mic pre omkring 4.000?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

mic pre omkring 4.000?

Indlæg af Smittefar »

Jeg ser langsomt til, mens mikrofonparken vokser ukontrolleret, og så slog det mig, at man jo burde have en ordentlig mic pre.

Mit lydkort er et Focusrite Scarlett 18i8 2nd gen, og det (og dets preamps) lyder egentlig fint, men jeg kunne godt tænke mig at prøve med lidt mere farvelade og kvalitet.

Foreløbig tæller mikrofonparken
GA Project TC1 (tube large diaphragm condenser)
Sennheiser MD421N (fra 65 vistnok)
B&O BM3
SM57
DPA 4009g
sE electronics sE5 (small diaphragm condenser)
2x t.bone SC140
Audix OM7 (til salg)

Drømmen er nok en BAE 1073, men det bliver der ikke lige råd til de næste 1000 år, så jeg må nøjes



Det er ret sjældent, jeg indspiller sang. Det bliver væsentligt oftere til elektrisk og akustisk guitar samt elbas.

Jeg har kigget hos Thomann, Cyberfarm og 4sound, og det der umiddelbart falder i øjnene som oplagte muligheder

GA Project Pre-73 DLX Plus

Focusrite ISA One

Og så lidt som outsidere

SPL Goldmike

Warm Audio WA12

Jeg er en sucker for features, og derfor er jeg ikke umiddelbart hooked på WA12, selv om den får rigtig mange pæne ord med på vejen rundt omkring. Det samme gælder lidt GoldMike - Den vil jeg gerne have en dag, men det er ikke lige det jeg går efter nu, og jeg har ikke rigtig brug for to preamps i første omgang.

Efter hvad jeg kan finde på nettet, så skulle ISA one være lidt mere ren end den anden, som til gengæld kan give noget mere saturation.

Det passer egentlig meget godt med denne video


ISAen udmærker sig ved en top end sizzle, som nok skærer rigtig godt gennem et mix, men som jeg også frygter, at jeg ret hurtigt kunne blive træt af. Til gengæld kan jeg godt lide Pre73erens fylde i bunden.

(Jeg ved godt, at Pre-73 kommer i mange forskellige versioner, og jeg har valgt den dyreste, men jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg ville ærgre, mig hvis jeg ikke havde fået alle features og de lækre transformere med. Jeg har ikke umiddelbart noget at bruge ISA Ones digitale udvidelseskort til.)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg gik efter WA12 netop pga de mange features. Den er super vellydene og meget alsidig idet man kan skifte i de forskellige kredsløb. Jeg er super tilfreds, selvom jeg ikke har sammenlignet med de andre, du nævner.
skriver noder

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du tænker på TB12 ikke? - WA12 har nærmest ingen features

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg har haft wa12 i 500 format og den lød rigtig fint. Du kan altid farve ved at gaine den ene del meget. Den skal du ikke være bekymret for. The beast (storebror) skulle kunne farve mere, men har ikke selv haft den hands on. Men ellers se om du kan finde en brugt Lindell 18xII. De plejer at ligge på omkring de 4000. Den er lidt mere fleksibel og eq lyder sweet. Jeg har haft samme focusrite kort og de indbyggede pre amps lyder faktisk så fint, at du nok ikke skal forvente kæmpe forskel, med mindre du, som du siger, går decideret efter noget med farve. Og slet ikke hvis du overvejer isa one. Alternativt spar 2000 mere op og køb en brugt germ pre. Så får du satme hul igennem
Deaktiveret

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg har haft en ISA One, og den er the real (Neve) deal med Lundahl transformer i indgangstrinnet. Toppen på ISA'en er meget subtil, og slet ikke hypet. Den er meget clean og giver et solidt signal (kan sagtens trække fx en Sm7b), og DI inputtet er rigtigt fedt til bas og gtrs også (Fx hvis du kører en amp.sim), så ISA'en er super alsidig.

ISA'en er fed til forskellige mics, fordi du kan ændre impedansen for hver mikrofon, det har stor betydning, og jeg skruede fx op for impedansen til dynamiske mikrofoner (for at få mere sprødhed), og ned på kondensatorerne (for at tage lidt af "Kina-toppen" af dem). Foran har ISA'en også et "Amp ud" jack, til studio reamping, hvis du har tracks som du vil køre igennem en forstærker (også fedt hvis du fx vil skubbe lidt luft ind i VI tracks igennem en forstærker).

Hvis du skal have mere farve kunne alternativer også være UA 610 for et lidt mere vintage udtryk, eller UA 710 for mere sprød "rør" lyd. Men de ligger et par tusser over ISA'en, hvis ikke du finder dem brugt. ISA'en er dog i samme klasse, imo, bare mere clean i lyden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er ret interesseret i det med mic impedansen, og det er noget, jeg er virkelig spændt på at eksperimentere med.

GAPen har netop også mulighed for at skifte mellm 300 Ohm og 1200 Ohm, hvor ISA One har 600, 1200, 2400 og 4800 (så vidt jeg husker). Jeg kunne godt tænke mig, ISAen kunne gå ned til 300 Ohm. GAPen har mange muligheder (gain før input transformer, gain før output transformer, pad efter outputtransformer, 600 Ohm terminering på udgangen, switchable low-cut) - Altsammen ting, jeg synes er virkelig spændende, men hvis det grundlæggende ikke lyder godt eller falder fra hinanden, duer det jo ikke. Jeg har ikke kunnet finde så mange omtaler af GAPs produkter herinde, og dem jeg har fundet har været lidet flatterende. Det vækker jo noget bekymring.

Jeg synes specielt, impedansswitchen er spændende i forhold til min båndmikrofon og til dels de forskellige kondensatormics.

Jeg tænker umiddelbart, at ISA One er det sikre valg, men når så Garcia siger, at den ikke giver så meget andet end de pres, jeg har i forvejen, så kan jeg ikke lade være med at tænke, om man skulle gå efter GAP eller måske Warm Audio. Jeg kunne bare virkelig godt tænke mig, at WA12 havde både gain og output kontrol, så man kunne balancere saturation og output efter ønske.

I 'testen' med akustisk guitar ovenfor må jeg jo erkende, at den allerbedste lyd opnås, når han blander de to signaler (stereo), så det kan da godt være, man bare skulle købe begge to.

Jeg har kigget lidt på UA610 (Den har jeg sågar prøvet), men det er sgu ikke lige den lyd, jeg godt kan lide.

Lindell 18xII ser sgu også lækker ud.

Arrggh hvor ville det være rart, hvis man kunne prøve noget af det, men 4sound har nærmest ingenting hjemme og CyberFarms udvalg er desværre langt over mit budget.

EDIT: Ser lige at Tone Beast faktisk er ret billig hos CyberFarm - ARRRGH - options :(
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Smittefar skrev:Du tænker på TB12 ikke? - WA12 har nærmest ingen features

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Joda! Sorry, min fejl :) er rigtig glad for TB-12
skriver noder

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det lykkedes sgu at finde en 'anmeldelse' af Pre73 DLX med lydklip både med plus opgraderingen og uden.

http://www.soundonsound.com/reviews/gol ... 3-dlx-eq73

Lydklip (blindtest) http://www.soundonsound.com/reviews/gol ... eq73-media - Desværre er det et bas loop. Det gør selvfølgelig, at det er 100% sammenligneligt fra gennemløb til gennemløb, men jeg ville nu have foretrukket noget med en mikrofon i stedet for et line input.

De har naturligvis også lavet ISA one og WA12 - Dog uden lydklip

http://www.soundonsound.com/reviews/focusrite-isa-one

http://www.soundonsound.com/reviews/warm-audio-wa12

Jeg hælder mere og mere til Pre73eren må jeg indrømme, selv om ISA One også trækker ret meget
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr_Bigsby
Forum Donator
Indlæg: 178
Sted: Brønshøj

Indlæg af Mr_Bigsby »

Kan se at du bor i Søborg. Jeg har en isa One du kan låne og prøve af. Jeg bor i Brønshøj.

Medlemsavatar
Mr_Bigsby
Forum Donator
Indlæg: 178
Sted: Brønshøj

Indlæg af Mr_Bigsby »

En fed detalje ved isa One, som lidt bliver overset er, at du også kan bruge den som reamper. Så du får en fed preamp, en di og en reamper.

Medlemsavatar
Mr_Bigsby
Forum Donator
Indlæg: 178
Sted: Brønshøj

Indlæg af Mr_Bigsby »

Udover det, så har 4sound en fænomenal returret, så du kan roligt bestille noget hjem og prøve det af. Jeg synes personlig at tb12 ser vældigt spændende ud. Skal prøves på et tidspunkt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool, jeg vil sgu gerne prøve en ISA one ved lejlighed
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr_Bigsby
Forum Donator
Indlæg: 178
Sted: Brønshøj

Indlæg af Mr_Bigsby »

Send mig en pm og så kan vi finde ud af noget

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Du må gerne låne min great river som sammenlignings grundlag - det kan jo være interessent hvis du går GAP vejen, da de vist begge er "fortolkninger" af Neve.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den er vist alligevel uden for rækkevidde :(

Mr. Bigsby har været så rar at låne mig en ISA One, og så køber jeg en GAP 73 DLX Plus og sammenligner, så må vi se, om det ender med den ene eller den anden :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Med de mics du har og det du siger du indspiller, så ville det i min verden være HELT oplagt med denne her:
http://groupdiy.dk/index.php?topic=2103.0

Bare for at nævne et par ting:
- En sm57 f.eks. lyder røvhamrende godt gennem en G9, og den er stereo/dual, så også begge dine t.bone SC140 får awesome betingelser på samme tid. Din MD421, DPA 4009, sE-5 og andre vil også elske den G9.
- Det er åndssvagt fedt med en bas gennem en G9's D.I. Du kan mætte rør/trafoer varierende efter hvor "fed" den skal blive. Den barberer båndclick m.m. ned på en fed måde, og den lyder endnu federe end f.eks. en Manley TUBE D.I., og dét siger ikke så lidt.
- Clean elektrisk guitar ... samme sag som med bas. Min absolutte yndlings-clean-lyd er guitar->G9->LA-4 (Opto-comp). Ingen eq eller andet. Det lyder bare svinegodt.

Den lyder bare supergodt, du kan få clean eller farvet alt efter hvor meget du gainer og hælder ind i den, og så får du den fedeste D.I. ever. Og gang så det med to da den er dual.

Fabriksny er den jo langt langt over dit budget, men som diy-version får du alt hvad du drømmer om lige på dit budget.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hmmmm - Det er da absolut interessant - Det kunne sgu godt være, man skulle slå til.

Nu må jeg også hellere snart få gjort den der LA4 færdig :shock:
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Smittefar skrev:Den er vist alligevel uden for rækkevidde :(

Mr. Bigsby har været så rar at låne mig en ISA One, og så køber jeg en GAP 73 DLX Plus og sammenligner, så må vi se, om det ender med den ene eller den anden :)
Yes, vi vil høre testen :clap:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg skal prøve at lave lidt video og lydklip a

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

GAP er bestilt i dag.

Jeg fravalgte G9. Jeg kan ikke overskue at skulle til at have rackgrej igen.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nå, jeg har nu haft både ISA One og Golden Age Project Pre73 DLX Plus i lidt mere end en uge.

Jeg var oprindeligt ret hooked GAP preampen,og ISA One var lidt af en Dark Horse for mig.

Jeg har brugt weekenden på at lave blindtest - Dvs. jeg har indspillet Nothing Else Matters introen ikke mindre end 19 gange - 9 gange som DI og 10 gange med min GAP rørkondensatormikrofon. Blindtesten blev genereret ved, at jeg eksporterede samtlige indspilninger til anonymiserede (og randomiserede) filer, og så har jeg siddet og fundet min favorit mellem de forskellige lydklip. ISA One vandt både DI og Mic Pre testen, men GAP Pre73 kom på andenpladsen begge gange, så det var ikke en ekstremt overbevisende sejr.

Så da Mr. Bigsby kom for at hente sin ISA One i dag, blev vi enige om, at det var smartere, han bare tog nogle penge med hjem i stedet.

Et lille tip til andre ISA One ejere - DI inputtet er egentlig lidt kedeligt og anonymt, men man kan route outputtet fra DI til til ISA Ones line indgang, og så kan man få lidt ekstra transformer goodness. Det gør den til en væsentligt bedre DI i mine ører.

Nå, men I skal ikke snydes for at høre filerne - hvis I gider.

Her ligger DI tracksne https://dl.dropboxusercontent.com/u/105 ... 0files.zip

De ni tracks er (og de ligger ikke i den rækkefølge i folderen)
18i8 DI
GAP Pre73 Clean
GAP Pre73 Medium Dirt
GAP Pre73 Super Dirt
ISA One x1
ISA One x2 Clean
ISA One x2 Dirt
AX8 Cab Block
AX8 Tube Pre

ISA One x1 betyder, at den ikke har været gennem Line indgangen også. AX8 er min Fractal Audio AX8 med hhv. en tube pre emulering (som jeg helt sikkert skulle have arbejdet lidt mere på) en Akustisk DI->Mic (lidt ligesom Fishman Aura) simulering, der også kunne have været bedre. Resten giver vist sig selv. Der ligger også et Cheat Sheet i folderen, når I ikke kan dy jer længere og er nødt til at vide, hvad der er hvad.

Her er det samme for mikrofonen - Jeg brugte Omni-pattern på mikrofonen, fordi det giver en lidt mere luftig lyd. https://dl.dropboxusercontent.com/u/105 ... 0Files.zip

18i8 Mic Pre
GAP Pre73 Clean High Z
GAP Pre73 Clean Low Z
GAP Pre73 Dirt High Z
GAP Pre73 Dirt Low Z
GAP Pre 73 Extra Dirt Low Z
ISA One Clean High Z
ISA One Clean Low Z
ISA One Dirt Low Z
ISA One Dirt High Z

Der er både høj og lav input impedans på GAP Pre73 DLX Plus og på ISAen har jeg taget de to settings, der hedder Low og ISA 110.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

ISA'en er fed! Jeg har haft en og har en 828 nu.

Jeg har aldrig forstået, at folk kalder den klinisk o.l.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er lige det. GAP Pre73 kan give meget mere transformer drive, men ISAen lyder bare en anelse mere musikalsk. Den giver en fylde og 'sheen'.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Dr.Gonzo
Medlem
Indlæg: 41

Indlæg af Dr.Gonzo »

Mr_Bigsby skrev:En fed detalje ved isa One, som lidt bliver overset er, at du også kan bruge den som reamper. Så du får en fed preamp, en di og en reamper.
Hvordan gør man det? :?

Emil

Nyt svar