Midiport til rack

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Midiport til rack

Indlæg af Doc Noiz »

Hvad findes der af gode midiports til 19" rack?
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Doc Noiz skrev:Hvad findes der af gode midiports til 19" rack?
Hvis du mener store midi-interfaces, (8X8), er der en del tråde allerede ,... MOTU er vist ret enerådende lige nu ,... søg
/Dub

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Tak. Fandt en tråd efter, jeg havde skrevet. Det er mit indtryk, at mange af dem er oldsager. Er midistikket gået af mode?

Men behøver ikke så mange indgange. 4x4 kunne være fint. Men kunne godt tænke mig et til rack. Fx et half-rack med ears.
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg bruger stadig Emagic interfaces. De virker fantastisk - har to af slagsen (8 midi ind/ud) og et par mindre til live-brug. Virker altid.

Jeg bruger dem på Mac - Yosemite.
Senest rettet af gs-dk lør 17. sep 2016 13:12, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

ESI har en 4x4 der hedder noget i stil med "M4U", (XT). Den aller seneste af disse er vist ok, men der findes flere varianter og generationer så man skal lige være vågen, de gamle dur ikke på seneste OS, i hvert fald ikke windows, de er ret små, halv 19" vil jeg skyde på

Gamle Emagic-ting er vist ikke OK på nyere windows
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Synes markedet er lidt tamt på det her område... Driverne til MOTU's virker så vidt jeg ved ikke til de seneste Windows OS'er... de gamle fra Emagic osv. har også driver problemer... Jeg ved at ESI laver et 8x8 til rack, men har ikke set det til salg hos Thomann i meget lang tid, selv om det står på ESI's hjemmeside... det er et af de eneste der burde have nye drivere... desværre er Edirol/Roland stoppet med deres UM serie, undtaget dem med 1 MIDI I/O port... deres UM-2G og 3G er udgået...

Ved ikke hvad der sker for 8x8 markedet, men der er ikke rigtigt noget, og det bliver sværere hvis man VIL have multiclient capable drivere (custom drivere der ikke bare bruger MS standard driverne).

Det har været en af grundende til at jeg har overvejet kun at have USB maskiner, og så bare have et bundkort med nok USB tilslutninger i stedet... men der er altid en eller anden synth jeg vil have som kun har MIDI DIN.

Min løsning har været at købe Roland's UM-1G mkII ... og så simpelthen have en til hver synth.... desværre tillader Windows OS ikke mere end fire af disse tilsluttet samtidigt, når den femte sluttes til virker den bare ikke.

Så hvis du har nok i fire porte vil jeg kraftigt anbefale UM-1G mkII ... de er hamrende stabile, og har custom drivere til stort set alle OS'er på både MAC og PC, samt er multiclient capable... det er mit bedste bud, med mindre du kan finde en gammel Edirol UM-880...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Tak for svarene. Okay, så er det ikke mig, der er helt idiot. Jeg synes, jeg læste på Gearslutz, at ESI vist er rimelig dødt også. Og også at MOTU skaber en masse problemer. Jeg troede bare, at masser havde et hav af gamle synths og trommemaskiner med midi osv. stadigvæk - men også nyere computere, der kræver 64 bit drivere osv. Så troede der stadig var et marked for den slags. Blev faktisk overrasket over, at det var SÅ svært.
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har lige fundet ud af at seneste Esi M4U, og M8U XL, ganske vidst fungere på W10 med plug and play via windows egne drivere, men at deres egne drivere som iøvrigt er multiclient kun fungere til og med W8.1

Ved så ikke om plug and play-installationen er god nok hvis man kan undvære multiclient funktionen ???????

Noget lignende gør sig gældende med Edirol UM880, men her har jeg fundet et forslag til at modificere ini-filen:

https://www.gearslutz.com/board/electro ... -10-a.html

Skal ikke kunne sige om det virker ordentligt, og hvor bøvlet det vil være alt i alt

Tror iøvrigt at UM-550 er et bud også ???

Bemærk at en del UM-modeller som dukker op på ebay er 110 volt, og kræver adapter

----------------------

Anyway MOTU ser ud til at være eneste producent med nutidig support, men har også et rimeligt sortimen:

http://motu.com/products/body.html?productslider=4

Vi har faktisk en nyere beslægtet tråd, med en bruger som er tilfreds med en af disse ;-)

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... 96#p607496
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Doc Noiz skrev:Tak for svarene. Okay, så er det ikke mig, der er helt idiot. Jeg synes, jeg læste på Gearslutz, at ESI vist er rimelig dødt også. Og også at MOTU skaber en masse problemer. Jeg troede bare, at masser havde et hav af gamle synths og trommemaskiner med midi osv. stadigvæk - men også nyere computere, der kræver 64 bit drivere osv. Så troede der stadig var et marked for den slags. Blev faktisk overrasket over, at det var SÅ svært.
Det er netop problemet... vi er på Win10 nu, og de fleste rack interfaces giver kun max Win8 support... nogle af dem kan så alligevel bruges med gamle drivere... det største problem er 32 vs 64 bit drivere.

Det er derfor jeg til sidst valgte bare at købe en UM-1G MkII til hver synth hvor jeg ville bruge MIDI DIN forbindelse... De har Fast Transfer Protocol, som gør dem meget stabile, og det bedste du kan få uden direkte timestamp funktion... plus de har egne multiclient drivere, og også drivere til Win10.

Windows MIDI drivere kan stadig ikke bruges af flere programmer samtidigt (multiclient capable), og har stadig bøvl med store SysEx filer på input siden, hvor der sendes større SysEx data end 256 bytes. Bare ærgerligt at man max kan tilslutte 4 af disse... man kan jo nemt finde et bundkort med mere end 8 USB tilslutninger, og så kunne problemet have været løst sådan.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:Driverne til MOTU's virker så vidt jeg ved ikke til de seneste Windows OS'er... ..
Hmmm, når jeg går ind på deres download side, så er der da en fælles dedikeret Windows 10 driver for alle deres nuværende midi-ting !!!

http://motu.com/download

(hvilket selvfølgelig ikke er ensbetydende med at de kører som de skal)
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg mener ikke de har custom drivere... og for mig er det alfa omega... men det kan jo være de har fået det siden jeg undersøgte deres produkter.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:Jeg mener ikke de har custom drivere... og for mig er det alfa omega... men det kan jo være de har fået det siden jeg undersøgte deres produkter.
Jeg kan ikke rigtig forstå det på andre måder ,.. (dateret maj 2013)
motu.JPG
motu.JPG (40.05 KiB) Vist 1559 gange
/Dub

Medlemsavatar
Lars N
Medlem
Indlæg: 114
Sted: 4420

Indlæg af Lars N »

iConnectivity mio10

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lars N skrev:iConnectivity mio10
Hvis Razmo har ret, og MOTU multi-installeren er svindel, ikke har den dedikered driver der klart påstås, så er svaret JA, så er MIO 10 oplagt !!!

Håber så bare du er klar over at MIO 10 også er UDEN dedikerede drivere, og derfor ikke er multiclient eller gearet til tung sys-x

Det kan også være at MOTU rent faktisk HAR driverne, men de er dårligt skrevet, det kunne jeg snildt forestille mig

Jeg hælder også til MIO 10, hvis det viser sig at MOTU rent faktisk ikke har dedikerede velskrevne W10-drivere, MIO 10 er så et bedre bud

Dette vil nemlig betyde at de små 1X Roland-dimser Razmo bruger, er det eneste der findes på markedet, antagelig bedre timing også

MIO-10 kombineret med Roland X1 til de mest kritiske ting måske

Sygt og respektløst at det skal være sådan, en rewrite af driverne fra W8.1 til W10, på de store interfaces f.eks. ESI og Roland ville ikke
være nogen særlig stor opgave programmeringsmæssigt, især vedr ESI M8U-XL er det noget svineri, dem har folk købt i dyre domme
indtil for ca 18-24 måneder siden, nu er de allerede amporteret til kun at arbejde under Windows 10's egen driverløse "Plug and Pray"
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det er bare det vanlige problem... at udstyret man bruger til hardware musik produktion bliver forældet... Jeg ved ikke hvorfor ingen laver nye kvalitets MIDI interfaces længere... det er seriøst et problem... og jeg tror det bliver endnu værre med den nye Windows 10 Anniversary Update, som har fornyet digital signaturen... jeg måtte rulle min Win10 tilbage i går til før anniversary update, da mine drivere til E-MU 1616m bare ikke virker med den update, og jeg kan sgu' ikke undvære mit lydkort... så guderne må vide hvor mange drivere til andre hardware ting der heller ikke virker nu... jeg overvejer kraftigt at lave en speciel PC til min musik, som aldrig bliver opdateret igen, og frakoblet internettet... og så bare har en anden computer til internettet... jeg kunne godt finde på at gå tilbage til Win7 for at være ærlig...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Razmo skrev:Det er bare det vanlige problem... at udstyret man bruger til hardware musik produktion bliver forældet... Jeg ved ikke hvorfor ingen laver nye kvalitets MIDI interfaces længere... det er seriøst et problem... og jeg tror det bliver endnu værre med den nye Windows 10 Anniversary Update, som har fornyet digital signaturen... jeg måtte rulle min Win10 tilbage i går til før anniversary update, da mine drivere til E-MU 1616m bare ikke virker med den update, og jeg kan sgu' ikke undvære mit lydkort... så guderne må vide hvor mange drivere til andre hardware ting der heller ikke virker nu... jeg overvejer kraftigt at lave en speciel PC til min musik, som aldrig bliver opdateret igen, og frakoblet internettet... og så bare har en anden computer til internettet... jeg kunne godt finde på at gå tilbage til Win7 for at være ærlig...
Hey Jess,

Jeg har en multiboot PC m. win10 licenser. Den ene boot partition er ikke på nettet, alt virker. Den anden partiton er på nettet m. anniversary updaten + efterfølgende updates. Jeg bemærkede, at mit Logitech webcam stoppede med at virker efter updaten. Ud over dette, så virker alt andet tilsyneladende ok. Men du har ret, anniversary updaten er ret vild mht. ændringer og software som måske ikke virker mere.

SLL

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

SLL skrev:
Razmo skrev:Det er bare det vanlige problem... at udstyret man bruger til hardware musik produktion bliver forældet... Jeg ved ikke hvorfor ingen laver nye kvalitets MIDI interfaces længere... det er seriøst et problem... og jeg tror det bliver endnu værre med den nye Windows 10 Anniversary Update, som har fornyet digital signaturen... jeg måtte rulle min Win10 tilbage i går til før anniversary update, da mine drivere til E-MU 1616m bare ikke virker med den update, og jeg kan sgu' ikke undvære mit lydkort... så guderne må vide hvor mange drivere til andre hardware ting der heller ikke virker nu... jeg overvejer kraftigt at lave en speciel PC til min musik, som aldrig bliver opdateret igen, og frakoblet internettet... og så bare har en anden computer til internettet... jeg kunne godt finde på at gå tilbage til Win7 for at være ærlig...
Hey Jess,

Jeg har en multiboot PC m. win10 licenser. Den ene boot partition er ikke på nettet, alt virker. Den anden partiton er på nettet m. anniversary updaten + efterfølgende updates. Jeg bemærkede, at mit Logitech webcam stoppede med at virker efter updaten. Ud over dette, så virker alt andet tilsyneladende ok. Men du har ret, anniversary updaten er ret vild mht. ændringer og software som måske ikke virker mere.

SLL
Hej Steen! ... ja jeg kunne selvf. også fixe en multiboot maskine det har du helt ret i... kan være jeg skulle gøre det en dag i stedet for :) ... desværre løser det så ikke det problem man har med at finde det rette interface til sine MIDI ting... Men der er bare ikke rigtigt andre muligheder... det er noget hø...

Men jeg laver nok en Win7 en dag... og finder mig et Edirol UM-880 interface til mine synths... og så kan jeg bare håbe på, at mit lydkort ikke brænder sammen, for det er heller ikke i produktion mere, og jeg har seriøst svært ved at acceptere andet end PCIe lydkort pga. latency... der er ikke mange valgmuligheder i dag... RME, Lynx og et par andre... thats it... og jeg kan ikke se at nogen af disse understøtter Win10...

Jeg har seriøst overvejet at gå helt computerfri faktisk... bare for at slippe for det ballade fremover... men det er svært
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Razmo skrev: Men jeg laver nok en Win7 en dag... og finder mig et Edirol UM-880 interface til mine synths... og så kan jeg bare håbe på, at mit lydkort ikke brænder sammen, for det er heller ikke i produktion mere, og jeg har seriøst svært ved at acceptere andet end PCIe lydkort pga. latency... der er ikke mange valgmuligheder i dag... RME, Lynx og et par andre... thats it... og jeg kan ikke se at nogen af disse understøtter Win10...
RME skrev:Ready for Windows 10

08/2015 Are RME interfaces ready for Windows 10 ?

Windows 10 ready

The simple answer is Yes, RME have tested driver compatibility with the new Windows operating system and as you would expect, all audio interfaces are working correctly. And by the way, that includes interfaces such as the Multiface released back in 2001.

To make sure that you have the latest drivers for your interface, go to the RME download page.

Download page
http://www.rme-audio.de/en/index.php

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nemlig, RME er nok det aller mest reele firma jeg har stiftet bekendtskap med, så på lydkort fronten har der altid været en god løsning

Altid absolut top-performance

Altid stabilt

Altid fornem og langvarig support hvad drivere angår

Jeg gider simpelthen ikke andet :-)

På nær deres aller først serier mener jeg alt er oppe på W10 ,.. f.eks. mine HDSP 9652 der har mindst 10 år på bagen

Til sammenligning blev ESI M8U-XL solgt indtil circa starten af sidste år, nu star jeg allerede uden dedikerede drivere, til et halv-dyrt product,..

Og uden nogen egentlige alternativer ser det ud til

Skal dog lige ha checket ud hurtigst muligt om Razmo har ret eller uret vedr MOTU
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 21. sep 2016 22:47, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Sikke en masse bøvl. Mio10 ser lovende ud dog. OG det har udgange foran, hvilket jeg godt kan li.
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Doc Noiz skrev:Sikke en masse bøvl. Mio10 ser lovende ud dog. OG det har udgange foran, hvilket jeg godt kan li.
Hvis manglen på multiclient, og evnen til at håndtere sys-x er ligegyldig så er det jo et spændende bud,...

Plug and Pray driverløs installation kan/vil dog også betyde dårligere timming, og der syntes jeg straks er lidt mere alvorligt
/Dub

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg bruger stadig mit gamle Steinberg midex8, som er et 8 I/O 19" rack midi-interface. Steinberg havde ellers droppet at lave 64bit drivere, eftersom det er tilbage fra omkring år 2000. Men pludselig havde de alligevel lavet en unsupported 64bit driver, som har virket fint på win7, 8, 8.1 og nu på win10.

Jeg har set dem til salg til næsten ingen penge her på forummet. Så måske det var en mulighed :)

SLL

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg ér ret kræsen med MIDI interfaces... Steinberg's har kun timestamp hvis man bruger Cubase... det gør jeg ikke, og kommer aldrig til det... Der findes ingen timestamp interfaces til SONAR som jeg bruger, så det er vigtigt at det har en meget tight timing, og ind til nu har jeg kun set Roland/Edirol have en slags teknologi der giver mere tight timing end andre interfaces, og det er UM serien... det er derfor jeg i tilfælde af et rack interface, vil have UM-880... desværre er driverne stoppet der ved win 8.1 så vidt jeg husker.

Jeg har faktisk en fin løsning i mine UM-One Mk2 fra Roland... det kræver bare en del USB porte i computeren, da det er ét USB stik pr. interface da de kun har én I/O... men jeg har brugt dem længe, og de er rock solid i drift, bedre end de AMT-8 jeg havde tidligere fra eMagic.

Grunden til de er mere tight er fordi de har noget de kalder "Fast Transfer Protocol", som kræver specielle drivere i samarbejde med speciel hardware i deres interfaces... UM-880 har samme teknologi... ligeledes de udgåede UM-2G og UM-3G ... og det er også samme teknik Roland bruger i de fleste nye synths hvor der er indbygget MIDI interface (V-Synth XT og INTEGRA-7 f.eks.)

Ang. RME interfaces... så må jeg hellere kigge lidt på deres lydkort... jeg har bare en fornemmelse af, at de har en fandens masse features jeg ikke har brug for... jeg har brug for 1 stereo ind/ud og en S/PDIF ind/ud... intet andet... til gengæld vil jeg havde rigtig gode convertere... de skulle helst være lige så gode som mit 1616m ellers vil jeg ikke have det... simple as that :)

Det eneste jeg skal bruge lydkortet til er at få et samlet stereo signal ind fra min RANE rackmixer, og et signal ud til mine monitors... S/PDIF skal bruges til at lave en send/return til en rack FX box, så kortet skal kunne route ud til denne og ind tilbage igen... og jeg aner ikek om RME lydkortene kan dette... 1616m er rimeligt meget flexibelt hvad angår routing.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SLL skrev:Jeg bruger stadig mit gamle Steinberg midex8, som er et 8 I/O 19" rack midi-interface. Steinberg havde ellers droppet at lave 64bit drivere, eftersom det er tilbage fra omkring år 2000. Men pludselig havde de alligevel lavet en unsupported 64bit driver, som har virket fint på win7, 8, 8.1 og nu på win10.

Jeg har set dem til salg til næsten ingen penge her på forummet. Så måske det var en mulighed :)

SLL
Fantastisk ,.. men understøtter nyere Cubase i det hele taget den gamle timestamp teknologi mere :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Midex8's linear time base er ikke supporteret under windows 10 64bit, da det er baseret på DirectMusic API'et, der ikke understøttes på 64bit platformen. Personligt bruger jeg ikke noget eksternt midi lyd gear. Så jeg har ikke lagt mærke til timing problemer. Men du har ret Jess, jeg husker tydeligt problemerne med midi-timing i gamle dage, hvor alt til tider sejlede :)

SLL

Nyt svar