den der Tone King. Den ser ud til at være lavet helt rigtigt. Suhr og Fractal laver dem også rigtigt.

Her min lille video om, hvor meget, det faktisk betyder.

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Smittefar skrev:
lør 24. apr 2021 08:37
Jeg kendte faktisk ikke den der Tone King. Den ser ud til at være lavet helt rigtigt. Suhr og Fractal laver dem også rigtigt.

Her min lille video om, hvor meget, det faktisk betyder.
Kender ikke rigtigt Fractals koncept, men du har ret ift. Suhr. Jeg har deres lille (nu udgået) studio-amp "Corso", som har indbygget power-scaling. Det fungerer helt utrolig godt. Desværre laver Suhr ikke en decideret stand-alone attenuator, hvilket jeg synes er lidt spøjst, når det virkelig er noget de er gode til. Deres 2 Reactive Load's er desværre kun udviklet til brug med IR's.
Og her kom Tone King så ind i billedet... 8-)

Medlemsavatar
Smittefar  
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Fractals LB-2 er stort set det samme som Suhr RL - Godt byggede reaktive loads, der bevarer forstærkerens response. Ingen af dem kan bruges som attenuator.

Suhr, Fractal og ToneKing laver alle impedanskurver der er meget tæt på kurven fra en rigtig højttaler. De billigere attenuatorer fra Torpedo og andre har en helt anden impedanskurve og så arbejder rørforstærkeren ikke længere som den er designet til.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev:
fre 23. apr 2021 12:55
... jeg planlægger endvidere at købe en Fryette PS-2 ... :)
Så er den lige blevet bestilt :banan:

Jeg endte med at bestille den fra musik-produktiv.de, eftersom thomann nu i måneder er blevet ved med hele tiden at udskyde, hvornår de får den på lager. Så udskyder de det nogle uger... så udskyder de det nogle uger igen... og så igen... og så igen igen... osv... og nu har de lige ændret det til, at de først får den på lager om 12-15 uger... :roll: Mine nerver er blevet fuldstændig tyndslidte nu af det der :lol:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

... hov - den hører måske ikke hjemme i en guitar-modelling-tråd, eller...?

...den kan bruges som attenuator, der dæmper signalet fra guitar-forstærker til guitar-kabinet, den kan bruges som signalforstærker, der forstærker signalet fra low-watt-guitarforstærkere og så kan den bruges som reactive load efter en guitar-forstærker for silent recording.

Medlemsavatar
Smittefar  
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Jeg har leget med forskellige typer Chorus i min AxeFX

Det er 80er Chorus igen skam, så stereo er anbefalet, og hvis man ikke er så glad for firser lyd skal man måske skåne sig selv

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:
søn 2. maj 2021 17:56
Jeg har leget med forskellige typer Chorus i min AxeFX

Det er 80er Chorus igen skam, så stereo er anbefalet, og hvis man ikke er så glad for firser lyd skal man måske skåne sig selv

Spændende. Jeg leger for tiden med noget lignende, men jeg foretrækker rotary frem for chorus. Det er jo noget af det samme. Jeg bruger oftest chorus , meget moderat, hvis jeg vil give lidt bid.

Medlemsavatar
Smittefar  
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Jeg er aldrig helt selv blevet helt hooked på rotary, men det er jo som du siger lidt i samme boldgade.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:
man 3. maj 2021 08:45
Jeg er aldrig helt selv blevet helt hooked på rotary, men det er jo som du siger lidt i samme boldgade.
Det er smag og behag. Disse våde effekter kan godt være svære at sætte i sammenhæng i et nummer. Men de kan være meget inspirerende. Og når man som vi har Fractal . Skal de da prøves af. Ellers spiller jeg mest med clean lyd.

Medlemsavatar
Smittefar  
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Den her sammenligning mellem Quad Cortex, Kemper Stage, HX stomp og AxeIII er faktisk lavet helt hæderligt.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

https://www.dropbox.com/s/17np5hz22a711 ... 4.wav?dl=0

Her er en ret beskidt rotary effekt. I AX8 har jeg lagt rotary på et preset, kaldet, Dirty Shirley . Jeg bruger ikke andet end Amp, cab og rotary. Og ellers justere med Crunch, depth, EQ, osv. pr. gefühlen.
Nummeret er ikke noget at skrive hjem om. Men jeg ville udforske Rotary lidt mere. Og så er enkle akkorder og arpeggio et indlysende sted at starte.

Nyt svar