Hvilke tom-mics og preamps?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Codo
Forum Donator
Indlæg: 282
Sted: Aalborg

Hvilke tom-mics og preamps?

Indlæg af Codo »

Kære forum.

Vi skal til at bygge trommerum i studiet. Langt om længe. Og til den lejlighed vil vi anskaffe et fedt trommesæt og vi mangler lidt mics og preamps til tommerne. Når jeg så studerer mics til tommer, så kan jeg se, at de kan købes fra 300,- og op til 10.000,-
Men, taget i betragtning at studiet alene er til at bands fra Aalborg indspiller demoer, at de mest spiller rock osv. (altså ikke finere jazz for hi-fi entusiaster) OG at det kan være praktisk at få clips-mics til tommerne, fordi de så også kan bruges på scenen til vores årlige Musikstarter camp, så søger jeg erfaring ud fra disse kriterier:

Clips-mics til tommer til at indspille demoer med blandet indie og rock - dvs. behøves ikke at være state of the art prisklassen.

Fortæl om clips-mics, som giver gode indspilninger, please :)

Vi skal også finde nogle preamps til do. Vi har allerede 7 preamps til mellem 6 og 30.000,- kroner. Så vi tænkte på en Neve med 4 i een, men så tænker jeg på, er det ikke totalt overkill at bruge super preamps til at indspille demorock tommer med mics til under 2.000,- stykket?

Hvad erfaringer har i med preamps til tommer og mics i den prisklasse?

Jeg er spændt på at høre om jeres erfaringer, så vi kan bruge pengene fornuftigt :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 32304
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Måske relevant viden for dem der skal svare:
Har du allerede nogle "standard" pre's i lydkort e.l.?

Medlemsavatar
Codo
Forum Donator
Indlæg: 282
Sted: Aalborg

Indlæg af Codo »

Nope, brakoutboxen er Avids nyeste med 16 analoge I/O.
Og vi er glade for Lunchboxformatet, så vi har bl.a. en del preamps i den størrelse.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 842
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Sm57 på toms. Billigt og godt. Der findes masser af clamps.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 9472
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja, SM57 går man ikke galt i byen med, men jeg har nu bare købt thomanns Sennheiser kopi'er.

http://www.thomann.de/dk/t-bone_cd_55.htm

Dem er jeg ganske tilfreds med til tammer, påtænker at købe endnu flere af dem. De kan også være rare at have til andre percussions.

Ang. preamp, så har jeg en Presonus 1818VSL jeg har mine overheads på, samt andre vigtige mics, men de dynamiske mics (BD, kick, SN, SN-bottom, Toms) er på en Behringer ADA8000 via adat. Jeg er rigelig tilfreds.

Bonus: Til prisen gør det så heller ikke så ondt hvis en "kunstner" skulle ramme dem med en trommestik.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Jeg ville kigge efter Sennheiser clip-mics til tommer... f.eks. e604 eller e904... de lyder ganske fint, og man slipper for stativer.

Skal der være fedt, så ville jeg kigge efter Sennheiser MD421... det bliver dog noget mere pebret i prisen og kræver stativer.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1128
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Synes Neve pres til jeres tammer lyder lidt i overkanten, med tanke på, at I ikke vil ud og investere en masse kroner i mics. En eller anden box med 4 eller 8 rimelig clean preamps burde være fint. Så kan man jo altid farve i mixfasen om nødvendigt.

Ift. mics så synes i skal tjekke Beyerdynamics' clip mics ud. Dem er jeg glad for på tammer, da jeg synes de lyder godt og naturligt nærmest uden EQ.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 226
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

SM57 eller lign. monteret på Shures A56D mounts direkte på trommerne.
De kan også monteres på stativerne så man kan undermic grydelågene hvis det er.

Bruger dog mest Sennheiser E604/904 eller Shure SM98 via A98D mounts.

Medlemsavatar
gylle
Medlem
Indlæg: 152
Sted: Horsens

Indlæg af gylle »

Jeg skiftede fra sennheiser md 421 til dem her:

https://www.studiospares.com/Microphone ... 318020.htm

Sennheiserne var absolut fede, men også utroligt klodsede. Heilerne er mindst lige så fede og sidder bedre på tønderne.

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

57'ere på clamps lyder godt og virker fint. Ellers har jeg brugt opus 87'ere fra Beyerdynamic i en del år. De lyder også fedt og får mere attack med end 57'eren. Men da det er sdc'ere er der også langt mere bleed. Har måttet bruge pads/attenuaters på dem, da outputtet var for højt til mine pres.

Combo'en dyre preamps + billige mics giver INGEN mening! Din preamp betyder langt mindre for lyden end selve trommen, trommeslageren, rummet og mikrofonen...

www.lydsalonen.dk
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3544
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg syntes også i skulle prøve:

http://recordinghacks.com/reviews/tapeo ... ca-ae3000/

...for mig er det i hvertfald et godt køb, jeg bruger den på en LP-Claw fra gulvtammen hen over stortrommen, pegende på lilletrommen og videre over på highhat. Så bruger jeg et par Beyer m201'ere til Glyn John-sættets overheads, samt endelig en Sennheiser 901 inde i stortrommen og en Heil PR30 på frontskindet af den. Heil'en kører igennem en Earthworks Kickpad, men bliver også highcuttet ved 1 khz ... tilsvarende laver jeg klasket med 901'eren som i stedet er lowcuttet ved 1kHz ... disse føres op på to fadere ligesom begge komprimeres hver for sig. Men det hele laves med ialt 5 mikrofoner! ... men forudsætter også at trommesættet er stemt relativt fornuftigt.

Så i realiteten anbefaler jeg at man ikke bruger ret meget tid og resource på hvad der måske er en rundgang eller to pr. nummer på tammer, men i stedet koncentrerer sig om at trommesættet virker som en helhed. I mit tilfælde klares det med 2 LP-Claws og helt velvalgte mikrofoner og så et enkelt stativ til den øvre OH og og et andet kort til den ydre stortromme.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 9472
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har faktisk en gammel billig stormembran kondensator mic under min ene gulvtam, da mit ridebækken er hængt lavt er der ikke rigtig plads til en clamp på kanten, så den sidder under.. Det koster lidt lyden af slaget, men der kommer til gengæld noget energi med da det næsten kan fange midten af skindet uden at være i vejen.

Husk at fasevende hvis du benytter dette trick.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3544
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg prøvede noget nyt for nyligt med et Pink Floyd/CW Jørgensen inspireret band (Farfars Tobak!!!) som også havde det der meget lave Ridebækken som Hald taler om ... jeg brugte blot 3 stk Samson CO1 og en Audix D6. Første CO1 sad på siden af gulvtammen helt mod nord pegende indover skindet op imod ridebækken, den næste sad på tammen oppe og pegede på samme måde indover skinnet over på crash bækken den sidste sad pegede på trommeslageren lige midt imellem hat og lilletromme.

Stortromme kræver vist ingen forklaring ... men de tre CO1'ere blev alle lowcuttet lidt for højt i forhold til grundtonen i de ting de sad i nærheden af gulvtam ved 100 hz ... rack ved 200 - lilletromme ved 400 hz, de fik alle noget hurtig attack/release komprimering - ingen equalisering!!!! Det kom til at lyde lidt henad Riel i Savage Rose' Dødens triumf ... og bidrog fint til den lidt syrede tilgang de meget effektede guitare havde.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 9472
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har i øvrigt skiftet kondensatoren ud med en tammikrofon som de andre jeg bruger.

https://www.thomann.de/dk/t-bone_cd_55. ... 5_143726_0
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3544
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nu er jeg jo meget interesseret i at kunne sætte noget op der blot kræver at man kører faderne op og den er der! ... og jeg så fornylig en video hvor man havde sat AKG D112 på alle tammerne, pointen ved det er at de er meget fokuserede og betonede så bund og anslag er oppe, men derimellem er der en vaskebalje karakteristik ... jeg kunne godt tænke mig at afprøve det, men hvem ligger inde med 4-5 stk andet end Nordic?

--sd

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 217
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Så denne fornyligt, som du måske kan lade dig inspirere af (du kan også hente filerne ned og lytte selv):


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 9472
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hehe ja den så jeg også.. (SPOILER ALERT!!!) Jeg var også overrasket over overheads kvaliteten.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1069
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg af bodtbody »

Det giver mening , at, som du skriver, kombinere pa lyd og studieoptagelser. Studieoptagelser og pa lyd er to meget forskellige ting og det set up du er inde på og som de mange gode forslag i tråden belyser vil så også lyde som pa livelyd og det er jo fint. Jeg har jo en kæphest og det er båndmikrofoner og i forbindelse med denne tråd vil jeg foreslå følgende. Sæt et par båndmikrofoner af god kvalitet op som overhead. Og hvorfor så det, jo det vil gi nogle af de nuancer der vil mangle med closeup mikrofoner af lidt billigere kvalitet. Ud over dette kan båndmikrofoner optage bækkener som ingen andre mikrofoner kan . En ordentlig lyd på bækkener guld værd . Du vil med denne løsning kunne komme lidt nærmere en egentlig studielyd. Få en masse fylde og bund der kan være svært at få med.
http://www.tundramic.dk
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 9472
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Højhus herinde har købt et par båndmikrofoner som skal prøves over trommerne en dag, det glæder jeg mig lidt til.
Jeg har en adskilt B&O BM5 mikrofon som jeg tror jeg kan redde den ene kanal i engang jeg får tid, og der har jeg hørt at hvis man vinkler den lidt sidevejrs så den ikke tager 100% energi, er den god foran stortrommen, (måske på lidt afstand)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3544
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

bodtbody skrev:Det giver mening , at, som du skriver, kombinere pa lyd og studieoptagelser. Studieoptagelser og pa lyd er to meget forskellige ting og det set up du er inde på og som de mange gode forslag i tråden belyser vil så også lyde som pa livelyd og det er jo fint. Jeg har jo en kæphest og det er båndmikrofoner og i forbindelse med denne tråd vil jeg foreslå følgende. Sæt et par båndmikrofoner af god kvalitet op som overhead. Og hvorfor så det, jo det vil gi nogle af de nuancer der vil mangle med closeup mikrofoner af lidt billigere kvalitet. Ud over dette kan båndmikrofoner optage bækkener som ingen andre mikrofoner kan . En ordentlig lyd på bækkener guld værd . Du vil med denne løsning kunne komme lidt nærmere en egentlig studielyd. Få en masse fylde og bund der kan være svært at få med.
Men blæsevejr!!! Jeg har stået med Dario Campeotto og 5-6 strygere i stiv modvind, der ville ribon'ner jo allerede være smadret efter 3-4 minutter, jeg syntes at Roswellite® fra Shure/Crowley Tripp er ret dyrt ... og igen jeg laver mest livelyd - derfor forbeholdet her!

--sd

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1069
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg af bodtbody »

Det jeg tænkte var hvordan man kan få et setup til livebrug til at lyde mere i retning af studie setup.
Altså den indedørs side af sagen .
Jeg kan jo se i tråden at det er mange med liveerfaring der skriver og derfor min kommentar om at køre et live setup og så supplere med en eller to båndmikrofoner til overhead.
http://www.tundramic.dk
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3544
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

bodtbody skrev:Det jeg tænkte var hvordan man kan få et setup til livebrug til at lyde mere i retning af studie setup.
Altså den indedørs side af sagen .
Jeg kan jo se i tråden at det er mange med liveerfaring der skriver og derfor min kommentar om at køre et live setup og så supplere med en eller to båndmikrofoner til overhead.
Eller som Glyn Johns "Side-head" (jeg ser det er Thomanns til meget små penge) og så en af de nye WA-14 som skulle være en plankning af 414'eren:



https://www.warmaudio.com/microphones

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 9472
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tror ikke at Thomann har lavet kopier af AKG D112 :-(
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3544
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ah du så ikke videoen, den han bruger fra siden er RB 500, han bruger 414 ovenfra, og sm57 på snare og endelig den der 112 du ser på intro-billedet:

https://www.thomann.de/dk/the_tbone_rb500.htm

Bjerre her fra vores tråd lavede for et par år siden en shootout med den og andre billige ribbon'er ovre på Recordinghacs...

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 9472
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nej sorry, jeg så det bare som et billede :-)

Ja, jeg husker godt den test, og har også overvejet at anskaffe et sæt selv, lige nu bruger jeg 2 stk Røde NT1-a i XY setup.

http://recordinghacks.com/2012/07/13/th ... -mic-test/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar